• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel jaar kan Max de GP Oostenrijk nog winnen

Auteur: willeme, gepost 15 maart 2023 om 15:11 – 1 Reactie

GP Oostenrijk

De GP van Oostenrijk komt nog een paar keer terug.

Veel coureurs hebben een GP die ze graag winnen. Vaak omdat de kwaliteiten van de auto of coureur past bij de baan. Meestal is het natuurlijk een combinatie van die twee. Senna was ongenaakbaar op Monaco, terwijl Lewis Hamilton erg sterk is op Silverstone. Michael Schumacher zijn baan was Magny-Cours: daar won hij acht keer!

Max Verstappen heeft het meeste gewonnen in Mexico: maar liefst vier races. Vandaar dat wij altijd Maxico zeggen. Ha ha. Op nummer 2 staat de Red Bull Ring, daar won de Nederlander maar liefst 3 keer. Daar kan Verstappen 8 keer van maken, want er is een nieuwe deal getekend.

GP Oostenrijk tot en met 2027

De Red Bull Ring zal namelijk tot en met 2027 de GP van Oostenrijk blijven organiseren, aldus Formula1.com. Er is net een overeenkomst gesloten tussen de organsisatoren van de Oostenrijkse GP én de FOM (Formula One Management).

GP Oostenrijk

Het is best opmerkelijk, want waar legendarische (geachte) locaties als Hockenheim en de Nürburgring nauwelijks bezoekers wisten te trekken, is dat in Oostenrijk geen enkel probleem. Vorig jaar was de race uitverkocht: er waren 303.000 toeschouwers, waaronder erg veel Nederlanders.

De extra vier races betekent dat we vanaf nu nog 5 keer een Oostenrijkse GP zullen krijgen. De editie van dit jaar valt namelijk nog onder de oude overeenkomst.

Tribune

De GP van Oostenrijk staat dit jaar voor 2 juli op de agenda. Op 1 juli zal er een sprintrace verreden worden. Of de sprintraces terugkeren de jaren erna, is niet bekend.

Korte historie

De eerste GP van Oostenrijk werd in 1963 gereden, nog op het vliegveld van Zeltweg. Dat was gewoon een L-vormig stuk beton. In 1969 reden de heren voor het eerst op de Ostereichring (de voorloper van de baan die we nu kennen).

De eerste officiële race op die baan die meetelde voor het kampioenschap was in 1970. Tot 1976 was dat op het oude circuit, dat veel sneller en gevaarlijker was.

GP Oostenrijk

Vanaf 1976 werd de baan iets ingekort en de snelle stukken eruit gehaald. Na 1987 verdween de race vervolgens van de kalender. Vervolgens werd er vanaf 1997 gereden op de A1-Ring (min of meer dezelfde baan) tot 2003.

Voor deze editie in 2023 is er reden voor een feestje, want de GP van Oostenrijk viert dit jaar zijn tiende verjaardag sinds de terugkeer van de race in 2014.

Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Bahrein 2023!

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen GP Engeland Track Guide
    Video: Max Verstappen GP Engeland Track Guide
  • Video: Max Verstappen GP Frankrijk Track Guide
  • Start GP Oostenrijk: Verstappen 1, Russel tikt Perez eruit
  • Video: Max Verstappen Azerbeidzjan GP Track Guide

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, oostenrijk, Racing, Video

Vorig bericht: « Goedkope elektrische Volkswagen bevestigd: 20 mille!
Volgend bericht: Bied mee op deze Lotus die even zeldzaam als licht is »

Lees Interacties

Reacties

  1. awesome zegt

    15 maart 2023 om 16:21

    Lekker toch! Mooi circuit.

    Of topic: Leclerc heeft z’n eerste gridstraf van het seizoen te pakken: 10 plekker in Saudi Arabie. Dat gaat geen mooi seizoen worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North