• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zuinigste model van 9ff ooit!

Auteur: robbie, gepost 2 januari 2008 om 16:09 – 93 Reacties

Volkswagen Golf 3L 9ff


Wie had dat ooit bedacht! Een model van Porsche tuner 9ff waarmee je 1 op 33 kan rijden! Het is dan ook geen verbouwde Porsche maar een Golf 1.9 TDI. Het gaat hier om een samenwerking tussen VOX Magazin, Auto Motor und Sport TV en 9ff om te bewijzen dat een auto van het formaat Golf ook zuinig kan zijn (en je dus geen Prius nodig hebt).

Om dit te bereiken is de Golf ontdaan van een heleboel overbodig gewicht waarbij wel in het achterhoofd is gehouden dat de Golf wel veilig moet blijven. Er is onder andere gebruik gemaakt van een carbon motorkap en kofferklep en er zijn speciale smalle banden gemonteerd. Auto Motor und Sport TV heeft de transformatie van de Golf uitgezonden op TV in een 10-delige serie die begon op 9 mei 2007.

Volkswagen Golf 3L 9ff

Volkswagen Golf 3L 9ff

Volkswagen Golf 3L 9ff

Volkswagen Golf 3L 9ff

Volkswagen Golf 3L 9ff

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

9ff, golf, tuning, Volkswagen

Vorig bericht: « Chinese auto’s veiliger dan Duitse?
Volgend bericht: Is Bertone gered? »

Lees Interacties

Reacties

  1. vla zegt

    2 januari 2008 om 16:10

    spetterend…

    Login om te reageren
  2. nichos zegt

    2 januari 2008 om 16:12

    een beetje zwarte lak op de wielen en je kan undercover door een turkenbuurt rijden

    Login om te reageren
  3. Turbopaultje zegt

    2 januari 2008 om 16:12

    Kosten ? M.a.w. pure volksverlakkerij.

    Login om te reageren
  4. Punto zegt

    2 januari 2008 om 16:13

    Leuk :)
    Maar zorgen die speciale smalle banden niet voor een langere remweg…

    Login om te reageren
  5. musclecar zegt

    2 januari 2008 om 16:13

    mischien best een keertje herspuite want de combinatie van plastiek, carbon en dat ander zwart materiaal en daar bovenop nog rode lak, maakt me misselijk.
    Liefst in het mat, misschien kan dat enkele kilootjes bespare?

    Login om te reageren
  6. Floris zegt

    2 januari 2008 om 16:15

    “om te bewijzen dat een auto van het formaat Golf ook zuinig kan zijn (en je dus geen Prius nodig hebt).”

    Een Prius is niet kleiner dan een Golf :)
    Een BlueMotion Golf doet al 4,5L/100km. Is een stuk minder lelijk dan dit apparaat.

    Login om te reageren
  7. sjaak trekhaak zegt

    2 januari 2008 om 16:18

    die wielen !!!:shock:

    Login om te reageren
  8. A-Town zegt

    2 januari 2008 om 16:19

    Ow wat een vette rims. Ik ga eens kijken of ik die hier kan importeren en dan aan de Homies met hun Escalades kan verkopen. Ik voel een trend aankomen.

    Login om te reageren
  9. Rutger zegt

    2 januari 2008 om 16:25

    lol deze auto lijkt té veel op een modelauto, afgaande op de foto’s. Ik ruik hier neppigheid.

    Login om te reageren
  10. VonStroke zegt

    2 januari 2008 om 16:28

    Och god, wat is dit nu weer voor ‘groene’ onzin? Zal vast wel hoor maar whats the point?

    Login om te reageren
  11. Papa zegt

    2 januari 2008 om 16:36

    Nuchter bekeken verbaast het me dat de prius bestaansrecht heeft, volgens mij is dat alleen door de door Southpark zo juist omschreven reden in de episode: “Smug Alert”

    Login om te reageren
  12. A-Town zegt

    2 januari 2008 om 16:39

    Hebben we niet een of ander Photoshop-genie in the house die effe die wielen onder een ’68 Chevelle kan shoppen??????
    Ben benieuwd hoe dat eruit ziet!

    Login om te reageren
  13. Johannes zegt

    2 januari 2008 om 16:39

    @Rutger

    misschien moet je de laatste zin even lezen :)

    Login om te reageren
  14. Mustang zegt

    2 januari 2008 om 16:39

    Een getunede golf die zuiniger is als een normale ^o)
    Dat klopt niet;)

    Login om te reageren
  15. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 16:47

    Heb het stukje ff snel doorgelezen, ze hebben de golf compleet gestript tot ie uiteindelijk 999kg woog en de 1.9 TDI is vervangen door de 1.2 TDI uit de Lupo 3L.

    Uiteindelijke verbruik was 4,09 L/100km (standaard 5,6L, doel was 3,0L)
    De gebruikte bandjes waren speciale prototypen van Vredestein.

    Maar ff over die Prius: Die is dus ff groter dan de Golf, en sneller dan de standaard 1.9, laat staan deze 1.2. Doe mij de Prius maar.

    Login om te reageren
  16. Stephan zegt

    2 januari 2008 om 16:49

    Tevens ook de traagste auto van 9ff :P

    Login om te reageren
  17. JH zegt

    2 januari 2008 om 16:51

    Gewicht is verlaagd naar 1000kg en de motor is een 3-cilinder diesel uit een lupo (geloof ik). Doel was door gewichtsverlaging de auto zuiniger te maken zonder de veiligheid te verlagen vandaar ook die velgen (stuk lichter dan normaal) Alles wat overbodig is, is eruit gesloopt. De aerodynamica is aangepast (koelopeningen voor zijn dichtgemaakt) Door het gebruik van veel koolstof (deuren, motorkap, kofferklep) is helaas de prijs een stuk hoger geworden…

    Login om te reageren
  18. AMV8 zegt

    2 januari 2008 om 16:51

    Hij mag dan zuinig zijn.
    Maar mooi is ie niet.
    met die vreselijk lelijke velgen.

    Login om te reageren
  19. RenesisHP zegt

    2 januari 2008 om 17:02

    Het is alleen zo jammer dat zuinigheid ook rijplezier gaat kosten, alhoewel de gewichtsbesparing goed is. Alleen die banden en de motor zijn twijfelachtig.

    Login om te reageren
  20. Armada zegt

    2 januari 2008 om 17:04

    W00t. Die velgen maken hem wel echt “af”

    Login om te reageren
  21. Tinos zegt

    2 januari 2008 om 17:06

    Vraag me wel af waarom ze dan niet om het eerste gewicht te besparen voor een drie-deurs hebben gekozen.

    Login om te reageren
  22. Rick zegt

    2 januari 2008 om 17:07

    Dus de auto mag ook MINDEr ademen, appart maar wel leuk!

    Login om te reageren
  23. Luc zegt

    2 januari 2008 om 17:11

    leuk, zo zuinig, maar maak er dan ook wat moois van

    Login om te reageren
  24. M@RS zegt

    2 januari 2008 om 17:14

    Het is er niet mooier op geworden, maar dat was ook niet de bedoeling..

    Login om te reageren
  25. koeniggseg zegt

    2 januari 2008 om 17:20

    met andere velgen zou hij er echt heel knap uitzien! 9ff bewijst dat écht zuinige wagens niet per se lelijk moeten zijn ( in mijn achterhoofd denk ik aan de toyota prius)…

    Login om te reageren
  26. Trabbi zegt

    2 januari 2008 om 17:25

    Niet mis als projectje, laat het carbon gedoe vallen en het valt misschien nog wel te verkopen. En die velgen: prachtig! Klein dekseltje in het hart zoals de Golf II en die kan zo de weg op.

    Login om te reageren
  27. EJS zegt

    2 januari 2008 om 17:32

    k vind t niks..:P geef me ddan toch maar een prius,, ook al is die ook niet moeders schoonste..:P maar tis wel weer es wat anders van 9ff..xD

    Login om te reageren
  28. Jan C. zegt

    2 januari 2008 om 17:34

    Die mensen hebben ook uitgelegd bij Stern TV van RTL dat voor een tuner deze onderdelen relatief duur zijn, want weinig geproduceerd. Zou Volkswagen in zijn productie dit direct hebben gedaan kon het zelfs goedkoper zijn.

    Over de motor hoeven we verder niet zoveel te zeggen, maar de top van een Prius is 170 km/u, de versie met het minste pk van de 1.9 TDI is 176 km/u dus Juppe, doei!!!

    Login om te reageren
  29. RenesisHP zegt

    2 januari 2008 om 17:34

    Ook leuk als je zuinig wil rijden, een korte snelwegoprit. Leuk met opkomend verkeer.

    Login om te reageren
  30. Rick zegt

    2 januari 2008 om 17:36

    Om het zuinige geweld te compenseren staat er (in het filmpje) een dikke cayenne tegenover de golf!

    Login om te reageren
  31. Tinos zegt

    2 januari 2008 om 17:37

    ja leuk als projectje maar niet realistisch:

    – Durch eine leichtere Dämmung wog der Golf immerhin 10 kg weniger.
    – Und auch die 19 kg schwere Batterie wurde gegen einen deutlich leichteren Lithium-Ionen-Akku ausgetauscht.
    – Ein kleinerer Motor
    – eine leichtere Rücksitzbank
    – Bremsscheiben aus Keramik,
    – ein neuer Tank
    – hintere Türen aus Biofaser
    – eine neu konstruierte Hinter- und Vorderachse aus Edelstahl
    – Zwei neue Leichtbautüren sollten vorne noch mal 5 kg sparen.

    Goed te doen in serie productie!

    Login om te reageren
  32. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 17:40

    @Jan C,
    Wow! 6 km verschil. Compenseert de 2 seconden dat ie trager is naar de 100 toch niet?

    Login om te reageren
  33. Jan C. zegt

    2 januari 2008 om 17:43

    @Juppe: Nou nou, die 2 seconden wil ik jou wel eens zien doen dan. Ook een giga verschil. Let wel, ik had het over de minst kracthige TDI-versie!. Nee het spijt me, maar zelfs zonder de 9FF-ombouw was de Prius al een waardeloze en overbodige auto. Het is enkel nog veel duidelijker geworden. VW had wel gelijk toen ze zei dat Hybrides de toekomst niet zijn.

    Login om te reageren
  34. Rovvel zegt

    2 januari 2008 om 17:44

    @Jan C.: De Golf 1.9 tdi 90 pk haalt 0-100 in 12.9s, de 105 pk-versie in 11.3s en de Prius in….taratatataaaa…10.9! Volgens mij is de acceleratie belangrijker dan de topsnelheid, niet? (gegevens uit Carbase van Autoweek.nl)

    @mx5-owner: door de gewichtsbesparing heb je evenredig minder kracht nodig om dezelfde acceleratie te behalen, dus het is nog niet gezegd dat de aangepaste Golf trager is dan de originele versie. Ook de prestaties van de banden zijn nog onbekend. Het gepruttel van de driecylinder is andere koek, vrees ik.

    Ik vind dit toch wel een goeie poging van AMS.

    Login om te reageren
  35. Jan C. zegt

    2 januari 2008 om 17:46

    @Tinos: maar er zijn zat dingen die men wel kan doen, zoals de motorkap uit koolstofvezel. In serieproductie hoeft dat niet duurder te zijn. Zo zijn er zat dingen te bedenken. Heb je serieus 200pk (en dus dito gewicht) nodig in een wat in principe een compacte auto zou moeten zijn?

    Login om te reageren
  36. Jan C. zegt

    2 januari 2008 om 17:48

    @Rovvel: Je kan toch al die 10.9 niet halen in het echie. Er zijn er maar weinig die het aandurven zonder koppeling te schakelen met hun nieuwe heilige koe. Daarbij vind ik dat niet echt wow, zoveel extra tijd is het niet. In de praktijk mis je het simpelweg niet.

    Login om te reageren
  37. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 17:52

    @Jan C,
    Eh.. ik wil jou die 12.9 wel eens zien doen. Ik kan je op een briefje geven dat die Prius een stuk vlotter is. Zeker bij stoplichtenwerk (automaat, meteen 400nm elektrisch koppel op je wielen)
    Hoe is het duidelijk geworden dat de Prius een waardeloze en overbodige auto is in dit artikel? Ik kan daar geen enkele aanwijzing voor vinden, ook niet in andere artikelen.

    Login om te reageren
  38. RenesisHP zegt

    2 januari 2008 om 17:54

    @Rovvel.

    Dat motorblok is nu niet bepaald krachtig te noemen. Zo’n lupo gaat ook niet hard, en wat weegt die? Ik denk dat hij minder snel dan het origineel is.
    Over de banden. Hoeveel grip kan een 155(of minder)mm brede straatband met een lage rolweerstand nu leveren. Genoeg om veilig te rijden wel, maar in verhouding met de originele bandenmaat is het niet veel.

    Login om te reageren
  39. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 17:59

    @mx5-owner,
    Klopt, de Lupo weegt 803kg en gaat in 14,5 sec naar de 100. Als je dat bekijkt snap ik het punt van deze Golf niet, want de zuinigheid van de Lupo haalt ie ook niet.
    Misschien is hybride een idee? :)

    Login om te reageren
  40. Jan C. zegt

    2 januari 2008 om 17:59

    @Juppe: Dat was precies wat ik zei. 12.9 is nog niet zo makkelijk, maar een 10.9 ook niet ;)

    @mx5-owner: een smallere band kan juist in regenachtige omstandigheden veel meer grip geven.

    Login om te reageren
  41. Jan C. zegt

    2 januari 2008 om 18:00

    @juppe: de 9ff is niet gemaakt als stoplichtsprinter ;)

    Login om te reageren
  42. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 18:04

    @Jan C,
    Dat klopt idd. Maar in de praktijk zal de Prius toch een stuk vlotter zijn. Helemaal in de eerste meters door z’n elektrische aandrijving, en doordat je niet hoeft te koppelen. (Gas instampen en gaan, ipv beetje gasgeven, koppeling op laten komen, meer gas, wachten op turbo, overschakelen etc.) Je moet erg alert zijn en je best zijn om dat bij te houden.

    Login om te reageren
  43. RenesisHP zegt

    2 januari 2008 om 18:05

    Jan C.

    Alleen in regen ja, en daar hebben we genoeg van, maar aangezien deze band een lage rolweerstand moet hebben, denk ik dat afwatering geen prioriteit had.

    Login om te reageren
  44. RenesisHP zegt

    2 januari 2008 om 18:06

    Ik heb alleen niemand over de verlaging van dit Golfje gehoord, das tuurlijk wel gunstig voor verbruik en acceleratie(minder luchtweerstand).

    Login om te reageren
  45. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 18:07

    @Jan C,
    Nee dat snap ik, en daar gaat het ook helemaal niet om. Maar ik snap die aversie tegen het hybride gebeuren niet zo. Dan heb je ook een zuinige auto, zonder concessies te doen aan de prestaties of luxe. Waarom is de Prius wel een succes, en de Lupo 3L niet?

    Login om te reageren
  46. Rovvel zegt

    2 januari 2008 om 18:08

    @mx5-owner:

    Over die motor: ik heb de prestaties van de Lupo snel opgezocht, het intrigeert me nl. ook :-). De Lupo 3L woog 803 kg en haalde 100 km/u in 14.5s. Deze Golf weegt 25% meer, dus er valt inderdaad te vrezen dat hij geen potten gaat breken.

    Wat die banden betreft: weet er iemand waarom smallere banden minder hoge bochtensnelheden tot gevolg zouden hebben? Ik dacht altijd dat de wrijvingsweerstand evenredig is met het gewicht dat op de band drukt, en de wrijvingscoëfficiënt (het type rubber dus), maar niet met de grootte van het contactoppervlak (evenredig met de breedte van de band).

    @Jan C.: Dan denk ik toch dat we moeten besluiten dat de Prius minstens even snel is als een Golf 1.9 tdi 90 en 105 pk, waarbij hij zuiniger is op de koop toe (zie ook autoweek.nl). Al eens met een Prius gereden? Ik wel. Erg aangenaam: heel stil, accelereert prettig, comfortabel en laag verbruik. Ik zou het geen straf vinden mocht ik mijn dagelijks woon-werkverkeer met een Prius afleggen.

    Login om te reageren
  47. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 18:12

    @mx5-owner,
    Was wel het eerste wat me opviel :) Ik zou er alleen nog vlakkere velgen onder zetten voor minder luchtweerstand (of dichte doppen erop). Er kan ook nog wel een buitenspiegel af. Een 3 deurs zal ook lichter zijn zoals hierboven al gezegd, en heeft ook niet allemaal van die spijltje over de ramen lopen.
    Vlakke bodemplaat misschien? Er hangen nog steeds van die handremkabels onder.

    Login om te reageren
  48. Jan C. zegt

    2 januari 2008 om 18:12

    Nee een TDI is zuiniger. Zonder hybride. Zou je een diesel-hybride maken is het zelfs nog zuiniger. hybrides zijn een compromis.

    Login om te reageren
  49. floryn zegt

    2 januari 2008 om 18:15

    het is goed dat dit soort zaken bewezen worden. Zouden er ook niet een paar van die platte citroen schijven op de wielen gemonteerd kunnen worden? Gewichtsreductie en aerodynamiseren is niet zo heel heel moeilijker alles gewoon vlak plat en glad maken

    maak de auto:
    – lager
    – lichter
    – gladder
    – zuiniger

    Login om te reageren
  50. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 18:16

    Ze hadden beter dat Lupo blok in een Opel Calibra kunnen hangen, die heeft tenminste een lage Cw waarde :) Wel een leuk ideetje eigenlijk, alleen hou ik niet zo van VW’s of Opels ;)

    Dan maar een Crx met zo’n punt achterop zoals die Civic in het artikel van laatst. Daar een VEi motor in (of Hybride pakket van de Prius, als het past).

    Login om te reageren
  51. Trabbi zegt

    2 januari 2008 om 18:18

    Er zijn er maar weinig die het aandurven zonder koppeling te schakelen met hun nieuwe heilige koe.

    Om snel te zijn moet je net wel heel kort ontkoppelen anders zit je te lang op je syncro’s te wachten.

    Login om te reageren
  52. Rick dos zegt

    2 januari 2008 om 18:23

    Kijk maar even niet naar de tv, schatje. Mensen zijn hier aan het cijferneuken…..

    ….ik ga dan ook gelijk switchen….

    Login om te reageren
  53. Rovvel zegt

    2 januari 2008 om 18:27

    @Jan C.:

    Ik wil niet lullig doen, maar volgens http://www.spritmonitor.de (database met real-lifeverbruiken van Jan-met-de-pet) verbruikt een Prius 5.24l benzine en een Golf tdi (66 kW en 77 kW) 6.15 l diesel. Als je dan weet dat een liter diesel meer energie bevat dan een liter benzine, wordt het verschil in MJ/100 km nog groter… Toen ik een testritje deed met de Prius (ong. 100 km stadsverkeer en snelweg) kwam ik op 5 l rond uit (boordcomputer).

    Login om te reageren
  54. Trabbi zegt

    2 januari 2008 om 18:34

    m’n vorige post bevatte en maar dat wordt ier als html-tag gezien.

    Login om te reageren
  55. Trabbi zegt

    2 januari 2008 om 18:36

    argl

    (QUOTE Jan C.) en (UNQUOTE Jan C.) dus, maar dan tussen de hoekige haakjes…

    Nog een poging

    m’n vorige post bevatte (QUOTE Jan C.) en (UNQUOTE Jan C.) maar dat wordt ier als html-tag gezien.

    Login om te reageren
  56. Jonas zegt

    2 januari 2008 om 18:37

    Wat een bullshit is dit nu weer. De Toyota is het begin van een nieuwe technologie in ontwikkeling die veel deuren gaat openen in de toekomst. Dit is gewoon een stinkende en vervuilende motor in een slick kostuum. Al die aanpassingen kosten trouwens ook een hoop geld. Dit verandert niets aan de huidige situatie.

    Toyota heeft veel werk, tijd en geld in deze technologie gestopt. De batterij alleen al is een staaltje van prachtig werk. Toen ik mijn eindwerk maakte was dat trouwens de batterij met de hoogste vermogensdichtheid ter wereld. Onderzoek op dat niveau maakt de ontwikkeling naar eventueel volledig elektrische auto’s gemakkelijker.

    Ik vind het schandalig dat de Toyota Prius soms zo zwart gemaakt wordt en nutteloos kan genoemd worden volgens sommigen hier. Ik zeg ook niet dat hybride de toekomst is maar het is een geweldig initiatief. Dus vooraleer belachelijke commentaar te geven (wrs gwn omdat het niet bepaald de mooiste wagen is), ga dan eens nadenken en lezen…

    Login om te reageren
  57. Benz zegt

    2 januari 2008 om 18:45

    En de prijs?

    Login om te reageren
  58. Erwin zegt

    2 januari 2008 om 18:49

    Haal de stickers er af en je haalt de 1 op 35 :)

    Login om te reageren
  59. Rovvel zegt

    2 januari 2008 om 19:07

    @Jonas: maar vooroordelen zijn zoooveel gemakkelijker dan nadenken en lezen ;-)

    Login om te reageren
  60. Quinten zegt

    2 januari 2008 om 19:11

    waarom hebben ze niet de 3-deurs versie gedaan??????

    Login om te reageren
  61. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 19:36

    @Jonas,

    Exact.

    Login om te reageren
  62. MRTN zegt

    2 januari 2008 om 19:42

    hij is er niet mooier op geworden, en ik rij nog steeds liever de gti of r32, maar het idee is leuk

    Prius Stinks

    Login om te reageren
  63. Jonas zegt

    2 januari 2008 om 20:06

    ja sorry maar daar kan ik me enorm in opjagen :). Zeker na een jaar lang een te werken aan een 95blz lange GIP over de Prius kan ik enorm foute zinnen zoals:

    – “dat een auto van het formaat Golf ook zuinig kan zijn (en je dus geen Prius nodig hebt).” –

    en: “maar zelfs zonder de 9FF-ombouw was de Prius al een waardeloze en overbodige auto.”

    Ik stel mij trouwens serieuze vragen over het nut van dit hele project maar ik heb dan ook nooit Duits geleerd.
    Ik lees wel elders dat de prijs minimum al €30.000 zou zijn. Een prius heb je voor €26.000 min dan nog eens een belastingsvermindering van €4270 euro (België). Groot verschil als je het mij vraagt, en dan is de Prius toch groter, handiger, en veel leuker om met te rijden door het Power split device. Plus daarbovenop rijd je met een Toyota die in de lijsten van betrouwbaarheid nog altijd beter scoort dan volkswagen.

    Neen begin nog niet te vloeken VW-fans ik ben ervan overtuigd dat jullie dan ook weer argumenten zullen hebben om voor VW te kiezen ipv Toyota maar zuiver met de stelling dat een prius nutteloos is nu deze wagen er is, kan ik echt niet akkoord gaan.

    Verder vraag ik me ook af waarom een grille er is als zij hem gewoon dicht maken…? Voor een Tuners die 1000pk bakken ontwikkelen kan ik me toch niet inbeelden dat ze koeling niet belangrijk vinden. Dat roostertje onderaan de bumper zal daar denk ik niet veel aan helpen maar goed.

    Ik vind het gewoon compleet nutteloos. Gewichtsbesparing wordt al van de eerste wagens toegepast voor betere prestaties maar dan gewoon met een andere essentie…

    Login om te reageren
  64. speedlimit zegt

    2 januari 2008 om 20:07

    @ MRTN

    Uhhh vraagje…heb je aan de prius geroken dan ofzo???
    Had je beter kunnen doen als ie alleen op z’n elektromotor aangedreven wordt…geen uitstoot dus geen stank ;)

    Login om te reageren
  65. Rovvel zegt

    2 januari 2008 om 20:12

    @Jonas:

    Over die grille: ik denk dat de originele grille al serieus overgedimensioneerd was (moet ook dienen voor de motorversies met de meeste warmtedissipatie). Door het inbouwen van het 1.2l motortje in combinatie met de gewichtsbesparing is er gewoon veel minder afvalwarmte en dus koellucht nodig.

    Login om te reageren
  66. NLX zegt

    2 januari 2008 om 20:16

    Waar gaat dit nou weer over joh, dit gaat toch nergens over?

    Login om te reageren
  67. Jonas zegt

    2 januari 2008 om 20:17

    Kan ik wel inkomen. Had trouwens niet zien staan dat het een 1.2 was.

    Tijdens het typen heeft MRTN trouwens nog eens bevestigd wat Rovvel zegt, vooroordelen zijn veel makkelijker dan nadenken en lezen :p

    Login om te reageren
  68. Citrofiel zegt

    2 januari 2008 om 20:33

    Het mag dan veel te duur zijn geworden en er niet uit zien, wat tot resultaat heeft dat het geen goed alternatief is voor een Prius (hoewel, is die wel mooi?), maar ik vind dit toch een gigantische verbetering qua verbruik. Floris zegt dat een Bluemotion 4,5 L/100km doet, en deze dan 3L… Dat is toch mooi een derde er vanaf! Ik vind het een flinke prestatie…

    @ Rovvel; Waar haal je 1.2L vandaan? Er staat toch duidelijk: “Het is dan ook geen verbouwde Porsche maar een Golf 1.9 TDI.”

    Login om te reageren
  69. Jonas zegt

    2 januari 2008 om 20:39

    Zoals ik al zei heb ik het gewoon over de stelling dat de Prius dan nutteloos wordt. Het is mooi en zeker leuk voor een vw tuner om dit te hebben, want uiteindelijk dragen zij dan ook iets bij aan het milieu maar dat wil niet zeggen dat morgen ieder merk zijn auto gaat beginnen uitrusten met carbon. Wat wrs voor hen veel duurder zal uitkomen. Het is zeer goed gedaan maar gewoon niets speciaals en op grote schaal leidt het naar niets.
    Just my two cents :)

    Login om te reageren
  70. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 21:27

    @Citrofiel,
    In het gelinkte artikel staat dat ze er een 3 cilinder diesel uit de Lupo ingelepeld hebben. Dat moet wel de 1.2 van de 3L versie zijn (genoemd aantal pk’s kloppen ook voor die motor).
    Het doel was om een verbruik van 3.0L/100km te realisren, maar ze haalden 4.09L/100km.

    Login om te reageren
  71. Citrofiel zegt

    2 januari 2008 om 21:32

    @ Juppe; Dus AB zet het gewoon weer eens onduidelijk/fout neer? Aha, dan snap ik het. En dan neem ik mijn hele vorige reactie terug…

    Login om te reageren
  72. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 21:54

    Haha, weer eens ja :)

    Login om te reageren
  73. Nick zegt

    2 januari 2008 om 22:41

    @Juppe: In tegenstelling tot populaire conclusies, de 400 Nm koppel word niet meteen beschikbaar gesteld.

    Een variabele weerstand laat het koppel langzaam aan opgroeien tot het punt waar de versnellingsbak tegen kan.
    Er zit immers een CVT in en die kan niet zo goed tegen hoge koppels.

    Wel als we het over het kaliber hebben die Audi gebruikt met de Multitronic.

    Tenzij we het hebben over de eerste generatie Pruisjes met een planetaire automaat.

    Login om te reageren
  74. Rovvel zegt

    2 januari 2008 om 22:51

    @Nick: de tweede generatie heeft ook de bak met planetaire stelsels en dus continu variabele verhoudingen. Het gaat niet om een dafjesCVT waarop die van Audi is gebaseerd.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

    Login om te reageren
  75. Sorcerer zegt

    2 januari 2008 om 22:54

    Wat een kinderachtige reacties zeg…

    Iedereen die afgeeft op en zeikt over de Prius: heb je er zelf wel eens in gereden? Vergeleken met een luxe sedan zoals een Audi/BMW/Volvo rijdt het minder comfortabel, maar langzaam kun je de Prius niet noemen onder de 100 km/h! Elektromotor maakt erg veel goed!

    Maar toch, deze auto lijkt me een beetje een flop: de lupo 3L rijdt ook 1 op 33, maar dan zonder heel veel aanpassingen. VW is maar een klein stukje groter…

    Interessanter is zo zuinig mogelijk rijden met een grote motor: probeer maar eens 1 op 10 te halen met een Ferrari bijvoorbeeld. Dat lijken me de echte challenges en ook de punten waarop de meeste winst te halen valt. Oja, wat BMW doet is ook super: Efficient Dynamics: een accu die wordt opgeladen door remkracht en uitrollen (net als bij de Prius), in plaats van door een dynamo die op de motor hangt; scheelt flink! En daarnaast ook nog een kleppen die dichtgaan om aerodynamica te verbeteren bij koele motor (

    Login om te reageren
  76. Jurgen zegt

    3 januari 2008 om 03:25

    Hmm, oninteressant. Beter een Lupo 3L kopen (worden niet meer gemaakt) en die nog wat tweaken, met bluemotion onderdelen.

    Andere turbo en ECU.

    Met Eco-tuning moet je dan 2,7-2,8 Liter op 100 km kunnen halen.

    Login om te reageren
  77. SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt

    3 januari 2008 om 09:03

    Zal wel aan mij liggen; vind die velgen juist wel mooi,….mooi standaard,..jammer van de fietsbanden,..maar de “kale” velg vind ik wel wat hebben!!

    Login om te reageren
  78. Wouterman! zegt

    3 januari 2008 om 11:45

    Dit is echt übercool (fraaie verdraaiing van Duits en Engels, ik weet het…).
    Goed dat ook “tuners” in de gaten hebben dat het milieu een steeds belangrijkere rol gaat spelen, gewild of niet, het is nu eenmaal een feit.

    Driewerf hoera voor dit geweldige project van 9ff.

    Ben ik toch niet de enige die de Prius geen auto vind…

    Login om te reageren
  79. Jan C. zegt

    3 januari 2008 om 13:26

    Kennelijk denkt men dat omdat ik diesel beter vind, dat ik direct Volkswagen ook beter vind. Een Golf is naar mijn mening geen ideale auto. Maar een Prius nog minder. Het is geen “nieuwe” stap, want de hybride auto bestaat op 20 jaar na net zo lang als een gewone auto. Ene Porsche bouwde al eens een hybride auto in 1900 en rond dezelfde tijd was ene Henri Pieper ook al bezig. Dus door een extra motor toe te voegen, die de auto zwaarder maakt, is een auto veel beter? Daarbij vind ik 1:20 vergelijken met 1:25 (zelf gereden) toch een fors verschil in het voordeel van een diesel. De oplossing is dus niet nieuw en ook geen verbetering.

    Login om te reageren
  80. Tieuw GTR zegt

    3 januari 2008 om 13:28

    doet me een beetje denken aan een miniatuur autotje of ligt dat aan mij of aan de foto….

    Login om te reageren
  81. 70m515 zegt

    3 januari 2008 om 13:57

    Ok, alles samen een dure auto, maar niet vergeten dat deze slechts 1x gemaakt wordt, dus alles custom is. Ik denk dat de eco-wagen nog in zijn kinderschoenen staat. BMW met efficient dynamics, de toyota prius, seat ecomotive, de VW 3L, …
    alles samen kan men beter.

    Ik vraag mij persoonlijk af wat ze bij VW en hun miljarden-studies doen, als een firma zoals 9ff, in enkele weken tijd meer dan 300kg en het verbruik van 5.61 naar 3L kan krijgen.

    Login om te reageren
  82. 70m515 zegt

    3 januari 2008 om 14:03

    Wat ik nog even wou toevoegen, laat de duurste stukken vallen zoals die deuren en dergelijke, maar bv de ophanging, zetels, dit is perfect mogelijk! En niet enkel voor een eco-versie, maar voor ALLE versies.
    We zijn hier allen autofreaks samen, en we weten allemaal dat bij een lichtere auto ALLES beter wordt.
    Remmen, accelereren, bochtenwerk, ALLES wordt beter.
    Dus waar wachten die constructeurs eigenlijk op?

    Login om te reageren
  83. Tombnolz zegt

    3 januari 2008 om 14:24

    Laat ze eens een extreem zuinige Porsche maken!

    Login om te reageren
  84. 70m515 zegt

    3 januari 2008 om 16:43

    @Tombnolz: als je niet naar het verbruik kijkt, is een GT3 RS toch een heel zuinige wagen :-) Daar deed porsche effectief wat 9ff deed. Buiten banden & motor natuurlijk.

    Ik heb ‘ns bekeken wat het allemaal inhoudt zo’n bluemotion golf, polo, enz.
    Andere bumpers, andere banden, en een zuinigere motor met partikelfilter.
    Voila, een “revolutionaire” nieuwe generatie. Sorry, is dat waar VW’s miljarden naartoe gaan in hun studies?

    9ff bewijst dat ze (VW) simpelweg lui-lakken zijn.
    Het moet niet allemaal in carbonfiber zijn, neem nu de vloermatten, ophanging, de opties beperken, de kabelboom, carter, …
    Ik stond zelf verbaast in hoeverre men kan gaan. 9ff gaat toch ver, VW jammergenoeg niet.

    Login om te reageren
  85. Daytona zegt

    3 januari 2008 om 17:05

    mmzz die golfjes worden toch aleen gebruikt om de boodschappen mee te doen dus waarom zou die nou persee zuinig moeten zijn.

    Login om te reageren
  86. wimbers zegt

    3 januari 2008 om 19:57

    over de prius en andere hybrides, zodra ze die dingen in een bruikbaar formaat gaan maken (lees: station, carrosserievarianten gelijk aan normale modellen, zoals lexus) sta ik vooraan hoor.
    doe mij maar een bmw 325 i hybride met bpm korting, of een audi a4 1.8t hybride met 14% bijtelling. duitse vrienden, waarom moet het allemaal zo traag
    ?

    Login om te reageren
  87. hape zegt

    3 januari 2008 om 20:04

    Wat een aanfluiting….4.09 ltr op de 100 km… en daar zijn al deze inspanningen voor nodig…. en consessies … die smalle banden… da’s wel heel erg fout in een tijd waar voor elke meter extra remweg een hoop heisa wordt gemaakt.

    Serieus, dit wil toch niemand? Een 1.2L 3 cilinder dieselmotor in een Golf die dan niet meer vooruit te branden is, lekker lawaai schopt en dreunt omdat de geluidwerende materialen er ook wel uitkonden voor de gewichtbesparing…. en dan nauwelijks energie bespaart. Zo bekeken is het verbruik van een nauwelijks gewijzigde Lupo 3L helemaal nog niet zo gek.
    Maw…doe maar gauw een Prius dan…

    Jammer van de energie (en het geld) wat hierin gestoken is.

    Login om te reageren
  88. John zegt

    9 januari 2008 om 14:07

    @Jonas schrijft,
    2 January 2008 om 20:06

    Nou nou, je maakt je nogal druk. De Prius is ook een overbodige auto. Welke halve zool gaat er nu een auto bouwen met een elektromotor terwijl je ook een volledig emissieloze waterstofmotor kunt gebruiken. Veel beter voor het milieu. Al eens nagedacht over alle schadelijke stoffen die uit die batterijen het milieu in lekken bij een serieuze aanrijding?

    Login om te reageren
  89. Juppe zegt

    9 januari 2008 om 14:17

    @John,
    Op vraag 1: Misschien omdat je niet overal waterstof kunt tanken? Dat had je zelf wel kunnen bedenken toch? (Een waterstofmotor bestaat trouwens niet, maar dat terzijde)

    Op vraag 2: Ja, over nagedacht. Nee, lekt niks uit.

    Login om te reageren
  90. Juppe zegt

    9 januari 2008 om 14:18

    Een waterstofmotor bestaat trouwens niet, maar dat terzijde
    Oeps, dat bestaat natuurlijk wel (zat aan een brandstofcel te denken) want dat heeft de Hydrogen 7. Maargoed, dat is ook hopeloos inefficient, dus welke halve zool doet dat nou? ;)

    Login om te reageren
  91. Jonas zegt

    9 januari 2008 om 15:35

    En uw punt is…?

    Zoals juppe al schrijft, jouw waterstofmotor is nu nog in volle ontwikkeling en nog niet mogelijk op de baan dus daar ben je nog niet veel mee he. De Prius is ondertussen al meer dan 6 jaar (of meer?) op de baan.
    Dus op het moment dat de prius al in ontwikkeling was werd er nog maar net gezocht op gebied naar wagens met een waterstofcel. En aangezien die in het begin ontploften omdat de ontbranding van het waterstof gebeurde vooraleer het de cilinder binnenkwamen denk ik dat het maar best was dat ze eerst gezocht hebben voor een alternatief. spijtig genoeg heeft het zolang geduurt tot dat de mensen de Prius echt ontdekten. Zo kan ik nog eeuwen doorgaan met feiten die erop wijzen dat de Prius een goede uitvinding is. Nog maar eens: ik weet dat de Prius een concept is dat niet zal blijven bestaan maar voorlopig was dit zeker niet nutteloos…Zij ondernemen iets en zetten de volgende stap samen met andere merken zoals BMW. Zonder die concrete stappen zou er niet veel gebeuren…

    Toyota werkt trouwens ook al een tijdje aan die volgende stap. Dit gaat dan OOK een hybride wagen zijn maar met een brandstofcel.

    En denk jij trouwens dat die batterij in een kartondoos zit ofzo? :D

    Login om te reageren
  92. Jonas zegt

    9 januari 2008 om 15:40

    Blijkbaar kan je op dit moment in Ijsland zelfs al een Prius huren op waterstoffen.

    Maar goed ik verspil mijn tijd hier niet meer aan, ik ben er een heel jaar met bezig geweest. En mij kan je niet meer overtuigen dat het zinloos is/was

    Login om te reageren
  93. lennart zegt

    25 januari 2008 om 17:33

    dat zo’n spetterende getunede auto zo zuinig kan zijn

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North