Vooropgesteld: als je dit bedrag (makkelijk) kon missen. Dan was je wellicht spekkoper. Afgelopen weekend werd deze 1937 Delahaye 135 Competition Court Torpedo Roadster op een Amerikaanse veiling voor dat bedrag afgehamerd.
De vooroorlogse klassieker, met een koets van Figoni en Falaschi, behoorde geruime tijd tot de collectie van Malcolm Pray, een zakenman uit Connecticut. Na diens overlijden in augustus 2013 besloten zijn erven echter afstand te doen van een groot deel hiervan. Ook een BMW 507 en Ferrari 250 GT die voor meer dan een miljoen dollar weg gingen kwamen uit zijn collectie.
In totaal verkocht veilinghuis RM Auctions maar liefst 97% van het aanbod op de Amelia Island-veiling, die in totaal bijn 36 miljoen USD in het laatje bracht. Reken met een opslag van 10% voor het veilinghuis zelf, en je weet dat er aardige zaken zijn gedaan.
De top 10, op basis van opbrengst:
1. 1937 Delahaye 135 Competition Court Torpedo Roadster $6,600,000
2. 1958 BMW 507 Series II Roadster $2,420,000
3. 1957 Mercedes-Benz 300 SL Roadster $1,842,500
4. 1961 Ferrari 250 GT Series II Cabriolet $1,760,000
5. 1934 Duesenberg Model SJ Convertible Sedan $1,567,500
6. 1965 Shelby 289 Cobra $990,000
7. 1965 Shelby Mustang GT350 R $984,500
8. 1928 Bugatti Type 37A Grand Prix $962,500
9. 1937 Bugatti Type 57C Roadster $902,000
10. 1932 Packard Twin Six Individual Custom Convertible Sedan $840,000
Ook het kleine spul liep niet onaardig: een Fiat Jolly, Mini Moke, en BMW 600 Isetta brachten respectievelijk 90.000, 49.500 en 50.000 USD op. We vinden het zelf wel verfrissend dat het eens een keer geen Ferrari is die de hoogste opbrengst scoort.
Fotografie: Darin Schnabel
2. Woow een mooie BMW :o
@JamesBond007:
Ik wist dat de 507 een zeldzame schoonheid was maar bijna 2,5 miljoen? Dat had ik niet verwacht. Wel mooi om te zien dat er ook andere merken geliefd worden onder de beleggers.
De Delahaye is gewoon een kunstwerk en kunst doet het altijd goed.
nee
Jawel emilio
Voor $6,6 miljoen zou ik eerder een gigantisch huis kopen met een stel auto’s
@marussia: heb je dan al…
@rolov: Een vakantie huisje met een paar boodschappen auto’s dan maar?
@marussia: die ook…
Indrukwekkend lijstje automobielen, de man had smaak.
“Zou jij $ 6,6 miljoen betalen voor deze oude Delahaye?”
Uiteraard, Delahayes, voisins,… zulk spul dat doet het helemaal voor mij. Dat een ander zich maar amuseert met de shelby cobra’s en de 250’s.
@Hupke: Neem ik de Duesenberg, oke?
@406_v6:
Tuurlijk, joh. Zal ik niet op bieden op voorwaarde dat je er eens af en toe mee buitenkomt zodat de wereld er ook van kan genieten.
Afgezien van die Shelby-rommel wil ik het allemaal wel.
@Pallas: Ga je mond eens even snel spoelen!
De beste Malcolm zaliger zal zich wel omdraaien in zijn graf als hij zou weten dat zijn geliefde familie zijn collectie de deur uit doet…
Maar dan hoop ik dat een echte liefhebber zich over de auto’s ontfermt en er ook gebruik van gaat maken!
Zitten echt hele mooie wagens tussen, wow!
Nee, maar negen ton voor die Bugatti Roadster en anderhalf miljoen voor de Duesenberg wel. Tegen zoveel klasse en uitstraling kan toch geen moderne auto op?
Die BMW en die Ferrari pleasie.
Nou eerder vraagtekens bij de BMW. Zwaar overgewaardeerd model.
Zou je 6.6 miljoen betalen voor een oud wijf? Leuk hoor die oude auto’s. Maar de prijzen zijn absurd!
Snap best dat klassiekers waarde hebben. Maar 6.6 miljoen? Oude rijke mannen met een penis complex… Kijk eens hoeveel geld ik heb…
O my.. Ik wist niet dat die BMW 507 Series II Roadster zoveel waard was..
Heb een exemplaar een aantal jaar geleden in de privecollectie van Panini zien staan!
Whoehahaha, je blijft lachen met die rijkaards.Je moet wel helemaal idioot zijn om zo’n som geld neer te leggen voor een auto.
@norge:
Sommige mensen leggen nog véél meer geld neer voor een stukkie strakgespannen linnen met een beetje verf erop. Kun je alleen maar naar kijken en is nog vaak lelijk ook. Zo’n auto kun je naar kijken én je kunt er in rijden. Eigenlijk een koopje, voor kunst.
@norge: Betere belegging als je pecunia bij een of andere bank te stallen of “in aandelen” te gaan.
Stuk voor stuk meesterwerken van auto’s!
2, 4 en 9 graag. De rest mag de schroothoop op.
Wat een billenpartij!
Zie eindelijk een BMW die ik echt mooi vindt.Kerel had wel smaak zeg.Zitten prachtige auto’s tussen.
Wtf, 900k voor een GT350? Heeft dat ding historie ofzo? Dacht dat die dingen net twee ton raakten ofzo!? Buiten dat is die Delahaye fantastisch! Ken de modellen amper maar als je ziet wat sommige klassiekers de afgelopen jaren doen dan zou het probleem niet zijn het geld neer te leggen (if available natuurlijk) maar waar aan…
@davelepeef:
Een ding is waard wat een gek ervoor wil geven natuurlijk. Maar 900k voor een motige mustang die je kan nabouwen voor een fractie van de prijs… dat ontgaat me toch.
In tegenstelling tot zo’n delahaye zitten daar geen onderdelen in die uniek zijn. Het is allemaal 13 in een dozijn of the shelve spul.
@Hupke: true maar er zit wel een drupje wondermiddel in, Shelby heeft er natuurlijk aan gezeten… Maar daarom was ik benieuwd naar de achtergrond want dit verbaast me…
@davelepeef: Van die GT350 R zijn er maar 36 gemaakt, en onderhuids zijn die wagens bijna compleet veranderd door Shelby.
Ik citeer:
“Wimbledon White with blue stripes, the Shelby GT350 R was a purpose built racecar that became the template for GT350 road cars to follow. Racing in the SCCA’s B/Production class, Shelby was Ford’s answer to winning the Road Racing Championship for several years.
Prepared in conjunction with Ford, stripped out 271 hp Mustangs left the factory for conversion in Shelby’s facility. The first arrived without side or rear windows, heaters, defrosters, upholstery, headliners, insulation or sound deadening.
Many changes were done to the body, including the fittament of a distinctive front apron in fiberglass. Flares were added to the fenders to accommodate 15×7 inch wheels. Furthermore the side and rear windows were were replaced by Plexiglas with aluminum frames.
Underneath, Shelby changed the pickup points on the suspension, added traction bars for the rear suspension and installed a new differential.
Inside, a new instrument cluster was added with a tachometer and oil pressure gauge. A large 4-point roll cage was installed with a 34 gallon fuel tank.
The engine was thoroughly reworked to include Cylone Tri-Y headers, A Holley four-barrel carburetor, Cobra high rise aluminum intake manifold which produced around 325 to 360 horsepower. An oil cooler was also fitted.”
Dus wel wat historie, wellicht heeft dit exemplaar een race gewonnen ofzo…
@mopar: hmm… Zit er een verschil tussen een 350 en een 350 R? Ik weet wel dat het geen kwestie van andere veren was, maar aanpassing ophanging gaat best nog ver. Interessant, tnx!
@davelepeef: De 350 R werd speciaal gemaakt voor racen in de SCCA. De normale 350 kon je met airco, automaat, verschillende kleuren en comfortabele stoelen krijgen. De “R” was er alleen handgeschakeld, met kuipstoelen en natuurlijk meer vermogen (350 tegenover de +/-290 in de normale 350).
Zonder super- of turbochargers was 350pk halen uit een 4,7L V8 nog best een nette waarde in de 60’s
Hier is meer Info: http://www.supercars.net/cars/2872.html
Deze Mustang wordt beschouwd als de “meest winnende Mustang” met 17 achtereenvolgende overwinningen in de SCCA tussen ’68 en ’69. De auto beschikt over ongeveer 450hp en heeft tijdens een race op Daytona in ’69 een topsnelheid gehaald van 296km/h. Inderdaad een erg interessante auto met historie. Via: https://autos.yahoo.com/blogs/motoramic/shelby-mustang–le-mans-winning-porsche-headline-amelia-island-auctions-160549724.html