• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maximumsnelheid vanaf vandaag weer onder de aandacht

Auteur: RubenPriest, gepost 3 mei 2021 om 09:02 – 47 Reacties

campagne maximumsnelheid

De komende tijd kun je weer wat berichten verwachten vanuit de overheid omtrent de maximumsnelheid in verband met een campagne.

Het kan zomaar zijn dat berichten rondom de maximumsnelheid je om de oren vliegen. Op de weg, maar ook in spotjes op radio en TV. Dat is omdat de overheid vandaag is gestart met een nieuwe verkeerscampagne. Deze campagne focust zich op de maximumsnelheid en komt ieder jaar weer terug.

Campagne maximumsnelheid

Doelstelling van de campagne is automobilisten er alert op houden dat ze zich aan de maximumsnelheid moeten houden. De snelweg heeft niet eens zozeer de prioriteit van deze campagne. Het gaat met name om de bebouwde kom en provinciale wegen en snelheidsovertredingen van 10 tot 15 kilometer. Uit onderzoek blijkt dat veertig tot zestig procent van de automobilisten regelmatig te hard aan het rijden is. Foei, dat mag u niet doen.

Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft een schatting gemaakt. Volgens hen is er bij een derde van alle dodelijke verkeersongevallen sprake van een overtreding van de maximumsnelheid.

De campagne om de maximumsnelheid onder de aandacht brengen stelt allerlei logische scenario’s voor. Rij niet te hard bij slecht weer. Doe rustig aan in de buurt van een school. Veeg je billen af na het poepen. Oké, dat laatste heb ik misschien zelf verzonnen. Dus als jij de komende tijd de televisie of radio aanzet en je hoort iets over maximumsnelheid dan weet je nu waarom.

Ook interessant!

  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Vanaf vandaag geen 100, maar 50 km/u over de Haringvlietbrug
    Vanaf vandaag geen 100, maar 50 km/u over de Haringvlietbrug
  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Maximumsnelheid Duitsland
    "Maximumsnelheid Duitsland na verkiezingen 130 km/u"

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

cora-van-nieuwenhuizen, maximumsnelheid, overheid

Vorig bericht: « Video: overige verkeer plaagt supercar
Volgend bericht: Deze Kia EV6 ga je het vaakst zien in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. dutchneon zegt

    3 mei 2021 om 09:10

    Wat mij betreft moedig ik alleen maar aan om lekker door te rijden op de snelweg, vmax plus 25 bijvoorbeeld.
    Maar houd je aub aan de snelheid in de bebouwde kom, daar is geen winst te behalen en het gevaar is er 100% groter

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 mei 2021 om 12:10

      @dutchneon: aanmoedigen om te hard te rijden is misschien overdreven, maar binnen de bebouwde kom is gewoon asociaal.

      Login om te reageren
    • daikoko zegt

      3 mei 2021 om 16:59

      aan de snelheid houden ja 100% maar ze moeten het ook niet al te gek maken. Bij mijn ouders in het dorp is vanaf het gehele dorp 30km/h. Dat is gewoon te gek voor woorden.

      Login om te reageren
  2. occasiefapper zegt

    3 mei 2021 om 09:18

    Lekker strooien met het geïnde belastinggeld, dat kunnen ze wel in Den Haag.
    Met hun tijd meegaan is daarentegen wel iets lastiger.
    Onze auto’s zijn veiliger dan ooit en het hele wegennet is volgeplempt met drempels en andere obstakels.

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      3 mei 2021 om 10:44

      @occasiefapper: het is ook drukker dan ooit. Voornamelijk in de stad. Dus trek nogmaals een conclusie.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        3 mei 2021 om 11:27

        @pa045: wonen in de stad is ook gewoon ronduit ruk, maak het maar autovrij, geloof me, daarmee komen er alleen maar meer problemen.

        Login om te reageren
    • Arvado zegt

      3 mei 2021 om 12:30

      Behalve in NL want dankzij de hoge BPM hebben we in NL een kolere oude wagenpark. Dus we rijden minder veilig en stoten qua verkeer veel CO2 uit. Mja de BPM gaan ze natuurlijk echt niet verlagen. Dat zou hoop problemen oplossen maar kost teveel geld.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        3 mei 2021 om 18:16

        @Arvado: minder snel je auto wisselen is toch goed voor het milieu?

        Login om te reageren
  3. slaatje1987 zegt

    3 mei 2021 om 09:21

    Hier lokaal hebben ze de afgelopen jaren alle wegen buiten de bebouwde kom naar 60km/h gebracht.
    niet alleen landweggetjes maar ook de brede wegen met gescheiden fietspaden.
    Nu zijn we ons aan het verbazen dat iedereen te hard rijdt. Uiteraard staan er nu regelmatig controles. Op de rechte wegen met gescheiden fietspaden wel te verstaan….

    Login om te reageren
    • macchina zegt

      3 mei 2021 om 15:39

      @slaatje1987: precies dit. En terwijl de meeste verkeersdoden sinds vorig jaar fietsers zijn, denk ik dat het zinvoller is om te kijken waar en hoe die fietsers om het leven komen. Vast niet op dat gescheiden fietspad door auto’s. Ik ben echt voorstander van een veiliger verkeer, maar ik vraag me af of men wel echt de juiste analyses (sterfte per gereden kilometer per vervoermanier en weg/pad type) doet alvorens er actie wordt ondernomen bij de politie en boa’s. Waarschijnlijk is het invoeren van een helmplicht voor ebikes succesvoller in reductie dan dat geld aan boetes uitschrijven

      Login om te reageren
      • wijsneus zegt

        3 mei 2021 om 22:28

        @macchina: Nederlanders gaan niet fietsen met een helm. Ook niet E-biken. Dus met een helmplicht gaan alleen maar meer mensen auto rijden, wat indirect weer tot meer gevaarlijke situaties lijdt omdat het drukker wordt op de weg.

        Login om te reageren
  4. sportabgasanlage zegt

    3 mei 2021 om 09:25

    Tja, degenen die ze willen bereiken met dit bericht halen toch hun schouders op. Laat ik voorop stellen dat ik van doorrijden houdt en ik ook regelmatig (een beetje) te hard rijdt, maar ik let wel op of het een beetje veilig kan. Zo geldt in de wijk waar ik woon overal een max van 30km/u, dat is op sommige plekken echt tergend langzaam, dus iedereen (zelfs het OV, de gemeente, en de politie) rijdt daar 40 of zelfs 50. Maar er zijn ook idioten die gewoon gas blijven geven tot de volgende bocht en makkelijk de 80 aantikken. Dat gaat ook mij te ver, zeker in een woonwijk waar kinderen spelen met een telefoon in de hand, mensen append fietsen, bejaarden plotseling oversteken zonder goed te kijken, etc. Maar zo’n campagne gaat dit gedrag niet veranderen. Weggegooid geld.

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    3 mei 2021 om 09:41

    Alleen snelheid beperkende maatregelen kunnen wat aan de snelheid doen.

    Login om te reageren
  6. alpina007 zegt

    3 mei 2021 om 09:42

    Binnen de bebouwde kom 100% mee eens. Bij wegwerkzaamheden idem! Maar op de snelweg 100 slaat echt nergens op

    Login om te reageren
    • kevin82 zegt

      3 mei 2021 om 09:52

      @alpina007: binnen de bebouwde kom is het soms 30 daar ben ik het niet helemaal mee eens fietsen gaat sneller.

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        3 mei 2021 om 10:20

        @kevin82: hier in de straat ook 30, ik ben het er helemaal mee eens. Geparkeerde auto’s aan de kant van de weg met aan de overzijde een speelpark. Hoe vaak mijn kids bij het oversteken alsnog de straat over moeten rennen omdat de aankomende auto 60 ipv 30 rijdt zijn niet meer te tellen. Hard aanpakken.

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        3 mei 2021 om 11:26

        @kevin82: ik woon in een wijk waarin ook overal een Vmax van 30 geldt en enkel gelijkwaardige kruisingen, behalve op de rondweg, waar je 50 mag en voorrang hebt. Toch is dit voor de helft van alle verkeersdeelnemers klaarblijkelijk al moeilijker dan afvegen na het poepen, als ik zie hoeveel mensen zich er niet aan houden. Ze mogen wat dat betreft best wel meer en vaker handhaven, want ik kan bij ons straten en situaties aanwijzen waar zelfs 30 km/u al te snel is.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        3 mei 2021 om 12:09

        @kevin82: dan ga je toch fietsen ;-)

        Login om te reageren
  7. xjs678qr zegt

    3 mei 2021 om 09:52

    In 2020: 610 doden in het verkeer. In 1/3 van de gevallen reed een betrokken voertuig sneller dan toegelaten (zegt nog niets over een oorzakelijk verband, zeker voor kleinere overtredingen als 91kmh rijden op een 80kmh weg). Deze campagne heeft dus doel maximaal 203,33 doden te vermijden.

    Even naar de COVID gekeken: 17172 stergevallen, maar dat dan wel over 14 maanden , dus 14718 gevallen per jaar.

    Login om te reageren
    • macchina zegt

      3 mei 2021 om 15:46

      @xjs678qr: ik vermoed dat op enig gegeven moment een groot deel van de voertuigen harder rijdt dan toegestaan, inclusief bussen, vrachtwagens etc. Helemaal sinds de snelheidsreductie naar 100 op de snelweg en 60 km daarbuiten. Daar moet je dan wel voor normaliseren, anders ga je die enorme reductie niet halen. (Stel, 80% van de mensen rijdt altijd te hard, en veroorzaken maar 30% van de doden, dan zou je kunnen stellen dat het juist die langzame mensen zijn die gevaarlijk bezig zijn)

      Login om te reageren
  8. alfapeter zegt

    3 mei 2021 om 09:54

    Gebruik gezond verstand

    maar dat moet je dan wel hebben natuurlijk, daar zal meestal het probleem zitten.

    Login om te reageren
  9. okdoei zegt

    3 mei 2021 om 09:59

    “Veeg je billen af na het poepen.”

    Ja maar dit is mij nooit verteld.

    Login om te reageren
    • 9114life zegt

      3 mei 2021 om 10:25

      @okdoei: in Vlaanderen vegen we iets anders af na het poepen.

      Login om te reageren
      • okdoei zegt

        3 mei 2021 om 12:58

        @9114life: waarheid maar dat kan nog steeds de billen zijn…

        Login om te reageren
  10. KEV9 zegt

    3 mei 2021 om 10:01

    Gaat ook dingetje in Duitsland worden, Die Grunen staan daar op dikke winst in de peilingen voor de verkiezingen.. Als die echt gaan winnen zeg maar dikke doei naar de ongelimiteerde snelheden op de autobahnen

    Login om te reageren
    • wijsneus zegt

      3 mei 2021 om 22:34

      @Soulmaster: Zal wel niet zo’n vaart lopen. De Vmax in Duitsland is enorm politiek beladen. Maar de Grünen zullen de Vmax als eerste opofferen in de onderhandelingen voor een nieuwe regering.

      Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      4 mei 2021 om 19:29

      @soulmaster En hallo tegen meer verkeersdoden.

      Login om te reageren
  11. loggy zegt

    3 mei 2021 om 10:20

    1/3 van de verkeersongevallen was de snelheid te hoog. Dus in 2/3 hield men zich aan de snelheid en kreeg toch een ongeval. Vraag blijft, in hoeverre was een te hoge snelheid TERECHT de oorzaak van het ongeval.

    Login om te reageren
    • loggy zegt

      3 mei 2021 om 10:29

      @loggy: daarbij volgens mij was het veilig genoeg om 130 te rijden op de snelweg. Maar mochten we 100 ivm stikstof. Dus 130 rijden is niet onveilig, maar een milieu issue

      Overigens geldt voor te hard rijden binnen de bebouwde kom wat mij betreft iets anders. Dat mag nog wel harder bestraft worden. Dus boetes op de snelweg naar beneden en binnen de bebouwde kom omhoog wat mij betreft!

      Login om te reageren
  12. borrelnoot zegt

    3 mei 2021 om 10:52

    Zit de laatste tijd weer wat meer op de weg richting kantoor. Het valt me wel op dat er vrijwel continue wel treintjes rijden op links die lekker rond de 130km/u doen. Prima.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      3 mei 2021 om 11:58

      In de woonwijk? Vind ik best asociaal

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 mei 2021 om 12:16

      @borrelnoot: Prima, maar hier staat de cruisecontrol meestal op 110 en toch merk je dat sommige dan gaan drukken of seinen.

      Vergeet niet dat een ambulance met aanvullende rij training slechts 40 km/u boven de vmax rijdt. Hoeveel haast heb je nu echt om dat te benaderen?

      PS: de wegen waar ik rijd waren trouwens altijd al 100 km/u, dus het is niet enkel een milieu kwestie maar de weg is daar ook op ontworpen.

      Login om te reageren
      • jeroenm83 zegt

        3 mei 2021 om 13:37

        “ Prima, maar hier staat de cruisecontrol meestal op 110 en toch merk je dat sommige dan gaan drukken of seinen.”

        Dan rij je toch met je cruisecontrol op de verkeerde rijstrook. 😎

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          3 mei 2021 om 14:14

          @jeroenm83: nee hoor, je hoort mij bewust rechts inhalen toch niet noemen..? Als ik naar rechts kan ga ik wel.

          Login om te reageren
  13. rwdftw zegt

    3 mei 2021 om 11:04

    Ik vind het te kort door de bocht om dit zo te concluderen. Te hard rijden is een factor, geen oorzaak. Verder rijdt misschien 60% te snel, maar je kan niet 1 en 1 bij elkaar optellen. Met andere woorden : het is belangrijk om in alle gevallen waarbij doden zijn gevallen de oorzaak en factoren in beeld te hebben om te kunnen bepalen waar je de focus op moet leggen.

    Persoonlijk denk ik dat afleiding een veel groter aandeel heeft in de statistieken. Dat is echter iets wat niet “meetbaar” is. Zo weet ik van mensen die vanuit de auto Teams meetings bijwonen die waarschijnlijk bij hoog en bij laag zullen beweren dat ze niet zijn afgeleid.

    Login om te reageren
    • Shaw zegt

      3 mei 2021 om 15:08

      Exact. En wat afleiding nou meer triggeren, Op de snelweg traag 100km/h of de normale 120-130?
      Facebook.com/Overal130

      Login om te reageren
  14. towi1989 zegt

    3 mei 2021 om 11:38

    Radio? Televisie? Ze gaan de betreffende doelgroep niet bereiken.

    Login om te reageren
  15. rogerzz zegt

    3 mei 2021 om 11:40

    Er zijn 229 fietsers overleden in 2020. Dat is toch vooral dode-hoek/rotonde/kruispunt met stoplichten-gerelateerd of zelfs de schuld van fietsers zelf (linksafslaan zonder achterom te kijken, bejaarden hoeven niet te spiegelen). Ik heb zelf ook wel eens bijna een fietser op de motorkap gehad. Wielrenners die door rood fietsen omdat Strava belangrijker is dan het leven zelf. Bejaarden die met een auto achter zich linksafslaan zonder handgebaar of achteruitkijken. Whatsappende mensen en doodleuk midden op weg fietsen. Man man man, het kan prima oplopen met zulk gedrag.

    De oorzaak snelheid wil ik ook wel gekoppeld zien aan drank. Beetje een onderzoek wat net te kort door de bocht is. Daarnaast, ik voel mij veiliger met 160km/u op een rustige snelweg dan een zebrapad over te steken in een 30-zone omdat bejaarden niet stoppen bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  16. Gulli zegt

    3 mei 2021 om 11:54

    Is prima, maar kom dan niet weer met zo’n gezapig rijmpje met zachte woorden en hopelijk bent u lief voor iedereen en kunnen we straks weer bloempjes plukken in de wei. Gewoon zeggen; als je door een woonwijk scheurt ben je een ontzettende lul.

    Het moet altijd zo zachtaardig allemaal want je zou wel eens te streng over kunnen komen en iemand voor het hoofd kunnen stoten. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

    Overigens vind ik 100 op de snelweg idd weer te langzaam, en niet omdat ik persé wil scheuren maar om hele praktische redenen;
    Toen je nog 130 mocht rijden had je op de snelweg een mooie verdeling van snelheden. Sommigen reden 130, sommigen 140, anderen weer 110 en langzamer verkeer reed 100. Zo kun je elkaar op je gemakje inhalen en blijft er altijd doorstroom.
    Nu het 100 is rijd IEDEREEN 100, ook vrachtwagens, ook Piet van 90 in zijn Ignis, maar ook die lul in zijn 5-serie die liever 140 had gereden. De marge is gewoon te klein, sommigen rijden 100 op de teller en rijden in de praktijk dus eerder 95, anderen rijden 107 op de GPS om binnen de flitsmarges te vallen. Dat is een maximum snelheidsverschil van 12km/u van de langzaamste tot de snelste verkeersdeelnemers. Zo kun je toch geen goede doorstroom creëren? Je moet ze eens zien bij een afslag, proberen met 102 in te halen waar nog drie banen naast ze 100 rijden, en maar duwen want ze willen eraf. Als je nou 120/130 had kunnen rijden was je het hele rijtje voorbij gegaan en later de afrit af gereden.

    Overal 100 op de snelweg zorgt voor meer irritatie en gevaarlijke situaties dan toen het nog 130 was, daar ben ik van overtuigd.

    Login om te reageren
  17. nootdorp015 zegt

    3 mei 2021 om 12:22

    En dan heb je een hele grote groep die ‘105’ gaan rijden. Weet je rij dan gelijk 140 aangezien je niet aan de regels wilt houden. Beetje laf aangezien ik netjes 100 rij op de cruise controle en dan zie je ze rustig je inhalen en dom kijken.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      3 mei 2021 om 13:10

      @nootdorp015: misschien komt dit omdat boetes in Nederland zijn snelheidsgerelateerd zijn en dat ze nogal hard oplopen?

      Daarnaast is 100 km/u op de teller vaak geen 100 km/u in real life.
      Dus “105” rijden is eerder daadwerkelijk 100 km/u.

      Maar waar ik een grotere schurft aan heb is zelf 105 km/u rijden en 4x dezelfde auto inhalen binnen 10 minuten. Of mensen die net iets harder gaan rijden als je ze gaat inhalen.

      Login om te reageren
      • nootdorp015 zegt

        3 mei 2021 om 14:14

        @okdoei: Dus alle tellers wijken af? Dus 105 is 100 maar een boete komt er pas vanaf 110 aangezien er nog een correctie komt? Wat win je er uiteindelijk mee. Helemaal niks behalve dat iedereen in een slakkengang elkaar gaat inhalen. Als we allemaal 100 zouden rijden was er niks aan de hand.
        En dan geld het ook voor het vrachtverkeer. Maximum snelheid 80 maar nee niemand houd zich eraan. Allemaal rijden ze harder dan toegestaan en ook in een slakkengang inhalen. Duurt 10minuten voordat ze elkaar hebben ingehaald. Een vrachtwagenchauffeur hoort geduld te hebben etc. Heb je dat niet zoek lekker iets anders.

        Login om te reageren
  18. wimbers zegt

    3 mei 2021 om 14:40

    prima een campagne gefocusseerd op de bebouwde kom.

    gaan ze dan ook handhaven? de wijk waar ik woon is 30. er werd echter nooit 30 gereden. vragen bij de gemeente over handhaving werden beantwoord dat ook de inrichting van de weg ernaar moet zijn dat er 30 gereden wordt voordat de politie komt handhaven. dat brengt mij op 2 punten:

    1- op een snelweg, provinciale weg etc is de situatie er ook niet naar dat je maar 60 rijdt of maar 100, maar er wordt wel gehandhaafd, leg dat eens uit?
    2-de gemeente heeft nu de doorgaande wegen in de wijk smaller gemaakt. ze gaan nu eerst een jaar (!) kijken of de gemiddelde snelheid inderdaad lager is geworden, als dat zo is wordt er nog steeds niet gehandhaafd want het doel is bereikt. permanente flitsers zouden te duur zijn en overlast veroorzaken (volgens mij zijn er flitsers zonder flits tegenwoordig) Dezelfde gemeente weet wel flink te controleren op drukke punten in het weekend trouwens. dat rendeert zo lekker…

    Het laatste punt is geen vraag, gewoon een punt. inconsistentie is overal en acceptabel blijkbaar.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      3 mei 2021 om 15:06

      ook een niet flitsende flitser zouden ze bij mij echt niet moeten plaatsen, die is dezelfde avond nog naar de maan geblazen dan, ik wil niet uit mijn huis tegen de kassa vd roverheid kijken…

      Dde laatste ben ik met je eens, maja tis toch algemeen bekend dat het als kassa vulmiddel is, ipv boetes voor de veiligheid, anders zou er veel meer gecontroleerd worden op rood licht (ik blijf mij altijd verbazen hoe tievus veel mensen door rood rijden in nederland (en dan doel ik niet op fietsers/lopers maar op autos)

      Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    3 mei 2021 om 14:58

    Liever een TV campagne dan een kassa in de berm….

    Login om te reageren
  20. petroldrinker zegt

    3 mei 2021 om 15:04

    Ze kunnen ze zich beter bezighouden met echte problemen int land ipv dit in mijn optiek…

    Login om te reageren
  21. deleeuw zegt

    3 mei 2021 om 15:43

    Als 40-60% van automobilisten te hard rijdt en bij een derde van dodelijke verkeersongevallen het snelheidslimiet overtreft, dan zijn er dus relatief minder ongelukken als er te hard wordt gereden! Simpele logica, toch? ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North