• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wubbo’s superbus gespot bij een autospuiter

Auteur: Dennis, gepost 18 maart 2010 om 18:10 – 65 Reacties

Superbus Concept


De superbus is een initiatief en concept van oud ruimtevaarder Wubbo Ockels. Het moet een bus worden die een snelheid tussen de 200 en 300 km/u moeten kunnen halen. De laatste keer dat over de superbus schreven ging het over de ChristenUnie en SGP die zich hard maakte voor Europese subsidie. Inmiddels heeft de TU Delft 3,5 ton en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat 7 miljoen euro in het project gestoken. Dit moet leiden tot een rijdend prototype.

We hebben nieuw bewijs dat het geld niet in een bodemloze put verdwijnt, want het prototype van de superbus is onlangs door bezoeker aGrabic gespot bij het spuitersbedrijf waar zijn vader werkt. Hij is zo vriendelijk geweest om een zestal foto’s met ons te delen op Autojunk. Dit jaar moet er een werkend prototype kunnen worden gepresenteerd waarmee zo’n 20 tot 30 personen op hoge snelheid van A naar B kunnen worden vervoerd.

De bus, die overigens meer weg heeft van een limo, is bedacht als alternatief voor de Zuiderzeelijn. In plaats van een traditionele railverbinding of een magneetzweefbaan, zouden supersnelle bussen volgens de bedenkers een prima oplossing bieden voor personenvervoer tussen Amsterdam, Lelystad en Groningen.

Vandaag hield schadeherstelvereniging Repanet een congres rond de auto van de toekomst en de impact hiervan op de schadebranche. Wubbo Ockels komt daarbij aan het woord en zal ook meer vertellen over de superbus. Wanneer we hier meer informatie over hebben zullen we dit bericht updaten. Meer foto’s op autojunk.nl.

Met dank aan aGrabic voor de foto’s!

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: elektrische bus vliegt plotseling in de fik
    Video: elektrische bus vliegt plotseling in de fik
  • Video - bus krijgt auto op bezoek
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

bus, concept, Techniek, wubbo-ockels

Vorig bericht: « e-Miglia 2010: eerste Europese rally voor EV’s
Volgend bericht: Donderdagavond caption contest: Velgen passen altijd »

Lees Interacties

Reacties

  1. The360box zegt

    18 maart 2010 om 18:12

    En is dit echt? Denk het nie..

    Login om te reageren
    • Henk zegt

      18 maart 2010 om 18:15

      @The360box:

      Daarom hebben ze er ook al 10,5 miljoen in gestopt

      Login om te reageren
  2. Bas zegt

    18 maart 2010 om 18:14

    De voorkant lijkt wel een creatie van Leepu (Chop Shop), zie deze:
    http://farm1.static.flickr.com/62/203296013_bc8ed3d62d.jpg

    Login om te reageren
  3. thijsie zegt

    18 maart 2010 om 18:17

    @ Henk
    350.000 + 7.000.000 = 7.350.000;)

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    18 maart 2010 om 18:17

    tuurlijk ..
    een nutteloos product is alles behalve een bodemloze put ..

    Login om te reageren
  5. RobertJ zegt

    18 maart 2010 om 18:21

    Houd de studenten bezig… verdomme, ik had er aan mee moeten doen! :P

    Login om te reageren
  6. bram zegt

    18 maart 2010 om 18:21

    sukkels.. hadden ze hem 3meter korter gemaakt hadden ze er daadwerkelijk normaal mee kunnen rijden.. sonde

    Login om te reageren
    • Toonster zegt

      20 maart 2010 om 06:23

      @bram: Hmmm, wat heb jij gestudeert wat Wubbo niet heeft gedaan dan?;-)

      Login om te reageren
  7. Lexx zegt

    18 maart 2010 om 18:21

    ik vind de voorkant meer op een Enzo lijken, ik denk ook niet dat dit veel voeten in de grond gaat krijgen.

    het zal eerder als veredelde limousine worden gebruikt aangezien er nog geen weg voor is om zo snel te moge rijden., voor grote afstanden is er al de TGV/ICE/Eurostar of hoe het ook mag heten tegenwoordig

    Login om te reageren
  8. JohanCelica zegt

    18 maart 2010 om 18:23

    tussen 200 en 300kmh wat voor motor moet daar wel niet in?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      18 maart 2010 om 18:25

      @JohanCelica: maakt geen drol uit ..
      versnellingsbak verhoudingen zijn van meer belang ..

      Login om te reageren
  9. Esprit_de_Flandre zegt

    18 maart 2010 om 18:24

    @lincoln: Als het als een goedkoper alternatief kan aangeboden worden ipv een trein is het niet nutteloos. Ja, het heeft zijn eigen baan nodig, maar een trein ook.

    Is alleen nog afwachten of ze genoeg elektroPower zullen vinden om meer dan 1 trip per dag te maken.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      18 maart 2010 om 18:28

      @Esprit_de_Flandre:

      ja is er ..
      en milieuvriendelijker ook ..

      dat noemen wij “de auto” ..

      Login om te reageren
  10. Edman zegt

    18 maart 2010 om 18:26

    @ JohanCelica

    Gasturbine?

    Login om te reageren
  11. Leozonderdeo zegt

    18 maart 2010 om 18:30

    Nu nog een chauffeur met de ballen om 300 in dat slagschip te gaan.

    Login om te reageren
  12. primramessar zegt

    18 maart 2010 om 18:30

    Deze bus werkt zeker niet met strippenkaart.

    Login om te reageren
  13. rwnkl zegt

    18 maart 2010 om 18:37

    @ The360xbox

    ja dit is echt, aan dit prototype zijn ze al meer dan een jaar aan het chassis bezig in delft (Rotterdamseweg lesgebouw, garage), is niet voor het eerst dat ik hem zie.

    Login om te reageren
  14. HDM zegt

    18 maart 2010 om 18:40

    Ow ja, dat is dat ding dat 300 moet kunnen gaan, veel onpraktischer is, veel minder ruimte heeft, en een draaicirkel heeft die zo bij Big Bigger Biggest op Discovery Channel hoort.

    Vette shit man. Ow, ik bedoel, vette SHIT man.

    Login om te reageren
  15. patrick zegt

    18 maart 2010 om 18:49

    ik denk dat een dubbele W16 van de Veyron wel voldoen :D

    Login om te reageren
  16. K. zegt

    18 maart 2010 om 18:50

    Het idee vind ik opzich wel tof.

    Bovendien komen van concepten meestal hele goede bruikbare producten.. Zeggen dat zoiets niet werkt aan de hand van wat simpele gedachten vind ik persoonlijk een beetje dom..

    Login om te reageren
  17. SHFT zegt

    18 maart 2010 om 19:13

    Het feit dat er zoveel geld in wordt gepompt moet er toch iemand graten in zien…
    Waar is die vaderlandse trots?

    Login om te reageren
  18. Fietsblogger zegt

    18 maart 2010 om 19:21

    Heerlijk 200-300km/u langs de file over de busstrook

    Login om te reageren
  19. Wessee zegt

    18 maart 2010 om 19:24

    Login om te reageren
  20. Harry1994 zegt

    18 maart 2010 om 19:24

    @Patrick
    Een eeh WW32?xD

    Login om te reageren
  21. Ferdinand1 zegt

    18 maart 2010 om 19:33

    Alsof je hier ook maar ergens 300 km/h kunt met zo’n bus. Wat voor remweg heb je dan wel niet..?! En als alternatief voor het OV is het helemaal dom: 20 tot 30 personen…. Stelletje lomperikken. Is het nou zo moeilijk om te zien of iets wel of niet gaat lukken. Ik zie het niet voor me, dus het gaat ook gewoon niet gebeuren.

    Login om te reageren
  22. marco zegt

    18 maart 2010 om 19:41

    “lekker snel met de bus” 1 ongelukje die zeker gaat gebeuren.. en 30 mensen dood.

    Login om te reageren
  23. midasracer zegt

    18 maart 2010 om 19:41

    Er wordt gesproken over 150 tot 250 km/h. De aandrijving is elektrisch volgens hetzelfde principe als een magneettrein. Er zouden speciale verwarmde betonbanen aangelegd moeten worden met de aandrijfspoelen erin, de zgn. superbanen. Daar loopt het projekt m.i. stuk. Een dergelijke infrastruktuur opzetten kost miljarden. De inductieaandrijving is zeer energieverslindend. Een speciale snelwegstrook aanleggen zou wellicht nog wel kunnen. Dus volgens mij kunnen ze dit voertuig beter met een gasturbine uitrusten. Veel vermogen, licht in gewicht en biobrandstof is geen probleem.

    Login om te reageren
  24. HDM zegt

    18 maart 2010 om 19:42

    @Ferdinand1: helaas is dit Nederland waar men 3 keer hetzelfde moet uitvoren voor ze zien dat het enigzins moeizaam gaat (totaal niet werkt dus). Dan is al het geld al 4 keer op, heeft het tig keer zo lang geduurt, en is het lang niet zo succesvol als ze willen.

    Login om te reageren
  25. Dimglor zegt

    18 maart 2010 om 19:46

    Ik zie er het nut niet echt van in van dit project…..

    Login om te reageren
  26. MacReady zegt

    18 maart 2010 om 19:47

    In een tijd waar energie en duurzaam de toverwoorden zijn, is dit het toonbeeld van inefficiëntie. Nog los van alle problemen t.a.v. de veiligheid.

    Login om te reageren
  27. BaySideBlueBoy zegt

    18 maart 2010 om 20:00

    Héérlijk een McLaren F1 stuurpositie. Wil wel een rondje in rijden. :D

    Oh, en Brembo remschijven. Slijten banden niet sneller dan stalen wielen van een trein?

    Login om te reageren
  28. Esprit_de_Flandre zegt

    18 maart 2010 om 20:03

    @lincoln: jaja, maar OV moet er ook zijn. Zelf ben ik geen fan, maar soms is het wel handig. Als dit ding de snelheid en het comfort van een trein kan bieden, of meer, tegen een lagere prijs, dan is het geen slechte oefening.

    Daarnaast kan de technologie die hierin ontwikkeld worden misshien ook voor andere doeleinden gebruikt worden.

    Uiteindelijk is het afwachten of deze investering een verstandige was…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      18 maart 2010 om 21:48

      @Esprit_de_Flandre:
      en wat zouden die kaartjes dan ongesubsidieerd moeten gaan kosten ??

      doe eens een gooi ..

      @relief .. wat is denkpower ??

      Login om te reageren
  29. Esprit_de_Flandre zegt

    18 maart 2010 om 20:06

    @lincoln: andere toepassing van de technologie kan bvb een gewone auto zijn, die dezelfde snelheden haalt en op dezelfde baan kan. Legaal aan 250km/h van A naar B (zonder Autobahn), in je eigen luxekar. Lijkt dat je iets?

    Login om te reageren
  30. Something zegt

    18 maart 2010 om 20:25

    Zonde van het geld :S

    Login om te reageren
  31. Relief zegt

    18 maart 2010 om 20:32

    Ach ja, van mensen die niet op het academische niveau zitten verwacht ik niet veel denkpower.

    Zelfs al mislukt dit project, er zijn enorm veel zaken in het project gestopt die nuttig kunnen zijn voor toekomstige projecten.

    Tuurlijk roepen jullie nutteloos, omdat jullie het vertikken het OV te nemen in het dagelijkse leven. Anders zat je hier niet de hele tijd te geilen op auto’s.

    Login om te reageren
  32. Matthis zegt

    18 maart 2010 om 20:56

    Een willekurige TDI gaat ook tussen de 200 en 300, hij gaat zelfs tussen 100 en 400 ! …

    Login om te reageren
  33. Deon zegt

    18 maart 2010 om 21:01

    @Relief
    Lekker uit de hoogte! Met zo’n toon maak je vast vrienden.
    En sowieso: ik sta er af en toe van te kijken hoe weinig “denkpower” sommige academici blijken te bezitten! Een WO opleiding is echt geen garantie op slim zijn hoor, noch is het een vereiste ;)

    Maar ik ben het met (vrijwel) iedereen eens: een dergelijk project heeft weinig kans van slagen hier in NL. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat zo’n superbus qua prijs zal kunnen concurreren met de trein, alleen al omdat er hele hoge specifieke investeringen vereist zijn (lees: ontwikkeling van die bus, ontwikkeling en aanleg van bijbehorende snelwegen, busterminals, reclame, etc. etc. etc.). Voor treinverkeer ligt deze infrastructuur er al. Tel daar nog eens bij op dat deze bus maar 30 mensen per keer mee kan nemen, en de conclusie kan bijna alleen maar zijn dat een prijskaartje voor deze bus vele malen duurder zal worden dan voor een trein! De vaste kosten moeten namelijk uitgesmeerd worden over minder reizigers.

    Ik denk daarom dat ALS deze bus er überhaupt komt, dat het eerder een luxe-vervanger van de trein zal worden, voor mensen die een 1e-klas kaartje nog iets te min vinden, en die graag sneller op plaats van bestemming zijn.
    Maar vanwege de haken en ogen die er aan zitten qua ontwikkeling, maar ook qua wetgeving (speciaal rijbewijs nodig? vrijstelling van normale verkeersregels om 300 te morgen rijden? bruikbaarheid in het normale verkeer?) denk ik dat het bij een prestigeproject van wubbo ockels zal blijven.

    En nogmaals @ Relief, dat er ook nuttige dingen uit dit project kunnen komen is natuurlijk waar, maar deze nuttige dingen kunnen ook afzonderlijk ontwikkeld worden, en niet specifiek toegepast op een superbus. Is waarschijnlijk nog gemakkelijker en minder duur ook.

    Login om te reageren
  34. aGrabic zegt

    18 maart 2010 om 21:23

    Mijn vader was ff’tjes weg en ik maakte snel ff wat kiekjes. Wat de velgen en remmen betreft. Het waren Dymag velgen, Met een carbon rand om de velg. achter de velgen zaten enorme Brembo remschijven. ;) niemand had er blijkbaar ook moeite mee dat ik foto’s maakte.

    Login om te reageren
  35. Jan zegt

    18 maart 2010 om 23:08

    ik heb aan dit project gewerkt en het is indrukwekkend. de techniek dat erin zit is echt super vet. de specs van de elektro motoren dat erin zitten zijn geweldig.

    Login om te reageren
  36. ace_dave zegt

    18 maart 2010 om 23:13

    @lincoln denkpower = koffie? Als in V-power voor je hersenen? Daar zijn studenten nog wel goed in… Volgens mij heet dat academisch kwartiertje en heb je dat daar elk uur ;)

    on-topic: best gave bus… beter dan die Veolia ellende in Delft… En wie boeit het nou dat dat ding in de praktijk geen 300 kan op de Neerlandse wegen? Als dit ding met iets ‘in de buurt van 300’ aan komt tsjokken op de autoweg, denk ik wel dat mensen plaats maken. Zo niet, hoop ik dat ik mijn camera bij de hand heb voor de ultieme fileschuiver!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      18 maart 2010 om 23:23

      @ace_dave:
      ow .. dus brallen doen ze ook overdag .. 24/7 ..
      wat een armoede ..

      Login om te reageren
  37. pizzakoerier zegt

    18 maart 2010 om 23:35

    jeeej…een superbus! :) krijgen we nu ook eindelijk een super-ovchipkaart dan? (eentje die het wel doet)

    Login om te reageren
  38. superbus zegt

    18 maart 2010 om 23:47

    Check voor meer info: http://www.superbusproject.com
    Daar staat ook meer uitleg over het concept. Die 250km/u wordt bijvoorbeeld niet op de gewone snelweg gereden en van een maglev aandrijving is al helemaal geen sprake.

    Login om te reageren
  39. frans zegt

    18 maart 2010 om 23:47

    ‘Repanet’? Te slecht om een grap te kunnen zijn. Christus.

    “Jongens, wij, met ons grote netwerk aan reparateurs, hoe zullen we ons ‘ns noemen? Uitdeukersverbond? Herstelclub?”

    “Baas, ik heb’t!”

    Met een weinig geluk zijn hier tevens nog zeuventien marketeers aan te passen gekomen.

    Login om te reageren
  40. JPM zegt

    19 maart 2010 om 00:27

    @ lincoln

    Gezien het feit dat hiervoor speciaal een weg aangelegd moet worden over enkele kilometers plus de ontwikkelingskosten die eruitgehaald moeten worden plus al het andere onmogelijke… ik denk dat ongesubsidieerd kaartjes rond de 450.000 euro zullen zitten…

    Login om te reageren
  41. Damokles zegt

    19 maart 2010 om 07:40

    Zoals bijna iedere azijnpisser hier geloof ik natuurlijk nooooooit dat hier ook maar iets nuttigs uit komt. Ik heb namelijk ook net even anderhalve minuut met mijn academisch-niveau-ondermijnende denkpower het concept door mijn TE geniale hoofd laten flitsen dus dan klopt het zeker. Daarbij gooit de overheid om de haverklap vele miljoenen over de balk aan projecten die innovatief durven zijn…

    o.t.
    Wat een bekrompen gezever over het praktisch nut dat wij er als passieve belastingbetalers het liefst direct van zouden moeten ervaren. Ze zijn al een tijd bezig met dit concept (en ja op de TU ligt het gemiddelde niveau van “denkpower” echt een stuk hoger dan de gemiddelde huis-tuin-en-keukentunert) en toch durven mensen het hier meteen af te schieten omdat ze het in 1,5 minuut beter denken te weten dan maanden onderzoek en ontwikkeling…petje af, lekker makkelijk.

    Maargoed, misschien moeten we eens wachten op wat dit project allemaal wel brengt aan nieuwe inzichten. Dan verwacht ik dat de heren critici hier ook zo sportief zijn om dat erkennen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      19 maart 2010 om 19:40

      @Damokles:
      dat dit apparaat nooit rendabel kan worden was al bekent voor de eerste streek op papier .. dat maakt me ook niet echt veel uit ..
      ouwe Wubbo ze zakken gevuld ..
      tja het blijft een academische powerdenker ..
      (check voor de grap even de “particuliere” investeerders)..
      maar dat ie nog veel meer gaat kosten (en dat gaat ie) wel ..

      dus als ie meer dan 100 UNIEKE patenten kan opleveren t.b.v. de nederlandsche overheid (dus niet in eigen zak steken) dan kom ik met excuses over de brug ..

      Login om te reageren
  42. Dreke zegt

    19 maart 2010 om 08:04

    Ja, ja dus eigenlijk een goedkopere, hypermoderne… euh… taxi?

    Fantastisch een cruisesnelheid van dik boven de 200! En hij kan gewoon gebruik maken van snelwegen!
    Wacht eens.. OH JA, we hebben een maximum snelheid hier van max. 120 km/u!
    Misschien dan toch maar, speciaal voor dit object aparte wegen aanleggen?

    Leuk op de tekentafel en enthousiaste TU-ers die graag het onmogelijke mogelijk maken, maar van een overmatige realiteitszin kun je de initiators niet betichten…

    Login om te reageren
  43. bas zegt

    19 maart 2010 om 09:34

    “t is misschien best een domme vraag maar euh…

    Waar gaat dat ding dan rijden?

    Over een 100 kilometer per uur traject of iets met 120 kilometer per uur?

    @Wubbo
    Wakey wakey…hands of snakey!
    We mogen hier niet harder dan 120!

    Login om te reageren
  44. bas zegt

    19 maart 2010 om 09:41

    @Wubbo:
    Briljant plan man….maar als je alleen maar 7 komma nog wat miljoen gaat investeren in een bus heb je ook alleen maar een bus.

    Aanpassingen in de infrastructuur zullen echt iets meer om handen moeten hebben….

    ….en dan heb je nog altijd een bus die in 1 uur heel Nederland heeft gehad.
    Laat de trein van Amsterdam naar Maastricht nou eerst eens op tijd gaan rijden….laat de bus die ik hier naar de stad iedere dag moet nemen maar eens wat opschieten, dan praten we verder.

    Dat geheel natuurlijk afgezien van het feit dat je straks heerlijk zit te glimlachen in je door ons betaalde bus van 7 miljoen en een stuk of 10 gemiddelde jaarslarissen.

    Login om te reageren
  45. KUYL zegt

    19 maart 2010 om 09:58

    Gaat er nooit komen, baal er ook echt van dat onze regering hier geld aan spendeerd. En bedankt weer Wubbo, 7 miljoen down the drain.

    Login om te reageren
  46. Laus zegt

    19 maart 2010 om 10:03

    BEst boeiend zo’n prototype. Kunnen onze bouwers een hoop van leren. Met dergelijke afmetingen loop je tegen heel nieuwe problemen aan bij hoge snelheden. Er zullen dus een hoop eitjes moeten worden uitgebroed. Ben benieuwd of ze nog met een aantal echt revolutionaire uitwerkingen komen.

    Login om te reageren
  47. La Strada zegt

    19 maart 2010 om 11:37

    Och Wubbo van de straat af, studentjes gelukkig en 7.5 miljoen belastinggeld, wie maalt daar nou om?
    Nu heb ik ook alleen maar een boerenverstand, geen academisch onderlegd denkniveau :)

    Login om te reageren
  48. ace_dave zegt

    19 maart 2010 om 14:06

    Hmm… die maximum snelheid van 120 (en helaas ook 100) op de autowegen lijkt dus een praktisch bezwaar tegen de superbus… Ipv die formule 1 bus 100 te laten karren, kunnen we natuurlijk ook gewoon de limiet opschroeven. Beginnen we met 160, volgend jaar 200 en dan onbegrensd! Brengt die superbus ten minste nog eens wat goeds voor de autolievende medemens :-)

    Login om te reageren
  49. eed zegt

    19 maart 2010 om 15:16

    Leuke deurtjes, lijkt wel of iedere passagier zijn eigen vleugeldeur krijgt.

    Login om te reageren
  50. mobili zegt

    19 maart 2010 om 16:09

    dat voor zo een onzinnig project ook nog miljoenen vrij gemaakt worden. En waar zijn de miljoenen? Een project dat door studenten gemaakt wordt kan nooit zo veel kosten,de faciliteiten zijn in Delft al voorhanden,dat zijn niet de kosten, en studenten zijn heel goedkoop. Lekker veel geld verprutsen of in de zakken van…..

    Login om te reageren
  51. mobili zegt

    19 maart 2010 om 16:17

    in het buitenland wordt nu over dit project hard gelachen, toch wat begrijpen zij ook van het probleem wat Nederland heeft met de 100 mensen om van Groningen naar Amsterdam te brengen. Wanneer zij naar de jaarbeurs of de wallen moeten, dan moet het snel gaan, en Wubbo heeft de oplossing. Heb nu al van het lachen buikpijn!

    Login om te reageren
  52. Student zegt

    19 maart 2010 om 16:54

    ik heb aan dat project gerekend en daaruit blijkt dat je 3.5 ton aan accu’s mee moet nemen wil je die 200 km af leggen. En dat was nog een best case scenario met steeds remmen en optrekken, dus energie terugwinnen. Je moet niet gek opkijken als daar straks 7000 kg aan accu’s in zit.

    Daarnaast hebben ze berekend dat er meer dan 600 voertuigen moeten gebruiken willen ze de gewenste frequentie halen.

    Ze maken het op wielen omdat “je op een spoor geen kant op kan.” Dat is nou net de kracht. Je moet er niet aan denken dat je met maximum snelheid een zijdelingse windvlaag tegenkomt. Want een band gaat gewoon glijden. Een wiel op een rail niet.

    Daarnaast willen ze in de winter de banen verwarmen.

    Als je het mij vraagt is het een kansloos project.

    Login om te reageren
  53. Tommy2 zegt

    19 maart 2010 om 19:36

    Hij heeft bij ons zo’n infovoorstelling gegeven 3 jaar terug ofzo. Leuk bedacht in theorie maar in de praktijk werkt zoiets niet. Iemand kan niet tussentijds instappen omdat de bus over grote afstanden rijdt. Als hij steeds moet stoppen en weer optrekken naar zo’n 200 km/u is die ook zo leeg…

    Login om te reageren
  54. Cantago zegt

    22 maart 2010 om 01:02

    Of je neemt de trein? Of een snelle auto? Moet hier nu echt 7 miljoen in gestoken worden:O Wat een verspilling! Ik wil ook wel een snelle auto bouwen als ik dan 7 miljoen krijg!

    Login om te reageren
  55. H8 2 W8 zegt

    22 maart 2010 om 13:55

    Ik ben zelf werkzaam bij het sponsorende vervoersbedrijf. Dit is geen spuiter, maar een van onze technische dependances in Hellevoetsluis. We zijn er gelukkig nu iets verder mee!

    Login om te reageren
  56. schumi zegt

    24 maart 2010 om 20:39

    Ik heb dat ding nog op de open dag een paar jaar geleden zien staan. Ik snap het principe niet helemaal… 30 man?? Alternatief voor OV??
    Natuurlijk, voor de studenten is het een prachtig project waar ik zelf ook wel aan had mee willen werken als ik uiteindelijk voor L&R gekozen had :)
    Maar levert het ook wat op?

    Login om te reageren
  57. RP zegt

    30 maart 2010 om 22:28

    Updates!
    http://pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=831500&mid=0&i=0&nmt=RE: Dutch Students Create 155mph Electric ‘Superbus’&mid=0
    http://jalopnik.com/5497256/superbus-a-student+built-next+gen-luxury-city-bus

    Login om te reageren
  58. Student Delft zegt

    5 april 2010 om 01:26

    @schumi L&R is geen vereiste, doe nu zelf Werktuigbouw, en een studiegenoot van me werkt er ook aan mee

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North