• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wordt Tata de nieuwe eigenaar van Aston Martin?

Auteur: ricardo, gepost 16 november 2012 om 15:57 – 38 Reacties

Afbeelding Wordt Tata de nieuwe eigenaar van Aston Martin?Afbeelding Wordt Tata de nieuwe eigenaar van Aston Martin?Afbeelding Wordt Tata de nieuwe eigenaar van Aston Martin?Afbeelding Wordt Tata de nieuwe eigenaar van Aston Martin?Afbeelding Wordt Tata de nieuwe eigenaar van Aston Martin?Afbeelding Wordt Tata de nieuwe eigenaar van Aston Martin?Afbeelding Wordt Tata de nieuwe eigenaar van Aston Martin?Afbeelding Wordt Tata de nieuwe eigenaar van Aston Martin?

Soon: Made in India
Nadat ze in 2008 al beslag wisten te leggen op Jaguar en Land Rover wil het Indiase merk nu Aston Martin in de portfolio proppen. Tenminste, dat meldt de Birmingham Post op basis van bronnen binnen Tata. Ironisch, hoe kolonisering plotseling omgekeerd werkt.

En waarom zouden ze dit niet doen? Onlangs doken de berichten op dat het niet al te florissant draaiende Aston Martin op zoek is naar een nieuws baasje. Investment Dar, een Koeweits investeringsvehikel, zou namelijk haar aandeel van 64% willen dumpen. De aanstaande koper heeft dus meteen een meerderheid in het Britse supercar- en GT-merk. Vrijwel meteen werd Toyota genoemd als eventuele kanshebber, maar er schijnen meer kapers op de kust te zijn (terwijl Aston Martin rustig blijft volhouden dat ze niet in de etalage staan).

Tata Motors zou al gesprekken hebben gevoerd over de aankoop, evenals andere merken. Dit verklaarde een bron tegenover de Britse krant:

“All sorts of companies are interested in potentially buying it and a deal is likely to happen in a few weeks. Supposedly they have had many offers. The names linked with them included Mahindra & Mahindra and there have also been some talks with Tata. A number of Chinese companies are interested as well. The Kuwaiti owners are on a buyer push and a sale is going to happen. It’s just a question of when.”

Mocht Tata haar slag slaan, dan krijgt die ouwe Ratan Tata de beschikking over een mooi scala aan V8- en V12-motoren van Aston Martin. AM’s achtcilinder is in de basis al een JLR V8, maar dat geheel terzijde. Bovendien verkeerden Jaguar, Land Rover en Aston Martin ooit allemaal onder de Ford-vlag. Het zou een weerzien van oude bekenden worden.

Tata, Toyota, Grote Onbekende Chinezen, Mahindra & Mahindra, het lijkt erop dat er veel gading is voor een belang van 64% in Aston Martin waar naar verluidt zo’n 620 miljoen euro voor wordt gevraagd. Maar een verkoop aan Tata lijkt ons best voor de hand liggend: een line-up van Britse merken met Aston Martin als kers op de taart, welke Indiase staalgigant wil dat nou niet?

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Aston Martin laat nieuwe V12 Vantage nog eens horen
    Aston Martin laat nieuwe V12 Vantage nog eens goed horen
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, Tata

Vorig bericht: « Raceweekend Macau eist al twee doden [video]
Volgend bericht: Dit zijn de specs van Maserati’s Quattroporte-motoren »

Lees Interacties

Reacties

  1. jolig zegt

    16 november 2012 om 16:06

    Lijkt me niet de slechtste eigenaar die je kan treffen. Hebben ook al ervaring met luxe merken.
    Als er maar geen interne concurrentie-problemen ontstaan tussen de luxe GT’s. Komt Aston misschien ook wel ten goede, dan kunnen ze echt een topmerk blijven.

    Login om te reageren
  2. zion88 zegt

    16 november 2012 om 16:08

    Ik zou bmw de beste koper vinden. Dat zou dan echt interessant worden.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      16 november 2012 om 16:16

      @zion88:
      Ze hebben een nieuw platvorm nodig bij Aston, maar of dat nu van de 6-reeks moet komen…

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        16 november 2012 om 16:18

        @StijnB: Hoezo niet?
        M6 heeft toch zo’n 560pk?
        Komt aardig overeen met AM’s gemiddelde vermogens.

        Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      16 november 2012 om 17:21

      @zion88: nee die maken er een soort playstation nissan gtr merk van..

      Nooit bmw noooit..

      Login om te reageren
  3. mdemooistelettervanhetalfabet zegt

    16 november 2012 om 16:09

    Misschien iets voor Ford? :P

    Login om te reageren
  4. agera zegt

    16 november 2012 om 16:11

    VW heeft Bentley, BMW heeft Rolls Royce en als Mercedes Aston zou overnemen is het compleet.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      16 november 2012 om 16:17

      @agera: Vind Aston niet echt vergelijkbaar met Bentley en Rolls.
      Wel qua prijs, zo ongeveer inderdaad.
      En MB heeft al gefaald met Maybach.
      Dus sluit me aan bij AB.

      Login om te reageren
      • agera zegt

        16 november 2012 om 16:33

        @kaasboerin: Niet in de zin van vergelijkbaar, maar als je het zou onderverdelen onder de Duitse grote 3 bedoelde ik. Tuurlijk het zijn geen concurrenten, maar Duitsers leveren topproducten af. Bentley en Rolls waren voorbeelden daarbij en op dit vlak zijn de Duitsers nu eenmaal de beste.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          16 november 2012 om 16:36

          @agera: Waarom zouden ze naar de Duitsers gaan? Die doen veel liever een British alliance. En bovendien wil TATA veel meer investeren dan Mercedes op het moment. En hebben ze JLR al in de groep.

          Login om te reageren
          • agera zegt

            16 november 2012 om 16:47

            @E34M5Touring: Waarom? vanwege kwaliteit, afwerking, minder afschrijving, betere reputatie. Hoe je het went of keert hebben ze eenmaal een negatieve imago op dat gebied. Verder zal het een goede investering zijn op lange termijn die het merk AM stabiel moet maken.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              16 november 2012 om 17:26

              @agera: Nou ik geloof niet dat je echt te klagen hebt in een Aston, volgens mij verheerlijk je de Duitsers hier iets teveel. BMW heeft niet voor niks ALLES in Engeland laten staan. Dat British image is net zo belangrijk als de brul uit de uitlaat. Bovendien heeft Mercedes wel andere dingen aan hun hoofd, zoals de concurrentiestrijd met BMW en Audi in Azie.

              Login om te reageren
    • straatpiraat zegt

      16 november 2012 om 16:46

      @agera: Mercedes had Maybach, nou je weet hoe dat is afgelopen..

      Login om te reageren
      • straatpiraat zegt

        16 november 2012 om 16:46

        @straatpiraat: Oeps, ik val in herhaling zie k nu :)

        Login om te reageren
      • agera zegt

        16 november 2012 om 16:54

        @straatpiraat: Je hebt gelijk het was een fiasko, maar er zit wel een maar aan. Maybach opereerde in de moeilijkste klasse. Kopers in dat segment hebben extreme eisen en alles moet perfect zijn. Het was gewoon onrealistisch wat Mercedes voor ogen had om een blijvende plaats te werven tussen Bentley en Rolls. Deze twee hebben een naam en zijn meer dan een merk alleen. Zeg nou eerlijk wie wil er nou in die klasse rondrijden met een vergrote S-Klasse. Van binnen ultra luxe en van buiten uiterst anoniem. Dat gaat niet werken natuurlijk.

        Login om te reageren
        • straatpiraat zegt

          16 november 2012 om 16:59

          @agera: Nee, zeker geen recept tot succes was het. Dan zou ik nog eerder gaan voor de veel goedkopere S65 AMG.

          Login om te reageren
          • mout zegt

            16 november 2012 om 18:50

            @straatpiraat: Lol. Dat mag natuurlijk. Maar een AMG concurreert echt helemaal niet met een Maybach.
            AMG gorgelt en brult. Een Maybach koestert je

            Login om te reageren
            • straatpiraat zegt

              19 november 2012 om 02:47

              @mout: Ik zeg niet dat het concurrentie is, dat begrijp ik ook wel, alleen ik zou eerder een S65 kiezen. Maar dat is alleen een mening hoor…

              Login om te reageren
              • mout zegt

                19 november 2012 om 12:04

                @straatpiraat: Heb ik ook. Maar dan met een Prius+.

        • potver7 zegt

          16 november 2012 om 23:20

          @agera: Maybach opereerde in de moeilijkste klasse? Ooooo dus dat was het.

          Nou neem me niet kwalijk, er zijn moeilijkere klasses te bedenken hoor. Neem die van de Golf/Astra/Focus. Probeer daar als nieuwkomer maar eens tussen te komen.

          Mercedes/Maybach heeft gewoon de grote fout gemaakt om een, qua techniek en luxe, perfecte auto te stoppen in een verder volkomen nondescripte auto. Als ze om al dat technische vernuft een aansprekende koets hadden geboetseerd, was het heel anders gelopen, ik zweer het je.

          Login om te reageren
  5. breakingpoint zegt

    16 november 2012 om 16:28

    Hoe knap ik de AM modellen ook vind, er is toch wel plaats voor een beetje vernieuwing. Ze mogen gerust hun huidige topmodellen houden, maar misschien een frisse wind doorheen het design kan geen kwaad. En Jaguar en Land Rover hebben ook nieuwe en leuke modellen ontwikkeld de laatste tijd (Evoque, F-Type), dus Tata moet zo slecht nog niet zijn.

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      16 november 2012 om 16:47

      @breakingpoint:

      Het is inderdaad erg saai bij AM. Een soort Audi.

      Login om te reageren
      • straatpiraat zegt

        16 november 2012 om 17:13

        @heidi: Ja bij Renault ook. Een soort Hyundai.

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          16 november 2012 om 23:23

          @straatpiraat: Huh? De modellen van Renault kan ik nog wel uit elkaar halen hoor. Bij Audi en Aston moet ik het toch echt hebben van de typeplaatjes, als die er al op zitten.

          Login om te reageren
          • straatpiraat zegt

            19 november 2012 om 02:48

            @potver7: Potver, dat iemand zo serieus kan ingaan op puur sarcasme….

            Login om te reageren
      • solmatje zegt

        16 november 2012 om 17:29

        @heidi:
        Je mag kiezen:
        AM, Audi of het geval waar je nu in rijdt of op fietst.. Wat kies je? Dacht ik al..

        Login om te reageren
        • mout zegt

          16 november 2012 om 18:53

          @solmatje: Dat leert ons, dat saai alleen niet genoeg is om niet mee te tellen.
          Neemt niet weg dat er in geen 10 jaar nieuws te melden is over het design van Audi of AM. Hoe je dat waardeert, daar lopen de meningen over uiteen.
          Jaguar, Land Rover en Tata laten elk zien dat het anders kan.

          Login om te reageren
  6. heidi zegt

    16 november 2012 om 16:45

    Tataaaaaaaaaaaa…

    Login om te reageren
  7. Klassiekerrally zegt

    16 november 2012 om 17:23

    Laat het alsjeblieft Tata worden. Die snappen hoe je een merk gezond kan maken en toch zijn eigen identiteit kan laten behouden.

    Login om te reageren
  8. jrk68 zegt

    16 november 2012 om 17:31

    Dear mr Tata,
    Iff you have some change left in the kitty after buying Aston, can you please pay a visit to Hethel and buy Lotus aswell….

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      16 november 2012 om 19:35

      @jrk68: http://www.youtube.com/watch?v=fBAqJyt9rF0&feature=related

      Login om te reageren
  9. Carreza zegt

    16 november 2012 om 18:01

    Zou leuk zijn! Als je kijkt wat Tata voor Jaguar en Land Rover heeft betekend…

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    16 november 2012 om 19:59

    Laat het maar door Hyundai overgenomen worden Een leuke I10 met AM logo en een extra premium laagje plastic gaat gelijk de top 3 in verkoop in.

    Login om te reageren
  11. mgmgb zegt

    16 november 2012 om 20:48

    Laat het aub Tata worden. Dan heb je met AM-JLR een legendarische line-up van Britse topauto’s in handen. Ook is het niet schandelijk om techniek uit te ruilen tussen Jaguar en Aston Martin, terwijl vrijwel ieder ander merk met AM mengen een schande zou zijn. Misschien ook een nieuwe instap-Aston op basis van de F-type. Of een Lagonda op basis van de XJ?

    Login om te reageren
  12. meneersander zegt

    16 november 2012 om 22:13

    Lijkt me geen slecht idee. Jag en Land Rover mogen ook zelf hun eigen koers voeren zonder al te veel bemoei van Tata!

    Login om te reageren
  13. potver7 zegt

    16 november 2012 om 23:25

    British Leyland anyone …?

    Login om te reageren
  14. pikes83 zegt

    17 november 2012 om 00:27

    Het word toch toyota kan er niks aan doen:-)

    Login om te reageren
  15. barney zegt

    18 november 2012 om 13:15

    Als ik miljardair zou zijn zou ik m’n slag slaan. Wellicht iets voor mevrouw Heineken?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North