Kopen jongeren nog auto’s?

Auteur: , 113 Reacties

De afgelopen maanden kwam het ene na het andere bericht over de claim dat jongeren totaal geen interesse meer hebben in auto's. Tijd om wat nuance aan te brengen, want er zijn ook andere geluiden.

Wut? Geen touchscreen!

Jongeren hebben liever een iPad
Het oorspronkelijke artikel stond in het tijdschrift Economist, maar het verhaal werd in vele vormen in diverse media nog een dunnetjes over gedaan. Jongeren zouden liever een iPad bezitten, dan dat zij hun zuurverdiende geld in een auto investeerden. De goedkoopste iPad Mini kost 335 euro, de duurste is de Retina iPad met 128 Gb en 3G connectie. Zelfs de duurste kost maar 935 euro, een bedrag waar je net een tweedehands met veel ervaring kan kopen (bijvoorbeeld een leuke cabrio). Er vervolgens in rijden kost ook weer geld, daarmee is de vergelijking dus onzinnig. Ik krijg ook liever een iPad cadeau dan een auto die me daarna iedere maand weer geld kost om te gebruiken.

Het autobezit onder jongeren neemt af
De afgelopen twee jaar nam autobezit onder jongeren af. Het aantal jongeren nam van 2012 op 2013 echter toe met 0,4 procent, terwijl het aantal geregistreerde personenauto’s in deze groep juist af nam met 4,5 procent. Het zijn keiharde cijfers en het was wederom een aanleiding voor velen om weer te claimen “uit” zijn bij jongeren. De daling was sterker dan je op basis van de economische cijfers zou verwachten. “Journalisten” die dat claimen, shoppen iets te selectief in de statistieken.

In januari 2012 was de werkloosheid in de groep van 15-24 jaar (jongeren dus) 96.000 personen. In januari 2013 was dit cijfer geëxplodeerd naar 131.000 personen. Een groei van 37,5% en daarmee een duidelijke verklaring voor een inzakkend autobezit in die groep. Ook in de groep van 25-44 jaar steeg de werkloosheid met 19,7% sneller dan het autobezit daalde.

Het aantal afgelegde kilometers per auto neemt af
In 2010 werden volgens het CBS 129,4 miljard kilometers in een auto afgelegd. In 2011 steeg dat naar 136,1 miljard en in 2012 daalde het aantal kilometers naar 133,6 miljard. Je bent een hele creatieve statisticus als je daar een trend in kan ontdekken en het is wetenschapsfraude als je vervolgens niet de economische cijfers erbij betrekt.

Wat het aantal kilometers die we in auto afleggen wel negatief beïnvloed heeft en nog gaat hebben, is de sterke groei van het vliegverkeer. Dankzij de komst van Ryanair, Easyjet, Transavia en anderen is vliegen veel goedkoper geworden. Een groei van 4,1% bestempelt de brancheorganisatie IATA zelfs als slecht. Het vliegtuig verdringt de auto op sommigen van onze trips. Goedkoper vervoer via de ruimte of innovaties zoals de Hyperloop veranderen de mobiliteitsmix straks wellicht nog verder.

Deelauto’s worden het helemaal
Mede dankzij internet, smartphones en andere technologieën is het niet meer nodig om een eigen auto te bezitten. Iedereen kan via platforms als Snappcar autoverhuurder worden, maar ook via bijvoorbeeld AirBnB kan iedereen zijn appartement of huis verhuren. Bovendien zijn er nog partijen zoals Greenwheels en Car2Go waar je ook een deelauto kan gebruiken. Het zijn op zich mooie ontwikkelingen, maar de impact is nog heel klein. In Nederland zijn bijna 8 miljoen auto’s, waarvan 36.534 taxi’s (cijfer 2012) en 69.400 huurauto’s. Het aantal deelauto’s blijft steken op 5.275 en dat is nog geen 0,6%. Het aantal zal ongetwijfeld groeien, zeker in grote steden, maar het zal nog even duren voordat we een significant aantal kilometers in een deelauto afleggen.

Jongeren hechten niet meer aan de status van een auto
Uit een studie van Autotrader.com blijkt het tegendeel. Van de “millenials” die tussen 16 en 32 jaar oud zijn, vond 38% dat hun auto moest reflecteren wat ze hadden bereikt in het leven. Voor de oudere generaties X en de babyboomers was dat respectievelijk 27% en 28%.

Deze quote vat het mooi samen:

“The study also punctured the myth that millennials are blasé about car ownership. The main reason they don’t own one is that they can’t afford one, the study showed.”

Kortom: jongeren zijn nog niet uitgekeken op de auto. In grote steden zoals Amsterdam en New York is autobezit niet altijd een pretje, maar dat zijn dan ook weer de uitzonderingen. Het merendeel van de Amerikanen en de Nederlanders wonen immers niet in die steden. Op basis van de huidige cijfers kan dus niet worden geconcludeerd dat jongeren geen interesse meer hebben in auto’s en jouw gok over hoe dat in de toekomst zo blijft is net zo waardevol als die van mij. We gaan het allemaal meemaken, spannend he!



113 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Geld niet voor mij gelukkig.
Mijn rijbewijs gehaald toen ik 18 was.
Gelijk een auto gekocht een bmw 316i coupe, anderhalf jaar in gereden toen verkocht en een bmw 320i coupe gekocht met fabrieksaf m-tech pack van de 1e eigenaar orrigineel nl auto met de heerlijke 6 cilinder
@smartye36: Dat kan je never nooit niet betalen met een opleiding erbij.
@6cylinder: bbl opleiding, 4 dagen werken 1 dag school en nog thuiswonend
@smartye36: Wat je zegt, als je zoals veel mensen (o.a. ik) fulltime hebt gestudeerd of nog studeert, heb je je geld van je bijbaantje nodig om van te leven, niet om een auto van te betalen. Pas toen ik een paar maanden een fulltime baan had na m’n studie kon ik het me veroorloven.
@Jochempie: daar heb je idd gelijk in.
als ik geen bbl opleiding kon doen had ik ook geen auto.
@Jochempie: Ik ben net klaar met mijn studie Automotive Engineering en heb op het moment al 2 auto’s voor de deur staan waar aardig wat geld in is gaan zitten. Heb er in de afgelopen jaren wel aardig wat schappen voor moeten vullen, maar ik had het er graag voor over. Scheelt ook dat ik haast niets uitgeef aan andere zaken dan mijn opleiding en de auto’s. Ach, een hobby mag geld kosten…
@smartye36: Ik wil je niet dissen hoor maar met opleiding bedoel ik full-time.
@6cylinder: dat is jou mening.
Ik vind het wel een opleiding, ik ga naar school ik leer veel in de pracktijk en als je je opleiding afrond krijg je gewoon je mbo diploma.
@6cylinder: Dat is het probleem. Ik zou graag een auto willen kopen maar het is vrijwel onmogelijk om een auto te kopen en een full-time opleiding te volgen.
@TimoBac: Moet je ook niet willen, auto komt daarna wel.
@Jochempie: Absoluut, tot die tijd heb ik ouders die er één over hebben dus ik heb niets te klagen.
@6cylinder: kan makkelijk.
@6cylinder: Nou een E36 is tegenwoordig echt niet duur meer, met uitzondering van een M3 met een lagekmstand.
@smartye36: mooie wagen alleen is de 320i nogal wat zwakjes voor een zes in lijn.
323i/328i was de betere keus, zelfde verbruik/kosten.
@bofkont: de 320i kwam toevallig op mijn pad.
Ik wou graag een 6 cilinder.
De kleur vond ik geweldig (daytona-violet) en is niet veel geleverd.
Het is een orriginele nl auto met nap logo met boekjes, helemaal orrigineel en ik ben de 2e eigenaar dus neem ik de kleinste 6 cilinder voor lief en het is een grote verbetering tegenover de 316i
@smartye36: Is idd een geweldig mooie kleur, en ja het is een vrij schaarse wagen op NL kenteken. Zelf heb ik een E36 323i coupe gehad van 97 madeira violet. Goede herinneringen aan die wagen, daarna nog een E46 328i en een E46 328ci.
Bmw maakt geweldige wagens :)
@smartye36: En idd tov een 316i is het stukken vlotter :)
Mijn 323i coupe was ook origineel Nl geleverde wagen, technisch perfect er was nooit wat mee.
Wat dacht je van deze simpele verklaring: Auto rijden is te duur aan het worden voor jongeren!
@truenoae86: Inderdaad! Een leuk oldtimertje was lange tijd een alternatief, zo ook voor mij. Gunstige verzekeringsmogelijkheden en geen MRB. Nu is dat ook al van ons afgenomen…
De jongeren zijn niet veranderd maar de wereld om hen heen.
Ik geloof niet dat de interesse is afgenomen, als ik echter kijk aar de jeugdwerkloosheid en de kosten die autorijden met zich meebrengt in dit land dan kan ik het wel begrijpen.
Ik rij amper auto maar vind het wel leuk. Heb die van mij alleen om te toeren, verder niet. Dagelijks heb ik ‘m niet nodig want ik fiets alles of pak de trein en dat voldoet prima.
In mijn vak hoor ik wel steeds meer jongeren die afstappen van (lease)wagen en een abonnement op de trein reizen. Wat daarvan de reden is weet ik echter niet.
@vondeyck: de reden zal liggen in de steeds schralere leaseregelingen.
@benzinehoofd: en het leaseaanbod wat binnen het budget past…?
@vondeyck: Wat heb je voor leuke bolide?
@rickr: Haha of het leuk is zijn de meningen over verdeeld maar ik vind van wel. Ik rijd een rode 2cv. Niet bepaald geschikt om over de snelweg mee te jagen maar vandaar dat ik er alleen tourtjes mee rijd.
Ben 20 en heb nu 1 jaar en 2 maanden een auto. Totaal geen spijt van. In tegendeel zelfs.
Er is een wereld voor me open gegaan. Het is niet zoals een iPad, maar het gevoel van vrijheid dat je erbij krijgt.
Ik heb nu ongeveer 14.000 km in 14 maanden gereden. Redelijke gemiddeld? Elke km blijft genieten :-)
Als je het artikel leest zie je dat de trend al voor de crisis is ontstaan, dus de verklaring die je suggereert (toenemende werkloosheid betekent dalend autobezit) gaat niet op.

Overigens was het wel zo netjes geweest de link even te posten.

http://www.economist.com/node/21563280
@super: Je hebt helemaal gelijk, link staat er nu bij. Dat was er bij ingeschoten.
Overigens ben ik de trotse eigenaar van een Peugeot 106 1.4 Sport. En rijd nog helemaal schadevrij :D
Ik ben zelf 20, auto is simpelweg niet te betalen als je hem op je eigen naam laat zetten. Ik betaalde bijna 3x zoveel als dat m’n vader zou betalen voor die auto. Vind je het gek dat jongeren geen auto’s meer kopen..
@stijnl: Ik ga naar school, heb vanaf mijn 14de altijd gewerkt en werk nu nog steeds. Dat spaarpotje, mijn inkomen nu en studiefinanciering maakt het makkelijk mogelijk om een auto te kunnen kopen.
Het is maar net wat je er voor over hebt.
Voor mij is de keuze snel gemaakt, altijd al interesse gehad in auto- en motorsport en alles wat er maar mee te maken heeft.
@kakhead: ik had hetzelfde, daardoor heb ik dus ook m’n eerste auto gekocht. Maar als die Total los wordt verklaard moet je eerst weer een tijd sparen om weer een normale auto te kunnen kopen..
@stijnl: daarom, altijd all-risk op jonge leeftijd, ook al kost je auto maar 3000 euro. Als je daarnaast inderdaad geen geld over hebt, dan is anders over met autorijden na een Total loss. Met de verzekering kun je redelijk direct weer door… Want eenmaal gebruikt, kun je hem niet meer missen!
@godfather: inderdaad als je er eenmaal aan gewend bent is het behoorlijk kloten. Flink sparen voor zover dat kan;)
@kakhead: full-time opleiding maakt het vrij lastig om daarnaast te werken. Ik wil nog wel van mijn studentenleven genieten;)
@felix1989: Ik doe ook een full-time opleiding. Nu half jaar 40 uur stage per week, daarna gewoon weer school. Ik werk als applicatieontwikkelaar vanuit huis en kan dit perfect combineren met vrij-tijd etc.
@kakhead: Ik heb de laatste anderhalf jaar van mijn studie ook full-time stage gelopen, moest dagelijk 3 uur reizen en had een baantje waar ik ongeveer 12 uur per week werkte. Hakt er behoorlijk in, en was altijd blij als het weekend was, maar ik heb er eigenlijk nooit spijt van gehad.
@felix1989: Onzin, ik heb net mijn full-time opleiding afgerond en heb gewerkt vanaf m’n 15e en heb naast m’n opleiding altijd tijd gehad om wat te werken en ook ruimschoots te genieten van m’n studententijd. Dit allemaal overigens zonder ook maar 1 cent extra te lenen bovenop de basis studiefinanciering. Nu kreeg ik vanaf dat ik 18 was meteen een auto tot m’n beschikking van m’n ouders en pas in April j.l heb ik m’n eerste eigen auto gekocht en die kosten heb ik de afgelopen 4 jaar niet kunnen bekostigen dus mocht ik destijds geen auto hebben gekregen van m’n ouders dan had ik ook geen auto gehad.
@felix1989: in het weekend kun je ook werken…
Benzine is nogal duur, daarom maak ik prive niet zo veel km’s. Dan pak ik eerder een alternatief, zoals een scooter oid (woon toch in een stad). Het is natuurlijk anders als we verder weg moeten zijn, dan gewoon een auto. Maar ik moet eerst veel geld verdienen wil ik een dikke bak kopen, want een investering is het niet (met uitzondering daar gelaten)..
Ik ben student, een auto is daarom te duur voor mij. Ik ben echter wel enorm liefhebber van auto’s, dus ik zou er dolgraag een willen bezitten. Gelukkig kan ik dankzij mijn werk in een hoop leuke auto’s rijden, dat scheelt een hoop :)
Ik wil dolgraag een auto, maar het is gewoon niet te betalen.

Aan verzekering en wegenbelasting ben je al 100 euro in de maand kwijt, dan moet je nog rekening houden met onderhoud en er moet nog peut in. Het is allemaal leuk en aardig, maar als je nog studeert is dat gewoon veel geld. Als ik 1 dag in de week ga werken werk ik zo’n beetje alleen maar om auto te rijden….
Ik betaalde destijds voor mijn voiture ongeveer 500 euro per maand. Dat was een passat variant 2.0 diesel 120 wegenbelasting per kwartaal, 120 euro verzekering per maand, reservering voor onderhoud en de rest voor de diesel. Kortom de auto koste mij gewoon een hoop geld als student. De vrijheid die een eigen auto met zich meebrengt is echter onbetaalbaar. Ik had wel altijd een gezonde portie afgunst op jongeren die een auto reden die van pappa en mamma was. ik moest kromliggen sommige dure maanden zoals november, december en januari (winterbanden, kerst, etc), terwijl de rest vrolijk stond te tanken met de bankpas van ma of pa.
Ik denk dat auto’s onder jongeren altijd wel populair zullen blijven echter zal nu een gemiddelde jongen of meisje geen Nissan of Toyota van 10 of 15 jaar meer willen hebben omdat dat het simpel weg niet meer van deze tijd is. Ik kan geen afstand doen van mijn eerste auto omdat ik er simpelweg teveel waarde aan hecht, het was naast mijn rokersruimte, mijn 2e slaapkamer en kroeg een deel van mijn jeugd geworden! Ik gebruik hem nu voor kleine verhuizingen of voor potgrond te halen..

moraal van het verhaal, Koop als 18 jarige een station of een mpv van een jaar of 10-15 en je zal een hele leuke jeugd hebben.
@tridente: 500 euro per maand was m’n budget voor huur en eten tijdens m’n studie, dat had ik niet daarnaast nog liggen voor een auto..
@Jochempie: Dat betaalde ik ook voor mijn vaste lasten! ik werkte tussen de 3-4 dagen(kroeg en de bouw) per week daarmee verdiende ik rond de 500 wit en 250 zwart daarnaast kreeg ik van mijn oma per maand 50 euro en die achterlijke uitwonende beurs! dat was voor mij het minimale bedrag.. toch heb ik zonder echte problemen mijn bachelor en master kunnen halen. Mijn ouders betaalde wel mijn studie anders had ik inderdaad geen auto kunnen rijden..
Ben 21 , heb al 3 jaar een polo 1.4
Naast school , werk k ook en wil zelfs binnenkort een ibiza vab 2006 kopen
Ik denk dat je de conclusie “jongeren geven niet meer om auto’s” pas kunt trekken als een steeds groter deel van de jongeren nooit meer een rijbewijs haalt.

Ook ik als zelfverklaarde automaniak kocht pas een auto toen ik 21 was en dat viel samen met mijn eerste fulltime baan. Ik had op mijn 18de wel het geld om een auto te kunnen kopen – alleen niet om een auto te kunnen rijden. Denk inderdaad alleen maar aan de premies (en dan mag je.nog van geluk spreken dat je niet in Engeland woont!) en de benzine…
Ben 19, heb mijn rijbewijs gehaald toen ik 18 was en heb een half jaar nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald een auto gekocht. Tussen door ook nog een iPad dus heb beide xd
Alles is nu veel duurder. T begint al met de benzine. Dan verzekering, aanschaf etc.
Mijn auto kost aan wegenbelasting en verzekering minder dan een gemiddeld telefoonabonnement en rijdt 1:20. Onderhoud en afschrijving gaat nog het meeste geld in zitten. Toch rijd ik veel bewuster en zuiniger nu en neem vaker de trein.
Ik heb de mazzel/luxe dat ik 1 van de 2 auto’s van mijn ouders voorlopig kan gebruiken voor mijn woon- / werkverkeer.

Want als uitwonende jongere is het niet eenvoudig een auto te hebben. De lasten zijn fors, niet alleen de aanschaf, maar ook onderhoud, tanken(!) en verzekering(!) zijn niet gering. Je kan je er eenvoudig op verkijken wat het hebben van een eigen auto voor een impact heeft op je besteedbaar inkomen.
Komt misschien omdat deze dagen een auto onbetaalbaar is geworden voor jongeren?
Tanken aan minstens 1,5 de liter, verzekering van 1000 euro en meer, belastingen, onderhoud met werkuren van minstens 45 euro per uur..
1. Jongeren zijn verslaafd aan hun iPad
2. Auto’s lijken steeds meer op een rijdende iPad
1 + 2 = …

Ik ben zelf 22 jaar, en heb sinds januari dit jaar een eigen wagen.
Stockwagen Fiat Punto modeljaar 2012 0km. En ik heb mij de kost nog geen moment beklaagd. Integendeel, ik zou de vrijheid niet meer kunnen missen.

Een auto laat zich gewoon niet vergelijken met een domme iPad. Vraag wat jongeren willen en ze zullen “allebei” antwoorden. Waarom zie ik anders elke dag ontelbare MINI Coopers over de weg zwalpen met blondjes in van 18 jaar…
Toen ik 20 was kreeg ik een 10 jaar oude bmw 320i van pa en ma… Wat een geluk en ja ik ben verwend! maar goed hun eigen bedrijf liep erg goed Nu heb ik dat bedrijf pas overgenomen en krijgen ze van mij een nieuwe 320i maar dat weten ze nog niet :-)
@schellekens006: Leuk cadeau! Wat teruggeven aan je ouders, dat waardeer ik wel!
@schellekens006: Top! Zo hoort het, je ouders zullen trots zijn op je!
Ik heb een auto (sinds eind 2012) en een iPad. Alleen hoor ik sinds 3 maanden niet meer bij de jongeren (blijkbaar).
@j00rs: Het kost je wel een rib uit je lijf en diverse organen, maar alles beter dan voor 1/3 van de kosten van de NS afhankelijk te zijn.
als je aan een universiteit studeert, helaas onmogelijk om een eigen auto te betalen ;)
@KaCh1ng: Nee hoor ;p
@KaCh1ng:

Helemaal niet, gewoon onnodig, maar onmogelijk…
natuurlijk is het duur, maar als je en wil roken, zuipen en dure festivals wil bezoeken, dan gaat het zeker niet lukken. Waar een wil is is een weg. Zelf als student al Autobianchi en Mini gereden (de oude versies!).
– Hoge vaste lasten (met name verzekering voor jongeren)
– Mannen worden steeds vrouwelijker (hence iPad)
– Onvriendelijke omgeving, na je rijbewijs en je auto betaald te hebben zul je ook nog is 100en euro’s kwijt zijn aan boetes in de 1e paar maanden rijden. Het is druk op de weg en het OV is beter dan toen.
– We studeren langer door dan vroeger (25jr oud en student is geen rariteit)
– We zuipen elk weekend dus in het weekend is hij sws overbodig, als je ook nog is OV gebruikt voor woon/werk/school al helemaal.
– We gaan veel minder vaak op pad naar vrienden/familie, want social media etc.
De intresse neemt niet af maar doordat het inmiddels zo idioot veel geld kost kunnen de jongen het niet betalen!!!
Ik kocht m’n eerste auto toen in 24 was, omdat ik toen afgestudeerd was en een fulltime baan kreeg. Eerder dan dat, en ik had naast m’n studie veel moeten werken, wat ten koste zou gaan van de studieprestaties. En dat gaat te ver. Dus, ik heb even moeten afwachten. (of een klein hokje kopen)

Maar zo heeft iedere leeftijd/levensfase z’n financiële perikelen, de volgende “logische” stap is een huis gaan kopen. Maar dat kan ook alleen maar met twee inkomens of een klap spaargeld. (of, je raadt het al, een klein hokje kopen)
Waar hebben ze die cijfers weggehaald? Bij de verzekeraars;? Zitten ze mooi fout. Voor een arosa sdi moest ik dik 70eu betalen, wa, en de schade vrije jaren (wx 2jaar oldtimers) telden niet mee. 3x radeb op welke naam de auto stond. Nu heb ik een fulltime baan, goed salaris, met een goede bmw einzer. Auto mag niet eens op mijn naam, terwijl ik de premie wel kan betalen (willen is anders) en ik 40.000+ km in een kaar ga rijden….

Rare mensen, die verzekeraars…
Ik wou een auto kopen vorig jaar toen ik 18 werd maar doordat ik ga studeren en op kamer ga heb ik er toch niets aan. En het is gewoon zo duur geworden om een auto rijdend te houden. Dus gebruik ik de auto’s van mijn ouders maar. En daar hoef ik niets voor te betalen en rijden ook nog super :)
Zolang er geen (grootschalige) enquete onder de daadwerkelijke doelgroep wordt gehouden, kan iedereen wel cijfers erbij trekken maar sluit de duiding ervan als een .. op een pakje boter.
Alsof de doorsnee 56-jarige CBS ambtenaar vanuit zijn kantoortje voldoende kennis van de wereld heeft om te kunnen concluderen dat jongeren een auto niet meer hip vinden of dat niet meer kunnen betalen.
@hetvijfdewiel: sluit is slaat
Ik zal even uitleggen hoe het bij mij gegaan is. Ben er nu 21
Rijbewijs gehaald toen ik 18 was. Tijdje met de auto’s van paps en mams rondgereden. Natuurlijk als jong gastje veel te zware voet… Dus krijg ik een Citroen 2PK. Ben ondertussen trouwens helemaal verliefd op deze auto (ook al gaat ie nie zo hard). Jaar later krijg ik van verre familie nog een Triumph Spitfire 1500, die mensen zijn stokoud en konden er niets meer mee doen.
Nu ben ik dan wel 21, heb ik 2 auto’s waarvoor ik niet betaald heb maar zo oldtimers hebben toch enkele heel grote voordelen.
– Taksen betaal ik 61 euro per jaar per auto
– verzekering betaal ik iets van 100 euro per jaar per auto
– verbruik, nou, mijn geit verbruikt 5L/100Km, dat is toch niks (oké de spit verbruikt meer maar rijd ik minder mee)
– als je één van de auto’s verkoopt krijg je de aanschafwaarde terug?

Dan zijn oldtimers toch de ideale auto’s voor jonge bestuurders? Zo zie ik het toch…
@fanatic:

Serieus aan de prijs tegenwoordig zo’n 2CV. Kan je een nieuwe hatchbak van kopen.
Overigens mag je met oldtimers (tenminste als je ze zo inschrijft, wat dan wel de bedoeling is vermoed ik) ondanks de veel soepelere regeling van 1 Juni nog altijd geen woon-werk of woon-school verkeer doen spijtig genoeg.
@Hupke: De 2cv is 3 jaar geleden aangekocht in zeer goede staat voor 5500 euro (dat is niets niks) maar verkoop ik na mijn studies ook weer voor 5000 ofzo.
Dan heb ik ook vaak gehoord dat de politie bij de oude wetgeving zeer weinig oldtimers controleerden ivm wat hun bestemming is. Maar met de nieuwe wetgeving (in BELGIE!) mag je met een oldtimer nu rijden dag en nacht, waar en wanneer je maar wilt. Wel moeten oldtimers terug naar de keuring om de 3 jaar, wat bij de oude wetgeving niet het geval was.
@fanatic:

Overigens moet je niet om de 3jaar naar de keuring voor zover ik weet. Ben je met je oldtimer gewoon van vrijgesteld.
Al ben ik niet 100% zeker, met de motor moet ik sowieso niet gekeurd worden.
@fanatic: ik hoop voor je dat je hem voor 5000 kan verkopen

onze 2cv is 3 jaar terug volledig gerestaureerd (chassis opnieuw opgebouwd en carroserie profesioneel laten spuiten heeft bij elkaar zon 7 a 8 duizend euro gekost) en staat al 2 jaar voor 5000 te koop en nog geen 1 kijker met serieuze inttresse gehad
@nicktexel: sorry voor de spelling ben een touchscreen niet gewend
@nicktexel: Da vind ik eigenlijk wel straf. Ik ben wel een klein beetje in het 2cv-wereldje (de geitenwereld ;) ) betrokken en ik heb zo de indruk dat ze toch vrij goed verkopen en dat er terug heel wat geïnteresseerden zijn. Een prijs van 5000 euro lijkt me nie zo veel voor een 2cv die goed in orde is.
Hoe je het ook draait of keert, een daily drive is een money-pit. Op dit moment heb ik er geen nodig als student, en zou het stom zijn om daar geld op de verliezen. Of dat nu veel of weinig geld is, weggegooid geld is het sowieso en da’s stom.
Een klassieker of een speeltje darentegen,… het jeukt maar geduld is een schone zaak. Waarom setllen voor iets dat minder dan perfect is.

Voorlopig houd ik het maar bij wat guzzi’s, je moet al een serieuze wagen (en dus ook duur, en risicovol) vinden eer je iets vind waar je zoveel plezier aan kan hebben zowel op de weg als in de garage.
Ik ben 18 jaar en hard aan het sparen voor een leuke auto. Dat heb ik echt veel liever dan een iPad! Het is alleen nog afwachten op het besluit van de regering wat ze met de oldtimers gaan doen. Als ik dan niet mag rijden in de winter moet ik op zoek naar wat anders dan een oldtimer.

En even dit voor de mensen van de regering die vinden dat je een oldtimer in de winter niet mag rijden: Een auto is verdorie toch gemaakt om in te rijden? Ook de oldtimers!
Mijn 156 2.0 jts heb ik 11 dagen na men 18e viejaardag gekocht dus ja jongeren kopen nog auto’s :)
@sjeppie156: Ook al mijn maten hebben al een auto (buiten een die rijd nog een panda uit het jaar 0 van zen ma)
@sjeppie156: Tevens studeer ik full time (kwestie van vroeg beginnen met sparen en niet al je geld aan de aankoop spenderen)
@sjeppie156: Goede keus ;P
Ik heb 2 maanden geleden mijn eerste auto gekocht. Een ford focus station uit ’99. Deze heb ik gekozen aangezien het een van de weinige mooie en betaalbare stations is. Na een beetje zoeken heb ik er dan ook een gevonden voor slechts 700 euro, en hij doet het nog steeds naar behoren. (inmiddels ongeveer 1800 mee gereden) Momenteel ben ik 23 en ik studeer nog, maar het lukt me aardig op het financiële vlak. De verzekering en wegenbelasting zijn nog te overzien (beide 4 tientjes per maand). En de auto staat gewoon op mijn naam Hij geeft mij een hoop extra vrijheid, en geniet er nog steeds van. Als je een beetje zoekt kan je dus wel (relatief) goedkoop rijden met een mooie/grote auto. Maar het blijft een dure hobby..
Autorijden is te duur voor jongeren die ook nog eens een studie of opleiding moeten betalen. Persoonlijk zou ik mijn geld eerder uitgeven aan een auto dan aan een iPad, maar ik houd het op het moment liever op de bank want studeren is al duur genoeg.
LOL, nu komt naar voren dat de meeste AB bezoekers geen auto heeft. Maar wel altijd commentaar op elkaars merk. Hmmmm…
@integraturbo: Dus ik mag wel commentaar hebben als 18 jaar broekie omdat ik een auto heb?
@sjeppie156: Van mij wel, maak je geen zorgen. Moest gewoon even lachen.
Ik ben al blij als ik mijn rijbewijs haal, ik rijd de auto van mijn vader wel als het nodig is. Full time school, kun je echt geen auto gaan kopen van je eigen geld.
En ik heb ook nog een ipad!
18 jaar rijbewijs gehaald. Gelijk aan het kijken geweest Naar een auto. Jammer genoeg 3 maanden later pas mijn vectra B2 kunnen kopen. Kon geen goeie vinden Naar mijn smaak. Op eigen naam en de verzekering ook op mijn naam. Daar naast fulltime student. Geef toe wel thuiswonend. Maar naast de oplijding een bij baan. En netjes op mijn centen gelet. Zat dus niet van donderdag tot zondag in de kroeg. Prioriteiten stellen.

Dan is het makkelijk om als jong iemand een auto te bezitten.
Geld ook niet voor mij, mijn eerste auto een golf 1.6 uit 96 daar heb ik 30k in gereden en in januari een ford mondeo 2.2 TDCI met ST pakket (BJ 2004) gekocht met 155 pk en hier heb ik sinds januari al bijna 30 k in gereden…..
De auto stond er al voor ik een rijbewijs had. Het is dan geen luxepaard maar hij heeft me nog nooit in de steek gelaten en is hier 4x sneller dan reizen met het OV.
Mijn moeder betaalt de verzekering en de wegenbelasting is 230 euro per jaar (ongeveer), dus vaste lasten vallen erg mee.

Bovendien het is crisis, mensen studeren langer, benzine is prijzig en het OV is gratis. Als ik in de stad zou wonen zou ik hem misschien wel verkopen ook als autoliefhebber.
Nog geen rijbewijs of auto. Helaas gaat dat nog even op zich wachten. Hoewel ik het heel graag wil is de mogelijkheid er gewoon niet. Het beginnen met studeren kost veel te veel geld: boeken , reizen, ik heb een nieuwe laptop nodig en zo gaat het wel even door. En het is beter te kiezen voor je studie aangezien de auto nog niet echt nodig is. Maar ik moet zeggen met tranen in mijn ogen zie ik de centjes over de toonbank gaan die ik veel liever in een auto had geÏnvesteerd.
Ik ben 18 en ik heb net mijn rijbewijs binnen, en moesten de kosten beperkt blijven tot de aanschaf en de benzine kocht ik direct zelf een auto. Helaas is dit niet zo, maar gelukkig voor mij heb ik nog een oma die niet meer rijdt maar wel nog een auto heeft staan!
20, Donderdag 2e theoriefaal met weer 4 fouten teveel gehad. Maar ik wil maar al te graag een eigen 2ehandse Camry of Soeb Legacy. Heb geen eiped en hoef er geen. Dus ik blijf gewoon gemotiveerd theorie bikkelen. Dan komt uiteindelijk wel die Camry/Legacy!
@toyotafortuner: Denk eraan dat je op de bank zit als je de tussenpersoon/verzekering belt.
@tridente: ??? Wat bedoel je?
@toyotafortuner: die auto’s wat jij net opnoemt zijn vrij zwaar ook qua motoren. Omdat je nog een jonge bestuurder bent zal je vrij veel voor je verzekering moeten betalen.
@tridente: gewoon op je ouders naam zetten en dat aangeven bij de verzekeringsmaatschappij. Veel maatschappijen accepteren dat, de verzekeringskosten worden wat hoger maar blijven véél goedkoper dan op je eigen naam.
@tridente: Tuurlijk weet ik dat. Verder koos ik het ook omdat ik natuurlijk aan de thuis-situatie moet denken: 5 personen. Ik wil géén hatchback, iets ruims, Aziatisch (Japans), iets totaal anders dan het gros van NL, heb een zwak voor Camrys en een Legacy is een prachtige alternatief.
Ik straks wel. Het is volgens mij wel zo dat een auto bij jongeren onderhand eerder liefhebberij is dan noodzaak. De meeste jongeren stoppen hun geld liever in uitgaan, roken, drank en eventueel wat drugs (al dan niet legaal). Dat zal ik nooit begrijpen om eerlijk te zijn.
Ik kan hem nauwelijks betalen, maar mijn auto is mijn meest geweldige en onmisbare bezit ooit geworden. Pak m’n PC en smartphone maar af, als ik m’n MX-5 maar mag houden. En hou die iPad maar, ik heb liever een paar tanks benzine of een leuke modificatie aan de auto. Ik heb niet echt een vast inkomen, maar als je verder zuinig leeft en nog thuis woont is het te doen, zolang je een auto koopt die niet wekelijks kapot gaat. Gewoon niet elke week tientallen euro’s aan bier uitgeven helpt al enorm. Prioriteiten he :)
Ik heb gisteren weer een auto gekocht, dit keer een Mazda MX5 uit 1990, niks speciaals maar leuk genoeg voor tijdens mijn HBO opleiding ;)
@spykerboy: Hele goede keuze :D Wel oneens met het “niks speciaals”.
ben 16, en heb eind vorige week mijn eerste auto gekocht als restauratie project.. Een Volvo 480 Turbo! Trots!
Gelukkig telt dit niet voor mij, 3 maanden na me verjaardag rijbewijs ben begonnen met een 1.2l punto sx, anderhalf jaar in gereden. Daarna ingeruild voor een 1.4l grande punto.
@newguy92: Voor mij gelukkig ook niet! Half jaar geleden Ford Fiesta ST uit 2005 aangeschaft.
Dik tevreden mee. Rijd geweldig!
meeste die ik ken hokken zelfs samen in een appartement omdat ze alleen wonen niet kunnen betalen, laat staan een eigen auto kopen.
ik ben 16 en heb vorige week een skyline gtst gekocht, ook al lang voor gewerkt, maar kan nu terug 2 jaar sparen voor verzekering enz.
@toontje96: tot je tot de conclusie komt dat je zon auto op je 18e nergens verzekerd krijgt;)
op mijn 19e ford focus francorchamps gekocht, nu op mijn 22ste een audi a4 s-line fulloption van 2011. Werk nu 2 jaar vast in informatica en doe al weekendwerk sinds mijn 15e;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).