• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren

Auteur: willeme, gepost 12 december 2021 om 09:58 – 19 Reacties

Lancia gaat Mercedes kopiëren

Dan hebben ze een hele weg te gaan als Lancia Mercedes gaat kopiëren.

Het is een van de oudere en meest roemruchte merken: Lancia. Pak elk willekeurig autoboek en vergaap je over de vele bijzondere modellen van het merk. Als er één merk is met veel technologische hoogstandjes, design en noviteiten, dan is het Lancia wel.

Onder de Fiat groep ging het aanvankelijk niet slecht, maar sinds de jaren ’90 sloegen modellen als de Delta, Lybra en Thesis niet goed aan helaas. Het zorgde ervoor dat het trotste Italiaanse merk zich terugtrok uit de meeste landen. Je kunt alleen nog de Ypsilon krijgen in het thuisland.

Lancia gaat Mercedes kopiëren

Lancia gaat Mercedes kopiëren

Maar daar gaat dus verandering in komen. Lancia valt tegenwoordig onder de Stellantis-paraplu (net als heel veel andere merken) en heeft net als al die merken een bijzondere strategie voor de toekomst meegekregen. Lancia moet Mercedes gaan kopiëren en beconcurreren. Dat is nogal wat! Vanaf 2024 kun je Lancia’s weer buiten Italië aanschaffen.

Lancia gaat Mercedes kopiëren

Overigens gaat Lancia niet Mercedes kopiëren qua design van de modellen. Gelukkig maar. Nee, Lancia-baas Luca Napolitano (is dat de meest Italiaanse naam ooit?) heeft aan Automotive News Europe aangegeven dat ze het altijd verkeerd hebben gedaan. Lancia wilde altijd gaan voor volume, maar kon daar niet genoeg geld mee verdienen. Nu wordt er gekeken naar het paradepaardje van Mercedes: de winst per unit verhogen.

Lancia gaat Mercedes kopiëren

Elektrificatie

Lancia zal een merk worden dat zich voornamelijk gaat focussen op elektrische auto’s. Nu is dat eigenlijk geen USP meer, want alle merken zullen wel over moeten gaan op een vorm van elektrificatie met vol-elektrische (of waterstof) als einddoel. Wat wel opmerkelijk is, er komen geen nieuwe Lancia-dealers bij, maar ‘verkooppunten’. In Europa worden er in 60 steden zo’n 100 verkooppunten geplaatst. Maar, deze verkooppunten moet Lancia dan wel delen met de andere merken uit de Stellantis-groep.

Lancia gaat Mercedes kopiëren

Het is de bedoeling dat de online ervaring begint en het grootste verschil maakt. Op zo’n verkooppunt kun je de auto dan uiteindelijk afhalen of brengen voor onderhoud. Dat klinkt overigens ons in de ogen als ‘een dealer’.

Dan de auto’s waarmee Lancia het wil gaan doen. De eerste is de compleet nieuwe Ypsilon komt in 2024. Dat is een plug-in hybride of elektrische auto. Een kleine, compacte doch luxe (en prijzige) auto. Zie het als een soort Audi A1 en Mini-concurrent. Alle Lancia’s daarna worden volledig elektrisch. Er komt een compacte crossover in 2026 op de markt. Een nieuwe hatchback (Delta!) arriveert vervolgens in n 2028. Qua modelgamma zal Lancia Mercedes dus niet kopiëren, blijkbaar.

Via: Automotive News Europe.

Ook interessant!

  • Mercedes roept meer dan een miljoen auto's terug
  • Mercedes EQS gaat op vliegreis boven Stuttgart
  • Lancia Delta keert terug
    Lancia Delta keert terug! Helemaal officieel!
  • Romain Grosjean keert terug in de Formule 1 voor Mercedes

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Lancia, Mercedes, Stellantis

Vorig bericht: « Koop deze AMG op Marktplaats en word vader van het jaar
Volgend bericht: BREEK: er staan maar 19 auto’s op de grid vanmiddag! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mc96 zegt

    12 december 2021 om 10:25

    Lancia is alleen tot de jaren 60 een echt begeerlijk luxemerk geweest. Na die tijd zijn er nog wel enkele gedenkwaardige auto’s geweest (HPE, Integrale, Thema 8.32) maar een echt luxemerk is het nooit meer geweest. Ik gun het ze can harte, maar ik vraag me af of Stellantis de technologie, financiële middelen en het doorzettingsvermogen heeft om van Lancia een echte Mercedes concurrent te maken.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      12 december 2021 om 15:20

      @mc96: de vraag stellen is het antwoord geven. Je ziet dat dat het Stellantis enkel nog van ellende aan elkaar hangt.

      Login om te reageren
    • Dieseltor zegt

      12 december 2021 om 23:02

      @mc96: Het ging toch helemaal om niet het beconcurreren van Mercedes? Ze willen meer winst per unit maken. Dat is heel wat anders.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 december 2021 om 11:37

      Ben opgegroeid in de jaren 80 en toen was Lancia een sportief merk, sportiever dan Alfa en BMW opgeteld en daarmee waren ze heel succesvol. Wat ze heeft doen besluiten auto’s als handtasjes te gaan maken en zo hun ondergang te bewerkstelligen is me een raadsel want met sportief maak je de marges.

      Login om te reageren
  2. 50mchljn zegt

    12 december 2021 om 10:31

    Waarom geven ze niet gewoon toe dat er in het automobiele land geen plaats meer is voor ze ? Komt op mij over als het bekende “ trekken aan een dood paard “.

    Login om te reageren
  3. adyton zegt

    12 december 2021 om 10:34

    Kans op slagen nihil. Heel de fca tak heeft toch getoond ongelofelijk incompetent met de italiaanse merken om te springen. Daar zit toch geen enkele verbetering in. En als zij over termijnen van 2 jaar spreken, dan weet je al wat er van zal komen… Het is dat elke autoliefhebber hier vurig op zit te hopen dat het lukt voor Lancia en Alfa Romeo, anders werd er al lang niet meer over geschreven.

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    12 december 2021 om 10:45

    De volharding in de overlevingskansen van het merk Lancia is omgekeerd evenredig aan de daadkracht om dit ook daadwerkelijk te bewerkstelligen.

    Mijn inschatting is dat we ook de komende jaren nog regelmatig berichten van gelijke strekking als hierboven kunnen teruglezen op Autoblog.

    Login om te reageren
  5. outlook zegt

    12 december 2021 om 10:46

    Hahaha net als al die Alfa’s waar we al jaren op wachten

    Login om te reageren
  6. ghini zegt

    12 december 2021 om 10:49

    Heel slim om te melden dat je maximale winst per unit wil gaan maken. Oftewel, genoeg ruimte om af te dingen. Ik hoop echt dat ze bij Stellantis wat stappen maken, kosten spreiden, goed samenwerken en zo de merken kunnen behouden met elk hun eigen design en usps. Het zou moeten kunnen, maarja, Italianen en Fransen….

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    12 december 2021 om 10:50

    Tja. en dan een paar onrealistische lanceerdata noemen. In 3 jaar een compleet nieuw model uit de grond stampen. Sure.

    Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      12 december 2021 om 11:45

      @pomoek: moet kunnen. Gewoon op basis van een ander klein Stellantis- model een nieuwe koets boetseren. Luxe interieur erin prakken, Lanciagrilletje er op en klaar.

      Login om te reageren
  8. piedlourd zegt

    12 december 2021 om 11:19

    We komen gewoon weer in de tijden van coach building.

    Aandrijflijn iedereen hetzelfde, afstelling onderstel carrosserie en aankleding per merk verschillend.

    Nog wat verschilletjes in software van de aansturing en klaar is Kees

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      12 december 2021 om 12:02

      @piedlourd: klopt, zeg ik ook al paar jaar. Design wordt weer belangrijker dan net die paar pk verschil. Imago, wie ben je, waar identificeer jij je mee, community etc. Nog wat verschil in luxe, services en slimme software.

      Login om te reageren
  9. Alfarobert zegt

    12 december 2021 om 11:20

    Met Mercedes concureren? Veel mensen waaronder ikzelf willen helemaal geen Mercedes,vinden het Taxi’s en auto’s voor criminelen. Lancia heeft zulke prachtige auto’s gebouwd in het verleden.Het kan wel maar het is nu een beetje vergeten merk.

    Login om te reageren
  10. e36thuglife zegt

    12 december 2021 om 11:36

    Nou ik hoop dat ze er dan wel grotere wielen onder zetten want die Kappa coupé lijkt wel een winkelwagentje.

    Login om te reageren
  11. raoufff zegt

    12 december 2021 om 12:04

    Bij Stellantis denk ik aan een megagroot onzinkbaar schip, net als de Titanic……..juist ja.

    Login om te reageren
  12. lekkerlinksrijden zegt

    12 december 2021 om 12:38

    Stop gewoon met Lancia totaal geen bestaansrecht meer

    Login om te reageren
  13. gamma81 zegt

    12 december 2021 om 20:35

    Dat Lancia alleen in Italië verkocht wordt klopt volgens mij niet helemaal, Bij de overzichten van bestsellingcarsblog staat elke maand wel een verkochte Lancia….. in Japan, tot en met november 11 stuks.

    Login om te reageren
  14. vespinie zegt

    13 december 2021 om 23:46

    Prachtig merk . Zou eeuwig zonde zijn als dit merk het niet gaat redden. Als Lancia rijder voel ook ik de bui al jaren hangen en beginnen mede Lancia rijders elkaar al te groeten wat natuurlijk een slecht teken is . Maar toch gezien de historische waarde en de durf in veel van hun ontwerpen zou het zonde zijn.

    Ik denk dat we juist weer een markt gaat komen voor merken en modellen die zich weten te onderscheiden van de grijze lease massa.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North