De Golf VI GTI door Wimmer RS. Kennen we die nog? Ze wisten deze hothatch bijna 386 paarden mee te geven. De volgende in rij is logischerwijs de Golf R. Het heetste Golfje momenteel te koop en goed voor 270 pk. Is dat genoeg? Niet volgens Wimmer RS. Zij vinden dat daar nog wel 208 pk’s bij kunnen.
Dit rode duiveltje is omgedoopt tot „RED DEVIL V-Projekt“ en de veredelaars uit Solingen beloven plechtig dat-ie vleugels heeft gekregen. Soort van. De lijst met aanpassingen aan de auto en het 2.0 TFSI-blok is in ieder geval niet onaardig. De motorelektronica werd gekieteld en de turbo werd aangepast. Er werd een andere cilinderkop gemonteerd met daarin injectoren die meer benzine inspuiten. Samen met een grotere intercooler, aanpassingen aan de krukas, brandstofpomp en een sportuitlaat stoempt dit beestje er nu 478 pk en 610 Nm uit. Niet verkeerd, in een auto met 4Motion (4WD).
Om deze satansgolf wat dichter bij het asfalt te brengen wil Wimmer RS ook nog een ander setje veren voor je monteren. Wie graag wat meer stoppower wenst kan een beroep doen op het “high performance” remsysteem, alleen zeggen ze er niet bij van welke fabrikant dit is. Verder is de VW vrijgebleven van nutteloze bijdragen als spoilers, skirts en lelijke bumpers, waarvoor hulde. De prijzen houden ze nog even geheim.
Jochempie zegt
-edit: check!-
Beter hadden ze de haldexkoppeling door een geavanceerder exemplaar vervangen. Dit is nog altijd in de basis een voorwielaandrijver die pas achter wordt bijgestaan als de voorwielen grip verliezen.
Driften moet je met zo’n ding!
BaySideBlueBoy zegt
@Jochempie: I agree, RWD FTW! Heb laatst in een BMW 130i (3 deurs) mogen rijden van een collega. Het is een gedrocht, ookal ben ik niet van de Duitse auto’s, maar wat reed dat ding heerlijk voor een hatchback. Het is vooral aan RWD te danken dat het naar mijn mening het heerlijkst rijdende hatchback is. Lekker speels karakter.
BaySideBlueBoy zegt
@Jochempie: I agree, RWD FTW! Heb laatst in een BMW 130i (3 deurs) mogen rijden van een collega. Het is een gedrocht, ookal ben ik niet van de Duitse auto’s, maar wat reed dat ding heerlijk voor een hatchback. Het is vooral aan RWD te danken dat het naar mijn mening het heerlijkst rijdende hatchback is. Lekker speels karakter. :P
Pieter-Jan zegt
Je moet de Haldex koppeling die op de achter zit vervangen door een centraal differentieel die het vermogen evenredig verdeeld, ipv aftapt zoals de Haldex. Gezien bij een dwarse motor de versnellingsbak en het differentieel geïntegreerd zit in het motorblok, zal je een volledig nieuwe aandrijving moeten ontwikkelen.
Alfa Viscomatic is het enige awd systeem dat ik ken dat gekoppeld is aan een dwarse motor. Waar bij VW het voorste diff zit, zit bij de Alfa het centraal diff. Het is een supercomplex systeem met holle assen waarin andere assen draaien. Het is ook redelijk zwaar en kost meer in vermogen dan Haldex dat meestal stand-by staat.
Je kan wel degelijk driften met Haldex. Check maar de TT RS of R32. Haldex is misschien geen “pure” technologie, maar het is goed genoeg, en het zou de moeite niet waard zijn om er een centraal diff in te forceren. Vertrek dan liever van een A4 met dezelfde motor en volwaardige AWD.
Jochempie zegt
@Pieter-Jan: Excuses, ik dacht dat in de Golf R nog een van de eerdere generaties haldex koppelingen zat. Maar ik had het mis, het is gewoon de laatste (Gen IV)
Laue zegt
Wat mag dat wel niet kosten? bij JD engineering zit je zo op een 15k. Maar dan heb je ook 500+ pk.
Mark zegt
@Laue: 15K? daar koop je nog geen gewone Rvoor, of zijn dat de upgrade kosten?
Martijn Nijsten zegt
@ Laue:
Hun geven je dan wel meteen nog een setje andere drijfstangen, zuigers en andere interne aanpassingen, dus gok dat ze er hier bij Wimmer toch wel flink onder dat bedrag zitten van JD.
mrB zegt
Boeiend dat het een haldexkoppeling is, dit ding verliest altijd grip op de voorwielen! Best wel ziek, ongeveer 80% meer power uit die kleine 2 liter. Hoe snel gaat die nu?
Luuk---d zegt
Sta je met je Audi R8 naast dit rode beestje voor het stoplicht. Je denkt even sprintje, rijdt die golf je er toch even dik uit met 478peekaa!
rider zegt
Leuk, en nu een vergelijking met de Ferrari F40 graag. ook 478pk maar minder koppel (588Nm) en lichter.
Freewarefreak zegt
Erg mooi! Wat een power! En nu dus een specifiek vermogen van 190 pk per liter… blijft dat heel? Er zijn genoeg aanpassingen gedaan.. krukas, kop, uitlaat, injectoren, turbo, management.. enz.. maar toch… ik weet niet of ik dat durf te kopen met het oog op duurzaamheid. En wegligging… daar denk ik maar niet eens over na… onderstuur galore?
Wild2Mild zegt
die motor in een blue motion stoppen met 4×4 conversie!
Buyck zegt
Dit is een duivelse moordbak!!! Bijna 500pk in een golfke… kan het nog extremer voor op de openbare weg?!
atakan zegt
Mooi rood is niet lelijk.
Mark zegt
@ jochempje, haha ik denk dat deze vriend met 478 pk’s al heel snel zijn grip op de voorwielen verliest en bij het minste idee om sportief te gaan rijden direct als een echte 4wd zal reageren. Je hebt wel gelijk, het is wel jammer. En idd, met zo’n auto moet je je bestemming zijwaarts bereiken.
Maar WAT een goed uitgevoerd plan van die lui. Lijkt erop dat ze golf rijders ook precies begrijpen, aangezien ze er geen extra spoilers op zetten. Het is een heel mooi bakkie om te zien zo, en als gewone golf rijder wil je ook weer niet een extreem extravagant ding, anders had je wel een lotus oid gekocht voor het geld van zo’n bak. Mooi gedaan.
Benz.. zegt
Krijg je bij dit pakket ook een abonnement bij de bandenboer?
Dimglor zegt
Ja hallo… Das wel een krachtige Golf…. Gelukkig 4wd…
Maar toch.. is een beetje te veel voor in een Golfje….
w0o0dy zegt
En bij iedere niet-duitse auto zou de hele goegemeente lopen schreeuwen dat het zo stuk gaat en nu zal het opeens heel blijven omdat het een Golf is…. simpele zielen.
Tinus zegt
Te komisch.. 500 pk in een golf.
Dat is hetzelfde als een big mac met 6 hamburgers ipv 2.. Het blijft consumptiegoed voor de massa zonder smaak.
RickB zegt
@Tinus:
JD Engeneering had inderdaad 500 PK in een donker blauwe Golf, helaas is die kapot gegaan op een circuit.
Maar wat wil je 500PK op de voorwielen, dan hadden ze wel een speciaal apparaatje dat de PK’s netjes verdeelde maar dan nog :D
bozewolf zegt
Meer stoppower lijkt me wel aan te raden als je het vermogen zo goed als verdubbelt…beetje amateuristisch dat je zoiets als optie aanbiedt imo…dat moet standaard zijn.
Noesbert zegt
@ bozewolf
Inderdaad! Dikke Brembo pizza’s lijken me geen overbodige luxe in deze petmobiel.
RickB zegt
@Noesbert:
Heb ook wel eens een standaard S3 geien met R8 remmerij aan de voorkant :D (Stond toen der tijd op Autoscout24.de. 20″ OEM RS4 look velgen (Komen onder een S5 vandaan)en in knal oranje, echt een super ding!)
Captain zegt
@Woody
“En bij iedere niet-duitse auto zou de hele goegemeente lopen schreeuwen dat het zo stuk gaat en nu zal het opeens heel blijven omdat het een Golf is…. simpele zielen”
Ja, en waarom zouden ze dat roepen ? Engelse, Franse en Italiaanse auto’s vallen nu eenmaal vlot uit elkaar. Eerste twee jaar nog redelijk, daarna bagger.
Timmie zegt
Weer een tuner die dom is. Ze zullen, vaak onterecht, altijd zeggen dat het beter kan.
wilson zegt
Astublieft zeg. Golf zooi. Doe mij maar een Ford Focus RS500. Mooer, beter, sneller, unieker.