Ja, na enig teasen werd zojuist de nieuwe Lotus Emira voorgesteld aan het publiek
En nee, het is geen nieuwe Elise want hij wordt niet goedkoop en hij is niet licht. Ruim 1405 kg en een prijs die hoger ligt dan de huidige prijs van de Evora… Jenson Button noemt hem tijdens de presentatie een junior-supercar. Meer een opvolger van de Lotus Esprit dus.
hieronder de livestream met alle historische Lotus modellen die een rondje door de Engelse regen mochten rijden tijdes de presentatie.
Design is altijd subjectief maar wij vinden hem wel het aangluren waard. De Emira zou vooral een meer praktische insteek krijgen dan eerdere modellen werd tijdens de presentatie verteld.
Het model wordt dan ook uitgerust met veel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) systemen. Zo vind je op de Lotus Emira adaptive cruise control, anti-collision system, vermoeidheidswaarschuwing, Verkeersbord herkenning, lane departure warning, rear cross traffic alert en lane change assist. Dat zal bij elkaar wel iets wegen..
Voor nu de belangrijkste specs van de Lotus Emira
- 1405kg in zijn lichtste vorm
- keuze uit twee motoren, een Toyota V6 (400pk) of een 4 cilinder 2 liter van AMG (360 pk)
- 0-100 km/u tijd circa 4,5 s
- topsnelheid circa 290 km/u
- keuze uit handgeschakeld, automaat, dct
- prijs € 73.000 zonder BPM
- uitstoot 180 g/km
- Inclusief BPM penalty zal de Emira zo rond de € 90.000 uit komen voor de ‘instapversie’
Lotus blijft zelf tijdens de online presentatie maar roepen dat het hier de laatste ICE auto van Lotus zal zijn. Dus laten we er maar van genieten.
Levering Lotus Emira
Je kunt niet direct morgen een Lotus Emira afhalen bij de lokale Lotus dealer. Het zal in de loop van 2022 zijn dat de eerste modellen uit de fabriek in Hethel zullen rijden. In die fabriek heeft Lotus dan ook meer dan 100 miljoen pond geïnvesteerd. Dus de verf zal er in ieder geval een jaartje nieuw ruiken!
conflagration zegt
jammer…
Als laatste ICE Lotus had ik erg graag een lichte Elise opvolger gezien
adyton zegt
Mooi, maar niet onderscheidend meer van de rest van de sportwagenmarkt.
SwiftSport zegt
Vind je? Wat is het alternatief als je super car looks, meet dan 4 cylinders en een handbak wil? Hooguit de Cayman 4.0 maar die gaan nieuw richting een ton terwijl de nieuwprijs voor de emira 72.000 euro is. Al weten we nog niet of de de V6 of 4 cylinder is maar aangezien de V6 van Toyota komt mag ik hopen dat dat de goedkoopste optie word.
Ik vind het zelf een enorm mooi ding. Geen nutteloze lijnen of frutsels, gewoon een mooi clean design dat er over 20 jaar ook nog mooi uitziet. Het lijkt er ook op dat de bouw kwaliteit, of in ieder geval de materialen, van een goed niveau zijn. Ja het ding weegt 1400 kilo maar het ziet er ook uit alsof je er iedere dag in zou willen rijden. Een Elise/Exige is cool maar dat zijn skelters met deuren. Perfect voor waar ze voor gemaakt zijn maar niet echt geschikt voor iets anders dan hard op een b weggetje of circuit rijden.
Alleen jammer dat ze voor een digitaal instrument cluster zijn gegaan. Ik vind echt meters toch veel mooier.
Als de prijzen waar ik woon de base/s cayman prijzen gaan zitten dan zou dit met hangen en wurgen misschien nog wel eens een optie kunnen zijn. Ik denk niet dat er een fabrikant gaat komen met een auto die hier tegenop kan in deze prijsklasse voordat er geen/nauwelijks meer ICE’s verkocht kunnen worden.
hotze zegt
Je hebt het prachtig verwoord.
Dit is toch meer sportauto dan die Alpine en dat blijft (maar) een Renault.
De Cayman 4.0 is natuurlijk een mooie wagen. Zou een proefritje maken met beide auto’s voordat de keuze is gemaakt :-)
Remon zegt
Erg mooi design, maar wel wat minder puristisch dan gehoopt… Mijn Exige V6 is gelijk meer waard geworden denk ik :D
cbsevenfifty zegt
Dat denk ik niet,
want zowat dezelfde prijs als een Exige.
Of dat hoop ik niet,
ik zou namelijk een Exige 350 Roadster in de garage willen,
maar aan de huidige prijzen gaat de voorkeur naar een Alpine.
woudloper zegt
@cbsevenfifty: ik reed laatst een alpine back to back met mijn exige S3 en het is echt niet te vergelijken. Alpine veel meer bekrachtigd, stil en soepel. Maar dus ook veel braver/saaier.
Het is alsof je uitgaat met een knappe tweeling waarvan de ene zegt ik vind het leuk met je te praten, terwijl de andere haar onderbroek rond je nek hangt op de dansvloer.
Dutchdriftking zegt
Voor die 1.400kg had ik wel de 4.0 V8 verwacht…
tenaci zegt
Fraai! Graag met de V6 dan maar als het de laatste ICE van Lotus is
jeronimo81 zegt
Mja…
Had gehoopt dat dit de opvolger van m’n 380 CUP zou worden. Maar veel te veel gewicht, zelfde motor en prestaties om van te huilen. 😞
#zwaarteleurgesteld…
Greetz,
@blue_beast_lotus
iphonistvongates zegt
Hello again Toyota Celica 🙋🏻♂️
Nanning zegt
@iphonistvongates: de eerste foto idd, Toyota zal trots zijn.
Rick-dos zegt
Ben blij dat Lotus eindelijk weer met ‘normale’ sportauto’s komt a la Lotus Esprit. De verschillende uitvoeringen van de Elise hebben we nu wel gezien.
Ik vind het een zeer geslaagde auto en voor een zeer redelijk prijs. Zeker wel een goed alternatief voor de Cayman.
cbsevenfifty zegt
Een beetje McLaren, met wat Lotus trekjes, ziet er goed uit,
maar 1400kg, hetzelfde als een Cayman, is de dooddoener.
Dit moest 1200kg zijn, tussen de Alpine en de Cayman.
Daar is nog een kleine niche.
Alpine zal opgelucht ademen.
Porsche maakte zich terecht al helemaal geen zorgen.
dakarbemo zegt
Ik denk dat men hoopt qua interieur en dergelijke wel de Cayman vervanger te hebben willen ontwikkelen. De Alpine is wel echt veel “kaler” en misschien ook wat minder hoogwaardig gemaakt. Overigens is dit gewicht als ik het goed heb het zelfde als de Evora die juist op dat vlak ver achter liep.
str8six zegt
Keurig maar vrij anoniem
b088y zegt
Mooie auto, maar dit is toch segment 4C, A110, 718?
Niet het idee dat daar iets te halen valt.
Die V6 van Toyota, in welke Toyota zit deze? Land cruiser?
dakarbemo zegt
Camry sowieso
sportabgasanlage zegt
Het unique selling point van Lotus was lichtgewicht. Met dit model is het USP dus weg, en concurreren ze ineens met Porsche (Cayman S) en Alpine (A110S)
ericc zegt
Motor van de A45 zonder S. Zou goed zijn als het gewicht rond de 1100kg was geweest. Mooie wagen, wel mini MC20. Ben benieuwd naar de Belgische prijs.
w0o0dy zegt
@michaelras: duur? Ongeveer de prijs van de goedkopere versie van de Evora.. in de buurt van de Cayman GT4 en Cayman s met wat opties ..
1400kg is geen zwaargewicht gezien alle veiligheidssystemen maar idd wel te zwaar voor een Lotus. Maar dit is dan ook de 911/Cayman van Lotusm van alle gemakken voorzien en geschikt als “daily”.
Foramen zegt
@w0o0dy: Cayman gt4 gaat vanaf 147k zonder opties.
Ik had gezien de titel rond de prijs van de gt4 verwacht, het is veel geld maar de prijs valt me alleszins mee.
grandmasterb zegt
Mooie auto (wat zijn die McLarens toch lelijk!), alleen graag wat meer pk’s, dan gaan de prestaties flink omhoog.
adyton zegt
@grandmasterb: nope. Niet meer pk. Het is Lotus, zoals zoveel reacties hierboven is het magische woord gewicht. Die PK wedloop moet stoppen.
woudloper zegt
@grandmasterb: het is zeer moeilijk om uit het huidige exige blok meer pk te halen. De tuning van 350pk naar 430pk kost ongeveer 10-15000 euro bij komotech
Je kan met chiptuning zo goed als niets winnen.
w0ut zegt
Vind het geslaagd. Ben er zeker van dat ze het bewust niet te licht hebben gemaakt. Moet nog ruimte zijn voor ‘specials’ die ze ongetwijfeld ook gaan uitbrengen de komende jaren. 😁
racerx zegt
Mooie wagen, maar 200kg te zwaar. Maakt ook niet uit, ik kan ‘m niet betalen.
ericd zegt
Mwoah. Ziet er uit alsof ie ook bij een andere fabrikant vandaan had kunnen komen… in tegenstelling tot de Evora. Die laatste krijgt nog klassieker status.
Wolflow zegt
Dacht bij lezen AMG nou niet direct aan een 4 cylindertje
ghini zegt
Komt die Radford, dat project waar oa Button aan meewerkt, nou op basis van deze auto?
alpinea110 zegt
Mooie Lotus maar wel een beetje zwaar naar mijn mening. Ben vooral benieuwd hoe ze het chassis hebben afgesteld en een vergelijkende rijtest met de gevestigde orde in dit segment.
sjeemsbond zegt
Mooie auto, maar de auteur moet even de tekst aanpassen. Hier staat dat je de keuze hebt tussen een V6 en een 4 cilinder en handgeschakeld of automaat. Lotus gaf aan dat de handgeschakelde versie enkel wordt geleverd icm de V6 en dat de 4 cilinder AMG motor altijd een automaat is. Je hebt dus niet een keuze.
Rx zegt
Als Jensen Button naast de auto groot lijkt, past een normale Nederlandse jongen zoals ik vast niet in. Wat dat betreft niks nieuws bij Lotus.
Trouwens, wie nog een mening heeft over de 0-100 tijd van een benzinemotor in de tijd van elektro auto’s, is een eeuw te laat geboren. Ik zie de Porsches en GTI’tjes alleen in de achteruitkijkspiegel van mijn Tesla.
Brandt zegt
Zo jammer, qua model weer eentje die tussen de eenheidsworsten past. Koop hem in het rood en je rijdt een goedkope Ferrari. Ga ik toch voor de Alpine, model valt een beetje buiten de gevestigde order. En laten we eerlijk zijn, waar en wanneer gebruik je die ultieme snelheid en perfecte wegligging.