
Een viercilinder in de hoogste klasse van de luxefabrikanten is al heel gewoon, eigenlijk doet alleen BMW met de 7 Serie nog niet mee. Met de volgende stap in de downsizing komen de driepitters, maar Mercedes heeft hier geen trek in.
Rond de autosalon van Genève had het journaille de gelegenheid de fabrikanten aan de mouw te trekken, en dat gebeurde dan ook. De Britse media spraken Bernhard Heil, het hoofd van de motorenafdeling bij Mercedes.
Hij geeft aan dat er wel gekeken is naar de toepassing, maar dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, te weten: een gebrek aan finesse. Driecilinders hebben vaak balansassen nodig tegen trillingen, welke weer extra gewicht met zich meebrengen. Met deze uitspraak stelt Mercedes zich tegenover BMW, dat eerder wel de intentie uitsprak zijn toekomstige 5 Serie-instapper van een driepitter te voorzien.
Even geen extreem klein spul in een grote koets, het lijkt ons een Heil goed idee. Er breekt echter onvermijdelijkerwijs een tijd aan dat Mercedes hierop terug zal moeten komen. Voorlopig doet Mercedes liever aan downgearing, bijvoorbeeld met de 9-bak in de E350.





Nu nog het huidige design aanpassen en misschien word ik dan weer wat meer een MB liefhebber.
Joepie, dat er geen 3 cilinder in de E en S komt betekend dus dat er straks wel een Smart blokje in de A, B en C klasse leverbaar wordt.
Ik kan niet wachten..
Mooi! 4 cilinder turbo of kompressor rijden prima !
Ach, zal uiteindelijk vanzelf wel komen in de toekomst. Laat Mercedes maar gewoon doorgaan zoals ze nu doen want de laatste modellen vind ik erg mooi allemaal.
@pordon: zoo true
@pordon idd
9 versnellingen lijkt mij geen geval van downgearing maar upgearing. Of kwamen ze van 15?
Al zou er 1 pot in liggen.
Welke viercilinder ligt er dan in de LS…of telt die niet mee?
@redbeams: die telt inderdaad niet mee.
@mashell:
Ah dus de LS ligt toch een klasse hoger…bedankt voor de bevestiging ;)
ook 4 cilinders hebben balansassen nodig omdat ze 2e orde niet in balans zijn (let maar eens op hoeveel een stationair draaiende 4 cyl diesel trilt). Dat is precies de reden dat bmw in het verlende ook voor de kleinere vermogens zo veel 6 cyl (wel perfecte 1e, 2e orde balans) lijnmotoren heeft gebruikt.
Mooie manier om te zeggen dat het ze niet lukt om het allemaal deftig te laten werken…