• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche verkoopt minder auto’s, maakt blubberdikke winst

Auteur: jaapiyo, gepost 21 maart 2021 om 16:59 – 26 Reacties

Porsche winst

Porsche heeft in 2020 minder auto’s verkocht. Maar dat is niet heel erg, want ze maken alsnog blubberdikke winst.

Onlangs reflecteerden @wouter en zijn matties van The Collectables eens op hun leven. Daarbij stelden zij zichzelf harde vragen. Welke auto hadden ze moeten kopen die ze uiteindelijk niet gekocht hebben? In alledrie de gevallen betrof dat een Porsche. Dit lijkt ons in ieder geval ruim voldoende data om een algemene regel uit te extrapoleren. Koop je geen Porsche, dan krijg je daar later spijt van.

Helaas zijn er in 2020 op basis van deze wetmatigheid iets meer mensen die later spijt zullen hebben dan in 2019. Porsche verkocht in 2019 namelijk nog een dikke 280.000 auto’s. In 2020 waren dat er circa 272.000. Jaja, de welgestelden der aarde zijn dus ook hard getroffen door het coronavirus. Of wellicht is de line up gewoon wat sleets geworden, wie het weet mag het zeggen.

Hoe dan ook is de lichte daling in verkopen geen reden voor enorme Stuttgartse somberheid. Porsche’s omzet steeg ondanks de verkoopsmin van zo’n 8.000 auto’s namelijk met 0,6 procent, naar 28,7 miljard Euro. De nettowinst steeg zelfs met dertien procent, naar 3,2 miljard Euro. Dat laatste is echter geen eerlijk vergelijk. Porsche moest in 2019 namelijk nog een dikke boete van 535 miljoen aftikken, omdat Audi ze wat sjoemeldiesels in de Duitse maag gesplitst had.

Met een operationeel winstpercentage van 14,6 procent bereikt Porsche bijna het nagestreefde doel van vijftien procent. Goed nieuws dus voor het voormalige sportwagenmerk. En er is nog meer goed nieuws. Topman Oliver Blume verwacht namelijk dat Porsche dit jaar voor het eerst meer dan 300.000 auto’s kan verkopen. Op zich best bizar, als je nagaat dat er van de 944 in bijna tien jaar in totaal zo’n 150.000 stuks gemaakt zijn en die auto toen gold als de productieknaller van het merk. Koop jij dit jaar ook een nieuwe Porsche? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Porsche online
    Porsche verkoopt steeds meer nieuwe auto's online
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Mijn Auto: Porsche 911 Carrera CS van Arjen
  • Mijn Auto: Porsche 992 GT3 van Patrick
    Mijn Auto: Porsche 992 GT3 van Patrick

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, geld, oliver-blume, Porsche

Vorig bericht: « Netflix geld voor de F1 wordt ontzettend oneerlijk verdeeld
Volgend bericht: Bentley inspireert de sluimerende dichter in je »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lars zegt

    21 maart 2021 om 17:08

    Fijn dat ze zoveel winst hebben gemaakt. Ook knap dat ze zoveel Taycans hebben verkocht (Bijvoorbeeld een witte Taycan 4s uit de franse campagne)

    Login om te reageren
    • geen1234 zegt

      21 maart 2021 om 18:42

      Alleen maar fijn voor Porsche aandeelhouders. Voor de porsche kopers betekend het gewoon minder waar voor je geld.

      Login om te reageren
  2. sportabgasanlage zegt

    21 maart 2021 om 17:19

    Voor een nieuwe heb ik voorlopig geen budget, en iemand anders mag best voor mij de eerste 25-50K afschrijven. Hopelijk dit jaar wel mijn eerste Porsche op de oprit. Twijfel nog sterk tussen de 981 Cayman S of 911 (997.2) Carrera coupé. Interieur en handling van de 981 zijn natuurlijk superieur, maaar ja… Geen 911 he 😉

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      21 maart 2021 om 18:25

      Ga dan voor de Cayman S … je zal er geen spijt van hebben.
      En wat nu niet kan, komt later nog wel. Alles op zen tijd.
      Veel succes !

      Login om te reageren
    • The Stig NL zegt

      21 maart 2021 om 18:37

      @sportabgasanlage: Ik zou me vooral niets aantrekken van het ‘niet hebben van een 991’. Als de Cayman je meer aanspreekt, neem je toch lekker die?!
      Natuurlijk kan het zijn dat jij nog andere dingen overweegt die in het voordeel van de 997 zijn, maar dat is natuurlijk heel iets anders :)

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        21 maart 2021 om 18:43

        Enige wat echt voordelen van de 911 zijn is 1) een achterbank voor mensen zonder onderlichaam en 2) restwaarde is stabieler.

        Login om te reageren
        • frederik zegt

          21 maart 2021 om 19:14

          @sportabgasanlage: Tja in mijn 911 passen een surfplank en mijn kinderen (toegegeven niet tegelijk) en dat is toch wel behoorlijk handig!

          Login om te reageren
          • sportabgasanlage zegt

            21 maart 2021 om 19:16

            Gelukkig heb ik geen surfplank én geen kinderen.

            Login om te reageren
          • geen1234 zegt

            21 maart 2021 om 19:34

            Wel heel klein plankje dan.

            Login om te reageren
        • gt4porsche981 zegt

          22 maart 2021 om 07:09

          @sportabgasanlage: restwaarde hangt helemaal van het type af, een 911 is wel een grotere doelgroep dus hij zal wel sneller verkopen.

          Login om te reageren
  3. dwfc zegt

    21 maart 2021 om 18:28

    14.6 % …. ik ken een Zuid Afrikaan die van zulke marges droomt … denk dat het bij dromen blijft.
    Enkel Ferrari doet nog beter in het wereldje.

    Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      22 maart 2021 om 05:00

      Die Zuid Afrikaan haalt 1 van de hoogste marges per auto in de auto industrie. :)
      Alleen gaat dat per direct weer in de uitbreiding van de productie faciliteiten.
      Om het even bij de feiten te houden.
      Verder top van Porsche super stabiel merk.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 maart 2021 om 08:30

        Als het direct weer geïnvesteerd moet worden is het dus geen marge. Porsche doet precies het zelfde qua investeringen maar houdt onderaan de streep ook nog winst over.

        Login om te reageren
        • jelmer zegt

          22 maart 2021 om 10:02

          Schaalt Porsche net zo snel op, of staat hun productieinfrastructuur al?

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            22 maart 2021 om 10:59

            Porsche gaat natuurlijk sneller, die hebben zelf ervaring en kunnen die ook nog van VW betrekken. Tesla heeft twee fabrieken wereldwijd en een hobby schuur in Tilburg. Porsche heeft natuurlijk ook veel meer modellen en varianten op de markt. Tesla heeft twee modellen in twee carrosserie varianten met een handvol aandrijvingen, een paar uitvoeringen en met zeer beperkte optie mogelijkheden. Die zijn gewoon nog niet zo ver.

            Login om te reageren
  4. jarnobakker zegt

    21 maart 2021 om 18:37

    Met zo’n grote winstmarge vraag ik mij af of het niet echt een veredelde volkswagen is

    Login om te reageren
    • geen1234 zegt

      21 maart 2021 om 18:48

      Winst marge op die tesla’s is velen malen hoger, daarom is die beursnotering zo hoog. EV is nu eenmaal makkelijker in elkaar te schroeven.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        21 maart 2021 om 19:15

        @geen1234: ehh, weet niet of je een troll bent, maar Tesla deed net aan 2% ebitda vs 15% bij Porsche over 2020

        Login om te reageren
        • dwfc zegt

          21 maart 2021 om 19:22

          Tja … denk dat ” Geen ” geen economie lessen heeft gevolgd !
          Ebit 6.35 % .. inclusief emissie commissies !

          https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/ebit-margin

          Login om te reageren
        • geen1234 zegt

          21 maart 2021 om 19:41

          Welke investeerders gaan miljarden investeren in iets dat 2% levert??? Ik kan niet eens investeerders vinden voor iets als 20%.
          Denk je echt dat een Model S, 98k aan productie kosten heeft? Heb je hem wel eens naast een 7 serie van 100k gezet? Dan begrijp je toch wel dat er een significant verschil is.

          Ik moest ebitda even opzoeken. Dus wellicht is het iets als: Models 50% winst, 45% besteed aan giga factories.

          Login om te reageren
  5. Charles Taycan 4S zegt

    21 maart 2021 om 19:11

    Ondanks Corona in 2020 slechts 8.000 stuks minder en toch meer winst, knap gedaan Porsche! Ik heb in januari 2021 ook een kleine bijdrage geleverd idd @Lars.!😉👍 Avec Plaisir!

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      21 maart 2021 om 19:43

      Afgerond 12.000 € winst per geleverde auto ….

      Ferrari is en blijft in deze sector toch wel de wereldkampioen.
      Mooi verdienmodel :-)

      https://topgear.nl/autonieuws/winst-per-auto-bij-ferrari-is-best-fors/#:~:text=Car%20Industry%20Analysis%20onderzocht%20wat,dit%20bij%20lange%20na%20niet.

      Login om te reageren
  6. vacano zegt

    21 maart 2021 om 23:32

    Ondanks dat de Porschefanatici ( diegene die zich nooit een Porsche kunnen veroorloven) de Cayman geen echte Porsche vinden, vind ik het een leuk rijdende kar voor een redelijk acceptabele prijs.
    Panamera, Macan en Cayenne zouden nooit op mijn oprit staan, laat staan in mijn garage.
    Tesla is overpriced, troep met een goede marketing. Uiteindelijk is snelladen duurder dan korttanken.
    Voor de prijs van een Tesla S heb je hier een Mustang en een Camaro of Challenger.

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      22 maart 2021 om 20:37

      De Cayman is op circuit beter dan een 911 … maar dat kunnen ze helaas niet promoten :-)
      911 is en blijft het icoon

      Login om te reageren
  7. Alfarobert zegt

    22 maart 2021 om 09:18

    Hebben ze toch wel staatsteun gehad hoop ik om het personeel te kunnen blijven betalen? Zoals DAF,Adecco,etc.

    Login om te reageren
  8. dwfc zegt

    22 maart 2021 om 20:55

    Je moet de inlassing van Mashell eens begrijpend lezen.
    De afschrijvingen van VW group zijn hoger in absolute cijfers, niet in %.
    Bijkomend zal Tesla nog heel veel afschrijvingen kunnen inboeken de komende jaren.
    Tesla loopt nog mijlenver achter als ze hun productieaantallen van 10.000.000 wagens per jaar willen behalen. De oude reuzen hun structuur staat er reeds … de investeringen voor de ombouw naar EV productie zijn bezig en kost …. minder dan nieuwe fabrieken opzetten.
    Misschien dat investeerders zoals jij die geen cijfers analyseren en de term ” als Tesla binnen ” hanteren. Maar dat is geen zekerheid.
    Ik ben geen VW group fan maar op 2 jaar tijd lanceren ze 18 pure EV modellen in hun huis.
    T’zijn Duitsers,… veel minder grootspraak maar wel meer resultaten.
    En dan zijn de Aziaten nog een inhaalbeweging bezig.
    Koop dan nog maar wat TLSA shares bij als je vertrouwen hebt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North