Vergelijking: de nieuwe Discovery vs de oude

Auteur: , 35 Reacties

En met oude bedoelen we dan ook wel echt stokoud.

LaRo-disco

Het vorige model van de Land Rover Discovery (aankoopadvies) stamde namelijk uit 2004. Historisch perspectief: Youtube moest toen nog opgericht worden. Dankzij een paar facelifts waarbij behalve de looks ook de techniek onder de kap een flinke upgrade kreeg, mag de oude Disco eindelijk met pensioen. Gaat zijn rondere opvolger de vierkante blokkendoos compleet doen vergeten, of gaan we de oude flink missen? Een vergelijk.

Disco-front

Looks
Over het algemeen zien we niks terug van de oude Disco in de nieuwe. Ja, ja, vier wielen en een stuur. Har har. Oké, twee designkenmerken die de Discovery al sinds jaar en dag eigen zijn vinden we wél terug op het nieuwe model, te weten de asymmetrische achterklep en de kleine verhoging halverwege de daklijn. Maar eerlijk gezegd lijken deze details een beetje geforceerd op de nieuwe auto te zitten. Vooral de achterklep met zijn gekke links uitgelijnde kentekenplaat smoelt op het eerste gezicht gewoon niet helemaal lekker. Alsof ze op het laatste moment nog bedacht hebben ‘oh ja we moeten nog iets geks doen met de achterzijde’. De nieuwe Disco lijkt niet meer op het vierkante geval van voorheen en des te meer op de Disco Sport en de huidige Range Rover…euhm…range.

Laro-achterkant

Afmetingen/gewicht
Lan Rover maakt veel tamtam over de gewichtsbesparing die ze bereikt hebben ten opzichte van het oude model. Volgens Land Rover bedraagt deze wel 480 kilogram. Vaak willen fabrikanten daarbij echter wel eens een nieuw basismodel met een veel kleinere motor vergelijken met het oude basismodel met een dikkere motor. Een eerlijker vergelijk zou zijn om de nieuwe Disco Td6/Si6 te vergelijken met de oude in dezelfde specificatie. Helaas staan op de officiële site van Land Rover (nog) geen cijfers over de gewichten van de respectievelijke modellen en uitvoeringen. Apart omdat ze wel ontzettend veel andere specs paraat hebben. De belangrijke specs hebben we even op een rijtje gezet in deze kekke vergelijkingstabel.

 
LaRo Disco 2004
LaRo Disco 2016
Lengte4.829 mm4.970 mm
Breedte (spiegels ingeklapt)2,200 mm (2,053 mm)2.220 mm (2073 mm)
Hoogte1.882 mm1.888 mm
wielbasis2.885 mm2.923 mm
Rear Axle Clearance216mm - 269mm 228 mm - 284 mm
Approach Angle (offroad/standaard)36.2°/32.2°34°/29°
Departure Angle (offroad/standaard)29.6°/26.7°30°/27°
Draaicirkel11,45 m12,30 m
Spoorbreedte voor1.605 mm1.692 mm
Spoorbreedte achter1.612,5 mm1.687 mm
Waaddiepte700 mm900 mm

zijkant

Techniek/motoren
Een groot deel van de gewichtsbesparing die Land Rover beloofd komt doordat voor de Discovery nu dezelfde architectuur gebruikt wordt als voor de moderne Range Rover en Range Rover Sport. Het ladder chassis van de LR3/4 heeft daardoor plaats moeten maken. Ook luchtvering, standaard op de oude, is nu een optie.

Qua motoren breidt Land Rover het gamma naar onderen toe uit. De TDV6 en 3.0 supercharged op benzine blijven beschikbaar en heten nu Td6 respectievelijk Si6. Daaronder acht Land Rover in de toekomst echter ook vierpitters in staat om de kolos van zijn plek te krijgen. Ingenium-viepitters op duivelsap met één of twee turbo’s drukken het (papier)verbruik en daarmee ook de CO2-tax. De nieuwe Disco is daardoor in Nederland te koop vanaf 74.560 Euro. Voorheen was dat 81.800 Euro.

interieur

Conclusie
Met de nieuwe Discovery slaat Land Rover duidelijk een nieuwe weg in. Puristen zullen lamenteren dat de oude met zijn brute looks en ladderchassis beter was of een ‘échtere’ Land Rover. Maar ja, tijden veranderen nou eenmaal en Land Rover moet ook mee in de vaart der volkeren. Kijken we naar de keiharde prestatietabel dan zien we vooral dat de nieuwe net wat groter is qua afmetingen. Dit komt niet ten goede aan de draaicirkel, maar ongetwijfeld wel aan het ruimteaanbod binnenin. Koren op de molen van diegenen die claimen dat de Disco wat softer geworden is vormt het feit dat de approach angles van de nieuwe het niet halen bij die van de oude. Echter qua doorwaaddiepte ben je wel weer beter af met de nieuwe. Iets wat steeds belangrijker wordt nu de opwarming van de aarde niet zelden voor plaatselijke vennen zorgt waar die eerst niet waren. Ben jij fan van de nieuwe Disco, of haal je nog snel een uitloopmodel van de vorige in huis? Laat het weten in de comments.



35 reacties

Ik vind de oude nog steeds mooier, de nieuwe is net een opgefokte range rover sport
Ach, de Land Rover Discovery is al sinds 2004 geen echte Discovery meer. Ook die auto zag je meer in de luxere woonwijken voor de deuren van scholen staan dan daadwerkelijk in het bos scheuren. De nieuwe zul je er ook amper tot niet zien. Veel te luxe voor. Maar goed, dat is blijkbaar hetgeen wat we willen want het verkoopt. De naam Discovery zou hij eigenlijk niet moeten dragen.

Dit, dames en heren, is pas een Discovery.
http://images.honestjohn.co.uk/imagecache/file/fit/730×700/media/5048370/Land~Rover~Discovery~1~(9).jpg
@viezefreddyw: Ik vond juist dat de Discovery 3/4 robuust oogt. Natuurlijk luxe, maar hee, dat wil je toch ook? Ernaast gewoon een Defender kopen, dan is alles goed.
@viezefreddyw: De Discovery 2 was anders ook een auto die zich in die buurten prima thuis voelde hoor, heb ze wel vaker gezien op dat soort plaatsen.
@viezefreddyw:
Juist, die Indiërs begrijpen er geen reet van.

Die moeten het gewoon bij kerrie maken houden.
Ik vind de nieuwe echt heel fraai. Die a-symetrische achterklep maakt hem toch herkenbaar. En als ik de terreinvaardigheidsspecs lees is ie er daar ook niet op achteruit gegaan! Fris design, mooi interieur en goeie terreinvaardigheid! Echte Disco als je het mij vraagt.
Ik vind hem gewoon erg geslaagd. Misschien is het geen ruw, bonkig ding meer, maar dat hoeft toch ook niet? Er zijn genoeg mensen die de blubber in willen gaan en toch genoeg comfort wensen. Deze auto biedt beiden en daarmee is het in mijn ogen een dijk van een auto.

Het enige probleem van deze auto is dat het onderscheid met Range Rover erg klein wordt. Want in luxe door de blubber rijden, kan ook heel goed in een Range Rover.
En toch zou ik de oude liever op m’n oprit hebben staan
Het is gewoon een Evoque plus.
Zouden ze niet wat meer ruimte laten voor een opvolger van de defender die dan de echte terrein-wagen moet worden?
Ik wil deze nieuwe Disco eerst met eigen ogen zien en eens in een andere kleur dan dat oranje-bruin.
Heb hem in Parijs gezien en vond hem toch wel indrukwekkend. Is echt een heel stuk groter dan de Discovery Sport die je hier inmiddels mondjesmaat ziet rondrijden. Enorme bak in het echt! Daardoor ook wel stoer vind ik, hij is echt te groot om lifestyle te zijn. Verder sierde het ze dat ze ook een basismodel incl kleine wielen en non-metallic hadden staan, ook dan staat er nog wel wat voor je. Natuurlijk is hij in NL veels te duur om daadwerkelijk het terrein in te gaan, maar in the UK zal hij vast aanslaan voor waar hij bedoeld voor is.
Was erg gecharmeerd van de vorige Disco maar dit is een waardige opvolger. Wat mij betreft de mooiste “echte” terreinauto van dit moment. Zelfs als ie daar niet voor wordt gebruikt. Kentekenplaat achter had gewoon in het midden gemogen, da’s jammer. Oude misschien iets meer uitstraling met karakter maar ach, je moet met je tijd mee gaan.
Waarom moeten wij iedere keer ontgoocheld zijn bij een generatiewissel
De achterklep is inderdaad mislukt, die electrische binnen achterklep had beter een range rover dubbele klep geweest want het maakt de koffer wat kleiner
De derde zitrij was wel zeeer ruim in de vorige disco en ziet er nu veeel krapper uit
Het panoramadak van de ranges en de disco sport is zeer groot maar deze is in 2 delen en net boven de 2de zetelrij is dus geen buitenzicht meer … Jammer
Het interieur vooraan is identiek aan de ranges maar had wel wat origineler mogen zijn
Zullen we binnekort ook een opbergvak krijgen achter de airco in de 2 range rovers of zit daar juist net iets anders achter ?
En dan die stoelen… Allemaal electrisch ( en traag) en te bedienen met smartphone…dit is een première maar puur onzin. Wat gaat er allemaal mis lopen met die stoelen en wie zal er tussengekneld raken…zullen nog schadeclaims van komen
Maar goed het is dus een goedkope range rover sport geworden met wat meer ruimte achterin…het zal dus wel zeer goed verkopen
Maar ik wacht alvast met veel ongeduld op de nieuwe Defender
@brunovanaken: Ik ben het met je eens, maar even off topic: Denk je aan de interpunctie? Dat leest wel zo lekker.
Exterieur heeft nog steeds trekjes van de Ford Explorer zeker de zijkant. Niet vreemd ook want Land Rover is van Ford geweest. Niet dat er erg is, maar het was wel origineler geweest als de Explorer trekjes nu weg waren geweest.
Puur qua design vond ik de oude eerlijk gezegd beter. De manier waarop ze geslaagd zijn om zo’n hoekig ding toch een dynamische uitstraling te geven was top.

Het nieuwe model is zeker niet lelijk, maar hij lijkt voor mij te veel op zijn kleinere broertje.
als ik me niet vergis is youtube onlangs 18 geworden;) dus volgens mij gaat de vergelijking in de eerste alinea niet op, voor de rest vind ik die nieuwe vele malen mooier dan de “oude”maar met beide zou ik geen enkele moeite hebben
@darkwolf: “YouTube is an American video-sharing website headquartered in San Bruno, California, United States. The service was created by three former PayPal employees in February 2005. ”
wikipedia

U vergist zich dus toch ;)
@darkwolf: Je bent in de war met google.
De nieuwe Ford Explorer is zooooooveel chiquer ..
@lincoln: akkoord want wel nog bonkig, hoekig en stoer! Maar of ik hem daadwerkelijk boven de Disco zou verkiezen is weer een andere zaak…
De discovery 3 en 4 waren zo goed omdat :
ze de ideale kruising waren van een Defender en een Range Rover
Erg capabel en toch luxe , ook is het echt een bestelwagen qua binnenruimte.
Bovenste is onderscheidend,
Onderste is onderscheidend in de marge.
Zal dus wel een succes gaan worden..
De configurator voor de nieuwe staat al op de LandRover site. Weliswaar zonder prijzen maar wel met alle kleuren en velgen etc. Donkerblauw met blackpack en een mooi licht of bruin interieur maakt hem wel af hoor. Mooie auto.
Voor mij de oude graag; maar dan vooral het 2004 model. Moet je aan de achterkant eens zien hoé goed de belijning loopt van de klep/raam icm de achterlichten en hun indeling zonder dat het Discovery ontwerp geweld aangedaan werd of onproportioneel was. Fantastisch!
@rd1991: ik bedoel 2005. In 2004 was nog de Discovery 2 op markt.
@autoblog: zolang de gewichten niet bekend zijn kan je het niet vergelijken. Je kan wel de 2 generaties Rangie Sport naast elkaar leggen en kijken wat er bespaard is. De nieuwe Disco is wel groter, maar dat wordt dan deels weer gecompenseerd door het feit dat het glasoppervlak zoooooo veel kleiner is gemaakt.
Hij lijkt zo veel kleiner. Maar oh oh wat een misser dit.
Had de nieuwe vrijdag bereden. Kleur was wit en de uitrusting was vrij ‘standard’. In een lekker kleurtje met mooie wielen is hij best wel oke
Het nieuwe ding is te veel een Discovery Sport, die te veel een Range Rover probeerde te zijn, met wat ernstig geforceerde elementen om een Disco te lijken. Beetje jammer.
Ben ik de enige die de daklijn niet om aan te zien vind? :S wat een gedrocht, niks stoers meer aan!
Net een Duitser, lijkt te veel op de rest van t gamma.
De vorige had zo’n toffe Tonka uitstraling.
Deze nieuwe is een anoniem handtasje. Dus zal wel een succes worden onder voetballers met verlagingskitje, hoop plastic rommel op de dorpels en 28 inch gouden wielen.
En dan een hoekiger interieur dan het vorige model ontwerpen…hoe erger kan het worden…

Het vorige model zag er altijd statig uit en kwam het merk-imago ten goede, de nieuwe lijkt op niets… Ik kan het nergens plaatsen. Dat ‘fancy-design’-streven verne*kt het helemaal.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).