• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Lotus Emira met AMG motor, zwaar en duur!

Auteur: michaelras, gepost 6 juli 2021 om 21:21 – 34 Reacties

lotus emira en jenson button

Ja, na enig teasen werd zojuist de nieuwe Lotus Emira voorgesteld aan het publiek

En nee, het is geen nieuwe Elise want hij wordt niet goedkoop en hij is niet licht. Ruim 1405 kg en een prijs die hoger ligt dan de huidige prijs van de Evora… Jenson Button noemt hem tijdens de presentatie een junior-supercar. Meer een opvolger van de Lotus Esprit dus.

hieronder de livestream met alle historische Lotus modellen die een rondje door de Engelse regen mochten rijden tijdes de presentatie.

Design is altijd subjectief maar wij vinden hem wel het aangluren waard. De Emira zou vooral een meer praktische insteek krijgen dan eerdere modellen werd tijdens de presentatie verteld.

Het model wordt dan ook uitgerust met veel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) systemen. Zo vind je op de Lotus Emira adaptive cruise control, anti-collision system, vermoeidheidswaarschuwing, Verkeersbord herkenning, lane departure warning, rear cross traffic alert en lane change assist. Dat zal bij elkaar wel iets wegen..

Voor nu de belangrijkste specs van de Lotus Emira

  • 1405kg in zijn lichtste vorm
  • keuze uit twee motoren, een Toyota V6 (400pk) of een 4 cilinder 2 liter van AMG (360 pk)
  • 0-100 km/u tijd circa 4,5 s
  • topsnelheid circa 290 km/u
  • keuze uit handgeschakeld, automaat, dct
  • prijs € 73.000 zonder BPM
  • uitstoot 180 g/km
  • Inclusief BPM penalty zal de Emira zo rond de € 90.000 uit komen voor de ‘instapversie’

Lotus blijft zelf tijdens de online presentatie maar roepen dat het hier de laatste ICE auto van Lotus zal zijn. Dus laten we er maar van genieten.

Levering Lotus Emira

Je kunt niet direct morgen een Lotus Emira afhalen bij de lokale Lotus dealer. Het zal in de loop van 2022 zijn dat de eerste modellen uit de fabriek in Hethel zullen rijden. In die fabriek heeft Lotus dan ook meer dan 100 miljoen pond geïnvesteerd. Dus de verf zal er in ieder geval een jaartje nieuw ruiken!

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!
    Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!
  • Lotus Emira GT4
    Lotus Emira GT4 heeft tankinhoud van 96 liter!

Nieuwste artikelen

  • Zomerse autozaken: kan je eigenlijk swirl marks verwijderen?
  • Gespot – Mag een 300SL zo parkeren?
  • Vanaf wanneer zijn elektrische auto’s schoner dan een ICE?
  • Video: Invoegen als een bejaarde
FacebookTweetPinLinkedIn

Emira, Lotus, Video

Vorig bericht: « Rechter oordeelt: Telefoon op schoot mag
Volgend bericht: Officieel: BMW 2 Serie met zes-in-lijn is terug! »

Lees Interacties

Reacties

  1. conflagration zegt

    6 juli 2021 om 21:37

    jammer…

    Als laatste ICE Lotus had ik erg graag een lichte Elise opvolger gezien

    Login om te reageren
  2. adyton zegt

    6 juli 2021 om 21:37

    Mooi, maar niet onderscheidend meer van de rest van de sportwagenmarkt.

    Login om te reageren
    • SwiftSport zegt

      7 juli 2021 om 06:56

      Vind je? Wat is het alternatief als je super car looks, meet dan 4 cylinders en een handbak wil? Hooguit de Cayman 4.0 maar die gaan nieuw richting een ton terwijl de nieuwprijs voor de emira 72.000 euro is. Al weten we nog niet of de de V6 of 4 cylinder is maar aangezien de V6 van Toyota komt mag ik hopen dat dat de goedkoopste optie word.

      Ik vind het zelf een enorm mooi ding. Geen nutteloze lijnen of frutsels, gewoon een mooi clean design dat er over 20 jaar ook nog mooi uitziet. Het lijkt er ook op dat de bouw kwaliteit, of in ieder geval de materialen, van een goed niveau zijn. Ja het ding weegt 1400 kilo maar het ziet er ook uit alsof je er iedere dag in zou willen rijden. Een Elise/Exige is cool maar dat zijn skelters met deuren. Perfect voor waar ze voor gemaakt zijn maar niet echt geschikt voor iets anders dan hard op een b weggetje of circuit rijden.

      Alleen jammer dat ze voor een digitaal instrument cluster zijn gegaan. Ik vind echt meters toch veel mooier.

      Als de prijzen waar ik woon de base/s cayman prijzen gaan zitten dan zou dit met hangen en wurgen misschien nog wel eens een optie kunnen zijn. Ik denk niet dat er een fabrikant gaat komen met een auto die hier tegenop kan in deze prijsklasse voordat er geen/nauwelijks meer ICE’s verkocht kunnen worden.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        7 juli 2021 om 12:09

        Je hebt het prachtig verwoord.
        Dit is toch meer sportauto dan die Alpine en dat blijft (maar) een Renault.
        De Cayman 4.0 is natuurlijk een mooie wagen. Zou een proefritje maken met beide auto’s voordat de keuze is gemaakt :-)

        Login om te reageren
  3. Remon zegt

    6 juli 2021 om 21:39

    Erg mooi design, maar wel wat minder puristisch dan gehoopt… Mijn Exige V6 is gelijk meer waard geworden denk ik :D

    Login om te reageren
    • cbsevenfifty zegt

      6 juli 2021 om 22:24

      Dat denk ik niet,
      want zowat dezelfde prijs als een Exige.

      Of dat hoop ik niet,
      ik zou namelijk een Exige 350 Roadster in de garage willen,
      maar aan de huidige prijzen gaat de voorkeur naar een Alpine.

      Login om te reageren
      • woudloper zegt

        8 juli 2021 om 06:39

        @cbsevenfifty: ik reed laatst een alpine back to back met mijn exige S3 en het is echt niet te vergelijken. Alpine veel meer bekrachtigd, stil en soepel. Maar dus ook veel braver/saaier.
        Het is alsof je uitgaat met een knappe tweeling waarvan de ene zegt ik vind het leuk met je te praten, terwijl de andere haar onderbroek rond je nek hangt op de dansvloer.

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    6 juli 2021 om 21:41

    Voor die 1.400kg had ik wel de 4.0 V8 verwacht…

    Login om te reageren
  5. tenaci zegt

    6 juli 2021 om 21:41

    Fraai! Graag met de V6 dan maar als het de laatste ICE van Lotus is

    Login om te reageren
  6. jeronimo81 zegt

    6 juli 2021 om 21:42

    Mja…
    Had gehoopt dat dit de opvolger van m’n 380 CUP zou worden. Maar veel te veel gewicht, zelfde motor en prestaties om van te huilen. 😞
    #zwaarteleurgesteld…
    Greetz,
    @blue_beast_lotus

    Login om te reageren
  7. iphonistvongates zegt

    6 juli 2021 om 21:54

    Hello again Toyota Celica 🙋🏻‍♂️

    Login om te reageren
    • Nanning zegt

      7 juli 2021 om 09:07

      @iphonistvongates: de eerste foto idd, Toyota zal trots zijn.

      Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    6 juli 2021 om 22:03

    Ben blij dat Lotus eindelijk weer met ‘normale’ sportauto’s komt a la Lotus Esprit. De verschillende uitvoeringen van de Elise hebben we nu wel gezien.

    Ik vind het een zeer geslaagde auto en voor een zeer redelijk prijs. Zeker wel een goed alternatief voor de Cayman.

    Login om te reageren
  9. cbsevenfifty zegt

    6 juli 2021 om 22:20

    Een beetje McLaren, met wat Lotus trekjes, ziet er goed uit,
    maar 1400kg, hetzelfde als een Cayman, is de dooddoener.

    Dit moest 1200kg zijn, tussen de Alpine en de Cayman.
    Daar is nog een kleine niche.

    Alpine zal opgelucht ademen.
    Porsche maakte zich terecht al helemaal geen zorgen.

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      6 juli 2021 om 23:39

      Ik denk dat men hoopt qua interieur en dergelijke wel de Cayman vervanger te hebben willen ontwikkelen. De Alpine is wel echt veel “kaler” en misschien ook wat minder hoogwaardig gemaakt. Overigens is dit gewicht als ik het goed heb het zelfde als de Evora die juist op dat vlak ver achter liep.

      Login om te reageren
  10. str8six zegt

    6 juli 2021 om 22:30

    Keurig maar vrij anoniem

    Login om te reageren
  11. b088y zegt

    6 juli 2021 om 22:45

    Mooie auto, maar dit is toch segment 4C, A110, 718?

    Niet het idee dat daar iets te halen valt.

    Die V6 van Toyota, in welke Toyota zit deze? Land cruiser?

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      6 juli 2021 om 23:36

      Camry sowieso

      Login om te reageren
  12. sportabgasanlage zegt

    6 juli 2021 om 22:54

    Het unique selling point van Lotus was lichtgewicht. Met dit model is het USP dus weg, en concurreren ze ineens met Porsche (Cayman S) en Alpine (A110S)

    Login om te reageren
  13. ericc zegt

    6 juli 2021 om 23:15

    Motor van de A45 zonder S. Zou goed zijn als het gewicht rond de 1100kg was geweest. Mooie wagen, wel mini MC20. Ben benieuwd naar de Belgische prijs.

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    6 juli 2021 om 23:37

    @michaelras: duur? Ongeveer de prijs van de goedkopere versie van de Evora.. in de buurt van de Cayman GT4 en Cayman s met wat opties ..

    1400kg is geen zwaargewicht gezien alle veiligheidssystemen maar idd wel te zwaar voor een Lotus. Maar dit is dan ook de 911/Cayman van Lotusm van alle gemakken voorzien en geschikt als “daily”.

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      7 juli 2021 om 08:05

      @w0o0dy: Cayman gt4 gaat vanaf 147k zonder opties.
      Ik had gezien de titel rond de prijs van de gt4 verwacht, het is veel geld maar de prijs valt me alleszins mee.

      Login om te reageren
  15. grandmasterb zegt

    6 juli 2021 om 23:54

    Mooie auto (wat zijn die McLarens toch lelijk!), alleen graag wat meer pk’s, dan gaan de prestaties flink omhoog.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      7 juli 2021 om 01:04

      @grandmasterb: nope. Niet meer pk. Het is Lotus, zoals zoveel reacties hierboven is het magische woord gewicht. Die PK wedloop moet stoppen.

      Login om te reageren
    • woudloper zegt

      8 juli 2021 om 06:44

      @grandmasterb: het is zeer moeilijk om uit het huidige exige blok meer pk te halen. De tuning van 350pk naar 430pk kost ongeveer 10-15000 euro bij komotech
      Je kan met chiptuning zo goed als niets winnen.

      Login om te reageren
  16. w0ut zegt

    7 juli 2021 om 06:54

    Vind het geslaagd. Ben er zeker van dat ze het bewust niet te licht hebben gemaakt. Moet nog ruimte zijn voor ‘specials’ die ze ongetwijfeld ook gaan uitbrengen de komende jaren. 😁

    Login om te reageren
  17. racerx zegt

    7 juli 2021 om 08:46

    Mooie wagen, maar 200kg te zwaar. Maakt ook niet uit, ik kan ‘m niet betalen.

    Login om te reageren
  18. ericd zegt

    7 juli 2021 om 09:43

    Mwoah. Ziet er uit alsof ie ook bij een andere fabrikant vandaan had kunnen komen… in tegenstelling tot de Evora. Die laatste krijgt nog klassieker status.

    Login om te reageren
  19. Wolflow zegt

    7 juli 2021 om 10:57

    Dacht bij lezen AMG nou niet direct aan een 4 cylindertje

    Login om te reageren
  20. ghini zegt

    7 juli 2021 om 12:23

    Komt die Radford, dat project waar oa Button aan meewerkt, nou op basis van deze auto?

    Login om te reageren
  21. alpinea110 zegt

    7 juli 2021 om 23:18

    Mooie Lotus maar wel een beetje zwaar naar mijn mening. Ben vooral benieuwd hoe ze het chassis hebben afgesteld en een vergelijkende rijtest met de gevestigde orde in dit segment.

    Login om te reageren
  22. sjeemsbond zegt

    8 juli 2021 om 08:45

    Mooie auto, maar de auteur moet even de tekst aanpassen. Hier staat dat je de keuze hebt tussen een V6 en een 4 cilinder en handgeschakeld of automaat. Lotus gaf aan dat de handgeschakelde versie enkel wordt geleverd icm de V6 en dat de 4 cilinder AMG motor altijd een automaat is. Je hebt dus niet een keuze.

    Login om te reageren
  23. Rx zegt

    11 juli 2021 om 16:13

    Als Jensen Button naast de auto groot lijkt, past een normale Nederlandse jongen zoals ik vast niet in. Wat dat betreft niks nieuws bij Lotus.
    Trouwens, wie nog een mening heeft over de 0-100 tijd van een benzinemotor in de tijd van elektro auto’s, is een eeuw te laat geboren. Ik zie de Porsches en GTI’tjes alleen in de achteruitkijkspiegel van mijn Tesla.

    Login om te reageren
  24. Brandt zegt

    11 juli 2021 om 22:47

    Zo jammer, qua model weer eentje die tussen de eenheidsworsten past. Koop hem in het rood en je rijdt een goedkope Ferrari. Ga ik toch voor de Alpine, model valt een beetje buiten de gevestigde order. En laten we eerlijk zijn, waar en wanneer gebruik je die ultieme snelheid en perfecte wegligging.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North