
Met name mensen die de komende dagen terugkomen uit de wintersportgebieden in de Alpen doen er verstandig aan op tijd te vertrekken.
Oh, en leg extra dekens, waxinelichtjes en water binnen handbereik. De kans dat je gaat stranden op weg naar huis is namelijk groot. Alles en iedereen die iets met weer of verkeer te maken heeft slaat op dit moment eigenlijk groot alarm: het gaat sneeuwen, dooien, regenen, vriezen, hagelen en ijzelen, dwars door elkaar. Een ultieme cocktail voor wegen die niet schoon te houden zijn. En met de hoge belasting van met name de grote verkeersaders in Oostenrijk en Zuid-Duitsland voor de komende dagen lijkt een complete chaos haast onafwendbaar.
Het enige wat je lijkt te kunnen doen (naast een winterklare auto) is een stukje vakantie slachtofferen en eerder richting huis vertrekken, in de hoop dat je voor de drukte en het slechte weer uit thuis weet te komen. Eventueel kan je de vele webcams in de gaten houden, zodat je de omstandigheden en drukte kunt beoordelen. Die webcams check je bijvoorbeeld hier. Overigens worden ook voor Nederland de komende dagen nog periodes met sneeuw verwacht de komende dagen. Daarna gaat het licht dooien en regenen, met als risico dat de regen aanvriest op de koude ondergrond. Wees dus ook hier voorbereid op verraderlijk gladde omstandigheden. Op dit moment geldt ook code geel voor heel Nederland behalve de Waddeneilanden, omdat er bevriezingsgevaar is met kans op lokaal zeer gladde wegen.
Foto: een generiek plaatje van een sneeuwruimer via Wikipedia
Driften.
Daarom ga ik altijd met de gipsvlucht terug.
“Jamaar ik heb betaald voor een week verkansie dus ik ga geen dag opgeven of gaat D Reizen me geld teruggeven wat denken hun wel.”
Aldus de Nederlander die het komende weekend doodvriest op de Duitse Autobahn.
@nicolasr: ik zou voor geen goud een dag skiën opgeven, ga wel een dag later terug dan. Skiën is veel te mooi
@jeroen13: duidelijk geen skiër, die nicolars… wij begrijpen elkaar ;)
@bennyblisto: Die nicolasr staat al sinds zijn vierde ieder jaar minimaal twee keer per jaar op de lange latten/plank. (Da’s dus bijna 36 jaar inmiddels) Juist daarom maakt het me niet zoveel meer uit als ik een dagje minder heb in de bergen, ik ga daarna toch weer.
@nicolasr: ah kijk! Goed geregeld :D De jaren dat ik twee weken per jaar ga vind ik dat ook wel minder erg, als het dan een dag rotweer is blijf ik ook nog wel eens een ochtend op de bank hangen. Maar als ik maar een week ga wil ik wel zoveel mogelijk skiën!
@bennyblisto: Eens. al heb ik dat hele hardcore afdalen er wel een beetje uitgehaald tegenwoordig. Dat wil zeggen, ik zit net zo lief een uurtje langer op een terrasje bovenop de berg dan dat ik aar beneden ram. Ook dat is vakantie…
@nicolasr: daarom ga ik ook niet op wintersport. Veel te vermoeiend…
@nicolasr: ’t zal de leeftijd wel zijn ;)
@nicolasr: hoeveel dagen ik per jaar ook ski, elke dag is even mooi en juist daarom wil ik zolang/zovaak mogelijk skiën. Dus ook als ik 3x per jaar een week ga, ik wil elke dag skien
@jeroen13: Zoals @bennyblisto al zegt; het zal waarschijnlijk de leeftijd wel zijn! ;-)
@nicolasr: Nee hoor, ik ben met 26 jaar ietsiepietsie jonger en ben zeker minder vaak gaan skiën/ boarden. Maar ondanks dat ik een waanzinnige liefhebber ben kan ik juist ook genieten van boven op de berg in de kroeg zitten. Fantastisch uitzicht en koud bier of warme wijn. Helemaal top! Het moet namelijk wel vakantie blijven.
@nicolasr: wintersport is duur. Vakantiedagen zijn voor de meesten schaars. Niet zo gek dat je zo lang mogelijk op de piste wilt staan?
@r3fl3x: Maar dan wordt het nog duurder ;)
@r3fl3x: Dus omdat je vakantiedagen schaars zijn, ga jij vrijwillig in de file staan, waardoor je nog later thuiskomt en dus een (schaarse) vakantiedag hebt verkloot op de Autobahn?
Ik snap dat écht niet.
@nicolasr: Die dag op de autobahn is toch al ingecalculeerd. Of ik nou om 6 uur of 10 uur in de avond aankom maakt mij vrij weinig uit. Zeker op de terugweg niet.
Voor 2017 hebben we ons voorgenomen om ons niet al teveel meer aan te trekken van alle codes geel, oranje en rood: aldus MauritsH. Nu al het tweede weerbericht in 2017, dat pas 5 dagen oud is.. Voor de mensen aldaar, ga gewoon een paar dagen later terug naar huis..
Doe maar geen waxinelichtjes, we willen toch liever geen uitgebrande auto’s zien?
@rob636: je bent er toch bij? Een zaklamp raakt leeg, de benzinetank raakt leeg, een kaarsje geeft licht èn warmte.
Ik mis nog wel de zak pinda’s. Je gaat het echt koud krijgen zonder een bult calorieën.
@lekbak: ja, als je niets anders meer hebt dan moet het maar..
Gezouten of ongezouten?
@rob636: ongezouten, anders krijg je zo’n dorst. Maar gezouten is lekkerder dus stiekem heb ik in de winter toch gezouten pinda’s in de auto ;-)
@lekbak: haha, dan maareen extra fles water mee :p
Of je gaat zondag avond rijden.
@dutchdriftking: En met wat geluk kun je maandagochtend precies op tijd de parkeerplaats bij je werk opdraaien? Top idee.
@madmarky: en daarom zijn de wintersport knallers zo geniaal. Zo’n 200km na Oostenrijk zal het rustig zijn en zal het weer ook meevallen. Met een A6 Bi-TDI kan je constant 200km/h rijden zonder bij elke pomp te moeten stoppen. Kom je vroeg in de morgen aan, pak je een paar uurtjes slaap en hup naar het werk. 1 dagje beetje pijn, dus optijd naar huis en bijslapen.
@dutchdriftking: eind van de middag uit Oostenrijk wegrijden, zo rond 5 uur/ half 6. Dan ben je rond half 1thuis. Dat van die Bi-tdi klopt niet, ik ga al 10 jaar naar hetzelfde gebied in Oostenrijk, en uit ervaring blijkt dat het niks uitmaakt qua tijd of je met een snelle diesel, snelle benzine of ’trage’ diesel onderweg bent.
@ettie: met een gemiddelde snelheid van 100km/h (alleen haalbaar als je in de nacht rijd, aan de snelheid houd en korte tankstops doet ) zal je er een dikke 9 uur over doen. Als je in de nacht 200 constant rijd (met tankstops e.d. ) zal je een gemiddelde van zo’n 150km/h halen. (Als het daadwerkelijk rustig is zoals op zondag avond, en je de baustellen zoveel als mogelijk negeert ) dan ben je er absoluut sneller. En zo’n gemiddelde snelheid combineren met een enigszins reëel verbruik en comfort, daar is zo’n BiTDI heer en meester in. Met een Opel Corsa ga je dit soort gemiddelde snelheden dan ook nooit halen. Als je overdag rijd maakt het inderdaad niks uit met wat voor auto je bent. Het enige waar je dan op kunt winnen zijn de tankstops.
@dutchdriftking: ik doelde niet echt op een corsa tegen een A6, 5-serie of E-klasse. Meer op de motorisering, je doet er met een 535d net zo lang over als met een 520d. Dan is een 535d wel een leukere optie natuurlijk, maar qua tijd maakt het geen donder uit. ’s Nachts rijden is niet fijn als je de volgende dag moet werken, wij gaan vaak weekenden, dan rijden we op vrijdagmiddag tegen half 6 weg en zijn we rond half 1 in Oostenrijk en op de terugweg hetzelfde. Meestal kan je dan gewoon doorrijden, met als bijkomend voordeel dat je niet al te laat thuis bent als je de volgende dag moet werken.
Iets wat veel Nederlanders zich ook niet over nadenken is het gebied waar ze heen heengaan. Er zijn een aantal behoorlijk sneeuwzekere gebieden die dichtbij de snelweg en dichtbij Duitsland liggen, dit is ideaal om je reistijd te drukken.
@ettie: zeker waar. Winterberg doen wij vaak voor een dagje skiën.
@dutchdriftking: “baustellen zoveel als mogelijk negeert”. Sind Sie verrückt? ,
De boetes bij snelheidsovertredingen in Baustellen zijn enorm. De pakkans best hoog. Dus in Baustellen gewoon de aangegeven maximum snelheid plus 10 op de cruise control instellen. Ook als dat 60 km/h is en de Baustelle 14km lang is.
@mashell: laatste herfstvakantie alle baustellen op en neer naar Oostenrijk genegeerd. 10 hele euros boete. Goed te doen dus.
zojuist huisbezoek in serfaus/fiss gehad! gelukkig reed ik achter de sneeuwschuiver.. morgen ook nog een feestdag. dus het zal een hel worden
Zal ik jullie allemaal eens wat zeggen… Het gaat allemaal heel erg meevallen, want in en rond de wintersportgebieden hebben ze iets meer ervaring in wegen sneeuwvrij maken en prepareren dan hier in NL! Hier denken we dat de wereld al vergaat bij de eerste de beste sneeuwvlok…
@venividivici: een weg sneeuwvrij maken is makkelijk. Daar waar het echt winter is ligt alleen sneeuw. Dat kunnen wij Nederlanders ook.
Hier in Nederland is het altijd halfom meuk. Kijk maar eens goed naar al die programma’s op tv die over die winterse wegen gaan. Ze zijn aan het begin van de winter al bang voor de ontdooi periode want dan is het een enorm zootje op de weg. En dat is precies wat we in Nederland altijd hebben.
Zeuren is makkelijk, maar niet altijd terecht.
Prachtig hoe nederland compleet ontregeld is als er 1 vlokje op de weg valt. Lekker op zondag rijden niks aan de hand!
Ik zou inderdaad maar oppassen als je terugkomt uit Oostenrijk. Ik reed afgelopen maandag terug uit Slovenië, door Oostenrijk. Hoewel het droog was en midden op de dag toch maar mooi 2 uur moeten aanschuiven aan de grenscontrole tussen Oostenrijk en Duitsland. En toen het begon te sneeuwen op weg naar Munchen zat ook alles vast. En daar reden de strooiwagens nochtans letterlijk voor ons uit.
Ik wil niet denken wat het moet zijn als je nu met de piek terugkomt…
Weet niet precies waarom maar ik heb nooit zo’n probleem met files (behalve met haast natuurlijk). Maar voor de rest is het wel lekker door pruttelen je hoeft even niet meer op te letten en kan even genieten. Vorig jaar met de klas op wintersport gegaan toen stonden we ook vast 6 uur lang in de sneeuw op een kleine heuvel, toen zijn we maar auto de heuvel op gaan drukken aan de andere kant van de weg. Zo bleven we ook nog lekker warm en hoonden we voorkomen dat het aan de andere kant ook compleet vast liep. Mooie tijden waren dat
Dashing through the snow, in his V8 RS6….
Altijd verrot om je vakantie af te sluiten liggend in je auto onder een deken in de file
Wat ga je toch ook doen in die kou. Geef mij maar een cocktail op het strand in Aruba. Dat getob allemaal..
@thomasthomas: maar die file heb je toch op de terugweg vanuit Aruba toch ook? Als je op Schiphol op je beurt moet wachten voor het rectaal onderzoek…