WTF?! Land Rover Defender is nu 100% elektrisch

Auteur: , 19 Reacties

Ja, want off-road staan lekker veel laadpalen.

Land Rover is opnieuw aan het elektrificeren geslagen. Na het semi-elektrisch maken van de Range Rover dienen zich nu een zevental zero emission Defenders aan. Gebouwd voor testdoeleinden, want LR zegt dat er vooralsnog geen productieplannen zijn.

Kijken we onder de kap, dan zien we een gebrek aan dieselmotors, opgevangen door een 70 kW (94 pk) sterke elektromotor. Deze krijgt zijn stroom van een lithium-ion accu met een capaciteit van 27 kWh. Ietwat weinig als je het ons vraagt, want de 2.055 kg tot 2.162 kg wegende elektro-Defender (afhankelijk van de uitvoering) komt hiermee slechts 80 km ver. Heck, zelfs eem I-MiEV haalt meer. Aan de andere kant: dat is dan ook geen alles-overrijdend terreinmonster. Dit wel.

En ga je het terrein in, dan heb je al het koppel (300 Nm) direct beschikbaar vanaf nul tpm. Tel daar bij op dat Land Rover’s Terrain Response-systeem is behouden op deze e-modellen, evenals het 4X4-systeem met diff lock, en je komt allicht redelijk wat blubberplassen door. Dat is Land Rover dan ook van plan, om later dit jaar de boesboes op te zoeken voor een aantal praktijktesten.

Wie gebruik maakt van een 7 kW snellader heeft de accu in vier uur vol, met een 3 kW lader gaat dat in 10 uur. Op de Autosalon van Genève worden ze gepresenteerd. Lees HIERO meer over de specs.



19 reacties

3KW agregaat achterin de kofferbak en you’re good to go…

O wacht, nee…
Why????? Gewoon houden zo, niet produceren!1!11!!!111
Hebben jullie dat verhaal gelezen van de Leaf taxi’s in Japan? Zijn nu allemaal een jaar oud ennnnnn: actieradius is nog 15 km en snelladen duurt 4 uur ipv 20 minuten… Nee, ik wacht nog even met elektrisch rijden!
Huh? Dat word dus met beleid off-roaden? Haha dit principe is toch praktisch onhaalbaar!
denk dat een niet te onderschatten voordeel van deze defender is dat hij door diepere rivieren kan.
jammer dat de radius nog niet zo goed is, maar ja dit is ook maar prototype
Als dit betekent dat die enorme CO2 toeslag eraf gaat, is dit een zeer aantrekkelijk idee voor de NL markt. Scheelt minimaal een halve ton aan belastingen!

Maar of het slim is… Defenders lekken en roesten af-fabriek. Die motor moet dus wel volledig waterdicht zijn gebouwd.
Belastingvrij elektrisch kopen, en er dan stiekem een dikke diesel in lepelen.
Geinig projectje, kunnen ze mooi wat ervaring op doen met elektrisch off-roaden. Wel een kleine kanttekening dat de Defender net als de 2WD modellen van Land Rover NIET worden en kunnen worden uitgerust met het Terrain Response systeem.
@TJR: lees net pas het bericht met specs.. Is dus de eerste met Terrain Response.. Primeurtje;)
Ben benieuwd of Bear Grylls zich hiermee zal redden in de wildernis.
@awesome: Hij kan de ruitenwisser vast wel gebruiken voor een of andere val op te zetten of om ergens op de klimmen, te graven of whatever…
Zou leuk zijn als ze dat echt in productie nemen.

Een auto die maar niet dood wil…
300Nm lijkt me niet echt veel. Zeker niet als je 2ton auto door de blubber moet trekken. Waarom ook in de Defender. Mensen die er perse een willen kopen hem toch wel ongeacht de prijs. En mensen die graag electrisch rijden doen dat doorgaans om het milieu en om de rust. Die hoeven dus geen bosverpletterende koffiemolen op terreinbanden.
@E34M5Touring:
in 1 laag kom je ver in het terrein hoor, het gaat niet snel maar het gaat wel, overigens vond ik zonet dit filmpje op YouTube, een e30 325ix tegen een Tank:

http://www.youtube.com/watch?v=2d-8OReliXg
Ik heb die 80 km al nodig om bij een leuk offroad parcourtje te komen… Defender op de aanhanger dan, I guess.
@barney:
80km op de weg is een actieradius van 8km in het terrein.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).