De Toyota Yaris is bijzonder snel op de Nürburgring Nordschleife.
De Toyota GR Yaris is zo’n auto die meerdere veren in de uitlaat heeft ontvangen. Het is simpelweg het rijdende bewijs dat je met een relatief eenvoudige driecilinder een zeer geslaagd pretpakket kunt bouwen. Dat de auto ook nog eens gebouwd wordt door het degelijke en relatief behoudende Toyota, is uiterst opmerkelijk.
Pluimen
Maar hoeveel pluimen de hot hatch ook mag ontvangen, je hebt er niets aan als de auto niet levert. Zoals bekend zijn er diverse manieren om de prestaties van een auto op waarde te schatten. Zelf bezigen we vaak de compleet irrelevante 0-100 km/u tijd en topsnelheid. Maar dat zegt dus niet zo heel erg veel. Echter, een rondetijd op het meest legendarische circuit in Noord-Europa is wellicht veelzeggender.
GR Yaris op de Nurburgring
Dat is precies wat de Duitsers van Sport Auto hebben gedaan. Want het mooie daarvan is, bij hen zijn de tijden enigszins vergelijkbaar. Normaal gesproken heb je te maken met compleet andere omstandigheden, waaronder andere coureurs. Bij Sport Auto rijden ze de auto BIJNA op hun ‘max’, maar dus niet helemaal.
Na de Touristenfahrten of de Industry Pool-sessies krijgen ze een halfuurtje de tijd om een tijd neer te zetten. Meestal is dat een relatief rustige inlap, een snelle lap en dan een rustige outlap. Daarna wordt de auto weer ingeleverd bij de importeur. Ze kunnen ‘m dus niet opgevouwen retourneren met wat extra stukken armco erin en ‘lichte rolschade’.
Rondetijd GR Yaris op Nürburgring
Dan de tijd van de Toyota GR Yaris op de Nürburgring Nordschleife: 08:14. Ja, dat lees je goed: 8:14! Tegenwoordig zijn er supercars die de baan onder de zeven minuten doen, maar dat zijn exoten op semi-slicks en meer dan 700 pk. Als we de tijd vergelijken met andere Sport Auto-tijden, dan zien we dat de GR Yaris zich kan meten met snel materiaal:
- 08:13 | Dodge Viper SRT-10 (ZB)
- 08:14 | Mercedes-Benz C63 AMG Performance Pack (W204)
- 08:14 | Artega GT
- 08:14 | Alpina B3 Bi-Turbo (E92)
- 08:14 | Toyota GR Yaris (XP210)
- 08:15 | BMW 1M Coupé (E82)
- 08:15 | Honda Civic Type-R (FK2)
- 08:18 | BMW M135i (F20)
- 08:28 | Mini John Cooper Works Pro (F56)
Beelden
De bewegende beelden kun je hieronder controleren:
En uiteraard de rijtest met de Toyota GR Yaris:
Meer lezen? Check hier alle dikke Toyota Yarissen en Starlets van vroeger en 9 redenen waarom Nordschleife rondetijden waardeloos zijn.
por100 zegt
En dan te bedenken dat hij een flink lagere acceleratie tijd en topsnelheid heeft dan die concurrenten. Zeer knap.
supertjeduc zegt
Het zou eens leuk zijn om wat te experimenteren met andere banden ( wel straat legale) of een mooi setje verstelbare schokbrekers bij zo’n auto en dan kijken wat het oplevert
toniominestrone zegt
Chris Harris was ook al laaiend enthousiast over de Yaris, alleen die prijs is wel een dingetje.
leonlampe zegt
@toniominestrone: ze verkopen goed dus de prijs is prima
toniominestrone zegt
@leonlampe: verkoopcijfers? begreep juist dat deze niet spectaculair zijn.
petroldrinker zegt
@toniominestrone: en het feit dat het een yaris is viel die ook nogal over wat ik volledig begrijp
fanboy zegt
@toniominestrone: Alleen hier is de prijs een ding.
In buitenland de instap versie op 31K.
Maar ze verkopen goed hoor, ze zijn nauwlijks te vinden. Degene die online staan moeten of nog geleverd worden met onzekerheid, of jonge demo auto’s die ze niet eens willen verkopen.
toniominestrone zegt
@fanboy: Bij Top Gear wisten ze te melden dat de aanschafprijs zo’n 30.000 pond moet gaan kosten, vergelijkbaar met de ons geldende prijzen.
fanboy zegt
@toniominestrone: Nee hier begint hij vanaf 50K door de bpm co2 taks. Performance versie 59K
In België en Duitsland liggen de prijzen zeg maar 17K lager ongeveer, en in de praktijk eigenlijk nog meer.
Ik vind de instapper in het buitenland wel goed te doen voor 30K, zet je er zelf nog een sperdiff onder.
ericd zegt
Chris Harris van TopGear was er lyrisch over.
atrak zegt
Die vergelijking met tijden van jaren terug zijn behoorlijk krom. Meten doe je onder gelijke omstandigheden anders is het vergelijk krom.
kappenou zegt
De tijden in dat lijstje zijn ook niet te vergelijken. De meeste zijn oude auto’s welke niet op pilot sport 4s staan en de baan was anders.
De banden maken gewoon het grootste verschil. Haal er maar wat seconden vanaf
Turbo S zegt
Die anderen reden zeker allemaal op Nangkangs.
Robert zegt
Nou, bij “enigszins vergelijkbare tijden” op een circuit van 20,8 km en 73 bochten (©Wikipedia) is elks tijdsverschil van minder dan 10 seconden volgens mij verwaarloosbaar. En als je kijkt naar het bovenstaande lijstje, dan vissen alle fabrikanten van Alpina t/m BMW qua prijs-prestatie verhouding zo’n beetje in dezelfde vijver.
Paul58 zegt
Wauw erg knappe tijd! Echt bizar! Wat me ook opvalt is dat een C63AMG een stuk langzamer is dan een M3 of Giulia QV? Dacht dat deze rond de 7,5 minuut zaten qua rondetijd (correct me if i’m wrong).
rrfm zegt
Dit is een c63amg uit 2008 die van 2019 doet het in 7:44
PunicaOase zegt
Wow: sneller dan een 1M en Civic Type-R, niet verwacht van de Yaris. Knap van Toyota.
Rhyo zegt
Ja, een 1M Coupe is wel een 10 jaar oude auto.. Desalniettemin is het een mooie prestatie.
rrfm zegt
De civic type r fk2 deed het in 7:50 niet 8:15 weet niet waar ze het lijstje vandaan hebben
subaru555 zegt
Moeilijk vergelijken. Baan is anders, asfalt is anders, banden zijn anders.
Die test in 2008 tegelijk met een Enzo, MC12, Zonda etc. was representatiever dan dit soort lijsten van meerdere jaren.
Turbo S zegt
Zal wel BTG tijd zijn.
schwedenkreutz zegt
@mercedesbenze350cdi: BtG tijd zou rond 7:45 moeten zijn. Scheelt ongeveer 25 sec. met een hele ronde. Dat zou deze Toyota weer langzaam maken met deze tijd.
schwedenkreutz zegt
Niet even de moeite genomen om de ronde op het filmpje te zien?
Turbo S zegt
@schwedenkreutz: nu wel gekeken. Inderdaad geen BTG maar ook niet de volledige ronde maar de bijna volledige ronde. Desalniettemin een puike prestatie van de Yaris.
lender zegt
FK2 deed het in 7.50, de FK8 in 7.43. Dus ik weet niet waar die tijden vandaan komen maar ze kloppen niet. :p
Onehp zegt
Lezen. Dit zijn de, vergelijkbare, tijden gereden door Sport Auto magazine, met een productieauto op één rondje. Was het een ‘manufacturer record’ kon het waarschijnlijk nog een stuk sneller, afhankelijk van hoeveel er ‘geoptimeerd’ wordt voor het record, wat ook het mooie is van deze tijden, klein beetje meer vergelijkbaar maar blijft slechts een indicatie. Immers, in de regen of sneeuw zal de Yaris sneller zijn dan nogmaals heel veel ‘supercars’….
Voor het archief.