• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stand na GP Bahrein 2023 en 6 dingen die ons opvielen

Auteur: willeme, gepost 6 maart 2023 om 07:00 – 19 Reacties

Stand na GP Bahrein 2023

Wat is de stand na de GP Bahrein 2023? Lees hier alles dat je moet weten over afgelopen weekend!

Man, dat was genieten gisteren! Dan wacht je maandenlang op de eerste race van het seizoen in de hoop dat er eindelijk meer actie op de baan komt. En verrek, dat was er! Nee, niet vooraan. Dat behandelen we zo eventjes.

Nee, we doelen op de actie achter de Red Bulls. Er waren veel inhaalacties veel coureurs en teams zijn aan elkaar gewaagd. Wat dat betreft lijkt de opslag van de FIA-reglementen zijn vruchten af te wachten.

Ondanks de boude uitspraken die wij zo gaan doen, moeten we even een disclaimertje plaatsen. Zowel de wintertests als de eerste race vonden plaats op het Bahrein International Circuit in Sakhir. Die baan is niet helemaal representatief voor het komende seizoen. De krachtsverhoudingen zullen pas na een paar races wat duidelijker zijn.

Max

Opvallende dingen

Without further ado, deze zes dingen vielen ons het meeste op aan de GP van Bahrein 2023:

Verstappen is de nieuwe Hamilton

We kunnen niet anders dan concluderen dat Max Verstappen de nieuwe Lewis Hamilton c.q Michael Schumacher is. Natuurlijk, daar zijn nog wel 5 titels voor nodig om hen te evenaren, maar we doelen voornamelijk op de vorm. Geen enkel moment leek het erop dat Verstappen het echt lastig had. Sterker nog, hij heeft niet eens de auto maximaal belast. Waarschijnlijk had de overwinning een stuk dominanter gekund. Natuurlijk, het seizoen is nog jong, maar een betere start van het seizoen is niet denkbaar.

Stand na GP Bahrein 2023

Alonso is weer terug

Natuurlijk zag het er al goed uit in de wintertests. Heel erg goed. Maar het is altijd maar de vraag of die vorm ook in de race te zien is. En ja hoor: Fernando Alonso leverde een zeer knappe prestatie. Zeker omdat zijn start niet perfect was. Dat niet alleen, ook werd Alonso eventjes geraakt door zijn teammaat. Desondanks reed Alonso op eigen kracht de Aston Martin F1 auto naar het podium met fraaie inhaalacties.

Alonso

Solide debuut De Vries

Nyck de Vries kende een ongelukkige start van het jaar. In de kwalificatie was hij stijf laatste. In de race ging het al ietsje beter. Hij profiteerde van pech van anderen, maar kon niet echt een vuist maken. Het is vrij lastig te bepalen waar hij staat. Wel is het een heel volwassen coureur. Hij bleef uit de problemen, hielp waar mogelijk zijn teamgenoot en maakte in de race geen fouten.

Stand na GP Bahrein 2023

Mercedes compleet de weg kwijt

Het is bijna aandoenlijk als je Hamilton hoort zeggen ‘lets keep pushing’. Heel erg goed bedoeld, maar heeft het wel zin? Waar duidelijk was dat Mercedes-AMG Petronas F1 Team vorig jaar een enorm probleem had (porpoising), zijn ze dit jaar gewoon te traag. Nu moeten we eerlijk bekennen dat het in de race nog niet eens zó slecht ging. Wellicht dat de status quo op een andere baan iets verschuift. Maar voor nu is Mercedes dolende en is de oplossing niet zo snel voorhanden.

Mercedes

Regie wonderlijk

Natuurlijk, het is voor de regie ook wennen dat er meer actie dan ooit op de baan is. Dus dat ze links en rechts een moment missen, is helemaal niet erg. Maar afgelopen weekend was het bijna GP Monaco-wonderlijk met de regie. Diverse inhaalacties gingen compleet aan ons voorbij, terwijl we dan wel konden kijken naar Valtteri Bottas. Ook mooi. Ach ja, het is voor hen ook de eerste race van het seizoen.

Stand na GP Bahrein 2023

Nog een hoop te doen bij Ferrari

Houd even in het achterhoofd dat Frédéric Vasseur pas een paar weken de nieuwe teambaas is. De Scuderia Ferrari maakte toch – wederom – de fragiele indruk waarvoor Binotto naar huis werd gestuurd. De boardradios kwamen weer ouderwets onhandig over (Sainz moest hen weer corrigeren c.q. overrulen) en de auto van Leclerc begaf het. Het seizoen is nog maar net begonnen (Verstappen viel vorig jaar ook uit met pech), maar het lijkt erop dat Ferrari de vorm van het vorige seizoen heeft meegenomen. Niet handig.

Vasseur

Rijderskampioenschap

Dat is makkelijk. De stand van het kampioenschap is identiek aan de uitslag van de race! Het is nog maar de eerste race, maar toch kunnen we al een paar dingen eruit opmaken. De Aston Martin is ook in racetrim snel, terwijl de Haas in racetrim teleurstelt. Bottas pakt hier knap puntjes, net als Gasly.

Stand na GP Bahrein 2023

De stand na de GP Bahrein 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:

PositieCoureurTeamPunten
1VerstappenRed Bull25
2PérezRed Bull18
3AlonsoAston Martin15
4SainzFerrari12
5HamiltonMercedes10
6StrollAston Martin8
7RussellMercedes6
8BottasAlfa Romeo4
9GaslyAlpine2
10AlbonWilliams1
11TsunodaAlphaTauri0
12SargeantWilliams0
13MagnussenHaas0
14De VriesAlphaTauri0
15HülkenbergHaas0
16ZhouAlfa Romeo0
17NorrisMcLaren0
18OconAlpine0
19LeclercFerrari0
20PiastriMcLaren0

Constructeurskampioenschap

Het was bijna onmogelijk om een idee te krijgen wat de verstandhouding zou zijn tussen de teams naar aanleiding van de wintertestdagen en de trainingen. Sterker nog, zelfs na de kwalificatie was dat nog erg lastig om te bepalen (komen we zo nog eventjes op terug). Verrassing: Aston Martin is nu het tweede team achter Red Bull. Williams pakte alvast zijn eerst punt.

Max

De stand na de GP Bahrein 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:

PositieTeamPunten
1Red Bull43
2Aston Martin23
3Mercedes16
4Ferrari12
5Alfa Romeo4
6Alpine2
7Williams1
8AlphaTauri0
9Haas0
10McLaren0

Kwalificatieduel

Het bepalen van de krachtsverhoudingen was in de kwalificatie onmogelijk. Red Bull rijdt vooraan, daarachter Aston Martin, Ferrari en Mercedes. Maar de volgorde daarna is lastig te bepalen. Tijdens de kwalificatie was duidelijk dat de ervaren coureurs beter uit de verf kwamen dan de rookies. Sterker nog, 3 debutanten (De Vries, Sargeant en Piastri) bleven steken in Q3.

Stand na GP Bahrein 2023

De stand na de GP Bahrein 2023 in het kwalificatieduel is als volgt

TeamCoureurCoureur
Red BullVerstappen (1)Pérez(0)
FerrariLeclerc (1)Sainz (0)
MercedesRussell (1)Hamilton (0)
AlpineOcon (1)Gasly (0)
McLarenNorris (1)Piastri (0)
Alfa RomeoBottas (1)Zhou (0)
Aston MartinAlonso (1)Stroll (0)
HaasMagnussen (0)Hülkenberg (1)
AlphaTauriTsunoda (1)De Vries (0)
WilliamsAlbon (1)Sargeant (0)

Snelste raceronde

Alpine en Alfa Romeo zitten verstrengeld in een heftige strijd. Althans, dat vond Alfa Romeo. Pierre Gasly had de snelste raceronde in handen, maar vlak voor het einde werd Zhou in de Alfa Romeo naar binnen gehaald voor een setje verse banden. Daarmee pakte Zhou de snelste tijd af van Gasly. Daar krijgt de Chinees geen punten voor, want hij finishte buiten de top 10.

Alfa

De onderlinge stand na de GP Bahrein 2023 qua snelste racerondes is als volgt:

CoureurTeamAantal snelste racerondes
ZhouAlfa Romeo1

Driver of the day

Dat kon uiteraard maar één persoon zijn. Fernando Alonso reed op eigen kracht naar het podium toe in de Aston Martin. Nu moeten we zeggen dat Lance Stroll met gebroken teen en geblesseerde pols ook een pluim verdient. Maar Alonso maakte zijn heldenstatus helemaal waar door te rijden met het mes tussen de tanden.

Stand na GP Bahrein 2023

De onderlinge stand na de GP Bahrein 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:

CoureurTeamAantal nominaties
Fernando AlonsoAston Martin1

Heeft de Autoblog redactie de race goed voorspeld?

Voor de verandering is Jaap met stip op één! Hij pakt twee maal vijf punten door P1 en P2 juist te voorspellen. Michael had Verstappen goed gegokt, maar had Mercedes toch echt te hoog ingeschat. Dat geldt al helemaal voor Wouter, die voorspelde dat Hamilton wel eventjes zou gaan winnen. Opvallend, geen van de drie redacteuren had een rol voor Alonso voor ogen.

Stand na GP Bahrein 2023

De stand na de GP Bahrein 2023 in het redactie-klassement is als volgt:

RedacteurPunten
Jaap (VER, SAI, LEC)10
Michael (VER, RUS, HAM)5
Wouter (Ham, VER, Rus)1
Goede coureur = 1 punt, goede coureur op juiste positie: 5 punten

Deze Grand Prix is al verreden:

  • 5 maart | GP van Bahrein
Ferrari

Deze Grands Prix staan nog op de kalender

  • 19 maart | GP van Saudi-Arabië
  • 2 april | GP van Australië
  • 16 april | GP van China
  • 30 april | GP van Azerbaijan
  • 7 mei | GP van Miami
  • 21 mei | GP van Emilia Romagna
  • 28 mei | GP van Monaco
  • 4 juni | GP van Spanje
  • 18 juni | GP van Canada
  • 2 juli | GP van Oostenrijk
  • 9 juli | GP van Verenigd Koninkrijk
  • 23 jul | GP van Hongarije
  • 30 juli GP van België
  • 27 augustus | GP van Nederland
  • 3 september: GP van Italië
  • 17 september | GP van Singapore
  • 24 september | GP van Japan
  • 8 oktober | GP Qatar
  • 22 oktober: USA
  • 29 oktober: Mexico
  • 5 november: Brazilië
  • 18 november: Las Vegas
  • 26 november: Abu Dhabi
Stand na GP Bahrein 2023

De eerste meters van de GP van Saudi-Arabië worden verreden op 17 maart om 14:30.

Ook interessant!

  • Uitslag Formule 1: Grand Prix van Bahrein 2023
  • GP Bahrein 2023
    Start GP Bahrein 2023 [video]
  • Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Bahrein 2023
  • VT1 Bahrein
    VT1 Bahrein: zit Mercedes te sandbaggen of zijn ze gewoon slecht?

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, lijstjes, Racing

Vorig bericht: « Is Jack Plooij klaar met de Formule 1?
Volgend bericht: Rijbewijs houden? Meer keuringen om te kunnen blijven rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    6 maart 2023 om 07:31

    Nog een dingetje: RB kon soft – soft – hard rijden. En alsnog later pitten dan andere teams die soft – hard – hard reden.
    Ik ben bang dat het heel veel 1 – 2tjes worden voor RB dit seizoen. Als je zo dominant vooraan rijdt, dan rij je niet op de limiet, want waarom zou je. Qua racepace was Verstappen in de 1e rondes bijna een seconde sneller dan de rest van het veld. Plek 3 wordt de spot om voor te vechten voor de andere teams. De naam van Verstappen en RBR kunnen al op de wereldbekers gegraveerd worden.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 maart 2023 om 08:30

      Analoog aan de soms merkwaardige regie, miste men ook dat Verstappen na de eerste pitsstop opnieuw op softs naar buiten was gegaan. Pas na een ronde of zes werd dat gecorrigeerd. Het toont ook wel de ballen die Red Bull met de teamstrategie durft te tonen; vooraf werd door het Britse commentaar gesproken over de ‘strategische misser’ die Red Bull zou hebben gemaakt door bij de kwalificatie een extra setje harde banden te hebben gebruikt, waardoor ze er nog ‘maar’ één setje van over hadden voor de race.

      Login om te reageren
  2. harrie zegt

    6 maart 2023 om 08:00

    Verstappen moest echt van het gas van zijn engineer.
    Volgens mij zijn ze bij Red Bull doodsbang dat de ware dominantie zichtbaar wordt en er weer een of andere nieuwe regel uit de hoed getrokken gaat worden.

    Login om te reageren
  3. SpiderIV zegt

    6 maart 2023 om 08:11

    mmmmmmmmmmmm zo positief is start Max natuurlijk niet. Heeft slechts 25 van de 26 mogelijke punten gehaald.

    Login om te reageren
  4. ukbob zegt

    6 maart 2023 om 08:32

    Zevende dingetje:
    McLaren gaat een zware seizoen start tegemoet!
    Ze gaven zelf al aan dat ze wat development issues hadden in aanloop naar het seizoen. Maar race 1 was een zwaardere domper dan ik van ze had verwacht.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 maart 2023 om 09:28

      Die zware seizoensstart hebben ze al gehad, Ze gaan gewoon een zwaar seizoen tegemoet. McLaren is ondertussen zover afgegleden dat ze van een topteam naar een subtopper naar een hekkensluiter zijn gegaan.

      Login om te reageren
      • outlook zegt

        6 maart 2023 om 09:39

        Zout en slakken. Ik begreep wat UKbob bedoelde hoor 😉

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          6 maart 2023 om 11:34

          Ja ik ook wel hoor. Moest alleen wat te zeiken hebben op deze maandagochtend.

          Login om te reageren
  5. Robert zegt

    6 maart 2023 om 08:38

    De schlemielen van het weekend waren toch wel McLaren als team en Ocon als rijder in het bijzonder. Ik bedoel maar: hoe kun je in godsnaam bij elkaar opgeteld 35 seconden(!) aan penalties oplopen in één race?

    Verder is het uitvallen van Leclerc in race één natuurlijk ook opvallend (na diverse onderdelen uitwisselingen in het parc fermé, ’s ochtends voor de race), als ook het statement dat Ferrari naar buiten bracht, stellende dat het geen hydrauliek- of elektronica probleem was, maar echt een motorprobleem. Dan ben je in race 2 van 23 dus waarschijnlijk al aan je tweede motor toe. Stel daar tegenover dat Verstappen al vanaf pak em beet ronde 10 kan gaan ‘managen’, dan moet acht races rijden met één powerunit voor Red Bull straks een appeltje-eitje worden.

    Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      6 maart 2023 om 16:17

      Het was nog heftiger. Ronde 1 bocht 10 gaf de engineer van Max op de radio het volgende bericht mee: “OK Max, gap over 1 second, you can go into maintenance”

      Login om te reageren
  6. porker zegt

    6 maart 2023 om 08:49

    Jaap en Michael doen het even goed/slecht in de voorspelling maar andere punten toegekend?

    Login om te reageren
    • acakoning zegt

      6 maart 2023 om 08:55

      In overzicht staat idd Sainz wat Perez moet zijn

      Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    6 maart 2023 om 08:58

    De Vries solide? Nadat alles gestart was zat de Vries in een DRS treintje, zodra de gozer voor hem (was het Zhou of Gasly?) ging pitten, kon hij er niet meer naar terug rijden. Tot die virtual safety heeft hij ongeveer 8-10 seconden verloren op Tsunoda terwijl de Vries dus niet is opgehouden. Ik weet niet of dat goed is of niet; maar het is iig niet geweldig.
    Pluspunt: hij kon de Sargeant rookie bijhouden, terwijl Albon wel sneller was dan Tsunoda; dus dat is een goed teken.
    Daarnaast had hij geen geluk met de strategie; maar qua plaatsen had het niks uitgemaakt, iedereen die hem inhaalde aan het eind, zat toch al voor m voor de virtual safety.
    Dus ja, geen idee of het team heeft gezien of hij netjes heeft gereden en dat hij nu snel moet/kan leren om net die paar tienden per ronde er wel uit te halen.

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    6 maart 2023 om 09:07

    Je zou de slechte start van Ferrari natuurlijk kunnen vergelijken van de slechte start van Red Bull vorig jaar. het verschil is echter dat Red Bull het probleem redelijk snel onder controle kreeg. Het was een negatieve uitschieter waar ze de rest van het jaar niet mee te maken hebben gehad.

    Ferrari neemt echter de betrouwbaarheidsproblemen mee uit het vorige seizoen. Bovendien deden ze, in tegenstelling tot Red Bull vorig jaar, niet mee om de winst van de GP.

    Gaat Red Bull nu alle races winnen? Mwoah, waarschijnlijk niet. Dat lukte MB ook niet in 2016. races als Monaco en Singapore zijn natuurlijk wedstrijden die ook door andere teams kunnen worden gewonnen. Foutjes bij de pitstops, een andere coureur die een Red Bull de wedstrijd uit tikt, 23 wedstrijden winnen lijkt me vrijwel uitgesloten.

    Albon reed een geweldige race. Of is de Williams gewoon beter dan gedacht?

    Ik ben ook benieuwd wanneer MB besluit van het huidige concept af te stappen en een nieuwe auto gaat ontwikkelen. Ze houden wel heel stijfkoppig vast aan een niet goed werkend concept.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 maart 2023 om 11:38

      Ik ben ook wel beniewd of en zo ja, hoelang Mercedes blijft vasthouden aan hun concept. Duidelijk is nu wel dat het niet werkt. Ho Ping Tun omschreef hun concept vorig jaar mooi: je kunt een mountainbike wel sneller maken door het stuur te vervangen door een racestuur en er racewielen onder te schroeven, maar in de basis blijft het toch een mountainbike en geen racefiets. Vorig jaar kon Mercedes het er nog op gooien dat de auto te erg stuiterde. Dit jaar is hij gewoon echt te langzaam.

      Een nieuw concept bouwen betekent daarnaast ook heel veel ontwikkelingsgeld erin steken en dat kan niet zomaar met de budgetcap. Als blijkt dat ze het concept dit jaar ook niet werkend krijgen, dan zullen ze volgend jaar wel moeten. En dan zal waarschijnlijk betekenen dat ze dan ook nog 1 of 2 seizoenen niet vooraan mee doen.

      Login om te reageren
  9. jensoffbutton zegt

    6 maart 2023 om 09:20

    Devries solide?

    Devries was even solide als een ikea kast na 5 keer te verhuizen: Ofwel is die Alpha Tauri heel zwak maar goed was het niet hé.

    Zelfde verhaal voor de andere nieuwe rijders. Eigenlijk heeft Logan Sargaent nog het minst ontgoocheld. Iedereen gaf hem voor het seizoen al de laatste plaats maar ik twijfel of Williams eigenlijk achteraan in de pikorde zit.

    Ik heb het gevoel dat er dit jaar geen één ontstellend zwak team is, maar er een 4tal teams even sterk zijn in die kelder: Alpha Tauri, Haas, Mclaren en Williams

    Het middenveld is enkel Alpine en Alfa Romeo. De rest kan races winnen (als Max pech heeft).

    Login om te reageren
  10. thearchitect zegt

    6 maart 2023 om 11:27

    Laten we vooral niet vergeten dat dit de eerste race is van de 23.
    Vorig jaar na race 3 dacht iedereen nog dat het WK in ieder geval naar een Ferrari coureur zou gaan nadat Max al twee keer was uitgevallen.
    Uiteindelijk zou Max 15 keer winnen en met een straatlengte op iedereen wereldkampioen worden.

    Login om te reageren
  11. MaartenD zegt

    6 maart 2023 om 12:15

    Solide debuut De Vries ? @Willeme Ben jij stiekem de voorzitter van de Nyck de Vries fanclub? ;-) Reed geen duik in een pakkie boter tijdens de vrije trainingen en was onzichtbaar tijdens de race.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      6 maart 2023 om 12:42

      @maarten020:

      Hahahaha, nee, niet eens!

      De Vries heeft het gewoon keurig gedaan. Zijn eigen kwalificatie was eigenlijk zijn enige echte fout. Daar verprutste hij het voor zichzelf door in een foutje in de eerste bocht. Ik denk dat hij zich wel iets beter kon kwalificeren. De race deed hij uitstekend, vind ik. Hij stond op een wat lastige strategie (uiteindelijk niet de goede keuze), maar hij maakte geen foutjes en bleef uit de problemen. Daarbij hielp hij Tsunoda ook nog eventjes aan twee plekken in één bocht.

      Voor een eerste échte race is dit gewoon een solide debuut. Nu geldt dat ook voor de andere rookies, overigens. Het niveau ligt best hoog dit jaar.

      Het enige waar hij wel op moet letten is dat hij Yuki voor blijft. Voor een eerste race is het niet erg, maar hij moet overwegend wel sneller gaan zijn dan Tsunoda. Anders kan AlphaTauri beter een jeugdige coureur inlijven.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North