• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo verleng je de levensduur van je accu

Auteur: jaapiyo, gepost 5 oktober 2016 om 09:37 – 49 Reacties

wawi


Vraag een ANWB-man waar hij het vaakste voor uit moet rukken en de kans is groot dat hij zegt ‘lege accu’s’. Hoe zorg je ervoor dat jij niet de volgende klant bent?

Accu’s in auto’s zijn eigenlijk al decennia min of meer technisch hetzelfde. Oké, we laten Tesla’s en dergelijke even buiten beschouwing. Onze auto’s zelf vragen echter steeds noestere arbeid van het elektrische systeem in onze trouwe vierwielers. Geluidsintallaties met 40 speakers, dikke Navi’s met 10 inch schermen, een hamster moet om die joules te leveren toch al snel een weekje in een wiel rennen.

De geaccepteerde levensduur van een accu is zo’n vijf jaar, maar als je zuinig omgaat met het ding kan je er wat meer leven uit peuren. Bij deze de autoblog accu-opfriscursus voor beginners.

Vermijd het rijden van kleine stukjes
Als je je auto start, geeft je accu alles wat ‘ie heeft om je startmotor van voldoende juice te voorzien om je verbrandingsmotor aan te slingeren. Hierna is je accu een tikje vermoeid en moet ‘ie weer opgeladen worden tijdens het rijden. Als je alleen korte stukjes rijdt, gebeurt dit onvoldoende en krijgt je accu het op den duur zwaar om wéér die topprestatie te leveren zonder goede voeding. Vergelijk het met je sets bicep curls doen in de gym als je niks gegeten hebt. Die eerste set gaat nog wel, maar daarna begin je toch te voelen dat er te weinig energie in de tank zit. Op den duur moet je ofwel die 20 kilo zware gewichten neerleggen, of je gaat forceren. Dat is niet goed voor jou noch voor je accu.

Bekijk je accu af en toe eens
Wellicht ben je zo’n type die zich helemaal nooit afvraagt wat er eigenlijk onder die gesloten kap voor (of in sommige gevallen achter) je zit in de auto. Je kan tegenwoordig als je er niet voor doorgeleerd hebt ook niet zo gek veel meer zelf doen aan je auto, dus wellicht is het maar beter ook om dat werk over te laten aan een goede monteur. Toch kan het een goed idee zijn om af en toe een keer die hendel in je voetenruimte te benutten en de kap omhoog te gooien. Met gewoon een beetje kijken en je gezond verstand gebruiken kan iedereen toch wel wat kleine dingen doen. In het geval van je accu kan je bijvoorbeeld checken of er corrosie zit op de aansluitingspunten van de kabels en of het hele ding nog wel goed vast zit. Een loszittende accu die gebutst en geschud wordt is minder blij dan een accu die lekker vast op zijn plek zit.

Zet je elektrische goodies niet aan als de motor uitstaat

Het is soms wel eens verleidelijk. Je bent op een roadtrip en moet even wachten op een van je passagiers, of misschien sta je muurvast in de file. Kortom je staat stil en de motor staat uit, maar je zit wel in de auto. Met je duimen draaien is een optie, maar daar heb je geen geduld voor. Bovendien heb je zo’n kek scherm voor je neus waar je vanalles mee kan doen. We begrijpen dit sentiment, maar het is níet goed voor je accu. Er wordt namelijk power gevraagd, maar omdat de motor niet loopt zorgt de dynamo er niet voor dat er weer wat juice terugvloeit naar de batterij.

Ook interessant!

  • Tesla verkoopt nieuwe auto's met 4 jaar oude accu's
  • Zo vind je altijd de juiste accu voor je auto
  • Porsche gaat accu's maken: opladen in 15 minuten
  • solid state accu's
    'Solid state accu's niet voor 2030'

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Techniek

Vorig bericht: « Honderdduizend drankorgels maken jouw weg onveilig
Volgend bericht: Deze Audi RS6 op Marktplaats heeft 950 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. bencae zegt

    5 oktober 2016 om 09:40

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • duckmefaddy zegt

      5 oktober 2016 om 10:42

      @bencae: Goed argument

      Login om te reageren
  2. rossi46audi zegt

    5 oktober 2016 om 09:42

    Tja handig. Maar mijn airco werkt niet als de auto uit staat.. zoals bij de meeste autos

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 oktober 2016 om 10:19

      @rossi46audi: Maar de blazers werken wel, en als de airco een tijdje gedraaid heeft komt daar toch nog wel even koele(re) lucht uit. Denk dat ze daarop doelen.

      Login om te reageren
      • rossi46audi zegt

        5 oktober 2016 om 10:57

        @Edge: ja dat is alleen maar rest kou. Dat is afhankelijk van hoe hard je blower staat zomaar weg

        Login om te reageren
  3. damrakker zegt

    5 oktober 2016 om 09:44

    Airco is een mechanisch aangedreven pomp. Dus er zal ook niet gekoeld worden met motor uit.

    Login om te reageren
    • bergmm zegt

      5 oktober 2016 om 12:17

      @damrakker: er zij ook auto’s met een elektrisch aangedreven aircopomp. Zelfs de 12v accu niet gebruiken om te starten en ook nog de spanning hiervan constant houden zonder dat de motor draait.

      Login om te reageren
  4. banaan7 zegt

    5 oktober 2016 om 09:44

    Als je in de file staat? Daar heb je mobieltjes voor! Nee geen pokemon, die rage is al wekenlang voorbij….

    Login om te reageren
  5. ej20g zegt

    5 oktober 2016 om 09:50

    Die laatste is op zich een leuke tip, maar een goede accu moet dat toch gewoon een tijd aankunnen. Nou doe ik het zelf niet omdat ik in het verleden een hoop accuproblemen heb gehad, maar in theorie zou de accu dat moeten kunnen trekken. Bovendien zou een accu na ongeveer 10 á 15 minuten rijden alweer genoeg opgeladen moeten zijn om minimaal 2 of 3 keer te starten.

    Login om te reageren
  6. taalnerd zegt

    5 oktober 2016 om 09:54

    En hoe zit het met m’n start-stop systeem dan?

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      5 oktober 2016 om 09:57

      @taalnerd: dat is compleet funest voor je accu.

      Login om te reageren
      • faith1072 zegt

        5 oktober 2016 om 12:23

        @ej20g: en voor je turbo als je auto dat heeft.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          5 oktober 2016 om 16:38

          @faith1072: uiteraard, eigenlijk vooral als je van de snelweg af komt of net een flinke heuvel of berg op bent gereden.

          Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    5 oktober 2016 om 09:55

    5 jaar met een accu normaal? Dan zou ik heel snel overgaan op een ander merk! Een accu gaat vaak toch wel 7 tot 8 jaar mee en een goede accu kan de tien jaar echt makkelijk halen.

    Voor de rest kan ik nog als tip geven om als het koud is eerst een minuutje de verlichting aan te zetten (je moet vaak toch krabben) en daarna te starten, zonder verlichting. Dan warmt de accu iets op voordat je al het vermogen vraagt. Ook accu’s houden niet van kou.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      5 oktober 2016 om 16:42

      @lekbak: in de garage is het, in ieder geval bij wat ik meegemaakt heb, heel normaal als een accu het na 5 jaar begeeft. De meeste mensen rijden veelal korte stukjes en daarvan neemt de levensduur gewoon af. De ervaring leert mij dat accu’s bij auto’s die veel rijden langer mee gaan, maar ook daar zit een limiet aan voordat het een negatieve invloed heeft op de levensduur.

      Over het algemeen vind ik 5 jaar voor een accu gemiddeld genomen acceptabel, en zelfs vrij lang als deze dienstdoet in een auto waarvan het start/stop-systeem veel gebruikt wordt.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        5 oktober 2016 om 16:51

        @ej20g: wie ben ik om een beroeps tegen te spreken.

        Startstop zou ik trouwens direct uitschakelen als ik het zou hebben. Dat is wel zo slecht voor je gehele auto!

        Login om te reageren
  8. dragspert zegt

    5 oktober 2016 om 09:56

    Nog een goede tip als het erg koud is. Zet vóór het starten de lampen even een minuut aan. Daardoor warmt de accu op en heeft deze meer kracht om te starten. Bron: Instructieboekje Lada Niva 2008:)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 oktober 2016 om 10:08

      @dragspert: wat ze met erg koud in een instructieboekje van een Lada Niva bedoelen is zo koud dat we er in Nederland een elfstedentocht voor zouden afzeggen vanwege te koud.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        5 oktober 2016 om 10:52

        @mashell: welnee. Een accu heeft al minder kracht bij lichte vorst. Vooral als de accu wat ouder is merk je dat soms best wel goed. Eventjes de verlichting aan is echt goed.

        Login om te reageren
  9. brave zegt

    5 oktober 2016 om 09:57

    Tjonge… waar we ons al druk over maken.. lekker zweten in de file terwijl je je staat te vervelen zonder radio.. zodat onze accu wel 7 jaar mee gaat i.p.v. 5 jaar. En lees wel, het gaat in de meeste gevallen om een accu van 60 euro. Big deal. Ga voor het comfort en investeer die 3 euro extra per jaar..

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      5 oktober 2016 om 10:04

      @brave: 60? Was wel wat meer kwijt voor dat ding…

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 oktober 2016 om 10:16

      @brave: My thoughts exactly. Ik heb die paar euro per jaar graag over voor dat extra comfort.

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      5 oktober 2016 om 10:19

      @brave: 60? Beetje VAG accu kost het 10 dubbele.

      Login om te reageren
      • bmwtouring zegt

        5 oktober 2016 om 18:16

        @gregorius: Dit is een grap, toch?

        Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      5 oktober 2016 om 11:30

      @brave: … met je iphone van 800 euro… Inderdaad, typisch NL’s he..

      Penny wise, pound foolish..

      Login om te reageren
      • dafmaf zegt

        5 oktober 2016 om 12:30

        @lekkaah: Als je goed gelezen had zag je dat @brave een Android van 800 euro heeft.

        Login om te reageren
  10. sr20det zegt

    5 oktober 2016 om 10:05

    Laatste stukje klopt niet helemaal, zolang je motor niet draait zal je airco het ook niet doen.. iets met aircopomp.

    Login om te reageren
  11. bofkont zegt

    5 oktober 2016 om 10:11

    In de winter bij vorst zet ik de auto’s geregeld even aan de CTEK lader, vooral die van mijn vriendin tuft nogal wat kleine stukjes woon/werk verkeer.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      5 oktober 2016 om 10:53

      @bofkont: dan kan je beter eens van auto ruilen of op een andere manier zorgen dat die auto eens wat langer rijdt. Goed voor de gehele auto.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        5 oktober 2016 om 11:06

        @lekbak: heb je gelijk in , maar mijn hobby auto rijdt sowieso niet in de winter dus geen optie.

        Login om te reageren
    • alfablog zegt

      5 oktober 2016 om 18:57

      @bofkont: mij. Hobbyauto staat in de garage 24/7 aan de ctec.

      Login om te reageren
  12. justy zegt

    5 oktober 2016 om 10:13

    Accutechnologie is natuurlijk wel flink verbeterd, zo heb je nu bijv. AGM accu’s die minder snel leeglopen en meer vermogen leveren dan loodaccu’s. Volgens het onderhoudsboekje van mijn oldie moet ik nog regelmatig de accu bijvullen en doormeten, die tijd is wel voorbij.

    Login om te reageren
  13. lowrider zegt

    5 oktober 2016 om 10:14

    Yes, ik doe het goed! Haha

    Login om te reageren
  14. redneckdarian zegt

    5 oktober 2016 om 10:14

    vraag me af hoe het zit met de accu’s in de auto’s van post NL of een ander pakketdienst. Die dingen gaan constant aan en uit…

    Login om te reageren
    • Ozan zegt

      5 oktober 2016 om 10:40

      @redneckdarian: De wagens van ‘de post’ slijten op zo’n beetje elk onderdeel harder dan gewone auto’s, door de manier waarop ze gebruikt worden.

      PostNL zelf leaset haar auto’s, dit zijn de auto’s die volledig in PostNL trim worden gestoken, dus niet de witte busjes met (vaak) een klein/middelgroot PostNL logo. Externe bezorgers/haaldiensten leasen ook steeds meer.
      De contractduur van deze auto’s is korter dan normaal, vanwege de extra slijtage. Ze duren voor zo ver ik weet maximaal 2 jaar.

      Als een accu bij normaal gebruik 5-6 jaar mee gaat is het volgens mij wel veilig om te stellen dat die auto’s er weer uit gaan voor ze problemen krijgen met de accu.

      Login om te reageren
  15. Ozan zegt

    5 oktober 2016 om 10:27

    Kom op nou, zo duur zijn accu’s toch helemaal niet meer?

    Zijn er geen tips om de distributieriem 50.000 km later te vervangen? :D

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      5 oktober 2016 om 10:30

      @ozan:
      50.000 kilometer minder rijden ;-)

      Login om te reageren
  16. crisisfour74 zegt

    5 oktober 2016 om 10:30

    Mijn Varta heeft 11 jaar gehaald :) nu weer zelfde merk erin trouwens airco werkt alleen met draaiende motor.je bedoeld zeker je blower/ aanjager.

    Login om te reageren
  17. Rob zegt

    5 oktober 2016 om 10:39

    Achja, mijn accu kostte 5 a 6 tientjes een paar jaar terug. Volgens de ingebruikname datum op de oude accu heeft ie het 10 jaar volgehouden, dus de kans dat ik hem ooit nog moet vervangen lijkt mij sterk.

    Maar het is wel knudde zeg, zo’n lege accu. Zoals ik toen had op een zondag. In een klein dorpje. In noord-oost Groningen, of all places…. Zie dan maar iemand met startkabels te vinden ;-)

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      5 oktober 2016 om 11:02

      @Rob: ff aanduwen gaat veel sneller. Oude Japanners (een colt ofzo…) kan je zelfs in je eentje nog aanduwen als je al goed boos bent geworden. Startkabels zijn leuk voor automaten.

      Login om te reageren
  18. vinox zegt

    5 oktober 2016 om 10:45

    Ook belangrijk in dit verhaal is dat je alternator het goed blijft doen, anders laadt je batterij ook niet goed meer. Bij mij was die onlangs aan de beurt (1987 BMW, dat wil wel eens verslijten dan :p), rond de 12v maar gemeten ipv de normaal bijna 14v bij gas geven en alle applicaties (verwarming, standlichten, grootlichten, achterruitontdooing etc) aan. Als je dus merkt dat je onverwachts een platte batterij hebt, zonder enige reden (lichten laten branden enz), meet dat even uit zodat je niet voor verrassingen en dus langs de kant van de weg komt te staan.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      5 oktober 2016 om 12:42

      @vinox: zo’n ding heet in goed Nederlands een dynamo…

      Login om te reageren
      • bmwtouring zegt

        5 oktober 2016 om 18:15

        @e1000bmw523i: Bij mijn weten is een dynamo iets prehistorisch.

        Login om te reageren
      • bmwtouring zegt

        5 oktober 2016 om 18:21

        @e1000bmw523i:
        “Bij een moderne auto wordt een alternator gebruikt in plaats van een dynamo. Voor 1960 gebruikte men dynamo’s. Nu gebruikt men een 3-fasen alternator en wordt de opgewekte wisselspanning gelijkgericht met diodebruggen. De alternator wordt aangedreven door de motor door middel van een V-snaar of multiriem. De alternator laadt via een interne of externe spanningsregelaar de accu.”

        Bron: Wikipedia

        Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    5 oktober 2016 om 11:16

    Kleine tip voor mensen met een oudere auto deze winter, schaf een accu bak/doos aan zoals deze in nieuwere auto’s standaard zit. Het liefst een gevoerd exemplaar. Dit kan je accu net dat extra beetje temperatuur geven waardoor deze onder 0 ook gewoon presteert.

    Login om te reageren
  20. realhustler zegt

    5 oktober 2016 om 12:34

    Ook een tip: veel auto’s hebben origineel een kleine accu, terwijl de accu bak ruimte bied aan een groter exemplaar van bv de diesel versie of het topmodel. Als je in de winter merkt dat de accu er moeite mee krijgt, bestel online een wat grotere, en je komt niet stil te staan en je hebt langer plezier. Kost bijna niks extra.
    en wacht niet tot de auto niet meer start, want dan is het te laat, plus betaal je meer want je wil de accu snel hebben.

    Login om te reageren
  21. bmwtouring zegt

    5 oktober 2016 om 18:18

    Nog een tip: je accu schoon houden helpt ook.
    Zo vermijd je kruipstromen, en houdt je lading langer.

    Login om te reageren
  22. bmwtouring zegt

    6 oktober 2016 om 11:05

    @jaapiyo: Het is alternator, niet dynamo.

    Login om te reageren
  23. bmwtouring zegt

    6 oktober 2016 om 23:25

    @ Jaapiyo: lees je dit?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North