Volkswagen geeft Bulli goodies voor 70ste verjaardag

Auteur: , 28 Reacties

Ja, je moet het die Ben Pon toch nageven. 70 jaar nadat hij met het idee kwam voor de Volkswagen Transporter is het model nog steeds een populaire optie bij bus-liefhebbers.

En ik moet toegeven, ik vind het ook wel wat hebben. Dat komt wellicht mede door het feit ik vroeger als klein menneke met het team in een aftandse T3 naar uitwedstrijden vervoerd werd. Nostalgie. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het vanaf de T4 wat minder is geworden in mijn ogen. De ‘neus’ met de motor voorin maakt die auto’s ongetwijfeld wat minder een death trap dat de Type 2’s, maar dat was juist deel van de charme.

Enfin, inmiddels zijn we al aanbeland bij de zesde generatie Transporter en het busje is met zijn 70 jaar behoorlijk volwassen geworden. Velen weten het wellicht niet, maar je kan nog steeds opteren voor dikke 204 pk sterke motoren in de ‘Bulli’, zowel in benzine- als in dieselvorm. Maar om een dikke bus te creëren is dat natuurlijk maar de helft van het verhaal, je hebt immers ook wat luxe nodig.

Volkswagen snapt dat en komt ter ere van de 70ste verjaardag van de Transporter op de proppen met de Transporter 70 Edition. Zie het als een Golf GTI Clubsport Edition 40, maar dan met extra laadruimte. De opvolger van deze blepper van 10 jaar geleden is volgehangen met dure opties die je normaal zou verwachten in een Arteon.

De ’70 Edition’ is gebaseerd op de Highline die standaard al beschikt over -jawel- een manuele airco en een radio. Maar het speciaaltje doet daar nog een flinke schep bovenop! Je krijgt onder andere LED-koplampen met dagrijverlichting, adaptieve cruise control en een grootlichtassistent. Het uiterlijk wordt verfraaid met bumpers in carrosseriekleur en dikke pornojetsers: 17 inch ‘Cascavel black’ exemplaren in het geval van de instapmotoren of 18 inch ‘Toluca’ velgen voor de versies met 204 pk. 70 Editions met dubbele Cabine krijgen privacy glass en ‘glasslook’ panelen om de bus minder op een wit busje van de pakketbezorgingsdienst te laten lijken.

Maar dat is nog niet alles! De bestuurder en bijrijder kunnen ook nog genieten van de comfort bestuurders- en bijrijdersstoel met armleuningen, het licht en zicht pakket en een multifunctioneel lederen stuurwiel met ‘boordcomputer Plus’. Versies met dubbele Cabine-versie krijgen daarnaast het luxere dashboard uit de Multivan en het Dubbele Cabine Plus pakket. Je voordeel loopt hiermee op 4.800 Euro. Domper is alleen wel dat de lederen bekleding die je op de foto’s in de gallery ziet niet bij de prijs is inbegrepen. Die zal je dus -weliswaar met wat korting- aan moeten vinken op de optielijst. Tsja, het blijft natuurlijk wel een preeeemiummmmjum bus. Nu we het toch hebben over de prijs: de 70 Edition is verkrijgbaar vanaf 23.970 Euro*.

*Alle prijzen vermeld in dit epische bericht zijn exclusief BTW, BPM, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en legeskosten.



28 reacties

Mooi busje. Wel verschrikkelijk duur.
@snorrewietskie:

De leasebak onder de busjes ..
Die lui weten alleen wat het per maand kost ..

En afdingen durven ze toch niet ..
Mooie handel toch ..
Persfoto’s zijn altijd leuk om te zien van een Transporter. Vanwege alle opties die alleen op de demo zitten. Binnen no-time zie je er een rijden met plastic-zwarte bumpers, vol met schade.
@straatzakelijk: ik zie anders erg veel ZZPers met “zwart metalic dubbelcabine met lichtmetalen velgen” Transporters rond rijden. Of het zakelijk nou zo verstandig is je geld in het verfraaien van je busje te steken?
@mashell: er staat hier vaak een T6 met 20” velgen en die ziet er strak uit! Als je er maar voorzichtig mee bent zijn het goede dingen.
@mashell: Jawel, maar met xenon, dsg en lederen bekleding zie je ze zelden. En terecht ook trouwens..
Mooie bus maar je bent gek als je de biturbo 2.0tdi neemt, meest onbetrouwbare product wat ooit door VAG gemaakt is…..
Mooie busjes voor een zzper, laag lease bedrag, maar hoge onderhoudskosten.Als je echt eigen baas bent ga je altijd naar MCB, een Sprinter is zo veel beter.
@kraai: zij de onderhoudskosten bij mb lager bij vw? Je zou denken van niet… ot ben een keer met een caravelle bus naar malaga gereden. Vond echt verrassend lekker rijden voor zo een groot voertuig
@kraai: een sprinter beter? Hoor alleen maar negatieve verhalen over Mercedes bedrijfswagens. Schijnen al te roesten in de folders
@gilettelubbers: Een Sprinter is meer vergelijkbaar met een Crafter.
@smoked: klopt, voor de Vito (vergelijkbaar met de Transporter) geldt hetzelfde
@gilettelubbers: Ik lees geen folders, dat is voor paupers, of gelukzoekers.
@gilettelubbers: Sprinters zijn veel beter dan die crafters. En ja, ook goedkoper want er gaat minder stuk. En dat roesten is geen probleem want ze gaan toch de export in lang voordat ze niet meer door de apk komen. Die eerste tien jaar in nederland overleven ze wel.

En bedrijven die langer met hun materiaal doen halen toch een renault of fiat.
@kraai: een sprinter en een crafter zijn technisch identiek als ik me niet vergis
@sr20det: de motoren zijn wel verschillend.
@mashell: Jep. Wel eens en crafter gehoord met een gezonde motor? Ik let er al enkele jaren op en een paar maanden geleden hoorde ik voor het eerst een crafter zonder gekke bijgeluiden. Mijn mond staat nog open van vebazing.

En dat komt ook overeen met wat de chauffeurs me dan vertellen. Zoveelste turbo of extreem olieverbruik hoor je erg vaak.
@sr20det: de vorige serie was inderdaad identiek op de motoren na. De huidige Crafter is een VW product. De Crafter wordt nu ook verkocht als MAN TGE.
@deora: MAN TGE is veel gebaseerd op de trucks. Zwadere motoren leverbaar en trekvermogen. Rn het Multimedia systeem is beter c.q. uitgebreider.
Geile dubbele cabine heeft die Transporter toch. Kan enkel door een genie ontworpen zijn.
@jochempie:

Achterpassagiers hebben idd wel tyfus veel ruimte ..
Ik zal alleen in een VW busje rijden als er aan alle kanten tenten uit geklapt kunnen worden. Verder vind ik het maar ondingen waar je niet doorheen kan kijken als ze weer eens uiterst links op de linkerbaan gereden worden en je dus geen ruk ziet van wat er voor ze gebeurt.
Volkswagen en geven in één zin. Je moet maar durven.

Mijn eerste VW heb ik jaren gewacht op een monteur uit Wolfsburg omdat ik ervan overtuigd was dat’ie nog niet klaar was van binnen.
Hoewel de dealert dit stelselmatig bleef ontkennen.
Foto’s zijn met een 70 jaar oude camera gemaakt?
Mijn vader rijdt al jaren in transporters. Behalve het standaard onderhoud nog nooit iets aan gehad. Prima bus dus. En je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Kaal zitten ze zover biet uit elkaar.
Als de 3.0 BiTDI er nou eens in komt…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).