
Die 350K gaat hij bij lange na niet krijgen, zegt een expert.
Alles draait om de pegels, dus na de uitspraak van de rechter vanochtend zijn je hersens waarschijnlijk nog maar bezig met één ding: krijgt Max genoeg Ekkermannen van supermarktketen Picnic om een Toyota Picnic te kunnen kopen? Portret- en merkenrecht specialist Jacqueline Schaap zet haar reputatie op het spel door een voorspelling te geven aan kwaliteitspublicatie De Limburger.
Jacqueline verwacht dat Max moet denken aan een bedrag van 25.000 Euro. Zij baseert dat op een min of meer vergelijkbare rechtszaak die Louis ‘de bondscoach’ van Gaal ooit voerde tegen het reclamebureau Interbest. Zij gebruikten een van Gaal-lookalike in een commercial zonder de echte Louis daarvoor te compenseren. De oefenmeester eiste 95.000 van het bedrijf, maar kreeg daar uiteindelijk ‘slechts’ 25.000 Euro van toegekend. Schaap denkt niet dat Max op (veel) meer kan rekenen:
350.000 euro is echt veel te veel. Hij heeft niets hoeven doen, zijn gezicht is niet in beeld en het filmpje is maar een dag op Facebook geweest bij Picnic.
Max zal voor een zo groot mogelijke payday moeten aantonen dat het (onrechtmatig) gebruik van zijn populariteit ontzettend veel geld waard is. Mocht dat hem lukken kan hij in München op een plein gaan staan en proclameren dat niet Louis maar hij de beste van Bayern is. De echte winst voor Max is echter al binnen: in de toekomst zal hij vast nog ettelijke miljoenen binnenharken door zijn portretrecht aan chique bedrijven te verkopen. Het bedragje dat hij van de Nederlandse rechter krijgt, kan hij dus met een gerust hart aan het goede doel schenken.
Image-Credit: Cesar Martinez via Twitter
Kneuzen process ..
Tante Jos heeft hard centjes nodig .. eeuwige pauper blijft het toch ook ..
@lincoln: Jos slaat er wel een slaatje uit.
@lincoln: Dat Jos zich zo gedraagt is allemaal de schuld van Trump… period…
@moveyourmind:
Als Trump van elke imitator een euro zou krijgen kan die heel Nederland kopen ..
@lincoln: Zou fantastisch zijn als Trump Nederland kocht!
Make our kleine kikkerlandje great again!
@moveyourmind:
Onzin .. NLers zijn een Balkenende volkje ..
Inclusief pruillipje jankbekkie en loze termen zoals “keihard aanpakken” en “normen en waarden” ..
@lincoln: wormen en naaden…
@lincoln: Maar sar great afgunst heeft Trump van Balkende! Die had het over de VOC mentaliteit. Van toen Nederland nog great was in de gouden eeuw.
@lincoln: dat is toch iets anders. Balkenende werd in zijn tijd ook continu op de hak genomen. Dat is was probleem (satire). Toen Kijkshop een op Balkenende gelijkende schets in een advertentiecampagne plaatste werd deze ook meteen aangespannen.
@potjak: …was geen probleem…
@potjak:
Dan ben je toch een mongool als je daar niet boven kan staan als president ..
Wie zou er oooooit op zo een debiel stemmen ..
@lincoln: dat is jou mening.
Trump zou hetzelfde doen wanneer zijn portret wordt gekoppeld aan een product/merk waar hij zich niet mee kan/wil identificeren.
@potjak:
Whahaha .. als er van iemand veel karikaturen en Photoshops gemaakt zijn het laatste jaar ..
@lincoln: je mist volledig mijn punt…
The problem is that every state has a law (details vary from state to state) giving people a Right of Personality. You cannot use their image to promote a product, business or cause without their permission. In nearly all states, this also excludes use in merchandising. Which is what t-shirt images are.
Trump is very, very litigious. While other presidents have elected to not sue for images that mock them, make false claims, or in other ways denigrate them, Trump is very concerned about image.
@lincoln: kan die ook zonder die euro’s van lookalikes…
Picnic heeft zich verstapt. Man wat een slechte grap.
@hollandsemarokkaan: een marokkaan met humor! Daar hou ik van!
@Nyazzin: het zijn net mensen…
Ik word er niet beter van in mijn portemonnee.
@venividivici: repost!
@gulli: Jij hebt goed opgelet in de AutoBlog klas vandaag ;-)
Prima toch, betaal je als Picnic €25.000 en ben je nog voordeliger uit ook!
@donstil:
Nope .. dat is 25.000 euro duurder ..
@lincoln: 25.000 euro is niet veel om in elke Nederlander zijn hoofd terecht te komen met je merknaam.
@flutterby:
Yep .. 25000 euro teveel ..
Nogmaals .. kneuzen process ..
Alleen kneuzen kunnen dit geneuzel goedkeuren ..
@lincoln: Noemen we dat dan gekneuzel ?
Al dat gezeik en gedoe voor een lousy 25K. Daar kom ik m’n bed nog niet voor uit man.
Als één van Max’ grootste fans kan mijn week niet meer kapot, ben echt helemaal door het dolle heen!
Zo mooi dat Max geheel onverwacht toch nog iets gewonnen heeft dit seizoen…
@moveyourmind: gefeliciteerd!! Lekker gewerkt pik!
Voor 25k zo’n bak aandacht in alle media. Well done Picnic!
@yupyup:
LOL .. omdat een ” expert” het zegt !!
@lincoln: ach, al wordt het 200k, dan is het nog een koopje.
@yupyup:
mwah .. huurmoordenaar is goedkoper ..
Dan is de keuze snel gemaakt ..
@yupyup: achteraf na alle media aandacht kun je dat zeggen. Ik geloof niet dat dit een voorop gezet spel was. Men wou de Jumbo op de hak nemen (mbt snelle levering aan huis) en dacht met een look-a-like van Max erop FB wel mee weg te kunnen komen.
@yupyup: precies, dat is peanuts. En zo heb je toch mooi even heel veel meer exposure van je naam dan dat het filmpje zelf heeft gedaan. De meeste consumenten zullen wel kunnen grinniken om zo’n boevenstreekje. No such thing as bad publicity.
Ik kan mij niet voorstellen dat Picnic “slechts” €25.000 hoeft te betalen. De zaak Van Gaal lijkt weliswaar op die van Verstappen v Picnic, maar het grote verschil is dat de marketingwaarde van Max Verstappen een stuk hoger ligt dan die van Louis van Gaal. Sowieso, als je die lijn van iets meer dan 25% van het geëiste bedrag doortrekt op de eis van team Verstappen kom je net boven de €90.000 uit.