
Weten jullie nog hoe Lotus ‘vroeger’ was? Lichtgewicht auto’s, racen, liefhebbers, Brits enzovoort. Dat Lotus is sinds de komst van Dany Bahar eigenlijk langzaam aan het verdwijnen. Lotus wil immers alleen maar méér, groter, luxer en zwaarder. Is dat erg? Wellicht wel, maar het schept ook kansen. Caterham ziet mogelijkheden om in het gat te springen dat Lotus achterlaat. De plannen zijn nu onthuld.
We kennen Caterham natuurlijk allemaal van de Caterham Seven, inderdaad een doorontwikkeling van de welbekende Lotus 7, maar er is meer ruimte voor liefhebbersauto’s meen Caterham. Eerder dit jaar is Caterham overgenomen door Tony Fernandes (eigenaar van AirAsia) die ook betrokken is bij het F1 team van Team Lotus (dat verder niks te maken heeft met autobouwer Lotus).
Tony heeft daarom een nieuw bedrijf je opgericht met de naam Caterham Technology and Innovation Limited (CTI) en dat bedrijf moet zich volledig gaan richten op engineering. Oftewel het ontwikkelen van nieuwe platformen, motoren en andere auto(sport) gerelateerde zaken.
CTI zal dingen gaan ontwikkelen voor Caterham, maar ook de twee raceteams van Tony Fernandes (Team Lotus & Caterham Team AirAsia GP2). Daarnaast zullen ze ook ontwikkelingswerk gaan doen voor andere fabrikanten. En de eerste ‘bekende’ naam die bij CTI is aangekomen is Tony Shute. Tony wie? Tony Shute is de man die bij Lotus verantwoordelijk was voor Lotus Elise, geen kleine jongen dus.
Overigens is de CEO van Caterham (Ansar Ali) ook van Lotus afkomstig. Het lijkt er dus op dat al het “oude” Lotus straks bij Caterham te vinden zal zijn. Kijk dan ook niet raar op als het F1 team van Tony Fernandes (de groene Lotussen) volgend jaar plotseling Team Caterham Team AirAsia heet.
Het zal ongetwijfeld nog minimaal een 18 maanden duren voordat de nieuwe modellen van Caterham op de markt verschijnen, maar voor die tijd zullen er ongetwijfeld wat studiemodellen en prototypes verschijnen.
Tony Fernandes heeft ook nog een eigen voetbal team ;) niet dat het er hier toe doet, maar een succesvol mannetje..
ben benieuwd wat ze hiermee gaan doen :)
Lotus, de Atari van de auto-industrie. Vroeger de icoon allertijden, nu is het… ja, wat is het eigenlijk nog? Een team? Een Auto?
@d15b2:
vroeger ook hoor .. daarom denk je nu dat het icoon was ..
Laten we t hopen… Ik vind die plannen van lotus erg jammer dus hoop dat dit ook echt wat gaat worden!
Zou wel leuk zijn..
Caterham als Lotus, en Lotus als “nieuw” merk dat auto’s in een hele andere klasse bouwt. Waarom gaan ze niet allemaal samen? In de formule 1 is er dan 1 Lotus, De modellenlijn is meteen uitgebreid, Dany Bahar kan doorgaan met zijn ideeën, en Tony Fernandes ook.
@luc2000: ik krijg tegenwoordig telkens hoofdpijn van de F1. Een zwart gouden auto van het team van Renault met heel groot Lotus erop maar ook Lada dat snap ik gewoon niet.
@mashell: Heimwee naar de tijd van Lotus John Player Special… ?
@luc2000: Laat de twee maar apart. Als ze samengaan wordt één van de twee doodgenepen…
Klinkt als gezonde concurentie, goede zaak! Ik ben benieuwd waar Caterham mee komt, ik droom al jaren van een Caterhammetje voor erbij, haha, zal er helaas wel nooit van komen…
@stationcar: Concurrentie met wie? Niet met Lotus alvast…
Kijk uit naar de volgende Caterham rij dag, kon 27 juni niet, erg benieuwd hoe die rijdt.
Iemand al een datum gehoord?
Het mooie aan Caterham is juist het zelf bouwen en de betaalbaarheid van alles.
Dit ziet er naar uit alsof het in de toekomst allemaal word voorgeschoteld in combinatie met dure prijzen.
Kan er naast zitten hoor.
snap geen aars van die dingen ..
en dat zo,n bedrijf kan blijven bestaan ..
maar ik ben dan ook geen Brit ..
@lincoln:
Caterham is geen kleintje. Ze bouwen zo tussen de 4 en 6 duizend auto’s en kits per jaar.
Ansar Ali heeft er een heel gezond bedrijf van gemaakt.
En terecht want het zijn hele leuke auto’s!
http://www.youtube.com/watch?v=r5m_eVsk5A8
@JanJansen:
werkelijk fantastisch dat er zoveel enthousiasme bestaat ..
5 duizend units per jaar is niet misselijk ..
en dan hebben ze nog concurrentie ook van andere “obscure” bouwers ..
ik nie snap nie .. i no Englishman no ..
anyway .. heb je het betreffende kleurtje al kunnen vinden ??
@lincoln:
Ja de spuiter had al meer van dit soort verzoeken gehad. Het is nogal een duur goedje, maar op een Caterham gaat gelukkig niet zo veel.
Het racen en zelf auto’s bouwen is in Engeland een echte industrie. Vandaar ook de makkelijkere regelgeving voor dit soort auto’s.
@JanJansen:
hey .. leuk voor je ..
en yes .. ik ken de weekend race cultuur in de UK ..
oppervlakkig dan .. ik weet dat het bestaat ..
@lincoln: 5.000 stuks per jaar. Ik ken een niet nader te noemen Zweeds merk dat daar alleen maar van kan dromen ;)
@robbie:
Lincoln is niet Zweeds ..
@lincoln:
zelfspot is de bakermat van alle humor
-desjonnies-
Tja, dit soort Britse autobouwers leeft al tijden van gerommel in de marge. Knap dat Lotus hieraan wil ontsnappen (met behulp van wat vers kapitaal), maar het is zonde dat daarbij de roemrijke historie buiten beschouwing word gelaten. Anderzijds is de markt voor dit soort auto’s ook niet zo groot, dus de slagingskans van Lotus is niet zo groot, tenzij de bouwkwaliteit opeens een klap groter wordt…
Gelukkig dat toch nog iemand gelooft in lichte en compacte sportwagens.
.
De kant waar Lotus heen gaat is niet wat ik interessant vind. Trouwens, doet Donkervoort nog auto’s bouwen? Onze eigen Hollandse Caterham-achtige autofabrikant.
@Larrs: uiteraard bestaat Donkervoort nog.
Ben benieuwd hoe de caterhams ontvangen gaan worden in de F1 maar ik denk wel dat dat het verhaal is dat ze willen uitspelen, wij zijn de NIEUWE lotus.
Ik hoop het. Als ze maar niet een gedrocht op de markt zetten als de Caterham 21 indertijd. Caterham moet eens goed kijken naar de GTM’s (Spyder en Libra) die recent door Westfield om zeep zijn geholpen. Dat zijn auto’s waarvoor mensen hun Elise verkochten.
@Larss
Ja Donkervoort bouwt nog .. binnenkort komt de nieuwe GTO. Een open versie van de GT, die de 24 uurs van Dubai won.
Geruchtje … er staan wat jonge Donkervoorts te koop omdat deze mensen al een GTO hebben besteld.
MIsschien heeft Dany Bahar (ex Ferrari) wel meer verstand van marketing ? Lotus heeft al bijna altijd in slechte papieren gezeten. Goedkoop, licht enz … Is dat wat de markt vraagt ? Als dat zo is dan is er een toekomst voor Caterhmn.
Wat Fernandes met “Team Lotus” heeft bewezen is nu ook niet bijzonder geslaagd vind ik. Gascoyne had het vorig jaar nog over “meestrijden voor het podium”. Daar is tot nog toe bitter weinig van gekomen.
Kan ook niet anders, maar aub wees dan wat bescheidener zou ik zeggen.
Is helemaal niet erg dat Caterham de plaats inneemt van Lotus. Lotus wil iets volwassener worden en neemt een andere plek in de markt in. Als Caterham hierin brood ziet moeten ze dat vooral doen.
wordt vw het nieuwe toyota? met al die kwaliteits mankementen