Het wiel van Bottas zijn auto zit er gewoon nog steeds aan de W12 vast.
Gisteren was de GP van Monaco er weer. Er werden 78 rondjes gereden door het prinsdom met aan het einde een Nederlandse winnaar. Dat kwam omdat deze Nederlander (geboren in België en woonachtig in Monaco) de eerste bocht vooraan reed en werkelijk foutloos reed.
Datzelfde gold ook voor Valtteri Bottas eigenlijk. De Fin begon het Formule 1-weekend niet al te best. Net als Hamilton had Valtteri de grootste moeite om zijn banden te laten ‘werken’. Uiteindelijk lukte het Bottas wél op zaterdag. Natuurlijk, Leclerc en Verstappen leken om pole te strijden, maar vergeet niet dat de tijden van Bottas slechts een paar duizenden afweken. Dat is een nano-seconde van het gas omdat er een andere F1-auto aan de kant gaat voor je.
Wiel van Bottas
Enfin, ook de race voor Bottas liep uit op een deceptie. Bij de pitstop lukte het de monteur niet om het wiel los te draaien. De monteur probeerde het enkele keren tijdens de pitstop, maar met elke poging draaide hij de naaf verder en verder kapot. Nu hebben we mailbox vol zitten met vragen over het wiel: is dat al los?
Nou, nee! Het wiel zit nog steeds op de Mercedes W12 van Bottas. Dat meldt James Alisson.
We kregen het wiel er niet af. De auto stond de hele tijd in de garage met een wielhouder eronder. Hij moet van de grond afstaan. Dan moeten we met een Dremel door de restanten van de naaf boren en dan pas kan het wiel eraf. We zullen dit doen bij de fabriek.
James Allison, CTO Mercedes-AMG Petronas
Kalm
Ondanks alle consternatie en wéér pech, bleef Bottas zeer kalm. Hij rekende eerst erop dat zijn pitstop vertraagd was en hij een paar plaatsen zou verliezen aan Sainz en Norris. Lewis Hamilton daarentegen was zéér kritisch op zijn team. Zowel over de boordradio als in de interviews was hij er niet van gediend dat het een keer tegenzat.
Via: motorsport.com
Met dank aan Wim voor de tip!
Meer lezen? Dit is de stand na de GP Monaco 2021!
rikus zegt
Ach dat gebeurt de beste ANWB monteur ook wel eens..
ericd zegt
Opmerkelijk hoe veel zo niet alles steeds bij het Mercedes team als van een leien dakje is gelopen over de afgelopen jaren, maar dat als het tegenzit, meteen heel veel zaken in duigen vallen. Een gevalletje van Bad Karma? We zullen het zien in Bakoe.
toniominestrone zegt
@ericd: Wat gaat er allemaal mis dan, 3e en 7e in de kwali, afgebroken kwalificatie anders zou Hamilton nog een wat plekken stijgen en die wielmoer kan gebeuren in een sport welke deels afhankelijk is van de techniek, in Bakoe gewoon weer 1 en 2.
Van Epschoten zegt
@toniominestrone: Hamilton was al klaar en had zijn tijd niet verbeterd.
Rick-dos zegt
Beetje WD40 gebruiken dan moet het wel lukken…
Design_Driven zegt
Ik las dat ze bij andere teams een systeem hebben voor als dit gebeurd. Dan kunnen ze de moer breken door er op te slaan mocht precies dit gebeuren. Kennelijk heeft Mercedes die niet. Ik ken het probleem, ik heb ook wel eens een wiel er af moeten zagen om een vaste slot bout er uit te krijgen, zelfs de specialist lukte het niet.
Nu trouwens het boutje dat een remschijf vasthoud er aan het uitboren dus voel de pijn.
PS het was Peter Windsor die dat zei dacht ik.
HZW zegt
Ik ga er van uit dat het al fout is gegaan bij het monteren van dat rechter voorwiel, wielmoer er iets scheef opgezet en toch vast gedraaid.
En nadat het tijdens de race allemaal lekker warm geworden is, niet meer los te krijgen.
Maar ik zie het probleem niet, dan schroef je toch wiel, wielnaaf en remmen compleet van de auto af, en als het nodig is met wielophanging en al.
polleke71 zegt
Met een Dremel er af halen. Yeah right, die ze ff bij de Pracis gehaald hebben zeker! 😂😂😂😂
Van Epschoten zegt
@polleke71: Het gereedschap wat ze gebruiken wijkt niet zo heel veel af van een gewone werkplaats. Maar die Dremel zal er echt wel liggen op de fabriek.
polleke71 zegt
https://www.dremel.com/nl/nl
R zegt
Kan je er niet met vloeibare stikstof op spuiten of iets wat extreem koud is en door t krimpen de naaf los laat? die monteurs zijn toch goed beschermd – zie t ook wel eens op klus video’s aan auto’s – Hagerty volgens mij
macchina zegt
@notfastalwaysfurious: bij F1 is het systeem omgekeerd tov een straatauto. Er is een wielmoer die om een as met hakende groeven (noodvoorziening) met daarachter schroefdraad gaat. Koelen heeft helaas een averechts effect. Ik vermoed dat de lichtgewicht materialen sneller te bewerken zijn met een dremel beide toch al onherstelbaar beschadigd zijn.
Robert zegt
@notfastalwaysfurious: wat volgens mij is gebeurd, is dat de schroefdraad van zowel de naaf als de moer is gaan vreten, wat in extreme gevallen leidt tot wat in de werktuigbouw een ‘koudlas’ of ‘frictielas’ verbinding wordt genoemd. Dit ontstaat vooral als beide elementen van een gelijk of qua materiaaleigenschappen zeer vergelijkbaar materiaal zijn gemaakt. Vooral bij de toepassing van RVS is dit zeer berucht, en kan dit al ontstaan bij het aandraaien van een schroefverbinding met simpel handgereedschap. Als je zo’n verbinding naderhand ook doorzaagt of -slijpt, zie je daadwerkelijk ook dat het materiaal met elkaar versmolten lijkt.
rob5nismo zegt
@RRRobert: dat is vooral met rvs bouten en moeren een zeer hatelijk iets als dat gebeurd
Robert zegt
@rob5nismo: been there, done that. Acht jaar bij een bedrijf gewerkt met RVS, in clean room condities, dus ff een smeermiddel er op loslaten zit er dan ook niet in. En zelfs de meest ervaren monteurs overkwam het nog regelmatig.
rob5nismo zegt
@RRRobert: ik werk in de carrosserie bouw dan weet je al dat een spatlap veranderen al een ellende gaat worden. Van de 6 bouten vragen er meestal 5 om de slijptol
sportevo zegt
Mercedes heeft verteld dat de monteur de slagmoersleutel scheef op de wielmoer heeft gezet en al heeft laten draaien. Daardoor zijn de ‘tanden’ op de wielmoer eraf geslepen.
Vergelijk het als wanneer je met een boormachine een schroef probeert los (of vast) te draaien en je schroefbitje slipt op de kop van de schroef. Op een gegeven moment heb je geen grip meer en krijg je de wielmoer niet meer los.
remarkable zegt
Gewoon paar Bulgaren in dienst nemen. Dan is wiel binnen 5 seconden weg 😀