• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo blij zijn Toyota en BMW met hun samenwerking!

Auteur: Alwood, gepost 24 januari 2013 om 11:53 – 39 Reacties

KEIGEZELLIE


Deze fantastische feestfoto is zojuist genomen op het feestje van BMW en Toyota in Japan. Daarbij tekenden beiden een contract om de samenwerking verder te definiëren. Brandstofcellen, sportwagentjes, accu’s, ze gaan het allemaal samen doen.

Dit is geen overname of vergelijkbare constructie, Toyota en BMW werken al enige tijd aan een ‘strategische samenwerking’. Twee automotive reuzen die prima zaken doen maar samen nóg sterker staan. Want hoe beter de samenwerking gaat, hoe meer ontwikkelkosten ze kunnen uitsmeren over een werkelijk astronomische hoeveelheid auto’s. Voorlopig hebben ze de volgende punten verder gedefinieerd:

Brandstofcellen
Verbrandingsmotoren zijn kut en brandstofcellen gaan onze zo geliefde mobiliteit redden. Want brandstofcellen kunnen energie veel efficiënter omzetten van vloeistof of gas naar vooral stroom. Bovendien kan je gewoon ’tanken’ (waterstof of methanol?), dus heb je geen zware accu’s nodig. Helaas heeft de afgelopen 100 jaar nog niemand bedacht hoe je zoiets effectief (in een auto) toepast. BMW en Toyota gaan hier nu samen de basis voor leggen. De basis voor een hele generatie waterstof-brandstofcel auto’s moet in 2020 klaar zijn.

Sportauto’s
Een mid-size sportwagentje willen BMW en Toyota samen maken. Een GT 86-opvolger? Goedkopere BMW Z4? Iets in die richting in ieder geval. Eind 2013 moet het concept zelfs al klaar zijn. Deze sportwagen zal laten zien hoe Toyota en BMW op korte termijn willen samenwerken qua onderstellen en lichtgewicht techniek. Laten we hopen dat het sportwagentje daadwerkelijk zo licht wordt als een GT 86 en BMW niet te veel dikke Duitse vinger in de pap stopt.

Lichtgewicht technologie
Op dit vlak heeft BMW de afgelopen jaren al heel veel kennis opgedaan. Deze zit nu nog amper in auto’s verwerkt, met de komst i3 en i8 zullen we hier veel van terug gaan zien. De grootste ontwikkeling zit hem in het ‘CarbonFiber Reïnforced Plastic’ of CFRP. Met deze ontwikkeling gaan BMW-TMC samen door.

Accu technologie
Zoals BMW de afgelopen jaren aan CFRP heeft gewerkt, heeft Toyota inmiddels veel ervaring met accu’s. Deze kennis gaan ze delen. Daarbij kijken de merken naar de accu’s na de Lithium-polymeer accu. Dit wordt een lithium-lucht batterij met een ongekende energie-dichtheid. Voor de brandstofcel een succes wordt moet dit al veel gewichtsbesparing en extra reikwijdte opleveren voor elektrische- en hybride auto’s.

Super natuurlijk. Laten we hopen dat BMW en Toyota vooral veel mooi speelgoed ontwikkelen. Over de diesels die Toyota eerder heeft bedongen verder geen bericht, evenmin over het verder ‘beveiligen’ van de auto’s. Er zijn genoeg BMW’s en Toyota’s te vinden in de Top 15 meest gestolen auto’s zullenwemaarzeggen.

Ook interessant!

  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: BMW 633 CSI van Alexander
    Mijn Auto: BMW 633 CSI van Alexander

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Toyota

Vorig bericht: « Ja, politieauto’s mogen wél hard rijden op de A2 [video]
Volgend bericht: Hond imiteert een Volkswagen in een nieuw LOL filmpje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    24 januari 2013 om 11:54

    Duitsers en Japanners die samenwerken… Goed idee?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      24 januari 2013 om 11:56

      @Jochempie: tot de Amerikanen er een bom op gooien een potentieel wereldveroverend pact…

      Login om te reageren
    • gforce zegt

      24 januari 2013 om 12:03

      @Jochempie: De eerste Godwin is al weer binnen, chapeau!

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        24 januari 2013 om 12:12

        @gforce: Die begon al bij de titel van het blog!

        Login om te reageren
  2. lemans96 zegt

    24 januari 2013 om 11:56

    Nou, internationale autowereld, maak je borst maar nat met deze twee kolossen als tegenstanders…

    Login om te reageren
  3. 300e zegt

    24 januari 2013 om 11:58

    Denk dat ze samen toch wel een flinke vuist kunnen maken.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      24 januari 2013 om 12:10

      @300e: Net als in de periode ’39-’45…

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        24 januari 2013 om 12:19

        @Emile_Benz: Hee, ga lekker op de site van antifa je nonsense neertypen…

        Login om te reageren
        • 300e zegt

          24 januari 2013 om 12:55

          @lemans96: Gelijk in paniek?

          Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        24 januari 2013 om 12:21

        @Emile_Benz: of je betrekt dat er niet bij… Het is toch mooi als twee grootmachten uit de autowereld een verbond sluiten?

        Login om te reageren
      • 300e zegt

        24 januari 2013 om 12:54

        @Emile_Benz: Hahaha LOL!

        Login om te reageren
  4. bempi zegt

    24 januari 2013 om 12:02

    Mooie slag voor BMW om hun marktpositie in babi pangang sushi dim sum loempia landen te verstevigen.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      24 januari 2013 om 12:06

      @bempi: Dat heeft daar nu eens helemaal niets mee te maken…

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        24 januari 2013 om 12:45

        @Esprit_de_Flandre:

        Kan je niet lezen. Er staat dat ze sportwagens gaan ontwikkelen / maken. En als er producten worden gemaakt wat consumenten en bedrijven afnemen verstevigd hun positie met enkele procenten. Kortom alle beetjes zijn geholpen in ‘deze’ tijd :). Toyota erg groot en door deze samenwerking zal BMW niet alleen terrein winnen in Azië maar ook andere continenten.

        Login om te reageren
        • bempi zegt

          24 januari 2013 om 12:46

          @bempi:

          Correctie: Alle beetjes helpen.

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          25 januari 2013 om 12:20

          @bempi: Ik doelde vooral op die “marktpositie in babi pangang sushi dim sum loempia landen”. Daar kom je nu zelf op terug. Deze samenwerking is niet specifiek gericht op Azië…

          Login om te reageren
    • motoragent zegt

      24 januari 2013 om 12:14

      @bempi: Ik denk niet dat Toyota samen gaat werken met BMW als ze daarmee het risico lopen om zelf aan marktpositie verliezen ten opzichte van BMW. Is gewoon een technische samenwerking, gezellig kosten en kennis delen om zo een vuist te kunnen maken tegen andere grote concerns.

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        24 januari 2013 om 12:48

        @motoragent:

        1) Met BMW verlies je geen marktpositie. 2) Net wat je zegt om VW ( e.a. merken ) ff in te dimmen die goed scoort in dat soort landen.

        Login om te reageren
  5. mercedesclk350 zegt

    24 januari 2013 om 12:20

    Grappig dat je op die foto goed de Duitsers en Japanners kan onderscheiden…

    Login om te reageren
    • FenderBender zegt

      24 januari 2013 om 12:28

      @mercedesclk350: thats wasis!! Oh wacht, je bedoelde natuurlijk de vlaggetjes…

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        24 januari 2013 om 12:56

        @FenderBender: nee, de mensen. Qua gezicht en huidskleur en lengte…

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      25 januari 2013 om 12:25

      @mercedesclk350: De rechtse is geen Duits. Kijk maar, hij heeft vleugeltjes aan z’n hoofd.

      Duidelijk een Cherubijn…

      Login om te reageren
  6. midasracer zegt

    24 januari 2013 om 12:32

    De twee beste merken van de wereld samen. Daar moet wat moois uit voortkomen!

    Login om te reageren
  7. alfa33 zegt

    24 januari 2013 om 12:40

    hopelijk komen die waterstof auto’s snel naar de dealer. Dat genozel met die hybride-zooi vind ik maar een onpraktische tussenoplossing. Ik wil gewoon tanken en gebruik maken van de infrastructuur langs de snelweg. Als ik op vakantie ga niet een hotel hoeven boeken omdat de “tank”leeg is

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    24 januari 2013 om 12:47

    Gelukkig heeft BMW PSA losgelaten en een nieuwe partner gezocht in Toyota. Ik verwacht dat hier heel veel goeds uit gaat komen.

    Login om te reageren
  9. r32turbo zegt

    24 januari 2013 om 12:52

    Nou ik vindt het wel goed want jappaners staan bekend om hun stevige auto’s, en duitsers als krachtpatsers en design enz dus ik vindt dit eigenlijk geen slecht idee, alleen hoelang dit gaat duren weet ik niet.

    Login om te reageren
  10. azuli zegt

    24 januari 2013 om 12:55

    Ik zal niet onder stoelen of banken schuiven dat ik fan ben van beide concerns.

    Mits goed uitgevoerd kan deze samenwerking uitbloeien tot mooie producties en innovaties.

    Login om te reageren
  11. xilver zegt

    24 januari 2013 om 13:01

    Zal wel een knaller van een auto geven, die twee merken samen.

    Login om te reageren
  12. G-Ammo zegt

    24 januari 2013 om 14:15

    Zolang er geen Duitse motor in die Yota komt, ben ik blij.

    Login om te reageren
    • ronin1130 zegt

      24 januari 2013 om 14:40

      @G-Ammo: de 1.6 en 2.0 dieselmotoren van BMW komen in elk geval in Toyotas te liggen.

      Login om te reageren
    • redbeams zegt

      24 januari 2013 om 22:08

      @G-Ammo:

      Liever duits dan frans…zie de pro-ace maar ;)

      Login om te reageren
  13. FelixF zegt

    24 januari 2013 om 14:20

    In principe natuurlijk een mooie stap naar meer samenwerking. Maar ik weet hoe het binnen VAG gaat. En dan twee onafhankelijke bedrijven aan de andere kant van de wereld van elkaar… Het zal eerst maar met hele kleine stapjes gaan.

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      25 januari 2013 om 07:57

      @FelixF:

      Ze hebben laatst iets heel moois uitgevonden.
      Ze noemen het internet.
      Kan je die technische tekeningen zo na elkaar toesturen via iets wat ze email noemen (is ook een nieuwe uitvinding)
      Mooie is dat het nog geen seconde duurt en het is al aangekomen aan de andere kant van de wereld.
      En het productiewerk doen ze verdelen.

      Login om te reageren
  14. vr6turbo zegt

    24 januari 2013 om 14:28

    @r32turbo: ik vind het ook geen slecht idee

    Login om te reageren
  15. bmwe46csl zegt

    24 januari 2013 om 16:11

    dat wordt echt wel wat samen

    Login om te reageren
  16. popoff zegt

    24 januari 2013 om 16:11

    Dit initiatief kunnen we alleen maar toejuichen. Maar wat betreft de resultaten ? Moeten we toch nog maar even afwachten. De toekomst zal het ons leren.

    Login om te reageren
  17. spidermann zegt

    24 januari 2013 om 21:15

    Hmmmm, ik weet het niet. Zoals Michael Porter zegt of “low cost leader” of producent van produlten met unieke (hooggewaardeerde) eigenschappen in de markt.
    Deze samenwerking kan ik langs deze lijnen nog niet duiden, iemand een idee?

    Login om te reageren
  18. wolfssjrd zegt

    24 januari 2013 om 21:37

    Krijgen we volgend jaar de BMW MPrius

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      25 januari 2013 om 07:59

      @wolfssjrd:
      hahahahahahahahaha hahahahahahahahaha hahahahahahahaha echt een goeie man!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North