Zo weinig auto’s kochten we vorige maand in Nederland

Auteur: , 39 Reacties

We kunnen wel spreken van een behoorlijk dieptepunt.

Zo weinig auto's kochten we vorige maand in Nederland

In voorgaande jaren kon je je klok erop gelijkzetten dat de verkoop van nieuwe auto’s in het najaar zou afnemen, om vervolgens stevig te pieken in de maanden november en december. De reden? Bijtelling! In 2015, 2014 enzovoorts loonde het om nog gauw even die leasebak met een gunstig bijtellingspercentage mee te pikken. Of dat deze maand (december dus) ook gaat gebeuren is nog maar de vraag.

De bijtelling gaat weliswaar wederom op de schop, maar eigenlijk alleen (plug-in) hybrides die minder CO2 uitstoten dan 50 gram per kilometer zijn interessant om nog even mee te pikken. Zodra de champoepel over precies een maandje nog naklotst tussen je oren, gaan we je uiteraard vertellen of het venijn ‘m in 2016 wederom in de staart zat. Overigens gaan analisten er vooralsnog van uit dat dat hele feest niet doorgaat, omdat veel zakelijke rijders vorig jaar al een gunstige bijteller in ontvangst hebben genomen.

Terug naar het hier en nu. De autoverkoop zakte afgelopen maand in tot 32.271 stuks. Er werden weliswaar meer auto’s verkocht dan in de maand oktober van dit jaar, maar ten opzichte van november 2015 zakte de verkoop met maar liefst 20 procent in. Met het verwachte uitblijven van een eindejaarssprintje heeft de branche het dit jaar dus moeilijk in Nederland.

Welke merken verkochten de meeste auto’s?

Daar kunnen we kort over zijn. Renault pakte met 3.537 verkochte auto’s het grootste marktaandeel, op de voet gevolgd door een zeer sterk presterend Opel met 3.429 stuks. De Duitsers hebben hun verkopen van oktober naar november de lucht in zien gaan. Volkswagen verliest flink wat terrein op de Nederlandse automarkt en zakt van P1 naar P3. Ondertussen blijft Peugeot rustig aan de weg timmeren op P4 en ook Toyota heeft het lekker voor elkaar. (cijfers via: Aumacon)

Foto: Maserati Levante door @realracing3, via Autojunk



39 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Renault en Opel hebben toch helemaal geen <50 gram CO2 auto'tjes?

Welk aandeel hebben die auto's dan in het totaal, voor wat betreft 'gunstige bijtellers die je zou verwachten nu te pieken'.

Stukje relevante informatie die ik dan weer mis.
@postzegel:
Meest verkochte opel is de Karl. Een goedkoop boodschappenwagentje uit Korea.
Wordt vooral particulier gekocht door huisvrouwtjes en omaatjes.

Renault is wel sterk in elektro-bolides. En verkoopt de Zoé, maar véél verkopen zal die ook wel niet doen.
@martinus: je weet welk merk de oudste klandizie heeft, Leapertje? Jaguar. Dus iets meer respect voor de oudere autokoper graag.
@schreute01: Heerlijk merk. Niet verwonderlijk dat het ook in trek is bij mensen die wat levenservaring (met auto’s) hebben.

Ook een van de weinige merken, waarbij ik ikzelf jonger ben dan de gemiddelde koper. Fijn, zo’n Jaguar doet je zelfs als je wat ouder bent heerlijk jong voelen. En het is nog een klein beetje exclussief ook.

In de verkoopstatestieken zullen ze het wel goed doen maar ook ergens achteraan te vinden zijn, niet iedereen kiest voor auto’s van de kwaliteit en in de segmenten van jaguar.
@martinus: dank je voor de complimenten.
@martinus: 1. Renault Clio (1.260/3,9% marktaandeel), 2. Opel Astra (1.183 stuks/3,7%), 3. Opel Karl (861/2,7%), 4. Volkswagen Polo (787/2,4%) en 5. Peugeot 208 (770/2,4%).
@bartteeuwen: Toch knap dat een auto van Koreaanse makelaardij zich in de top 3 heeft gevestigd. Dit was daewoo denk ik niet de eigen badge gelukt.

Zelf heb ik meer sympathie voor auto’s die in Europa door Europeanen worden gemaakt, zoals de astra, 208, Polo of de Clio.
@bartteeuwen: Knap dat Renault met een aardig “oud” model het toch voor elkaar krijgt!
@postzegel: maar die hebben wel het beste en meest courante aanbod in het C segment.
@postzegel: kijk ook even hier…. Dan ziet het er ineens heel anders uit: http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2016/
@roppp:
Wauw, dit plaatst alles wel even in perspectief ja, bijvoorbeeld die ‘geweldige’ Giulia waar iedereen hier zo hyper blij mee is verkoopt totaal niet; 134 stuks tot oktober dit jaar. Uiteraard is het model pas een paar maanden te koop, maar 134 is gewoon zielig, zoveel 3 Serie’s worden er in een week verkocht!
Ik voorzie dat dat nog wel een probleempje wordt voor Alfa…
@stationcar: Levering komt pas net op gang, dit is wat er tot op heden geregistreerd is. En niemand verwacht 3 serie verkoopcijfers bij Alfa hoor. Aangezien dealers de demo’s pas eind Aug. gekregen hebben kan ik me zo voorstellen dat er nog wel wat bij komt in Januari. De lease registreert doorgaans niet meer na midden Nov. dus die gaan allemaal in Jan/Feb op kenteken.
@e34m5touring:
Ik hoop dat je gelijk hebt, we wachten het af…
@E34M5Touring: dat was vorig jaar echt wel anders, toen vonden er nog wel degelijk registraties plaats in dec.
@blo3to3t: Ja, maar zoals ik hieronder al zei, geen bijtellingsperikelen dit jaar. Dus geen reden om nu te registreren.
@E34M5Touring: klopt, maar de “auto’s die in december gekentekend zijn, zijn in januari al een jaar oud” fase zijn we wel voorbij door fie jaren…alle grote jongens registreren tot 31/12
@E34M5Touring: De levering van de benzine-versies komt niet op gang, dat is het probleem denk ik
@stationcar: los daarvan.. Kun jij mij dan zo uit het blote hoofd 10 Alfa-dealers opnoemen?
Onzin! Deze cijfers meten niet de verkopen naar de registraties….
Kloppen deze cijfers wel worden de import auto’s ook meegeteld?
De come-back van Opel houdt stand. Knap hoor.
En ook mooi: de stijgende verkoopcijfers dit jaar van Jaguar.
Volkswagen naar plaats 3? Wat is er misgegaan daar?
@giulio: dat zal VW worst wezen. Wolfsburg kijkt niet naar Calimeromarkten als NL. Dit is alleen vervelend voor de NL VW-dealers (die hoogstwaarschijnlijk toch nog plussen dankzij Audi).
@giulio: Inderdaad ik heb geen enkele problemen van Volkswagen vernomen dit jaar!
De vraag is en blijft: wat zullen de cijfers in Q4 zijn voor de verkopen/registraties? Ik vermoed zo dat er nog veel leasesletjes op de weg zullen komen om nog even wat van de bijtelling mee te kunnen pakken. Voor alsnog zeggen deze cijfers alleen dat de H&M-confectieauto’s meer op kenteken hebben gezet, iets waar je nooit verbaasd van hoeft te zijn daar zij altijd qua totaal volume meer registreren.
Ik heb het wel al vaker gezegd, maar toch nog maar een keer opnieuw:

Nederland is qua auto’s absoluut geen ontwikkelingsland, maar het belastingklimaat zorgt ervoor dat veel Nederlanders hun auto’s over de grens aanschaffen. Dit zijn veelal jonge, zo goed als nieuwe wagens, in alle segmenten. Het punt is gewoon dat deze auto’s niet in de nieuwverkopen worden meegeteld, en dus is Nederland op papier inderdaad een land met weinig nieuwe auto’s. De praktijk wijst echter anders uit, met 150.000 jonge importauto’s per jaar.

Ik zie het in mijn eigen dorp: iedereen die leuke auto’s aanschaft, haalt ze in Duitsland (Volvo XC90 2015, Mercedes ML 2014, BMW 330d 2015, Volvo XC70 2014, Mercedes E220d 2016 en zo kan ik nog wel even doorgaan).

Er zit hier een Renault-dealer die veelal auto’s van een jaartje oud verkoopt (Talisman, Megane, Captur, Kadjar, Clio) , allemaal Duitse import.

Cijfers zeggen echt niet alles!
@roelfinus: fijne 335d touring uit Duitsland halen lijkt mij ook wel wat.
Traditioneel gezien stopt de lease midden Nov met registreren. Nu er weinig tot geen bijtellingsvoordeel valt te behalen zal dat dit jaar wel weer zo zijn. Overigens is het zoals Rudyv zegt, registraties. Geen verkopen. Dit is namelijk ook de tijd dat er wel eens wat gekentekend wordt om de laatste bonussen binnen te slepen.
@E34M5Touring: er worden deze maand nog veel registraties verwacht van auto’s die van 15% naar 22% bijtelling gaan (alle plug-ins)
Ooit komt de dag dat ook ik een nieuwe auto kan kopen.
@dutchdriftking: Een Kia Picanto :p
@crackdavid: haha, ik zei een auto, geen skelter.
Het eindejaarssprintje was al een extraatje dat veroorzaakt werd door de NL overheid. Zijn dealers daar echt zo snel verslaafd aan geraakt dat ze hem nu knijpen omdat ze hun strategie daarop hebben aangepast?

Ach ja, het is toch altijd: klagen als het slecht gaat, niks sparen als het goed gaat..
Eindelijk VW zakt… ook in volkswagen land komen ze erachter dat ze beter iets anders kunnen kopen
Dat is toch logisch? Als ik naar mijzelf kijk gaat het al fout. Ik ben dé doelgroep die nieuwe auto’s koopt: hoog opgeleid, hoog inkomen, geen debiel duur huis etc. Ik zou alleen nooit een nieuwe auto kopen! Afschrijving is economisch gezien gewoon geld verbranden, en wat dacht je van BPM én BTW op een nieuwe voiture? Dit is niet nieuw voor iemand op deze site, maar het lijkt erop dat de overheid het anders ziet.
Zeer triest dat Renault boven staat.
Als je die franse troep rijd heb je echt geen hart voor auto’s!
Oftwel alle Franse auto’s zijn straatbeeld verziekers! Met name Renault en Citroën!
@bonzoo: We hebben een kandidaat voor meest idiote reactie van jaar!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).