De Cadillac BLS: een auto die je waarschijnlijk vergeten was, en dat is niet per se onterecht.
In deze video nemen Martijn en Lars je mee in wat eigenlijk gewoon een Saab 9-3 met een Cadillac-badge is. Maar hé, dat maakt ‘m niet minder interessant!
De BLS was Cadillac’s poging om voet aan de grond te krijgen in Europa. Spoiler: dat mislukte keihard. Maar dat betekent wel dat je nu voor een habbekrats een luxe Amerikaan met Zweedse roots kunt scoren. Het interieur? Pure Saab, inclusief de startknop tussen de stoelen. De rijeigenschappen? Meer comfortabel dan sportief, maar zeker niet verkeerd.
Onder de kap kon je kiezen uit een reeks motoren, van een tamme diesel tot een pittige 2.8 V6 Turbo met 255 pk. In theorie een sleeper, in de praktijk een zeldzame verschijning op de weg. En dat heeft zo z’n charme.
Dus, is de Cadillac BLS een ondergewaardeerde klassieker of gewoon een curiositeit uit de autogeschiedenis? Martijn voelt de Caddillac van Lars aan de tand en rijdt een rondje in deze vergeten Amerikaan. Check de video en bepaal zelf of dit een verborgen parel is of gewoon een badge-swap die we snel weer mogen vergeten.
Geef je ook op voor Mijn Auto door het formulier in te vullen.





Gaaf, ook wel eens overwogen, want zeldzaam, vorige week nog bijna een CLS gekocht. Veel plezier er mee en leuke video!
Overigens heeft Big Car op Youtube ook net een video over de BLS gemaakt.
PS waarom krijg ik een blanco scherm met -1 als ik op de Bewerk link druk?
Omdat de Edit knop al maaaanden stuk is :-(
Cadillac had toendertijd een grote showroom aan de a2 ter hoogte van Breukelen. Dit is nu het hoofdkantoor van Kia.
Leuk verhaal maar was dit niet gewoon een verbouwde Opel Ascona?
Ascona gaat wel heel ver terug. De 9-3 was gebaseerd op de Vectra, maar Saab heeft dat platform grondig aangepakt naar eigen smaak en dan is op dat platform weer de BLS gebaseerd.
Precies dat was een van de redenen waarom Saab uiteindelijk failliet ging. GM vroeg ze uit kostenbesparing gebruik te maken van het platform van de Vectra, maar die eigenwijze Zweden modificeerden meer dan 80% van alle componenten, waardoor de ontwikkelingskosten alsnog torenhoog opliepen.
Ik was hem inderdaad vergeten, maar juist deze week een video van Big Car gezien over de BLS.
Cadillac probeerde in 1998 met de Catera voet aan de grond te krijgen. Deze was gebaseerd op de Opel Omega, volgens mij hier nooit geleverd.
The Cadillac Catera is a four-door, five passenger, rear-wheel drive luxury sedan marketed from 1996 until 2001 by Cadillac over a single generation in the United States, Canada and GCC.[1] As a rebadged variant of the Opel Omega B, the Catera was manufactured by Opel in Rüsselsheim, Germany, and was underpinned by GM’s V-body platform. Approximately 95,000 units were built and sold over five model years.