• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wubbo’s superbus on the move!

Auteur: autoblogger, gepost 15 mei 2007 om 23:52 – 39 Reacties

All aboard the Superbus!

Wubbo in tha house! Het inmiddels bekende project van de superbus heeft weer wat extra aandacht gekregen. Initiatiefnemer Wubbo Ockels mocht vandaag in Brussel een praatje houden en liet weten dat er begin volgend jaar een eerste testrit (250km/u) plaats zal vinden op de snelweg van Heerenveen naar Leeuwarden.

“De bus zal 25 mensen vervoeren met hetzelfde comfort als een magneetzweeftrein“, zei Ockels. Friesland wil graag de primeur hebben met de testritten, dit zal gebeuren op een zondagochtend in februari of maart volgend jaar. De snelweg zal daarvoor geheel afgezet worden.

Na de testritten in Friesland gaat het prototype naar Peking. Het zal mensen gaan vervoeren naar het Nederlandse centrum tijdens de Olympische Spelen in 2008 (via nu.nl).

Ook interessant!

  • Video: vrachtwagen leeft 'on the edge'
  • Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
    Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
  • The return of the alcoholslot
    The return of the alcoholslot?!
  • Video: Transformers Rise of the Beasts trailer
    Video: Transformers Rise of the Beasts trailer

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

bus, concept, Verkeer, wubbo-ockels

Vorig bericht: « Land Rover Discovery spies
Volgend bericht: Video: Shakedown Koenigsegg CCGT »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stefan00 zegt

    16 mei 2007 om 00:01

    zou le-vens-ge-vaar-lijk zijn natuurlijk, flitspalen op die banen neer zetten!

    En, is die bus niet een beetje te laag? Of zijn die wielen 1.50 in diameter ofzo?

    Login om te reageren
  2. Jesko zegt

    16 mei 2007 om 00:18

    Dat wil ik zien! ik ga denk ik wel kijken hoor, een bus voorbij zien denderen met 250 km/h zie je niet elke dag.

    Login om te reageren
  3. Jurrian zegt

    16 mei 2007 om 00:19

    we hebben net gezien dat speed kills, in vind dit nu al geen goed idee ;)
    waarom trouwens een soort trein op de rijbaan, de rijbanen zijn al veelste druk, je kan beter meer en sneller vervoer voor op de rails verzinnen. als reistijden half zo lang zijn als autorij-tijden, dan zal je van zelf zien dat mensen meer de trein gebruiken

    Login om te reageren
  4. smoke zegt

    16 mei 2007 om 00:27

    De weg afzetten? Hoezo, de gemiddelde snelheid op dit onvervalste stukje scheurasfalt ligt volgens mij niet veel lager ;) .
    Het lijkt me een goed idee dat Koos Spee dit ritje meerijdt, dan kan hij tenminste met Leo de Haas meepraten over hoe echte snelheid nou voelt. Wedden dat ‘ie hem die ene keer 280 dan vergeeft? Go Superbus!

    Login om te reageren
  5. Maarten zegt

    16 mei 2007 om 00:29

    Jammer dat Wubbo zo hardnekkig blijft volhouden dat het project haalbaar is. Het ergste is nog dat hij de overheden ook heeft kunnen overtuigen en dat zij er ons belastinggeld in stoppen.
    Dat die bus 250km/h zal kunnen rijden, dat wil ik echt nog wel geloven. Maar een vlugge verbinding van Amsterdam naar Groningen, dus met 250km/h, en mensen thuis voor de deur of op vaste punten oppikken onderweg. Dat wordt wat tijd betreft gewoon niet meer rendabel. Zelfs de gewone trein van de NS zal sneller zijn.

    @ Stefan00:
    De bus is inderdaad laag, aangezien luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid wil je zo klein mogelijk frontaal oppervlak hebben. De mensen liggen klein beetje achterover in de bus van Wubbo.

    Login om te reageren
  6. autoblogger zegt

    16 mei 2007 om 01:13

    Ockels riep als een soort Nederlandse Al Gore op tot innovatieve oplossingen voor het energie- en milieuproblemen. Hij vraagt bijvoorbeeld de Europese instellingen om een prijs van 100 miljoen euro uit te loven voor het eerste echt milieuvriendelijke vliegtuig. ,,Risicoloos”, zei hij geruststellend over het enorme bedrag. “Als het niet lukt, hoef je niet te betalen. In elk geval is de omzet in onderzoek veel groter dan de prijs.”

    Via http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/05/ockels_wil_iedereen_in_elektri.html

    Login om te reageren
  7. Lukas zegt

    16 mei 2007 om 03:25

    250 tussen Heerenveen en Leeuwarden.. het is te doen, dat weet ik. Maar met zo’n lang gevaarte lijkt me dat toch andere koek, helemaal gezien de bodemvrijheid (voor zover te zien op de foto’s)

    Login om te reageren
  8. jasper zegt

    16 mei 2007 om 07:14

    250 , dats egt veel te hard, ik vind dat dit niet kan

    Login om te reageren
  9. Jochen zegt

    16 mei 2007 om 08:09

    Ik vind het concept wel erg bruut. Ik ben uiterst benieuwd naar de resultaten van de test. Misschien dat ik zelfs nog wel even ga kijken bij de test begin volgend jaar.

    Login om te reageren
  10. Thijs zegt

    16 mei 2007 om 08:59

    Super. Het is vlak bij mij in de buurt dus ik zal er bij zijn. Ik ben sowieso benieuwd hoe ze van plan zijn over de viaducten door te gaan met zo’n lage bodemvrijheid en de grote afstand tussen het voorste en het achterste wiel.
    En mensen, de bus doet nu alleen een proefrit. Later (in Peking dus) zal het z’n eigen baan krijgen.

    Login om te reageren
  11. erik zegt

    16 mei 2007 om 09:36

    Net voor Akkrum gaat hij dan Airborne, daar zit een paar gigantische golven in de weg net als in de Polder bij Lelystad.

    Login om te reageren
  12. MarcO zegt

    16 mei 2007 om 09:57

    Mag ik er achteraan rijden?

    En even voor mijn beleving…..
    De overheid verzint steeds scherpere maatregelen tegen auto’s, want owee als we 104 rijden waar 100 mag. Maar met een bus 250…. daar stoppen ze dan miljoenen in. Zijn dat die miljoenen die wij met die 4 km te hard bonnen hebben opgebracht? Dan wordt het zeker een gratis busdienst. Hij is al door ons gefinancierd.

    Ook al eens nagedacht over een remweg? Wat een onzin project.

    Login om te reageren
  13. wimbers zegt

    16 mei 2007 om 10:12

    opeens weet je het: je wordt buschauffeur.

    Login om te reageren
  14. r3fl3x zegt

    16 mei 2007 om 10:13

    Die Wubbo toch… Ik geloof best dat dit een mooie testcase om veel gegevens te verzamelen en ervaring op te doen met technologie die misschien over enkele jaren (deels) wordt toegepast. Ook is het een mooie, bijna ludieke manier om aandacht te vragen voor het vervoersprobleem in Nederland. Maar je gaat mij niet vertellen dat de oplossing voor dit probleem zit in een stretched Lamborghini die met 250 km/u over de snelweg raast. Hoe kan het nou efficient zijn om maar 25 mensen per bus met zo’n snelheid te laten rijden? Geen idee wat voor een astromisch benzineverbruik dat zal opleveren, maar ik kan me voorstellen dat de Shell er erg blij van wordt. Niet dat ze die snelheid ooit zullen halen, want Nederland staat tegenwoordig permanent in de file, maar toch. De superbus is even groen als de Concorde, alleen heeft niemand ooit de illusie gehad dat dat toestel milieuvriendelijk was. En dan is er tenslotte nog de vraag wie deze gevaartes op de weg moeten gaan houden, ik hoop niet dat ze hier de gemiddelde Connexion buschauffeur voor in gedachten hadden. Misschien iets voor taxichauffeurs die dergelijke snelheden op de trambaan gewend zijn.

    Nee, Wubbo Ockels is een mooi uithangbord voor de TU Delft in het algemeen en Lucht en Ruimtevaart in het bijzonder, maar de realiteit is hij een beetje kwijt.

    Login om te reageren
  15. Sander zegt

    16 mei 2007 om 10:18

    Dat concept ziet er erg mooi uit!
    Zouden ze nou een racedriver daarvoor nodig hebben?

    Login om te reageren
  16. Maarten zegt

    16 mei 2007 om 11:17

    @ r3fl3x:

    Laat wel even duidelijk zijn dat ongeveer 95% van de studenten NIETS ziet in de superbus, zo ook de studenten van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek.
    Feit is wel dat Wubbo Ockels gewoon altijd mooie verhaaltjes heeft en de juiste mensen weet te overtuigen helaas.

    En dat benzinegebruik zal op zich wel meevallen denk ik, zeker als je bedenkt dat er een brandstofcel in zit en geen verbrandingsmotor ;-)

    Login om te reageren
  17. Dus zegt

    16 mei 2007 om 11:19

    Lekker nuttig zo’n concept. Snel rijden kan alleen als die auto laag bij de grond ligt, en door zo’n lange wielbasis mag er vervolgens dus geen hobbeltje of kromming in de weg zitten.
    In nederland is het niet toe te passen, vanwege de snelheden, en het ontbreekt ons aan ruimte om er een speciale baan voor aan te leggen. Toch steken we er bakken met geld in?
    En als er sowieso al banen voor aangelegd moeten worden….waarom dan geen rails? Goedkoper, en we hebben er al een hoop van liggen.

    Login om te reageren
  18. Firefly zegt

    16 mei 2007 om 12:07

    Hoewel ik een beetje sceptisch ben over de haalbaarheid van deze bus, heeft het als voordeel dat het flexibeler inzetbaar is dan een trein. Je makkelijker een alternatieve route kiezen wanneer de weg ergens geblokkeerd is omdat je het hele wegennet tot je beschikking hebt. Ook kan je in de binnenstad de bus over gewone wegen laten rijden en hem pas buiten de bebouwde kom een snelle baan op laten gaan.

    Nu is de bus vooral een gadget en een showcase voor wat er in theorie mogelijk is. Misschien dat het in de toekomst nog wat interessante spin-off genereerd, maar ik zie dit er in Nederland nooit echt van komen.

    Login om te reageren
  19. Q7 zegt

    16 mei 2007 om 12:15

    De bus kan toch gewoon over de vluchtstrook??

    Login om te reageren
  20. OJ zegt

    16 mei 2007 om 12:26

    @ Smokalot: Als Spee mee gaat met de bus kunnen we alleen maar hopen dat … [vul zelf maar in] ;-)

    Login om te reageren
  21. Turbopaultje zegt

    16 mei 2007 om 12:28

    Citaat: ” Laat wel even duidelijk zijn dat ongeveer 95% van de studenten NIETS ziet in de superbus, zo ook de studenten van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek.
    Feit is wel dat Wubbo Ockels gewoon altijd mooie verhaaltjes heeft en de juiste mensen weet te overtuigen helaas.

    En dat benzinegebruik zal op zich wel meevallen denk ik, zeker als je bedenkt dat er een brandstofcel in zit en geen verbrandingsmotor “.

    Welke realistische ingenieur ziet überhaupt potentieel in dit zoveelste luchtballon project van de heer Wokkel.

    Testrit voorjaar 2008………… pffff 250 km/h met een brandstofcelaandrijving ? Laat me niet lachen. ABSOLUUT KANSLOOS.

    Login om te reageren
  22. lodewijk zegt

    16 mei 2007 om 12:57

    @ Jasper

    ga nog wat aan je piemeltje trekken voor de pc man, dat is niet gevaarlijk.

    Zo moeten alle bussen worden, dan rijd ik er elke dag mee:p

    Login om te reageren
  23. SugarFree zegt

    16 mei 2007 om 13:09

    Welke onbenul denkt dat dr. Ockels niet weet hoe je voor een goede remvertraging moet zorgen vanaf 250/u naar 0, met een behoorlijk gewicht, op een veilige manier?

    En zou dr. Ockels uit z’n kletsen als hij zegt dat 250/u met een brandstofcelaandrijving mogelijk is?

    Login om te reageren
  24. SugarFree zegt

    16 mei 2007 om 13:09

    uit z’n NEK kletsen :)

    Login om te reageren
  25. donaldduck zegt

    16 mei 2007 om 13:48

    Ik zou graag van alle ongelovige de onderbouwing tegen die van Wubbo Ockels houden.,

    Technisch is het zeker mogelijk.
    Zie het als een TGV zonder rails. De 250km/u is enkel mogelijk op speciale busbanen.

    Echter economisch weet ik het nog niet. Dit is enkel mogelijk als de “voor de deur afzetten mogelijkheid wordt geschrapt”

    Anders zeker wel mogelijk!!!!

    Login om te reageren
  26. JaQ zegt

    16 mei 2007 om 14:53

    gaan de bussen ook nog eens op tijd rijden…;)

    Login om te reageren
  27. Superbus Team zegt

    16 mei 2007 om 15:01

    @Maarten

    Superbus krijgt 4 elektromotoren en een verwisselbaar batterypack. Brandstofcel is wel een mogelijkheid voor de toekomst.

    En waarom zou je elektrisch niet hard kunnen? Zie: http://www.teslamotors.com

    Login om te reageren
  28. CLK 63 AMG Black Series zegt

    16 mei 2007 om 16:55

    bochten lijkt me wel een probleempje maar wel een bus die eindelijk een beetje snel kan….

    Login om te reageren
  29. luc zegt

    16 mei 2007 om 17:51

    ik ga nog liever met de bus

    maar dit is toch niet normaal, check die lengte
    hoe neem je ene bocht? en is dat ding stevig genoeg in het midden?

    Login om te reageren
  30. Emiel zegt

    16 mei 2007 om 18:57

    Mijns inziens behoorlijk idioot!

    kan inderdaad alleen op speciale (super-)busbanen en die moeten dan ook van de gewone snelweg afgesloten zijn want als je per ongeluk op de busbaan komt en er komt zo’n idioot gevaarte aan in je spiegel heb je wel een probleem.

    Wel grappig om zo iets te charteren met een paar kameraden om naar zandvoort te gaan ofzo.

    Ik geloof nooit dat dit in Nederland gaat gebeuren NO WAY!!! om zoiets efficient te krijgen kost wel zo enorm veel geld… lukt nooit.

    En om het op electriciteit te laten lopen moet wel kunnen denk ik, ruimte genoeg in zo’n idioot lang onderstel, maar anderszijds gaat dit ding dan wel idioot veel wegen… en dat met zo’n snelheid.

    Enige mogelijkheid in mijn ogen is om dit te laten rijden in the States waar de wegen recht zijn en leeg.

    Login om te reageren
  31. bmwF zegt

    16 mei 2007 om 20:29

    wat zagen jullie toch allemaal,

    lees het artikel fatsoenlijk, het enige wat ik me afvraag is hoe ze dat met drempels gaan doen..?

    Login om te reageren
  32. r3fl3x zegt

    16 mei 2007 om 21:14

    @Maarten
    Klopt, dat vermoeden heb ik ook als ik om me heen kijk. Offtopic: Jij studeert ook LR? Ik ben dit jaar begonnen en zie Wubbo af en toe de lift in lopen, omhoog richting z’n vlieger en andere speeltjes.

    @Superbus Team
    Een lichte sportwagen is wel wat anders dan een zware bus. Zeker als je bedenkt dat zelfs die sportwagen de 250 km/u niet haalt. Verder is de Tesla Roadster niet gebouwd om de wereld te redden, maar om te laten zien dat je ook sportief bezig kan zijn zonder direct een gat in de ozonlaag te branden. Meer een aandachtstrekker dan een serieus alternatief.

    Login om te reageren
  33. Rick dos zegt

    17 mei 2007 om 00:59

    Ik ben eigenlijk best wel een beetje benieuwd naar dit ding……

    Login om te reageren
  34. Turbopaultje zegt

    17 mei 2007 om 10:33

    Ah, electrisch…..

    Dus met een setje motoren van de TGV en een mega Duracell zeker dan………. ????? Kom op zeg, wordt eens wakker uit de Superbushypnose
    en stap weer in de 21 eeuw.

    Login om te reageren
  35. SugarFree zegt

    17 mei 2007 om 23:20

    Jongens, wat denken jullie als dr. Ockels de gemiddelde reactie leest?
    De gemiddelde reactie is: ‘is tie wel sterk genoeg in het midden’, ‘hoe kan ie remmen bij 250/u’ en ‘hoe doet ie een bocht’?

    Dr. Ockels denk: gelukkig heb ik deze mensen niet in m’n projectteam.

    Solliciteren heeft voor jullie dan ook geen enkele zin…
    Houd het maar bij quasi-intelligent reageren op dit blog.

    Ik ben tenslotte gewoon benieuwd naar dit project.

    Login om te reageren
  36. autoblogger zegt

    17 mei 2007 om 23:26

    @SugarFree: ik ben het een keertje met je eens! ;)

    Login om te reageren
  37. Turbopaultje zegt

    18 mei 2007 om 13:34

    @ Sugar Free / autoblogger :

    Citaat “Solliciteren heeft voor jullie dan ook geen enkele zin…
    Houd het maar bij quasi-intelligent reageren op dit blog.

    Ik ben tenslotte gewoon benieuwd naar dit project. ”

    Dit is toch een blog ? Dus dan mag er openlijk over gediscusssierd worde lijkt me. En dat het een waardeloos project is, is mijn stelling die ik met een vol A4 aan argumenten kan staven.

    Check dit bijv. maar eens: http://www.engineering360.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2008&Itemid=28

    die Wokkel mag blij zijn dat ie louter slapers in zijn projectteam heeft, want anders was het project allang dood.

    Login om te reageren
  38. autoblogger zegt

    18 mei 2007 om 13:50

    @Turbopaultje: er mag zeker over gediscusssierd worden, graag zelfs. Die artkelen van Hansen kwamen in de reacties op het het vorige artikel overigens ook voorbij, ik heb ze gelezen. Maar dat maakt mij niet minder benieuwd naar het daadwerkelijke product…

    Login om te reageren
  39. Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt

    18 mei 2007 om 18:08

    Je kan wubbo toch niet serieus nemen…
    die mafkees zegt ook dat hij in de ruimte is geweest!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North