• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen driecilinders voor (middel-)grote Mercedessen

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 maart 2014 om 18:51 – 13 Reacties

Mercedes E-klasse


Een viercilinder in de hoogste klasse van de luxefabrikanten is al heel gewoon, eigenlijk doet alleen BMW met de 7 Serie nog niet mee. Met de volgende stap in de downsizing komen de driepitters, maar Mercedes heeft hier geen trek in.

Rond de autosalon van Genève had het journaille de gelegenheid de fabrikanten aan de mouw te trekken, en dat gebeurde dan ook. De Britse media spraken Bernhard Heil, het hoofd van de motorenafdeling bij Mercedes.

Hij geeft aan dat er wel gekeken is naar de toepassing, maar dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, te weten: een gebrek aan finesse. Driecilinders hebben vaak balansassen nodig tegen trillingen, welke weer extra gewicht met zich meebrengen. Met deze uitspraak stelt Mercedes zich tegenover BMW, dat eerder wel de intentie uitsprak zijn toekomstige 5 Serie-instapper van een driepitter te voorzien.

Even geen extreem klein spul in een grote koets, het lijkt ons een Heil goed idee. Er breekt echter onvermijdelijkerwijs een tijd aan dat Mercedes hierop terug zal moeten komen. Voorlopig doet Mercedes liever aan downgearing, bijvoorbeeld met de 9-bak in de E350.

Ook interessant!

  • Aston Martin hypercar
    Aston Martin hypercar krijgt Mercedes motor
  • Mercedes boort Amerikanen dikke V8 motor door de neus
  • Red Bull bijt zich vast in krachtige Mercedes motor
  • Heeft Mercedes een Zandvoort-probleem met de motor?

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, motor

Vorig bericht: « Zou jij $ 6,6 miljoen betalen voor deze oude Delahaye?
Volgend bericht: Video: rappert T.I toont zijn autocollectie »

Lees Interacties

Reacties

  1. bsxc2 zegt

    10 maart 2014 om 18:58

    Nu nog het huidige design aanpassen en misschien word ik dan weer wat meer een MB liefhebber.

    Login om te reageren
  2. tupperware zegt

    10 maart 2014 om 19:04

    Joepie, dat er geen 3 cilinder in de E en S komt betekend dus dat er straks wel een Smart blokje in de A, B en C klasse leverbaar wordt.

    Ik kan niet wachten..

    Login om te reageren
  3. reggie-boy_rood zegt

    10 maart 2014 om 19:26

    Mooi! 4 cilinder turbo of kompressor rijden prima !

    Login om te reageren
  4. Pordon zegt

    10 maart 2014 om 19:44

    Ach, zal uiteindelijk vanzelf wel komen in de toekomst. Laat Mercedes maar gewoon doorgaan zoals ze nu doen want de laatste modellen vind ik erg mooi allemaal.

    Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      11 maart 2014 om 09:12

      @pordon: zoo true

      Login om te reageren
  5. mrniesoe zegt

    10 maart 2014 om 20:14

    @pordon idd

    Login om te reageren
  6. rdbr zegt

    10 maart 2014 om 20:31

    9 versnellingen lijkt mij geen geval van downgearing maar upgearing. Of kwamen ze van 15?

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    10 maart 2014 om 20:49

    Al zou er 1 pot in liggen.

    Login om te reageren
  8. redbeams zegt

    11 maart 2014 om 01:17

    Welke viercilinder ligt er dan in de LS…of telt die niet mee?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 maart 2014 om 08:51

      @redbeams: die telt inderdaad niet mee.

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        11 maart 2014 om 18:32

        @mashell:

        Ah dus de LS ligt toch een klasse hoger…bedankt voor de bevestiging ;)

        Login om te reageren
  9. super zegt

    11 maart 2014 om 10:41

    ook 4 cilinders hebben balansassen nodig omdat ze 2e orde niet in balans zijn (let maar eens op hoeveel een stationair draaiende 4 cyl diesel trilt). Dat is precies de reden dat bmw in het verlende ook voor de kleinere vermogens zo veel 6 cyl (wel perfecte 1e, 2e orde balans) lijnmotoren heeft gebruikt.

    Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    11 maart 2014 om 12:46

    Mooie manier om te zeggen dat het ze niet lukt om het allemaal deftig te laten werken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North