• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Solid state accu’s niet voor 2030′

Auteur: willeme, gepost 22 oktober 2021 om 11:17 – 31 Reacties

Solid state accu

Het is nog eventjes wachten op de solid state accu’s.

Het is misschien het grootste nadeel van een elektrische auto: de accu. Zoals we weten zijn accu’s in de meeste gevallen behoorlijke ondingen. Ze zijn enorm groot, enorm zwaar én zijn ook nog eens zo leeg.

Maar hey, je moet het uiteraard een kans geven. We hebben 100 jaar lang de verbrandingsmotor kunnen optimaliseren tot het punt waar we nu zijn. Als je kijkt naar de EV-stappen die de afgelopen 10 jaar zijn gemaakt, lijkt het wel goed te gaan komen. En anders is het gewoon iets van het verleden, dat je in 3 minuten tijd ineens 900 km actieradius had.

Solid state accu

Solid state accu’s

Nu we het toch hebben over de ontwikkelingen op het gebied van accu-techniek, veel hoop is gevestigd op zogenaamde solid-state-accu’s. In sommige gevallen is het een uitstel-dingetje, onder het mom “We gaan pas over op EV’s als er betere accu’s beschikbaar zijn.”

Solid state accu
Solid state accu

Dat kan dus wel eventjes duren. Zo meldt Steffen Bamberger . Hij is de baas van de technische afdeling van Audi Sport. Volgens hem gaat het nog zeker wel tot 2030 duren voor die verbeterde accu’s goed en wel op de markt komen. De solid state accu heeft een grotere energiedichtheid.

Waardoor je in principe een grotere range kan realiseren met een lager gewicht. Dat is absoluut en win-win. Maar we moeten daar nog eventjes op wachten. Aan het einde van dit decennium zou volgens Bamberger echt ‘op zijn vroegst’ zijn voordat we deze accutechniek gaan zien bij Audi Sport-modellen.

Solid state accu

Andere automerken

Er zijn meerdere merken die zich bekommeren om de solid state accu’s. Toyota is er ‘ineens’ mee bezig (nadat ze voornamelijk ingezet hadden op hybride en waterstof). BMW en Ford werken samen aan een project omtrent deze accu’s.

Solid state accu

Volgens de tech-chef van Audi Sport komen de EV’s met solid state accu’s er wel eerder, maar verwacht ze dan te zien in hele exclusieve auto’s als hypercars van Rimac, bijvoorbeeld. Tot die tijd kun je in elk geval om de 1,5 uur een broodje worst scoren bij een laadplek. Eet smakelijk!

Via: CarSales

Ook interessant!

  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Audi, audi-sport, Elektrisch

Vorig bericht: « Mercedes-AMG SL gesnapt door Autoblog coryfee! (UPDATE)
Volgend bericht: Video: politieachtervolging Polo met keihard einde »

Lees Interacties

Reacties

  1. cdlop01 zegt

    22 oktober 2021 om 12:02

    Toyota is sinds 2012 bezig met de ontwikkeling van de solid state accu, hoezo ineens. Er rijden sinds juni van dit jaar al diverse prototypen bij Toyota Japan. Geen enkele aandacht aan besteed door Europese media. Toyota verwacht in 2025 zover te zijn met serie productie, ze starten daarbij met een productie van 30.000 auto’s met solid state accu’s. Bizar de onzin die Autoblog weer weet op te pennen.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      22 oktober 2021 om 12:42

      @cdlop01: 30.000 per jaar in 2025? Tesla doet dat nu al in een maand en tegen die tijd binnen een week.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 oktober 2021 om 13:27

        Ik pak de popcorn: een ouderwetse mijn pappa is sterker battle tussen Toyota en Tesla gelovigen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          22 oktober 2021 om 19:34

          @mashell: Geloof? Ik ben van de keiharde cijfers ;-)

          Login om te reageren
      • dees zegt

        22 oktober 2021 om 14:49

        Verschil is de solid state accu’s en dat is de reden voor de lage aantallen aan het begin.

        Ze zijn duur en het fabricatie proces is nog zeer nieuw, dus aan het begin maak je lage aantallen om te kijken waar je het proces kunt verbeteren en mocht je na een jaar erachter komen dat er een fout in zit dan zit je tenminste niet met een miljoen verkochte autos die deze foutieve accu hebben.

        Dit doet Toyota altijd met een nieuwe tech, zoals de eerste Prius en de eerste serie waterstof auto’s.

        En voorlopig loopt Tesla toch wel wat achter met hun solid state accu ontwikkeling.

        Login om te reageren
      • redbeams zegt

        22 oktober 2021 om 14:50

        @flutterby: Oh ja tesla nu al binnen een maand…waar is het nieuwsbericht dan dat tesla nu al solid state accu’s gebruikt?

        Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        22 oktober 2021 om 17:01

        @flutterby: met solid state accu’s?

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      22 oktober 2021 om 13:26

      @cdlop01: is zeker wel aandacht aan besteed: https://www.autoblog.nl/nieuws/toyota-ev-in-2021-wordt-baanbrekend-547608

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        22 oktober 2021 om 17:05

        @Loek: Dan klopt het artikel niet omdat er “ineens” bij staat

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      22 oktober 2021 om 13:38

      @cdlop01: bron staat er toch bij

      Login om te reageren
    • remmenisangst zegt

      22 oktober 2021 om 14:59

      @cdlop01: Toyota komt in 2028 met de elektrische auto met solidstate accu. 500km, van 0 naar 100% in 10 minuten en 240.000 miles minimum aan levensduur. Toevallig deze week bekend geworden

      Login om te reageren
    • azuli zegt

      22 oktober 2021 om 15:18

      @cdlop01: Op een blog mag je de grootste onzin verkondigen.

      Login om te reageren
    • Redrum zegt

      22 oktober 2021 om 21:26

      Let op, er bestaan op deze moment 25 verschillende types Solid State Batterijen. Diegene die we echt nodig hebben, bestaat nog niet….nee, zelfs die in de Mercedes bussen is diegene die voor een breakthrough gaat dienen.
      Ik denk dat de ingenieurs van Audi het bij het rechte einde hebben. Het zal nog even duren….

      Login om te reageren
  2. bluebluered zegt

    22 oktober 2021 om 12:14

    En als ze er zijn is uw zware lithium auto geen hol meer waard. Dan maar wachten tot 2030 voor de overstap.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      22 oktober 2021 om 12:44

      @bluebluered: tegen die tijd kunnen ze qua prijs echt niet concurreren met gebruikte auto van 9 jaar oud. Nieuwe technologie is altijd duurder en de vraag naar capabele range op de gebruikte markt is enorm.

      Login om te reageren
      • bluebluered zegt

        22 oktober 2021 om 12:57

        Normaal wel, maar het idee is dat batterijen goedkoper worden per kW, dus betwijfel of dat hier van toepassing gaat zijn. Zeker voor nieuwe technologie die minder zeldzame grondstoffen gebruikt. De laatste 10 jaar is de prijs voor Lithium batterijen bijvoorbeeld gedeeld door 8.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          22 oktober 2021 om 18:57

          @bluebluered: dat is Wright’s law en werkt natuurlijk voor beide technologien.

          Login om te reageren
      • dees zegt

        22 oktober 2021 om 14:52

        Ja een 9 jaar oude auto waarvan je maar moet kijken hoe goed de accu’s nog zijn.
        En solid state accu’s zijn niet alleen beter vanwege de betere range maar ook omdat ze lichter zijn.

        Waardoor de hele auto weer een flink stuk lichter zal zijn, want ze zullen niet elke auto vol proppen met solid state accu’s.
        De meeste autos zullen gewoon verkocht worden met pakweg 500km range en zullen dan een flink stuk minder wegen dan die oude auto van 9 jaar oud.

        Tevens is het bij deze accu’s een voordeel dat ze veel sneller op te laden zijn.

        Login om te reageren
    • W115 zegt

      22 oktober 2021 om 12:45

      @bluebluered: geld is ook geen drol meer waard tegenwoordig.

      Login om te reageren
  3. flutterby zegt

    22 oktober 2021 om 12:40

    Volkswagen heeft een fors aandeel in QuantumScape die toch een andere roadmap voor ogen heeft. Al is hun solid state techniek nog lang niet op het niveau van 900 km in 3 minuten maar meer in lijn met wat Tesla een jaar geleden op Batteryday aankondigde voor hun 4680 cellen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 oktober 2021 om 13:28

      Dat wat Tesla aankondigt is moet je ook wel met een vaatje zout nemen, als het al komt dan is het half zo bijzonder niet en het duurt altijd nog meerdere jaren.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        22 oktober 2021 om 18:30

        @mashell: eens en het loopt ook niet lekker, maar verwacht geen uitstel van nóg drie jaar.

        Login om te reageren
  4. Wolflow zegt

    22 oktober 2021 om 12:50

    De eerste EV is al van 1839, het is niet iets van afgelopen 10 jaar. Er is in die lange tijd dus maar vrij weinig gebeurd.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 oktober 2021 om 13:30

      Tja, tussendoor heeft men 100 jaar het dwaalspoor van fossiele brandstoffen gevolgd. Maar die fossiele brandstof komt altijd uit dubieuze landen en de efficiency van de keten is nog altijd bedroevend.

      Login om te reageren
    • tdu2zonda zegt

      22 oktober 2021 om 13:32

      @wolflow: exact! Dit dacht ik nu ook!

      Login om te reageren
  5. remmenisangst zegt

    22 oktober 2021 om 14:45

    Het Nederlandse bedrijf Leyden-Jar is bezig met de productie van de silicium batterij wat een grote verbetering in opslagcapaciteit geeft. Mercedes heeft de eerste bussen al met solidstate accu’s rondrijden. En NIO komt eind 2022 / begin 2023 met een solidstate accu van 150kWh wat een bereik geeft richting 1000km. Deze accu’s kunnen ook geplaatst worden in hun auto’s die nu al geleverd zijn door middel van hun accuswap stations. Dus dan zal Audi wel heel erg ver achter gaan lopen de komende jaren..

    Login om te reageren
    • Reinier zegt

      22 oktober 2021 om 16:20

      Beloven kan iedereen. Zelfs Chinese experts geloven NIO niet. Mercedes heeft ook nog helemaal geen solid state batterijen in hun bussen. Dat kan ook niet, want niemand heeft die technologie al compleet voor elkaar.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        22 oktober 2021 om 17:14

        Ze hebben het wel reeds (lijken wel eerder proefprojecten) maar erg op punt staat het allemaal nog niet
        https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/493489/mercedesbenz-ecitaro-buses-solid-state-batteries-recall/amp/

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          22 oktober 2021 om 19:00

          @ty5500: er zijn genoeg manier om solidstate cellen te maken in het lab. De uitdaging is op schaal zodat het betaalbaar wordt. Zo lang er indicatie van 5 tot 10 jaar opgegeven wordt is duidelijk dat het meer hoop is dan daadwerkelijk ontwikkeling.

          Login om te reageren
  6. flyerbunch zegt

    22 oktober 2021 om 19:30

    Men zei eerst 2025, maar als Tesla met soortgelijke battery packs komt kan de VW group niet achterblijven dus 2030? Denk dat het niet enkel bij Hypercars blijft.

    Login om te reageren
  7. MarcoM zegt

    23 oktober 2021 om 15:45

    Ik heb al een solid state in de laptop zitten, maar zonder stroom dan :-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North