Er is een Ferrari terugroepactie in Nederland. Check ook even of jouw raspaardje even naar de garage moet voor een update!
Veel autobezitters zullen ermee te maken krijgen: een terugroepactie. Het idee is simpel. Een auto is nooit he-le-maal perfect. Soms is het dermate ‘niet perfect’ dat er zo’n actie op touw wordt gezet. Dat kan ook gebeuren met oudere auto’s. Zo kon de BMW 325d duurtester nog twee updates ontvangen. Soms gaat het om veiligheid, soms kwaliteit.
Oh, en natuurlijk wettelijke regelgeving. Zo’n auto moet natuurlijk wel voldoen aan alle eisen. Ook qua uitstoot. Daar is precies waar het mis ging voor Ferrari. Nu zullen de meeste Ferrari’s niet intensief gebruikt worden en gaat niemand het verschil merken. Maar ja, regels zijn regels.
Ferrari terugroepactie in Nederland
Volgens het RDW waren er wat dingetjes mis met diverse nieuwe Ferrari’s. Het gaat om de volgende type’s:
- 812 Superfast
- 812 GTS
- Portofino
- Portofino M
Volgens de RDW voldoen deze vier auto’s níet aan de eisen die gesteld worden voor typegoedkeuring. De RDW meldt dat het er sprake is van een hoger verbruik én dientengevolge ook een verhoogde emissie-uitstoot. Het mogelijke gevaar is dus dat het milieu zwaarder belast wordt. De reden van al dit malheur: het start-stop systeem.
Ja, serieus, Ferrari mag een terugroepactie op touw gaan zetten vanwege het niet functioneren van het start-stop systeem. Dus zo’n atmosferische V12 horen bij een verkeerslicht is pure misdaad. Dat moet stil, anders gaat het milieu naar de knoppen. Als dít de grens is tussen daarin slagen of falen, hebben we dan al niet lang verloren?
Enfin, voordat we de grotere filosofische vraagstukken gaan stellen, heeft de fabrikant actie ondernomen. We hebben contact gehad met Ferrari Nederland en die laten het volgende weten.
In Nederland gaat het om exact 25 auto’s. Alle eigenaren zijn inmiddels schriftelijk op de hoogte gesteld van de terugroepactie. De Ferrari-eigenaren kunnen contact opnemen met Kroymans in Hilversum of Munsterhuis in Hengelo. Daar kunnen ze een software-matige update uitvoeren. Deze activeert dan het start-stop systeem. Uiteraard is de update kosteloos. Dat is dan weer fijn.
Pascal zegt
Snel even gecheckt, maar ik heb nog steeds geen Ferrari helaas.
sleurhut zegt
Het eerste wat iedereen uit zet als die de auto in stapt, al helemaal met een Ferrari… Ik zou de brief lekker direct weggooien. Maarja, ik heb voorlopig nog geen Ferrari.
dennisdd zegt
@sleurhut: leuk, maar een terugroepactie op typegoedkeuring komt gewoon bij de RDW terecht mag je hem alleen nog maar in de vitrinekast zetten en ernaar kijken.
petroldrinker zegt
Start stop malfunctie, een functie die 90% vd mensen toch uitzet bij instappen…
f31bmw320d zegt
@petroldrinker: uit laten programmeren bij de specialist 😉
harrie zegt
Lekker in de file op de boulevard cruisen in je Ferrari.
100 keer die V12 aan en uit.
007 zegt
Ik heb ook een start-stop systeem op mijn Kodiaq. Het komt nu wel heel dichtbij…
dailydriver zegt
@007: oohhh my days… Afspraak bij Physoloog al gemaakt? Die er met je problematiek over praten.
pa045 zegt
@007: nickname van een stoere man. Matcht niet echt met jouw auto.
maarteno zegt
een foto van Chriet Titulaer dan weer wel…
occasiefapper zegt
Het RDW…. Het RIVM van de autowereld.
Vul zelf de rest maar in.
Mijn start-stop is nog z.g.a.n., wilt iemand deze overnemen?
S zegt
Denk je dat de eigenaren dit gaan doen. No way!
Henkie zegt
Laten updaten, rondje rijden en het start-stop systeem weer laten deactiveren.
Mijn start-stop systeem werkt niet meer.
Geen idee wat er aan de hand is maar zolang er geen lampjes gaan branden vind ik het wel goed zo.
Richmond zegt
@Henkie: over het algemeen is het start stop niet legaal permanent uit te zetten.
maarteno zegt
tjah ach korte serie productie….heeft wel eens z’n kleine issues….karakter noemen we dat bij Italiaanse auto’s….
Pascal zegt
Super irritant altijd die start/stop functies met name bij een diesel en als je een automaat heb. Ik zette dat ook altijd uit. Bij BMW en Audi kan/kon je via de OBD programmeren dat hij je laatst gebruikte instelling onthoudt, dan blijft het gewoon uit staan ook wanneer je later opnieuw met de auto weggaat.
Richmond zegt
@Pascal: officieel kan dat niet bij BMW. Laatst vroeg een klant dat en de chef wp zei dat het niet ging
dennisdd zegt
@benja01: als je het bij VW vraagt kan het ook niet.
Maar je kan wel een OBD11 kopen om het zelf te doen….. en die is weer gecertificeerd door VW 😉
Rudy zegt
Bimmercode met een Bluetooth OBD2 module. Kunt ook de (soms zeer vervelende) toeter wanneer je de auto op slot doet met lopende motor (nee niet iets wat je vaak doet, als het heel koud is soms wel handig, met direct bevriezende voorruit rijden is niet prettig…)
f31bmw320d zegt
@benja01: nou bij m’n vorige f31 320d en huidige f11 528i kon de specialist dat zo regelen, denk eerder dat BMW dat niet wil.
dailydriver zegt
Oohhh my days… Afspraak bij de physoloog al gemaakt?😂
shellplc zegt
De milieu lobby heeft wel heel veel te zeggen tegenwoordig overal maken ze zich druk over, en het zal alleen maar erger worden vrees ik.
unknown32 zegt
Het eerste dat ik altijd in elke auto direct uitzet… Ik kan me niet inbeelden hoe slecht voor je auto dat niet is om telkens weer uit te schakelen. Laat staan de airco etc die dan op een laag pitje gaat draaien. Vreselijk luxe probleem maar toch. Ze zouden beter wat filtertjes op de boten/schepen/fabrieken/… plaatsen:-)
mashell zegt
Ik denk dat het slechter voor de motor is om in nul last te draaien dus dat start stop de motorlevensduur eerder verlengd dan verkort. Maar ik vind het vooral een comfort feature, geen getril en geschud voor het verkeerslicht, heerlijk.
petroldrinker zegt
@mashell: rijdt jij een diesel uit 1905 ofzo? Moderne ice autos voel je al helaas niet meer trillen etc… is juist wat autos leuk maakt
osmo zegt
Mijn procedure als ik in de auto stap:
1 Gordel om
2 Starten
3 Stop/Start uit zetten
Helaas niet in een Ferrari :)
cossiekiller zegt
Dat is dus de reden waarom ik geen Ferrari koop. Niets dan last mee.
schumi7 zegt
Dit is helaas niet de eerste terugroepactie vanuit de RDW voor deze modelreeks van Ferrari. Voor de 812 Superfast bijvoorbeeld: “De achterruit kan mogelijk volledig loskomen van het voertuig.”
kniesoor zegt
Die versie noemen ze een ‘812 Superlight’.