Wie durft zijn auto uit te lenen via een app?

Auteur: , 38 Reacties

Delen is in, bezit is uit. Op grote schaal worden de meest uiteenlopende items aangeboden. Van slaapplaatsen, gereedschap, boeken tot kennis. Slimme ondernemers spelen daar weer op in en creëren in rap tempo steeds meer deelplatformen, met bijbehorende apps. Maar gaat het uitlenen van je auto eigenlijk wel doorbreken?

Wie durft zijn auto uit te lenen via een app?

De aanbieders

In korte tijd zijn er in Nederland een aantal platformen uit de grond gestampt waar je je auto kunt verhuren aan particulieren. We noemen een MyWheels, een Wego en een Snappcar. Laatstgenoemde is veruit het bekendst en heeft het grootste aanbod, dus nemen we die als voorbeeld. Het Nederlandse bedrijf neemt alle zorgen uit handen. De auto die je huurt of verhuurt is allrisk verzekerd – daarvoor hebben ze een speciale premie bij Centraal Beheer Achmea opgezet – en Snappcar biedt 24/7 pechhulp aan.

Huurders worden grondig gecheckt. Ze mogen niet deelnemen als ze in de afgelopen 8 jaar veroordeeld zijn in verband met rijden onder invloed, gevaarlijk rijden, rijden zonder verzekering of verzekeringsfraude. Niet meer dan logisch, eigenlijk. Hetzelfde geldt overigens voor verhuurders. Ook eventuele verkeersboetes worden automatisch geïncasseerd bij de huurder.

Op papier zou je zeggen; een autootje delen is zonder kopzorgen.

Snappcarren in de praktijk

Maar dan komt de praktijk. Stel, je bent autoloos en wilt een auto huren via Snappcar. Hoe snel vind je iets? Dat hangt dus volledig af van de plek waar je woont. In Amsterdam en Utrecht is Snappcar goed vertegenwoordigd (zie ook deze top 10). Niet in de laatste plaats vanwege het relatief lage autobezit in deze steden en de parkeerproblematiek. De animo om iets te huren is dus groot, met een daarop aansluitend aanbod. Woon je in Schubbekutteveen, of eigenlijk in iedere andere plek buiten Amsterdam en Utrecht, dan is het aanbod eigenlijk best summier. Bovendien koketteert Snappcar met de claim dat ze 8.600 unieke auto’s aanbieden, maar als we nu een blik op de site werpen zien we dat er 3.241 auto’s worden gevonden, waarvan er 2.065 beschikbaar zijn.

Het aanbod is wel divers. Van sportief roadsterspul…

Snappcarren in de praktijk

Tot de meer portemonneevriendelijke wielen

Snappcarren in de praktijk

Vervolgens is het de vraag of je überhaupt een auto mág huren. Toen de Consumentenbond dit proefondervindelijk probeerde vast te stellen, lukten het bij slechts een van de vier autohuurpogingen. De rest werd door verhuurders afgewezen. Soms geheel zonder reden. Iets dat ondergetekende ook overkwam bij een huurpoging voor een busje. Afgekeurd. Reden onbekend.

Dan is er nog de veelvoorkomende claim dat autobezit onder jongeren minder populair wordt, en de autodeelbehoefte hierdoor toeneemt. Wel, dat zit iets anders in elkaar. Onlangs publiceerde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat jongvolwassenen (18-30 jaar) de auto minder vaak gebruiken, maar de behoefte om er een te bezitten op latere leeftijd alleen maar sterker wordt. Kortom, jongeren willen nog altijd graag een auto. Uit de meest recente cijfers van VWE blijkt zelfs dat het autobezit onder jongeren (18-25 jaar) is toegenomen.

Gevolgen voor de automarkt

Volgens VWE zijn er ongeveer 11.200 deelauto’s in Nederland. 0,1 procent van het totale wagenpark. Zo’n 2.500 deelauto’s zijn onderdeel van bedrijven als Greenwheels, Car2Go en Connectcar, en daar zit amper nog groei in. De rest komt op het conto van particulieren, die auto’s delen via platformen als SnappCar. Dit aantal groeit nog wel.

Hoe populairder deelauto’s worden, des te minder auto’s er verkocht worden. Logisch. Twintig procent van 110.000 deelauto-gebruikers zegt dat ze geen eigen auto meer nodig hebben. Dit zou betekenen dat autodelen heeft geleid tot ongeveer 23.000 particuliere auto’s minder, waar we de aanschaf van 2.450 deelauto’s nog tegen moeten wegstrepen. Ofwel, zo’n 20.600 auto’s minder, 0,3 procent van het totale wagenpark.

Onzichtbare schades, anyone?

Waar wij vooral benieuwd naar zijn: wie gaat er in godesnaam zijn auto uitlenen aan een vreemde? We zullen de eerste zijn die toegeeft dat er een grote groep automobilisten is die de auto puur ziet als een manier om van A naar B te komen. Je auto snapcarren in de tijd dat ‘ie stil staat, welja, waarom niet. Meteen een manier om de gebruikskosten te drukken (winst ga je niet maken). Ook worden zichtbare schades afgedekt en kun je huurders beoordelen. Wat je echter nooit meteen ziet is de onzichtbare schade. Je hebt namelijk géén idee hoe Snappcar-huurders met jouw auto omgaan.

We zijn daarom benieuwd hoe de Autoblog-bezoeker denkt over het verhuren van zijn of haar auto. Heb je er geen problemen mee om je vervoersmiddel uit te lenen, of blijft je heilige koe privédomein?



38 reacties

Hell no!
Ah mooi, als iemand mij dan ook meteen even een Aventador wil lenen zou dat mooi zijn!
Ik leen m niet uit, ook niet zonder app. Alleen m’n ouders krijgen m zo nu en dan mee
Uitlenen aan vrienden of verhuren voor bijzondere gelegenheden zoals een huwelijk: absoluut. Maar voor geen goud zou ik mijn auto meegeven aan een vreemde, want hoe toon je aan dat zij de koppeling om zeep hebben geholpen? Als een malle wegrijden met koude motor? Door slecht schakelen je bak hebben beschadigd? Ik zou er absoluut geen zin in hebben. Om over deukjes en krasjes die je bij het inleveren over het hoofd ziet nog maar te zwijgen. De deeleconomie is als communisme. Een prachtig idee, maar het werkt niet omdat de menselijke aard er niet geschikt voor is.
Van ze lang zal ze leven niet…..
Mijn vorige auto (Mitsubishi SpaceWagon 2.4) heb ik twee of drie jaar via MyWheels in de verhuur gehad. Prima ervaringen mee. Het grootste bezwaar lijkt, dat de halve buurt er al eentje in de verhuur heeft staan. Binnen 1 km staan er nu al 11. Van Aygo via Berlingo tot S40. Zelfs een Leaf is nog geen 2 km hiervandaan.
Ook de 245 Transfer ga ik straks weer aanbieden. Ik heb er alleen een jaartje mee gewacht, omdat ik wel aanvoelde dat ik er de ‘kinderziektes’ na 35 jaar uit moest halen. De serieuze dingen (veren, dempers, banden, laswerk, veel achterstallig motoronderhoud, gaslek) zijn nu wel gedaan, dus binnenkort wil ik hem best weer meegeven. Benieuwd of iemand het leuk vindt / aandurft om in zo’n oude grote bak te rijden.
Het brede aanbod is meteen het voornaamste nadeel: Zeker een B- of C-segmenter heeft zoveel concurrentie dat je hem eigenlijk alleen verhuurd krijgt tegen een te laag tarief.
Ik wil graag die van Pechtold lenen of die van Diederik Samson of die stinkdiesel van vrouwtje Femke of Paul Rosemuller’s socialistische karretje

Ik zal heeeeel voorzichtig rijden…………………………….
@desjonnies: die Saab van Rutte. Die wil ik wel even aftrappen.
Leen mijn Dacia alleen uit aan bekenden waar ik meerdere malen in de auto heb gezeten zodat ik weet hoe ze rijden want zoals @mgmgb al zegt hoe rijden ze en welke schades zie je niet als je hem terug krijgt en toon het dan maar eens aan.
Je goed recht om iemand af te wijzen omdat zijn kop je niet aanstaat. Ik zou een auto ook niet verhuren.
Als student kan ik met een bijbaan net zelf een auto betalen en rijden (Peugeotje 205). Ik doe dan al het onderhoud zelf en daar gaat aardig wat tijd inzitten natuurlijk. Zul je net zien dat je huurders zoiets niet beseffen en inderdaad bijv zomaar even je koppeling om zeep helpen. Ook al is mijn auto oud en heeft een defect zo nu en dan geen schuld, het is toch minder onprettig als dat door je eigen toedoen gebeurt. Kort samen gevat: Nee dank u :)
Ik zou het exht nooit doen werk auto de RAM leen ik nog wel eens uit maar niet aan vreemde is toch een grote auto en mijn privé Braziliaanse schoonheid echt nooit uit lenen
Neen.
Je auto uitlenen. Je leent je vrouw toch ook niet uit…?
Nee enkel een bekende mag hem lenen, maar ik wil echt mijn auto niet mee geven aan vreemden!
Voor die paar euro wil ik het gezeik niet hebben, want ook all risk zegt niet zo veel. Mijn dieseltje heeft 350dkm op de teller staan dus dagwaarde van weinig, maar als ik de volgende dag een nieuwe auto mag kopen, omdat de 200 pk te verleidelijk waren heb ik een probleem!
Hoe zij Johnny Flodder dat ook al weer zo mooi?
@naamloos3: Niemand rijdt in de auto van Sjonnie, behalve Sjonnie.
Auto verhuren? Het kan me al in het verkeerde keelgat schieten als ik een briefje onder mijn ruitenwisser vind. Niet altijd natuurlijk.;)

Het idee van delen/verhuren is op zich goed, maar voor mij is het niets. Zowel het huren als het verhuren.
2 weken terug Renault Grande Espace via Snappcar gehuurd.
Is gewoon ideaal.
Voor een paar tientjes heb je een auto om met z’n zessen op pad te gaan zonder dat je permanent een knoeperd van een auto voor de deur hoeft te hebben staan.
Nopes. Ik had mijn auto meegegeven aan een vriend, net op en top uit de keuring. Distributieriem, waterpompje, vloeistoffen, allemaal gedaan.

Wordt mijn grote liefde tegen een andere auto aan gepropt. Dag no claim, nieuwe auto uitzoeken, incl met wat verborgen gebreken.
Kortom, niet meer uitlenen.
Veel mensen boeit het niets hoe of wat er gebeurd met zijn auto. Deze mensen zullen ook minder snel op Autoblog te vinden zijn. In Amsterdam zijn er zat mensen met een parkeervergunning maar eigenlijk de auto niet gebruiken. Dan is het ideaal. Ik rijd zelf een C1, als ik wat groters nodig heb, huur ik een Grand Cherokee met V8, prachtig toch? Ook wel eens een Fiat Barchetta gehuurd, beide voor n prikkie!
Verhuren wil ik nog over denken maar mijn heilige koeien uitlenen aan een wildvreemde via een ap?
Van zijn never nooit niet.
Nooit van m’n leven niet!
Leen je hem ook uit aan een paar bulgaren? Of zijn we dan ineens selectief? … ik zal hem Nóóit uitlenen. Buiten mezelf is alleen mn vaste garage persoontje die achter het stuur mag kruipen. Next step, verhuren van je vrouw/vriendin via een app? Wipme 2.0 ofzo. Ik zal er in deze steeds kanslozere maatschappij niet raar van opkijken als dat gebeuren gaat.
@sanderm3: Kansloos? Man, jij bent kansloos met je taalgebruik.
@Benz65: fijn voor jou, dikke doei
me moeder leent hem wel eens maar voor een ander zal ik hem niet uitlenen/verhuren.

wel weet ik dat er auto’s zijn waar je de reserve sleutel zo kan programmeren dat je het motor vermogen kan knijpen en zo

kan volgens mij bij die van mij ook ,zal het eens uitproberen…..
Ja, mijn daily wel. Die zit toch al onder de butsen. Mooi bijkomend voordeel dat de opbrengsten de hoge dieselhsb kunnen compenseren en ik een reden heb om de fiets te pakken.
Nee, de andere twee bolides absoluut(!) niet.

Het enige wat ik mij afvraag. Stel de auto wordt gejat c.q. niet teruggebracht. Krijg je dit dan vergoed? Een professioneel huurmaatschappij namelijk niet, je geeft de sleutel ter goede trouw mee aan een huurder. Weet iemand dit?
Als verhuurder moet je vertrouwen hebben in de medemens.
Als huurder moet je je fatsoenlijk met de auto omgaan.

Gaat niet werken in Nederland dus…..
Heb geleerd twee dingen in je leven niet uit te lenen:

Je vrouw en je auto!
Mijn 2001 Saab snappcar ik uit, daar die anders echt alleen maar stil zou staan. Mijn S7, euh, dus niet.
Ik heb mijn Ford Mustang GT 2006 nu al zo’n 30x verhuurd via Snappcar en het bevalt prima. Eén keer had een huurder een hekje geraakt bij het inparkeren (tja, geen piepjes) en via de all-risk verzekering is dit prima geregeld bij de spuiterij. Ook een enkele bekeuring (mijl per uur is nou eenmaal lastig) is vlekkeloos door Snappcar afgehandeld.

Dat je bij Snappcar relatief vaak afwijzingen tegenkomt, kan ook liggen aan de manier van vragen. Als ik een huurverzoek krijg zonder enige uitleg wie je bent en waarvoor je de auto wilt huren, wijs ik ‘m sowieso af. Daarnaast hanteer ik een minimumleeftijd van 25 jaar en als ik er geen goed gevoel bij heb (door de manier van vragen / schrijven) dan doe ik het gewoon niet.
Over mijn lijk. Nee echt niet !!
Ik zie regelmatig hoe “mensen” (varkens) een huur-auto achterlaten…
Nee dank je de koekoek.
Er rijd niemand in mijn auto behalve me, myself and i

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).