Stem PvdA, en de maximumsnelheid gaat terug naar 120

Auteur: , 82 Reacties

Na de val van Rutte I was het natuurlijk wachten op de eerste partij die een van de paradepaartjes des VVD zou gaan dwarsbomen. Hoe verrassend: het is de club van Samsom geworden die het we-willen-terug-naar-120-bal opent.

Dit werd vandaag besloten tijdens het partijcongres van de Partij voor de Arbeid. Het partijbestuur had in eerste instantie geen bezwaren om de 130-limiet van Charlie Aptroot en consorten te handhaven, maar vandaag mochten de leden zich nog even uitspreken over het conceptverkiezingsprogramma. En die steken nu een middelvinger op naar Rutte en halen de voet van het gas; 120 km/u is snel genoeg.

Maar wat waren die leden denkende? Per 1 september mogen we op circa 45% van de snelwegen 130 km/u. Geen schokkende wijziging, vooral symboolpolitiek en het heeft al veel administratieve rompslomp en euro’s gekost. En dat wil de PvdA dan even de nek omdraaien. Terug naar 120 gaat de overheid weer geld kosten. Echt, ze waren zo lekker op weg. Hip promofilmpje van Samsom en zijn gezin, frisse wind door de partij, en nu deze streek om rechts dwars te zitten. Wraakgevoelens much? Nou ja, veel succes om de hardwerkende burger op 12 september zover te krijgen om op je te stemmen, Partij van de Afremming.



82 reacties

Tuurlijk want dingen terug draaien helpt ons verder naar de toekomst :S
@the-budel-guy: als dit doorgaat, wordt NL wederom het lachertje van Europa!! Heel goed Samson.
(Volgens mij was CDA ook voor terugdraaien; weet niet wat er uit dat congres naar boven kwam).
Ik geloof dat hier wel een facepalm van toepassing is.
alweer een reden om niet voor de partij voor de allochtonen te stemmen
@desoper: Geloof me, zelfs de allochtonen stemmen vandaag de dag niet meer op de PVDA…..waar ze al hun stemmen vandaan halen is mij nog een raadsel.
@mopar: ambtenaren en aso’s denk ik.
@midasracer: Hahahahaha, keiharde dikke plus één.
@desoper: wederom weer allochtonen… Zucht…
@amg77: Tokkies als jij kan ook !! =)
ik mis de onderzoeken die stellen dat het zoveel schadelijker/gevaarlijker/vervelender is om de snelheid te rijden die praktisch overal in europa op de snelweg gereden word in plaats van 120….
@darkpluisje:
Inderdaad het was het eerste positieve punt dat wij vn Europa overnamen.

Maarja wat verwacht je van iemand die kernfysica gestudeerd heeft om die duur betaalde kennis vervolgens te misbruiken als Greenpeace activist.

Het over de balk gooien van belastinggeld is alweer begonnen.
@darkpluisje: Onderzoek is al in volle gang, alleen de resultaten moeten verder worden bestudeerd. Wel hebben de economen waargenomen dat op die manier de kostenpost voor de 130 km/u snelwegen sneller stijgt t.o.v. 120 km/u. Dit komt voornamelijk door slijtage aan wegen (maar denk ook aan andere kosten die ze met zich meebrengen: bij ongeval is de ravage veel groter). Daarin tegen beweren zij ook dat snellere doorvoer op bepaalde plekken ook zorgt voor minder belasting op andere wegen elders in het land. Kerel, je kan NL niet vergelijken met andere EU-land: a) we zijn niet zo kapitaalkrachtig als andere landen (doel in in dit geval over de kosten voor aanleg/renoveren van snelwegen). b) we hebben relatief meer ouderen achter de stuur dan andere Europese landen (kijk maar naar de europese epidemiologische studie aan de VU). Vertrouw jij ze met 130 km/u achter de stuur, aangezien ze nu al voor relatief veel ongelukken zorgen?!!! c) iedereen in NL rijdt gemiddeld nu al 120-130 km/u en bij verhoging van de maximale snelheid, zal de gemiddelde autobestuurder straks gemiddeld 130-140 km/u gaan rijden. Dit zal later veel meer problemen opleveren dan men nu denkt!
@qwertyuiop: er is onderzoek naar gedaan en het blijkt dat mensen op een 130kmh weg gemiddeld maar 4kmh harder rijden. Jouw hele verhaal is dus BULLSHIT.
Geeft wel aan hoe slecht de automobilist is innederland…
@qwertyuiop: zo ken ik ook een onderzoek waaruit bleek dat 160 rijden op de snelweg minder ongelukken opleverde als 120 rijden.. Dit kwam omdat mensen met 160 niet andere dingen gaan doen of indutten en iedereen veel meer op blijft letten…

Daarbij gaat jou theorie van slijtage niet op als je er nu al vanuit gaat dat iedereen te hard rijd.. Er zijn ook zat mensen die in de 130 zones gewoon 120 rijden, een maximum snelheid is geen verplichting he. Daarbij kom de meeste slijtage door vrachtwagens komen en die blijven gelijk.
@darkpluisje: ow en als ”niet kapitaal krachtig land” betalen wij 1 van de hoogste tarieven aan de eu van alle eurolanden
@darkpluisje: Sterker nog: per inwoner is Nederland het op één na rijkste land binnen de eurozone. Alleen Luxemburg moeten we voor laten gaan.

Als één land het kan betalen zijn wij het wel :)
@WolfKrad: Rijkste landen naar gemiddeld inkomen…
Lullig dat sommige dure dingen het leven hier relatief duur maken: vervoer (benzine & OV) is duur. Auto’s zelf zijn duur. BTW zit vrij hoog…. en daar komt ie: inkomstenbelasting is gigantisch hoog.
Voor de lagere inkomens is NL best aardig. Voor de midden – hoge inkomens (>45k p.j.) is dat “gemiddeld rijkste land” niet echt van toepassing omdat ze ondanks deze “rijkdom” relatief on-kapitaalkrachtig zijn.
j00rs via iPhone app
Weer een achterlijk idee van de milieu extremist Samsom
Kan je weer al die verkeersborden vervangen. Joh laat lekker zo.
@rubenpriest: die oude kunnen ze waarschijnlijk niet meer gebruiken. Die hebben ze waarschijnlijk direct laten vernietigen! :)
populistische homo,s ..
Lekker belangrijk in een tijd van bezuinigingen…
Wat denkt die gast? serieus ik snap niet dat hij dit wil. kost geld, kost tijd, en lost geen bestaand probleem op.
Populistisch omhoog, populistisch omlaag.


Moet kunnen toch, tis niet alsof er geen grotere problemen zijn die moeten worden opgel…oh..wacht…
Ik droom van een mooie grote snelle 8 cylinder, rijdend op de linkerbaan….

Maar dan wordt ik wakker, op de rechterbaan, met mijn pedaal op de bodemplaat van mijn toch niet-zo-lekker-rijdende 3 cylinder.
@faalhaas:
Da’s dan wel een hele oude 3 cil. de huidige halen die 130 probleemloos.
@jrk68: tuurlijk, alleen tegen die tijd ben je op je bestemming. en het verbruik doet dan weinig onder voor een 6 cilinder, en als je wilt inhalen dan kan je maar beter een pittige aanloop nemen.
@lambo4all:
Dat was het punt niet, het punt was dat het kan.
Oordopjes zijn dan ook geen overbodige luxe trouwens.
Hoewel de Focus 1.0 de 200 ook nog wel haalt.
@jrk68: idd een vw up met 3cil en 75pk haalt met gemak de 170
Hij is kernfysicus, dus hij kan het weten…
slim, om in tijden van crisis geld te willen uitgeven aan het weer vervangen van die gloednieuwe borden!
@dnadave: Borden zijn niet de grootste kostenpost, dat was het verlenen van invoegstroken en andere aanpassingen. Die 130 was al onzin maar terugdraaien is nog onnozeler.
@sdk16420:
Er zit een logica in die onzin.
Het verbruik bij 130 is hoger.
Ergo meer inkomsten uit accijnzen en btw.
Al is het een paar cent p/km af gezet tegen het totale kilometrage van het wagenpark loopt dat nog aardig op.
@jrk68: hoezo dat… in praktisch heel europa rijden ze 130 en jij denkt dat de meeste voertuigen zuiniger rijden bij 120 ? Bij onze passat variant de proef op de som genomen en met 130 verbruikt hij net iets meer (niet significant) en als je het omrekend naar de hoeveelheid kilometer die je aflegt per uur (10 extra) is hij op 130 zelfs zuiniger als 120..
@darkpluisje: in het verbruik zijn de kilometers al meegenomen hè. Je bent alleen wat eerder op je bestemming, en dat kan voor jou van bepaalde waarde zijn.
@RRenault: ja maar bedoel dat je bijvoorbeeld een 5% extra benzine verbruikt maar wel 10% tijdwinst hebt… Dan is het kostentechnisch dus handiger om 130 te rijden :)
@darkpluisje:
Klinkt als die grap van die agent die aan een man vraagt waarom hij zo hard reed. Zijn antwoord was “mijn benzine is bijna op en ik wil optijd bij de volgende pomp zijn”.
@darkpluisje: Pipo je spreekt jezelf tegen in jouw eigen post. Praktisch elke auto verbruikt meer aan 130 dan aan 120, ooit gehoord van aërodynamica?
Daar heeft tijd noch efficiëntie iets mee te maken.
PvdA heeft ook weer haar nieuwsmomentje gehad met een zinloos plan…
Nog minder zetels voor de PVDA!
Ga ik doen!

Op één voorwaarde, die 120 geldt dan voor de volledige lengte van de A1, A2, A9, A10, A12 en A28!!!
凸(¬‿¬)凸 ((120)) (>’-‘)> ((130)) < ('-'<)

zo begrijpt iedereen het
Hey recalcitrante PvdA club… draai maar terug hoor ga ik namelijk ook eens recalcitrant doen… Ga toch GEEN 120 tijden! :P
het gaat ook niet om de snelheid ..

het gaat erom wanneer je een boete kan uitschrijven ..
Een kind kon dit nog voorspellen, het wordt nu wel heel duidelijk.. Althans voor een handje vol. Helaas kijkt 99% van ’t volk niet verder dan zijn/haar neus lang is, en die zijn al dramatisch kort.. Ach ja, geef ’t volk brood en spelen, neem beetje bij beetje ruimte en vrijheid af en bijna niemand die ’t merkt.
Uiteraard, de hele economie, werkgelegenheid, huizenmarkt, bouwsector, financiele sector en sociale voorzieningen liggen op hun gat, maar die 10 km gaan ons redden, dat daar niemand op is gekomen…
@wimbers: Dat is allemaal economie en dat moet je aan het (helaas zo lakse) bedrijfsleven overlaten want dat kan en mag geen overheidstaak zijn.
Oh come on… vind het wel erg laag dat het nu weer daar over moet gaan in de politiek… waar gaat het heen.

Het enige wat het vorige kabinet kon berijken is de vmax 10kmu verhogen. Als het op belangrijke zaken aankomt, als een begroting die per direct op orde moet komen, laten ze het kabinet vallen… en vervolgens met de verkiezingen probeert men weer stemmen te vergaren met dat onbelangrijke schijt punt, omdat dat Henk en Ingrid nog net niet het verstand te boven gaat…

Het is droevig gesteld met de Nederlandse politiek :'(
@wimmm: Ik heb een idee. Een verplichte IQ test om te mogen stemmen. Alles boven de 110 mag stemmen.
Een weldenkend mens stemt niet op een partij die niet verder komt dat het pijpen van Marokkanen.
Kost dat ?Al die 120 bordjes weer neerzetten?
Toch is er wel iets voor te zeggen. De laatste jaren is er wildgroei in maximum snelheden. Als we de 130, 60,70 en de 15 gewoon schrappen maakt dat een boel duidelijker. Dus gewoon 30 in de woonwijk, 50 in de bbk, 80 buiten de bbk en 120 op de snelweg dan snappen de mensen het weer.
@mashell: *dan snappen Henk en Ingrid het weer…

om maar even in het thema te blijven…
@wimmm: Henk en Ingrid stemmen een andere partij. Je snapt dat met al de wisselende snelheden en vaak onlogisch worden toegepast het een paradijs is voor de politie om flitsers op te stellen, niet alleen Henk en Ingrid weten niet meer waar ze aan toe zijn, dat weet niemand.
@mashell: Henk en Ingrid kijken op de TOMTOM die ze met korting bij de Halfords hebben gekocht om te kijken hoe hard je daar mag.
Dikke kans dat de TOMTOM het fout weergeeft, want Henk weet niet hoe hij dat ding kan updates en als Ingrid het aandurft om met haar tengels aan die TOMTOM te zitten dan is zijn het geen fijne weken op de camping in west Frankrijk.
Balen zeker dat hun nieuwe groene dienstauto de huidige maximumsnelheid niet haalt hehe..
gewoon niet dieselauto’s maximaal 90km/pu :)
Als de maximum snelheid van 130 naar 120 verlagen 1 van je prioriteiten is, weet ik hoe we er economisch gaan voor staan als deze ex-Greenpeace medewerkers en plucheplakkers aan de macht komen.

Vind Samson persoonlijk een breedbek kikker en ik zal never nooit op iemand stemmen die naar de naam Diederik luistert, te hoog Donald Duck gehalte.

Littekens van mijn jeugd ‘
Klachten van leden gehad? M’n 2CV of R4 haalt de 130 niet.
@bobb:

Sjakie van Kooten ??
@lincoln: Dan moet jij Johnny zijn!
@autogedrocht:

klopt Kees ..
halen ze de 120 wel dan
130 is de maximumsnelheid in 60 a 70% van de landen van de wereld. Partij Van De Automobilistenhaters collaboreert naar mijn smaak net iets te veel met GroeneTerreur en D666. Dus: weg ermee.
Politici horen idealisten te zijn, mensen die een visie hebben voor de toekomst en hoe deze eruit zal kunnen zien.
Uiteraard zijn we onderhevig aan krachten van buitenaf, krachten die niet of nauwelijks te beinvloeden zijn en die sterker kunnen zijn dan hele continenten of bevolkingen.

Na WWII haden we ambtenaren nodig om belangrijke zaken te structureren en te reguleren.
Hierin zijn we op dusdanige wijze doorgeslagen dat de industrie in Nederland vermoord is, met je handen werken not-done is en dat we als politieke oplossing een zgn “kennis economie” zouden worden.
En dat terwijl er een gigantisch tekort is aan de zgn ambachts of vaklieden. (mensen die met hun handen werken en die handen worden dan vies ja)
Helaas sluiten onze opleidingen en ons schoolsysteem hier niet bij aan.
Iedere partij, maar dan ook iedere partij, zo’n beetje Europa-wijd heeft toegestaan dat onze bankiers iedere Euro die binnenkwam (dus jouw Euro) tot 20 keer toe kon worden uitgeleend.
Wat de banken eigenlijk tot casino’s of bookmakers maakte.
Vandaar dat deze zgn financiële instellingen zo konden groeien.
Nu is Europa bankroet en staat een verlaging van de maximumsnelheid op het programma.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de verlaging van de maximumsnelheid een zgn prioriteit kan zijn, (voor welke partij dan ook), afgezien van het feit dat er op veel plaatsen splinternieuwe 130 km borden weer vervangen moeten worden, iets dat Rijkswaterstaat met liefde zal doen.
Tegen de voor hun bekende astronomische kosten.
En dat terwijl Opa van 83 1x per week onder de douche mag.
En dat iedereen die zich in het verkeer begeeft het risico aanvaardt dat hij of zij kan verongelukken.
130, 30, 40 of welke snelheid dan ook.
@desjonnies:

En misschien binnenkort ook geen vuurwerk meer afsteken met nieuwjaar, als VruchtenSapje haar zin krijgt…
@desjonnies: doordat die Banken jouw 150 euro per maand 20 keer uit kunnen lenen (ietsje minder, maar goed), kunnen jij, Henk en Ingrid een hypotheek nemen. Mochten ze het geld maar 1 keer uitlenen, dan is je rente op de hypotheek opeens 15 %. Eens kijken hoe blij je daar van wordt.
O ja, en in NL mag/mocht je 100% tot 120% waarde van je huis aan hypotheek nemen. DAT is onverantwoord; maar ja, dat wilde de politiek graag. Dit mag in een hoooooop andere landen ook niet (vaak max 80%). Kun je nagaan als straks iedereen 20% van hun 200k woning mee moet nemen (40k) en 15% hypokosten (30k) moeten dokken. Dan koopt niemand en huis meer.
Maar ok, dan staat je geld wel heeeeel veilig!
@gregorius: Nu is dat wel uitgeleend en is niemand blij..
@gregorius: dat komt ervan als je een immobiliënmarkt baseert op luchtkastelen… Niets aan de hand zolang je binnen de landgrens blijft en er niemand jou van hogerop iets oplegt maar de dag dat dat feestje doorgaat kan je de waarde van /- elk huis halveren…
Brengt me meteen op ideale verkiezingstip voor samson
Even als reactie op wat vorige berichten over slijtage van de weg; in analyses hiervan (zowel op korte als op lange termijn) worden auto’s, motoren, enz niet meegenomen omdat de slijtage die hierdoor veroorzaakt wordt verwaarloosbaar is t.o.v. (je raadt het al) vrachtwagens. Praktijkvoorbeeld voor Henk en Ingrid; let is goed op hoevaak de rechterbaan er nieuwer uitziet dan de rest, die wordt 2x zo vaak vervangen! #civielingenieur
Lekker kansloze reacties weer, met name die waar partijen en mensen “aangepaste namen” krijgen. Ja, je mag je aangesproken voelen als jij dat ook doet.

Ik ben het op zich wel met ricardo eens: alles terugdraaien naar 120 kost nog meer geld. Laat het nu maar zoals het is: 130 dus. Dat het 10 km/h sneller is boeit me echt helemaal niets.

Er zijn zo veel belangrijkere dingen aan de hand in Nederland… BPM, bijtelling, kilometeraftrek en ook autogerelateerd milieubeleid om er maar een paar te noemen in dezelfde sferen ;)

Oh, en de snelheid op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, die mag best 120 worden als er straks ook een trajectcontrole hangt (ok, als ik er gedwongen 100 rijd, dan scheelt dat wel een euro benzine op een retourtje t.o.v. de 130 die ik er nu rijd).
@Sorcerer: Wat mij betreft mogen die banen echt serieus no limit. Ik erger me zo ereg aan die 100km/h snelheids limiet als ik er rijd. Je kan daar makkelijk de maximum snelheid klokken van je auto heb ik wel 2 keer gedaan. Het is me ook zo vaak overkomen dat je door saaiheid niet weet hoe snel je rijd. Normal rijd ik er 100 maar na pakweg 5km ofzo zit ik echt dik op de 160 en dat door SAAIIHEID. Je krijg gewoon slaap. Kom je aan in amsterdam ben je uitgeput na een ritje gouda, utrecht, amsterdam. Ze zeggen niets voor niets dat je alerter bent wanneer je hard rijd :)
@Sorcerer:

Hoe spreken & denken zij dan over autobestuurders/liefhebbers?

Het moet gewoon ‘ns gaan ophouden, dit hele anti-auto gelul. En niet alleen in Nederland.
Stelletje pussy’s, zet te top snelheid op 160km/h !
@cesarestevao: 1
Ongelofelijk irrelevant wat de maximumsnelheid in dit land is.
@civiced:

Klopt, veel te traag ;)
@objectieveautofan: als het aan hun ligt kan het trager overal 80 max lekker zuinig.
@autoblogger10:

Ja man, daar ga ik voor! ;-)
@objectieveautofan: Doe maar niet ik weet 100% dat er meer ongelukken gaan gebeuren.
solmatje via iPhone app
Lekker belangrijk en het brengt extra kosten mee! Moraal van het hele verhaal? Stem geen PvdA!
Laat die mafkezen eerst is samen een land gaan regeren ipv elkaars dingen constant af te zeiken. Met dit soort dingen help je toch niemand verder mee? Maar goed daar in tegen is partij van de allochtonen ook niet echt mijn partij, en word het gewoon weer vvd;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).