Zeven redenen waarom we bang zijn voor autonome auto’s

Auteur: , 41 Reacties

De grootste beperking van autonome techniek in auto's? Het menselijk vertrouwen in die techniek. Onderzoek maakt nu inzichtelijk wat onze grootste vraagstukken en angsten zijn.

Onderzoek autonoom rijden

Zelfs bij de meest vooruitstrevende bedrijven op het gebied van autonoom rijden, werken mensen die sceptisch zijn over bepaalde aspecten. Intel zet groot in op technologie die zich richt op autonoom rijden. Autonoom lijkt de toekomst, maar als de consument de techniek niet vertrouwt of zich niet veilig voelt in een zelfrijdend voertuig, is het lastig om deze te verkopen. Daarom heeft Intel onderzoek gedaan naar hoe mensen denken over auto’s die onze taken overnemen. De volgende zeven punten zijn redenen die mensen aan Intel gaven, waarom ze autonome auto’s niet vertrouwen.

1. Menselijke versus kunstmatige beoordeling
Mensen zijn bang om de controle uit handen te geven in een situatie waarbij menselijke fouten van buitenaf rechtgezet moeten worden. Wat als er ineens een kind voor de auto springt? Wat als iemand je afsnijdt? Hoewel men erop vertrouwt dat autonome auto’s overall veiliger zullen zijn, vonden de respondenten dit toch een heikel punt.

2. De vrijheid iets anders te doen versus aansprakelijkheid en interactie
Hartstikke mooi: je auto doet alles zelf, dus je kan lekker die laatste aflevering van Game of Thrones streamen op je telefoon. Of je make-up fixen. Of een krantje lezen. Allemaal zaken die sommige sukkels al doen, maar dan legaal en zonder risico. Maar daar staat tegenover: wie is er verantwoordelijk bij een incident of ongeval? Kan een auto wel functioneren zonder menselijke interactie met de omgeving?

3. Bewustzijn versus teveel informatie
Intel liet de deelnemers aan het onderzoek vertrouwd raken met de technologie. Hoewel men enerzijds onder de indruk was van de techniek, werden de vele waarschuwingen en roepen om assistentie door de auto als storend ervaren. Hoewel men in geval van nood op de hoogte wilde worden gebracht door de auto, werden veel signalen als storend en afleidend ervaren.

4. Het overgeven van de controle versus deze terugnemen
Het bewegen van het stuur zonder dat iemand het aanraakt werd als stressverhogend ervaren. Zodanig dat men zich afvroeg of dat stuur nog wel nodig was. Achterin meerijden in een voertuig dat zich autonoom voortbeweegt veroorzaakte meer stress dan weten dat de persoon op de bestuurdersstoel de controle heeft.

5. Hoe het werkt versus bewijs dat het werkt
Mensen hebben enorm veel moeite met het begrijpen van de werking van autonome auto’s. Tegelijkertijd gaf het de deelnemers wel veel vertrouwen toen ze zagen dat de auto adequaat reageerde op invloeden uit de omgeving. Volgens Intel bewijst dit dat men zo transparant mogelijk moet zijn als het gaat om de technieken die de autonome auto’s gebruiken.

6. Vertel het me versus luister naar me
De auto praatte tegen de deelnemers met een menselijke stem. Dat werd als prettig ervaren, maar tegelijkertijd rees de vraag of men ook tegen de auto zou kunnen praten. Men gaf aan graag te willen kunnen praten met de auto zoals dat met een bestuurder ook zou kunnen. Met name in situaties zoals het wijzigen van een route of het aanpassen aan de weerscondities zou men dit prettig vinden.

7. Regels volgen versus menselijke interpretatie van de regels
Sommige deelnemers gaven aan dat ze zich niet altijd aan de regels houden of volledig op safe reden. De deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat ze het lastig vinden dat een auto zich altijd aan de regels houdt. Een voorbeeld: als je haast hebt en de weg is leeg, dan rijd je liefst wat harder. Een autonome auto zal dit niet doen, zeker niet als de aansprakelijkheid verschuift naar het voertuig (en dus de fabrikant). Dat soort vraagstukken vinden mensen lastig: we interpreteren de regels liever op een eigen, iets vrijere wijze.

Intel maakte er ook nog een korte video over, die zie je hier.



41 reacties

En toch gaat het gebeuren. Ik ben er niet bang voor, alleen jammer dat je niet meer zelf kunt rijden.
De overheid zal er ook wel van balen, want het CJIB is dan ook bijna verleden tijd.
@rufctr01:
De overheid maakt het allemaal weinig uit (qua inkomsten). De belastingen moeten toch binnenkomen, het land moet immers aan het draaien blijven. Valt een bepaalde inkomstenbron weg, dan zullen ze op een andere manier dat geld gaan binnenhalen. Aangezien zij de regels daarvoor zelf bepalen, komt dat wel goed. Je kunt er dus vanuit gaan dat we onder de streep allemaal evenveel blijven betalen, ongeacht hoe de automarkt zich ontwikkeld.
@rufctr01: En wat te denken van wagenziekte…. zelf enorme last van, alles buiten de snelweg rijdt ik graag zelf.
Autopilot zou ik 100% vertrouwen en zou ook zinvol zijn op een rit naar ons vankantiehuis in frankrijk. maar no way dat ik dagelijks mn kleine ritjes ga laten doen door een computer. inmiddels 13 jaar verder met heel veel kilomters en slechts een stoeprandschade aan de velg door een ellendige parkeergarage. Dat gaat een computer niet verbeteren
Stonden vanochtend op mijn weg naar werk (sluiproute door wat heuvels met weilanden) opeens een stuk of 30 koeien op de weg. Niet op mijn weghelft echter. Achter de koeien stond een oude boer met slaperige doch schattige goldie.
Anyway, ik rem van 90-100 (waar je 80 mag) netjes af naar een km of 10 per uur; vraag me af of mijn autonome auto dat ook had gedaan…
@gregorius: doorsturen naar Intel voor de Cow-modus !
@gregorius: natuurlijk had je autonome auto dat ook gedaan. Die detecteert bewegende levende wezens dicht bij de rijstrook -> gevaar, dus snelheid eruit.
Ik vraag me wel af hoe het met wild gaat. Als ik hier in de schemer de berg op rij richting mijn Duitse woning dan is er wel eens wat wild dat meent dat het een goed idee is om in het licht van de koplampen te moeten oversteken (muizen, wasberen, reeën). Je mag 100 op die weg, maar ik durf dat niet meer in het donker en in de schemer dus rijdt ik aar 80 dat geeft wat meer tijd om te remmen als er weer eens eentje oversteekt. Zou een autonome auto dat ook doen? Of ziet die de borden “overstekend wild” en gaat dan uit voorzorg al langzamer rijden.
Dat zou vervelend zijn want wegbeheerders zijn nogal royaal met die overstekend wild borden, ze staan ook daar waar ik nog nooit wild gezien heb (bijvoorbeeld Autobahn A31 thv. Hohe Mark, hoge hekken maar wel “overstekend wild” borden).
@mashell: no worries, xbox kinect detecteerd al jaren die 2 harige ratten die door mijn huis lopen, katten noemt men ze ook wel is
@gregorius: Die autonome auto was denk ik in Carmageddon modus gegaan! Extra punten, extra tijd !!!1!

Serieus wat denk je zelf? Als een autonome auto 30 koeien op weg niet kan detecteren en op tijd afremmen waren ze er allang mee gestopt.
Sterker nog, die techniek zit nu al in sommige nieuwe auto’s die niet vol autonoom zijn.

Dat is ook wat terugkomt bij punt 1. Want als er onverwacht een kind op de weg springt. Ik heb echt meer vertrouwen in een auto met sensoren en veel betere reactie tijd dan de menselijke bestuurder.
@fanboy: Koeien op de andere weghelft hè.

Het grootste nadeel aan autonome producten is dat alles ze eerst vertelt moet worden door een mens. Daarom duurt het allemaal ook zo lang. Ik durf ook te betwijfelen of er gelijk gereageerd was.
@lekbak: een computer kan ook zelf leren hoor. Momenteel zeer beperkt, maar dit is de reden waarom alle Tesla’s van AP hardware voorzien worden.

Overigens is Auto Pilot bij een nieuwe auto niet gelijk beschikbaar. Het moet eerst leren cq zichzelf kalibreren.
Ik zie alleen maar angst dit angst dat. Mag zelf een machine besturen niet meer gewoon leuk zijn? Moeten we allemaal als vee in karretjes gaan zitten ten behoeve van efficiëntie, zonder zelf ook maar de mogelijkheid te hebben invloed uit te oefenen?
@pjjmv: dat is een ander vraagstuk. Dat er autonome auto’s komen wil niet zeggen dat zelf sturen verboden wordt.
@casperh:
En jij denkt dat Max Verstappen zelf rijdt?
@desjonnies: natuurlijk niet. Iedereen weet dat Ayrton Senna nog leeft en in dat Max-pak zit.
@pjjmv: “Moeten we allemaal als vee in karretjes gaan zitten ten behoeve van efficiëntie, zonder zelf ook maar de mogelijkheid te hebben invloed uit te oefenen” – dit is exact hoe Brussel denkt en wenst hoe het volk acteert.

OT: ik houd liever de regie in eigen handen. Autonoom rijden lijkt me alleen wat als je een bakkie teveel op hebt of lange snelwegafstanden moet afleggen.
@str8six:
Dacht eerst dat je de gemiddelde vliegreis beschreef……
@desjonnies: Hahah!
De techniek staat nog gewoon teveel in de kinderschoenen en werkt volgens mij pas echt goed zodra alle auto’s op de weg autonoom kunnen rijden en met elkaar kunnen communiceren. En het zal nog heel erg lang duren voordat dat punt wordt bereikt.
@berlinetta: Gebaseerd op eigen onderzoek? Of eigen onderbuik?
@fanboy: De kriebels in mijn balzak vertelden me dat vannacht.
@fanboy: Kijk anders even naar de reactie van jeroenwz hieronder. Hij beschrijft precies wat ik bedoel. Scheelt mij weer een hoop werk ;)
Het komt nooit in zijn geheel

Jaren geleden alle argumenten al genoemd nu komen de geleerden er pas achter

Keuze jezelf vernietigen of een ander doodrijden met uitwijken: kan nooit deze ethische kwestie aan een auto overlaten!!
@ff40: Dit argument hoor je vaker.
Een mens kan deze keuze ook niet maken. Hoewel de doorsnee mens altijd voor zichzelf kiest door zich van het gevaar af te wenden en dus de bijrijderskant iets laat raken of de stoep op vol mensen om die vrachtwagen te ontwijken bijvoorbeeld.
@ff40: de kans dat een autonome auto de eigenaar dood rijd is waarschijnlijk minuscuul. De kans is véél groter dat de bestuurder te traag reageert vanwege afleiding, geblokkeerd zicht of simpelweg beperking van de mens (gemiddeld 1s reactietijd).
Wat met wegenwerken? Deze woorden niet altij correct gemeld. Wat met verkeersborden waar iemand een sticker op heeft gekleefd of met graffiti op getekend? Dan kan een STOP verkeersbord woorden geïnterpreteerd als “hier mag je 90 rijden”. Enkel als alle verkeersbord smart worden en met de autos kan communiceren is dot probleem opgelost.
@sntial: excuses voor mijn dikke vingers op dit smartphone toetsenbord. Voor wanneer autonome toetsenborden?
Ik heb wel vertrouwen in de techniek, dat komt heus wel goed. Ik heb meer twijfels bij wettelijke en ethische vraagstukken. In hoeverre gaan externe krachten (overheden, wegbeheerders, autofabrikanten) het rijgedrag van de auto bepalen? Efficiëntie en veiligheid voorop, rationeel is dat ok, maar hoe ver gaat dat? Blijft er nog de mogelijkheid om zèlf te rijden? Of verworden we allemaal (nog meer) tot initiatieflose radertjes in het grote geheel? Komt ‘1984’ dichterbij of blijft er nog voldoende ‘Freude am Fahren’?
@henkp1: Het zou mooi zijn als het autonoom rijden alleen wordt ingevoerd op de snelweg. Zodra een auto de snelweg oprijdt, kan er een signaal worden afgegeven aan de auto zodat hij in de autonome stand gaat rijden. Op de snelweg zal dit de doorstroom enorm verbeteren. Zodra de auto de snelweg weer verlaat, schakelt hij weer over naar de handmatige stand en zal de bestuurder het weer moeten overnemen. Dat zou ik nog best een goed idee vinden.
@berlinetta: Dat hebben we al. Gewoon achter elkaar aan kachelen met adaptive cruise control. Dat is ook vrij simpel. (Tesla en anderen? kunnen ook al van baan verwisselen op)
Maar daar gaan we ook niet veel verkeersdoden mee voorkomen. De echte harde klappers zijn op N wegen (haaks of frontale botsingen) en in bebouwde kom (fietsers en voetgangers)
@fanboy: Slechts een deel van de auto’s heeft dat en dan gebruikt ook nog niet eens iedereen het altijd. Zolang er oudere auto’s blijven rondrijden, is de doorstroom niet optimaal.
Tja, mij krijg je er absoluut niet in. autorijden is mijn stress reliever (iets wat mij nergens anders mee lukt). dus ik blijf lekker zelf rijden, ookal houd dat straks in dat ik altijd in autos van 50 jaar of ouder rijdt in de toekomst…
Zoals ik al eerder heb betoogd: ik (nu 54 jaar) ga dit niet meer meemaken, de volledig autonoom rijdende auto. Redenen:
(1) De techniek is stukken ingewikkelder dan veel mensen denken (navigatie op de cm nauwkeurig en niet op de 10 meter zoals nu).
(2) Rekenkracht computers die je nodig hebt om “alles” te zien, te beoordelen en te handelen is nog lang niet zover. Zelfs supercomputers kunnen dit nu niet, laat staan een “kastje” in de auto.
(3) De nieuwste techniek zit alleen in de allernieuwste en duurste auto’s. Niet in een Clio of Polo of Golf, maar in de BMW 7, Mercedes S en Audi A8.
(4) De samenstelling van het wagenpark in Nederland. Op 1 januari 2017 was ruim 73% van de auto’s in Nederland 9 jaar of ouder. Sterker nog: er rijden nu 1,7 miljoen auto’s van 15 jaar of ouder rond in NL en 1,2 miljoen die 2 jaar of jonger zijn. Voordat de penetratiegraad om en nabij de 100% is voor wat betreft auto’s die autonoom kunnen rijden zijn we zeker 30 jaar verder.
(5) We gaan te maken krijgen met een transitiefase: een periode waarin een (klein) deel van de auto’s autonoom kan rijden en een (zeer) groot deel niet. Hoe gaan we dat regelen? Qua aansprakelijkheid? Accepteren we een verdere (tijdelijke) toename van verkeersslachtoffers? Hoe doen we de wet- en regelgeving?
Kortom: vragen, heel veel vragen en technische hobbels die genomen moeten worden voordat het echt zover is.
@jeroenwz: Ik ben nog lang niet zo oud (51) ;-) maar helemaal met je eens.
Het ‘autonoom’ rijden op de stukken snelweg zonder afritten is nog wel een mogelijkheid, want daar gaan we allemaal dezelfde kant op en zit er nog een vangrail tussen ook.
Op provinciale (80 en 100 km wegen) wordt het al een heel stuk lastiger.
En over de stad wil ik het al niet eens hebben.
Stuur zo’n ‘autonome’ auto het centrum van Amsterdam (of een willekeurige grote stad in NL) in en dat ding heeft binnen 10 minuten een burn-out (en dan niet met van die rokende banden).

De combinatie van een auto die alles volgens de regels doet en fietsers die lak hebben aan alle regels is vragen om problemen.

Maar laten ze vooral doorgaan met ontwikkelen, want alle beetjes helpen, al heb ik er op mijn auto’s (33 en 22 jaar oud) niet veel aan.
@jeroenwz: Jouw punten 3 en 4 zijn niet relevant. Jij en ik gaan namelijk helemaal niet zo’n dure zelfrijdende auto zelf kopen. Taxibedrijven wel. Geen personeelskosten en een auto die (afgezien van laadtijd) 24 uur per dag beschikbaar is.
Ga jij dat nog meemaken? Vast wel. Zodra de aansprakelijkheid wettelijk geregeld is (fabrikant? taxibedrijf? in ieder geval niet de passagier) dan gaat er geëxperimenteerd worden. De techniek zal met sprongen vooruit gaan. Heus niet alle taxibedrijven zullen overgaan, er zal vast een markt blijven voor auto’s met chauffeur. Maar ik denk dat jij dit zeker gaat meemaken.
@koeberg: Nee, eens met Jeroen (en ik ben 78 dus ga het zeker niet meemaken!). Het probleem zit in die ene weggebruiker die niet autonoom rijdt of loopt, dus de fietser of voetganger, en zich dus niet aan de voorgeprogrammeerde regeltjes wil of kan houden. Die weggebruikers zou je volledig moeten scheiden van het geautonomiseerde verkeer (denk aan Houten) en dan wordt het nog beestachtig ingewikkeld, vooral in de stad. Autonoom verkeer is een mooi idee, maar we gaan er erg veel vrijheden voor moeten opgeven. En in Afrika (ik noem maar een dwarsstraat) heb je er niets aan.
@oxymoron: De vraag was niet of het een goed idee is. De vraag was of Jeroen het nog gaat meemaken.
De politieke wil is er: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/01/23/nederland-wordt-testland-voor-zelfrijdende-voertuigen
En fabrikanten staan te springen (Audi, Volvo, Mercedes)
Tel 1 en 1 bij elkaar op (Lobby?) en dit gaat gebeuren.
“maar we gaan er erg veel vrijheden voor moeten opgeven” Dat betekent niet dat het niet gaat gebeuren.
“in Afrika … heb je er niets aan” Totaal niet relevant voor de vraag of het hier ingevoerd gaat worden.
Sterker nog: ik hoop voor Jeroen dat hij het nog gaat meemaken. Het alternatief is namelijk dat hij niet oud gaat worden. ;)
Om te beginnen worden auto’s dan eindelijk de producten waarna ze vernoemd zijn, namelijk dat alles automatisch zal gaan.
De allereerste auto was zo spartaans, de benz pattent motorwagen dat te voet gaan meer comfort bood.

Voor het stuurmeedraaiend effect is het mogelijk beter om het stuur voortaan weg te laten.
Ik geloof dat BMW bezig is met in en uitklap stuurarmaturen.

Qua autonome auto’s en de auto’s die niet autonoom zijn, geef de consument zelf de keuze welk type auto van die twee zij willen. Ga de consument geen autonome auto’s door de strot duwen, net zoals zij doen met elektrische auto’s. Laat de mens eigen keuzes maken, we hebben geen overheid nodig in keuzes en dwang.

Zelf wil ik best autonoom rijden zodra het beschikbaar is mijn auto. Ik zie meer voordelen dan nadelen, en ik kies het zelf.
Ik vind het helemaal top, zolang ik maar een “ouderwetse” benzine auto voor in het weekend er bij kan/mag blijven rijden. Toch ben ik er heilig van overtuigd dat deze techniek levens gaat redden. Hoe goed je je zelf ook vindt rijden. Denk alleen al aan het aantal bezopen bestuurders, app’ende bestuurders, vermoeide bestuurders, Hamilton wannabe’s en de totaal niet voor het verkeer geschikte bestuurders.
Volledig autonoom zal nog wel even duren, echter een techniek zoals deze is er al:

https://www.youtube.com/watch?v=2i-t0C7RQWM

Mercedes heeft deze techniek al lang ingebouwd zitten, echter is deze nog niet geactiveerd in de ECU omdat de wetgeving hier nog niet op aangepast is.

Lijkt mij heerlijk om tijdens die saaie woon-werk kilometers lekker te slapen..
Idd. Verder is angst een slechte raadgever
Omdat automatisch rijden het plezier van autorijden weg neemt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).