• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wieso denn? Dit aftandse barrel moet 30K opleveren

Auteur: jaapiyo, gepost 26 april 2017 om 20:54 – 25 Reacties

Afbeelding Wieso denn? Dit aftandse barrel moet 30K opleverenAfbeelding Wieso denn? Dit aftandse barrel moet 30K opleverenAfbeelding Wieso denn? Dit aftandse barrel moet 30K opleverenAfbeelding Wieso denn? Dit aftandse barrel moet 30K opleverenAfbeelding Wieso denn? Dit aftandse barrel moet 30K opleverenAfbeelding Wieso denn? Dit aftandse barrel moet 30K opleverenAfbeelding Wieso denn? Dit aftandse barrel moet 30K opleverenAfbeelding Wieso denn? Dit aftandse barrel moet 30K opleveren

Mercedes
De gemiddelde autoliefhebber wordt niet heel warm van een oude Mercedes W124 in gevorderde staat van ontbinding. Maar waarom is de vraagprijs van deze brakke Merc dan toch zo hoog?

We kregen vandaag een tip binnen van Tijs, die ons doorstuurde naar een advertentie op de alombekende Duitse site mobile.de. Als autoliefhebber breng je uiteraard bíjna net zoveel tijd door op deze site dan op autoblog en dan kom je nog wel eens iets leuks tegen. Bijvoorbeeld deze Mercedes W124 met een…BMW motor?

Het kopje van de advertentie leest ‘BMW M1 M6 635i Hartge Alpina Schnitzer’ en lijkt vooral bedoeld te zijn om mensen met een brede interesse in tuning aan te trekken. Lezen we de summiere informatie die erbij staat, dan staat daar namelijk niks in dat duidt op bemoeienis van Alpina noch van AC Schnitzer.

Wel is er een fotootje bijgevoegd van een oud artikel in een Duits autoblad. De tekst is grotendeels onleesbaar, maar we zien foto’s van een dikke Mercedes W124 en een fotootje van een BMW M1. Zou het dan toch zo zijn dat het hier om iets speciaals gaat? In principe is de combinatie Hartge plus BMW een bekende. Ook voor het transplanteren van motoren draait deze firma zijn hand niet om. Maar een BMW motor in een Mercedes proppen is een hele andere kwestie.

Toch is het verhaal minder raar dan je zou denken. Bij de familie Hartge zit tsjoeneren namelijk in het bloed. Zo bestaat naast de toko van Herbert Hartge, die zich toelegt op BMW-producten, ook nog de toko van Rolf en Andreas Hartge genaamd Carlsson. Die laatste staat bekend om het oppeppen van Merc’s. Beide toko’s zijn gevestigd in het Duitse Merzig.

Één keer kwam het binnen de familie tot een kruisbestuiving. Nog vóór het oprichten van Carlsson plempte Andreas Hartge, de jongste van de drie broers, een boel BMW techniek in een Mercedes W124. Onder de kap van deze E Klasse avant-la-lettre huisde de M88/3 uit München. Dit blok werd door BMW zelf onder andere gebruikt in de E28 M5 en de E24 M635CSi. Door Andreas Hartge werd het blok nog wat verder gekieteld tot 330 pk.

Op de plaatjes zie je (mogelijk) wat er zo’n dertig jaar later van dit bijzondere project is overgebleven. De motor op het dak en de Hartge-badge op de klokkenwinkel en pookknop doen vermoeden dat dit de ‘real deal’ is, al is de rest van de advertentie en de slechte kwaliteit van de plaatjes natuurlijk twijfelachtig. Volgens de verkoper is alle documentatie voorhanden en heeft het voertuig geen roest. Desalniettemin wordt de staat van de auto omschreven als Unfallfrei, Nicht fahrtauglich. De verkoper vraagt 28.900 Euro voor het ding, maar hoeveel heb jij over voor dit unieke object?

Dank aan Tijs voor de tip en aan @e1000bmw523i voor de info!

Ook interessant!

  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen
  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Video: Mercedes drift naar BMW-dealer
  • BMW M4 en AMG C63 driften door de stad
    Video: BMW M4 en Mercedes-AMG C63 driften door de stad

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, carlsson, hartge, Klassiekers, Mercedes, occasion, sedan, tuning, W124

Vorig bericht: « Wat drugsbaas El Chapo te maken heeft met de Mondeo
Volgend bericht: Koop een huis in Amstelveen met een autolift »

Lees Interacties

Reacties

  1. Tonnie zegt

    26 april 2017 om 21:09

    Er gaat al 1 ding fout. Klokje van het artikel van voeger is wit, deze op de foto’s is zwart…

    Login om te reageren
    • hartman zegt

      27 april 2017 om 03:17

      @thijsj: Ik vermoed dat dat de lichtschittering is.

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        27 april 2017 om 12:41

        @hartman: lijkt me niet. De klokjes ernaast zijn gewoon zwart. Zou wel een rare lichtschittering zijn dan ;).

        Login om te reageren
        • hartman zegt

          27 april 2017 om 16:46

          @thijsj: Haha. Misschien wel ja. Is ook moeilijk te zien. Wellicht dat deze beelden meer duidelijkheid verschaffen.

          https://www.drive2.ru/c/1620359/

          Login om te reageren
      • nathoes zegt

        27 april 2017 om 17:37

        @hartman: klopt idd!

        Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    26 april 2017 om 21:09

    Ik had em andersom gedaan, de 500e motor in een E34 Touring te leggen. M5 vermogen, 500e koppel en sound en een E34 body. Lijkt mij wel lekker hoor!

    Login om te reageren
  3. autowilly zegt

    26 april 2017 om 21:14

    Nou, voor dat geld zou ik gewoon een mooie rijdende W124 e500 kopen. Dan krijg je ook gewoon 320pk’tjes (zie je het al voor je, die gezichten van de lease-papa’s die je voor het stoplicht er uit trekt met je oude ’turkenbak’?) en een mooier interieur.

    Login om te reageren
    • mcaa zegt

      27 april 2017 om 00:37

      @autowilly: er bestaan ook snelle leasebakken

      Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    26 april 2017 om 21:15

    Geniaal ..
    Drivability met freude am fahren combineren mit vorsprung der technik ..

    Begrijp niet dat niemand daar eerder op gekomen is ..

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      26 april 2017 om 22:18

      @lincoln: Het ideale kenteken voor deze auto is jouw kenteken. AMG-M-RS.

      Login om te reageren
  5. 50mchljn zegt

    26 april 2017 om 21:24

    Laat maar ! Zelfs historisch volkomen onintressant !

    Login om te reageren
  6. hartman zegt

    26 april 2017 om 21:24

    http://www.tuningarchive.ru/scans/0265s.html

    Op google nog veel meer onder Hartge F1.

    Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    26 april 2017 om 21:30

    Ff een “Inception” momentje zo op Koningsnach…

    Gezien het merk Hartge is en dus niet Mercedes of BMW is de vraag is het een Mercedes met een BMW hart of is het een BMW met Mercedes body (Bij Mercedes Weggegooid…badum tsss)?

    https://media1.popsugar-assets.com/files/thumbor/1UCqC6E8YntSMsDAj9rJBiVZkw0/fit-in/1024×1024/filters:format_auto-!!-:strip_icc-!!-/2017/02/06/925/n/1922507/8b9df5695898e6f1e25586.24223435_edit_img_image_16516765_1486411880/i/What-Roll-Safe-Thinking-Meme.jpg

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      26 april 2017 om 21:32

      @rick-dos: https://ih1.redbubble.net/image.325028034.8790/mp,550×550,matte,ffffff,t.3u1.jpg

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      26 april 2017 om 21:44

      @rick-dos:

      Login om te reageren
  8. slickrick zegt

    26 april 2017 om 21:47

    Heb meerdere w124 verhandeld maar dit is wel belachelijk veel geld voor een oud barrel waar zelfs de betere auto kenner nooit van gehoord heeft

    Login om te reageren
    • hartman zegt

      27 april 2017 om 02:30

      @slickrick: Dan wordt het nodig tijd dat je je kennis gaat upgraden. Jeroen Jongeneel schreef er in 1988 al een artikel over in Autovisie. De laatste foto bij de advertentie is uit dat bewuste stuk.

      Login om te reageren
  9. thomasthomas zegt

    26 april 2017 om 22:01

    Dacht dat een oost Europeaan aan het knutselen was geslagen. Lekker laten staan.

    Login om te reageren
  10. lekbak zegt

    26 april 2017 om 22:30

    Wat een slecht idee dit. Die technisch briljante en bijna perfecte W124 leeg halen en er bmw ingewanden in stoppen. Dit is als een feyenoord tattoo op een amsterdammer…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      27 april 2017 om 01:39

      @lekbak: daarom kwam er daarna ook de Carlsson C35; gewoon een tot 3,5l opgeboorde M103 gekoppeld aan de standaard 5-bak. ;)

      Login om te reageren
  11. v60germany zegt

    26 april 2017 om 23:00

    Link naar mobile.de doet helaas weinig meer…

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    26 april 2017 om 23:18

    Als het een echte is dan wel uniek.

    Login om te reageren
  13. e1000bmw zegt

    27 april 2017 om 00:13

    Ik moest ff heel diep in m’n geheugen graven wanneer ik die info ook alweer gedeeld had, but you’re welcome.

    Volgens mij was dit trouwens ook een one-off, maar dat weet ik niet zeker.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      27 april 2017 om 00:27

      @e1000bmw523i: Yes, het was een soort van prototype/voorloper van de Carlsson C35 die wel een Mercedes-krachtbron (en versnellingsbak) had; namelijk de 3,0 liter M103 die was opgeboord naar 3,5 liter.

      Login om te reageren
  14. hplh zegt

    27 april 2017 om 08:12

    Is er niet toevallig een typefout gemaakt?
    Per ongeluk 2 nullen teveel .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North