Zoveel dikke winst pakken Porsche en Ferrari per auto

Auteur: , 43 Reacties

Je slaat stijl achterover als je de bedragen hoort.

Ferrari-Porsche-combo

Eerder vandaag haalde we al aan dat Porsche opereert met een flinke winstmarge. Bij ons zunige Nederlanders roept dat onherroepelijk de vraag op: hoeveel vangen ze nou eigenlijk per auto? De cententellers van Bloomberg denken dat zij het antwoord hebben op deze vraag. Daarbij moeten we aantekenen dat ze de kwestie in onze ogen wel wat simplistisch aanvliegen. Maar, desalniettemin geeft het je toch wel enigszins een idee van wat je nou eigenlijk ‘teveel’ betaalt voor zo’n Porker of Fezza.

Bloomberg neemt simpelweg de winst van het bedrijf en deelt dat door het aantal auto’s dat het vorig jaar heeft verkocht. De winst bedroeg 3,9 miljard Euro en het aantal verkochte auto’s 237.778. Dat komt neer op 16.413 en een beetje Euro winst per verkochte auto.

Dit bedrag is een veelvoud van het cijfer dat je krijgt als je dezelfde berekening maakt voor merken als BMW en Mercedes. Bij deze merken ligt de gemiddelde winst per auto op zo’n 4.500 Euro. Deels kan dat verklaard worden door de hogere gemiddelde verkoopprijs van Porsche’s ten opzichte van die andere twee merken. Maar, de winstmarge is ook veel groter: BMW en Daimler mogen blij zijn als de helft van de 17,4 procent winstmarge halen die Porsche vorig jaar haalde.

Het kan echter nog extremer. Bloomberg heeft namelijk ook berekend wat Ferrari pakt op elke auto die ze verkopen. In geval van het steigerende paard komt de marge neer op zo’n 84.000 Euro per auto.

Dat is natuurlijk een schrikbarend bedrag, maar vergeet niet dat hierbij dus geen rekening is gehouden met het feit dat Ferrari enorm veel winst haalt uit de verkoop van merchandise. Bloomberg schat zelf in dat deze business goed is voor zo’n dertig procent van de winst van het merk.

Enfin, dan nog zou er een marge van een kleine 60.000 Euro overblijven per auto. Het werkt dus wel, die praktijk om sommige klanten extra veel te laten betalen voor hun raspaard. De kopers kunnen zich gelukkig troosten met de gedachte dat het geld vervolgens aangewend kan worden om nieuwe mooie Ferrari’s mee te ontwikkelen.

Bedankt Dennis voor de tip!



43 reacties

Wat nou “te veel betalen”?? Kromme Nederlandse gedachtengang, daarom denken veel Nederlanders ik koop maar geen dikke auto want dan denkt de klant dat hij te teel betaalt voor mijn product/dienst.. afgunstig volk, waarom denken mensen niet: hij heeft een dikke bak, dus hij verkoopt goed, dus zijn product moet goed zijn. Tot zover mijn betoog
@deuxmillecinqcentetcinq: vandaar dat de hele eerste alinea ook met enig cynisme gechreven is, de verwijzing naar ‘zunige Hollanders’ en de aanhalingstekens bij het woordje ‘teveel’…
@deuxmillecinqcentetcinq:
Dat vind ik nu ook een ontzettend kromme gedachte. Het zal me werkelijk aan de anus oxideren of meneer/mevrouw in een Toyota Corolla of in een verlengde BMW uit de 7 serie aankomt…..
Ik kijk liever naar het product an sich, of meneer/mevrouw een solide bedrijf vertegenwoordigd en of ik de prijs redelijk vind. Ik heb werkelijk geen flauw idee waarom ik naar buiten moet gluren om te zien wat meneer/mevrouw op de parkeerplaats heeft neergezet…..
@deuxmillecinqcentetcinq:
Dat is maar net hoe je het bekijkt; het valt overigens wel te verklaren waarom wij Nederlanders zo denken, en Duitsers bijvoorbeeld niet.

Nederland is namelijk een handelsland, en in mindere mate een productieland. Wanneer winst behaald door slechts dozen te schuiven (of andere vorm van service bouwen om een fysiek product) dan heb je nogal snel het idee dat je teveel betaald ergens voor wanneer die persoon in een dikke wagen voor komt rijden: het product is immers gelijk als bij de concurrent.

In een land als Duitsland bijvoorbeeld, wat echt een productieland is, is dit andersom. Als daar iemand met een dikke wagen voor komt rijden, komt het over als iemand die veel van zijn producten weet te slijten. En veel producten slijten, betekent dan waarschijnlijk dat hij een goed product heeft.

Uiteindelijk gaat het erom dat je A) een goed product wilt, en B) dit voor een goede prijs wilt. Alleen op de een of ander manier gaan we dit aan auto’s koppelen, vreemd….
@deuxmillecinqcentetcinq: 10000000000% mee eens, dit roep ik ook altijd, en zeg ook tegen klanten in mijn schowroom dat als ze eeen auto te opzichtig vinden vanwege klanten dat ze zich daar niks van aan moeten trekken, en anders de auto om de hoek parkeren dat de klanten het niet zien.

Tevens de reden dat ik bij sollicitaties NOOIT mijn auto op het terrein van het bedrijf zet. Kunnen zij mij daar in ieder geval niet op oordelen (heb al aantal keer meegemaakt dat ik een “specialere” auto rijd dan de vestigingsmanager of eigenaar)
@spykerboy: Ja en toch speelt het wel mee in Nederland, mijn collega parkeert zijn Tesla bij sommige klanten ook om de hoek……, vriend van mij die een schoonmaakbedrijf heeft gaat niet met zijn M5 naar de klanten maar pakt de Caddy van zijn personeel met de ladders er nog op.

Zo houden we elkaar allemaal beetje voor de gek en houden we de economie draaiende
@slickrick: ja houden we elkaar voor de gek, liever dat dat niet gebeurt en dat men gewoon accepteerd dat andere mensen hun geld eenmaal anders besteden dan hunzelf… Maar nee dat geloven ze niet, dus betaal ik jou teveel anders kan je zulke auto’s niet rijden (gedachtegang 99,9999% vd nederlandse bevolking helaas). Als voorbeeld: ik zou bijvoorbeeld liever in de bijlmer wonen 5 hoog achter met een ferrari in de (bewaakte, want bijlmer) garage, dan ergens in een mooi huis en een modale auto voor de deur om het ff in extreme uit te drukken,
Ach ja, als ik straks als het lekker weer is een terrasje pak en ik tik bijna 10 euro af voor twee drankjes dan denk ik ook niet na over het feit dat de uitbater daar ongeveer €8 winst op maakt.

Als ik mij genaaid wil voelen dan pak ik wel de beelden van mijn huwelijk erbij…
@Rick-dos: die laatste alinea……hij maakt hem gewoon!!!
@Rick-dos: van die 8 euro. Moet belasting, pandhuur, g/w/ elec en personeel van betaald worden. En eventuele vergunning (en) en/of ingehuurde dj/ artiesten. Wat blijft er dan uit eindelijk van over 1 euro of minder?!
@dailydriver: als het gaat om winst dan zijn al die kosten er al af gegaan he. Omzet minus kosten is winst. Wat denk je wat een glaasje postmix cola kost inkoop? En als ze het niet zouden redden… dan zouden ze al jaren geleden failliet gegaan zijn. Als ik een eigenaar van een uitgaansgelegenheid aan zie komen in een mercedes G klasse of BMW X5m dan denk ik dat ze t best aardig doen.
@maferick74:
Horecaondernemers. Het ene moment zie je ze inderdaad aankomen in hun grote BMW of Mercedes. Betalen ze voor deze ene keer even contant. Joviaal en vriendelijk als altijd. Daarna zie je ze nooit weer en laten ze je zitten met een zwikkie onbetaalde facturen…..
Tis een apart slag volk, dat horecavolk. Zitten veel echt geweldige mensen tussen, maar het formaat auto dat ze rijden zegt precies 0,0 over hun financiële situatie…..
@maferick74: Daar klopt niet zo veel van. De inkoopkosten zijn slechts een klein gedeelte van de kosten die een horecaondernemer maakt. Glaasje postmix Cola kost inderdaad niet zoveel. Dat is omgerekend zo’n 30 tot 45 cent per longdrink. Daar komen nog wel de kosten voor het glaswerk + ijs bij. Maar de meeste kosten zitten in de huisvesting en het personeel. Wat een horecaondernemer daar uiteindelijk overhoud is een ruwe schatting. Heb je een klein kroegje met twee man personeel maar veel gasten, dan ga je lekker. Heb je een terras, keuken, restaurant et cetera dan zijn de inkoopkosten van de producten an sich niet meer van belang.
@dailydriver: Die berekening is te kort door de bocht. In de horeca betaal je voornamelijk voor de dienst en de plaats waar deze dienst verricht wordt. Als je twee speciaalbiertjes drinkt voor 10 euro op een terras betaal je voor de huur en het personeel. Een flesje Westmalle kost je 1,30 inkoop, dus 2,60 totaal. Blijft 7,40 over. Je zit op een terras, op een stoel, aan een tafel. Het drinken wat gebracht wordt door een personeelslid zit in een glas. Moet ook schoon zijn, he? Al die kosten moeten in de verkoopprijs meegerekend worden.

En dan zijn de drankjes nog hetgeen waar de ondernemer het goed op doet. Eten is al helemaal dramatisch. Ja, het eten an sich is niet zo duur. Maar er moet een keuken zijn plus keukenpersoneel. Moet ook allemaal betaald worden. Een goede horeca ondernemer kan zeker een goede boterham overhouden, maar een vetpot zoals jij stelt klopt resoluut niet.
@willeme: Horeca-ondernemer:”Ze vreten me arm, maar zuipen me rijk.”
Op het eten wordt niet zoveel verdiend, op de drankjes meestal wel. Als ie het goed doet.
@rick-dos: No wat. Mijn horecatijd ligt al ver achter me, maar reken dat de inkoopprijs van de drankjes een 3€ zal zijn. Met alle kosten eraf e.d. gok ik dat de uitbater ongeveer een 2€ winst zal maken.
@rick-dos:
jij wordt tenminste nog genaaid……….
@rick-dos: een reactie om in te lijsten :)
Ze moeten ergens de winst vandaan halen, het komt tenslotte niet uit de lucht vallen.
@robert110:
Wel, Ferrari verkoopt naast auto’s natuurlijk ook nog ongeveer een miljoenmiljard petjes en vaandels. Dat is ook wel lekker binnenlopen lijkt mij. Ik heb hier namelijk zo’n dom vaandeltje van Ferrari (ja, kweet het, ik was nog jong) a 25 piek ofzo. Als de kostprijs van het ding boven de 2 euro 50 komt zal mij dat verbazen….
Ik heb laatst mijn rijbewijs gehaald, en toen moest ik 38,50 betalen voor alleen het pasje, terwijl dat ongeveer gelijk staat met een ov chipkaart wat 80 cent kost om te maken. Dus als een rijbewijs pasje 80 cent kost om te maken, pakt wie dan ook 37,70 euro winst. Dat is iets waar we teveel voor betalen, bedrijven willen altijd winst maken dus je wordt hoe dan ook genaaid, maakt niet uit welk product je koopt
@peterpann3nkoek: haal je je rijbewijs bij een bedrijf of een overheidsinstelling? Hmm ik dacht dat bedrijven winst maakten (als t goed is) en een overheidsinstelling kostendekkend zou moeten zijn.
@peterpann3nkoek: ten eerste is de productie prijs van het pasje niet alles. Er zijn meer kosten aan verbonden. Heel veel meer.

Ten tweede wordt je niet per definitie genaait als een bedrijf winst maakt. In tegendeel zelfs. Als een bedrijf geen winst maakt naai jij het bedrijf.
De hele economie is gebaseerd op winst. Het is toch juist de kunst om zoveel mogelijk winst op je product te pakken zonder dat je klanten verliest. Verder valt het me tegen dat juist Ferrari veel winst pakt in plaats van ‘massa-producent’ BMW.
Ach ja, zonder die winst bestonden deze, net als andere bedrijven niet meer.
Hoe meer winst hoe beter, voor elk bedrijf. Vind je het te veel? Dan kun je bij een ander merk aankloppen of de tweedehands markt op gaan. Ferrari gaat niet minder voor zijn producten vragen als meer dan genoeg mensen bereid zijn om het er voor te betalen.
Tja Ferrari pakt zo’n 1200% winst op die kleine brandblussers die ze op elke optielijst zetten. Dankzij YouTube en andere social media met brandende Ferrari’s langs de kant van de weg durft geen enkele potentiële klant die optie NIET aan te kruisen. De optielijst is voor elk (premium) merk DE echte melkkoe. Probeer het zelf eens met een willekeurige configurator en zie het eindresultaat.
Wat de gek er voor betaald
Ik sla er steil (stijl) van achterover dat jullie stijl (steil) achterover slaan. Jullie schrijfstijl (schreifsteil) is misschien wel leuk, maar van jullie spelling word ik minder blij (blei). :)
Die 993 is toch wel erg mooi
Je moet begrijpen dat als je bij een Porsche of Ferrari dealer binnenkomt alles perfect moet zijn. De stoelen van designer x koffie van merk z, het pand moet prachtig zijn en de service elke dag een 10+. Endan kan je eens in de zoveel tijd een Ferarri of dikke Porsche verkopen. En niet zoals BMW waar je meerdere auto’s per dag kan verkopen.
@wildewesten: aanvulling: voor de eerste persoon die roept “bij winst zijn de kosten al verrekend”

In het artikel wordt gesproken over de winst van de fabrikant, niet de dealers.
Jullie halen wat zaken door elkaar. Marge en winst is niet hetzelfde. Marge is wat je overhoud van de verkoopprijs na aftrek van de directe kosten. Haal je daar de indirecte kosten vanaf (alle kosten die je niet direct aan een auto kunt toerekenen), dan houd je de winst over.
Als Ferrari dus 30% van de winst van 3,9 miljard uit merchandise haalt, halen ze 2,73 miljard winst met hun auto’s. Dat is dan €11.481 winst per auto.
En als de marge per auto €84.000 bedraagt, dan zijn de indirecte kosten per auto zo’n €72.000.
Betalen mensen het ervoor? Ja! Is het dan zijn prijs waard? Blijkbaar! Is er verder nog iets relevant? Nee!
Bij exoten als Ferrari waar veel handwerk in zit en waar kleine series van worden gebouwd, begrijp ik dat de kostprijs hoog is.

Ik ben benieuwd naar het verschil in kostprijs tussen die van bijvoorbeeld een BMW 3-serie en een 5-serie. De auto’s delen heel veel componenten, motoren, displays, sturen, knoppen spiegels enz. 5-serie is beetje meer metaal, maar of dat de meerprijs in de verkoopprijzen rechtvaardigt?
Idem voor bijvoorbeeld Audi A4/A6 en VW Polo/Golf/Passat.
@henkp1: Precies, de marges op grotere/duurdere modellen is dan ook groter dan op de kleine modellen, sterker nog, op veel ‘kleine’ auto’s onderin het assortiment wordt soms zelfs verlies geleden, maar je móet mee met de concurrent, anders bied die als enige een kleine auto aan en kan dus meer vragen (en eventueel wél winst maken)
Vergeet niet dat Ferrari ook veel geld pakt op one-off’s. De wagen van Eric Clapton bedroeg 2 miljoen euro volgens sommige journo’s. Dit is een bestaand model met ander kleedje. Als ze 3 zulke wagens bouwen per jaar kan je snel rekenen dat hun winst per model giga is.
Het verkopen van onderdelen heeft ook helemaal geen invloed op hoeveel winst je maakt
Interessant artikel. Kan iemand mij helpen met een vraag over dealers? Ik neem aan dat de omzet van Ferrari (over verkochte auto’s) simpelweg orders van de dealers bedragen? Dat zou dus betekenen dat als ik als dealer 10 wagens bestel bij Ferrari a 500.000 per stuk Ferrari een omzet draait van 5 miljoen. Maar waar zit de winst voor de dealer? Verkoop hij die wagen voor 550.000 aan de klant? Of is de verkoopprijs (even belastingen etc. daar gelaten) een stuk hoger dan de prijs die de dealer moet aftikken aan ferrari?
@timobac: je moet het zo zien, een gemiddeld dealer bedrijf in nederland, heeft 10% marge op de Netto catologus prijs (de prijs zonder de belastingen uiteraard), ze hebben dus echt geen vetpot wat veel mensen helaas wel altijd denken!
16k per porsche? Dat is gemiddeld waarschijnlijk minder dan 10% winst, dat is toch niet zo schokkend? In de praktijk zelfs minder aangezien er ook veel inkomsten zijn uit andere producten dan de verkoop van auto’s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).