Volkswagen overklast Toyota maar GM is het grootst

Auteur: , 55 Reacties

Volkswagen strijdt al een tijdje om Toyota voorbij te streven als grootste autobouwer ter wereld en dat is nu gelukt. Helaas voor VW is GM nog groter.

Volkswagen (of eigenlijk VAG) wist voor het eerst meer dan 8 miljoen auto’s te verkopen in 2011. De totale verkopen kwamen uit op een record breaking 8.16 miljoen auto’s, aldus Volkswagen. Toyota had flink te kampen met de gevolgen van natuurrampen en kwam daardoor uit op “slechts” 7.9 miljoen verkopen, een daling van 6 procent.

Volkswagen heeft weinig last van de recessie in Europa dankzij groeimarkten Amerika en China, aldus Martin Winterkorn. Bij Volkswagen werd mede daardoor 13 procent meer verkocht, Skoda groeide met 15,3 procent en zelfs Seat wist 3,1 procent te groeien naar 350.000 auto’s. Meest opvallend is echter de groei van Audi. Met dank aan groei in Amerika en China werden daar 1.3 miljoen auto’s verkocht, een groei van 19.2 procent. Ter vergelijking: BMW verkocht 1.380.314 auto’s, maar groeide minder hard, namelijk 12.7 procent ten opzichte van 2010. Mercedes groeide 8 procent naar 1.260.912 auto’s.

Volkswagen is dus Toyota voorbij, daar kon zelfs Lexus geen verschil in brengen met verkooptoppertje CT 200h. Lexus groeide in Europa 40% en in Nederland zelfs 276%, voornamelijk dankzij die premium hybride. Toyota streeft echter naar een nieuw verkooprecord in 2012 maar zou daarmee nog steeds niet de verwachte cijfers van GM overtreffen. GM heeft nog geen officiële cijfers vrij gegeven maar de verwachting van analisten is dat het Amerikaanse concern meer dan 9 miljoen auto’s heeft verkocht. Toyota én Volkswagen hebben dus wat te doen komend jaar!



55 reacties

Goh, “VW heeft hard gewerkt om meer te verkopen dan Toyota.”

Makkelijk winnen van Toyota voor VW. Met al dat natuurgeweld in Japan waren er allerlei problemen met levering en dus wachttijden. Laten we maar kijken hoe Toyota Vw volgend jaar weer op zijn plaats zet. ;)
yox via Android app
Nou:( ik heb het niet met VAG Alles er bijvoegen en kopen.. Hopelijk blijft alfa bij fiat. En zal toyota volgend jaar gewoon veel verkopen door goede auto’s te verkopen en niet 4000 auto merken onder 1 groep te plaatsen
@yox: dat hoop ik ook! Zodra de boel overgaat naar VAG zal er niets van overblijven, en jatten ze alleen maar de techniek zoals ze eerder met de JTD’s gedaan hebben (Wel FIAT’s eigen domme fout om de rechten aan BOSCH te verkopen, die het op hun beurt weer doorverkochten aan VAG e.d.).
Die doelstelling heeft Volkswagen dan wel erg snel gehaald. Nu kunnen ze hun pijlen richten op GM (al moeten ze Toyota voor volgend jaar ook nog in de gaten houden).
@ErikkNL:
Tuurlijk, Japan gaat (hopelijk) niet elk jaar door noodweer worden getroffen…
@StijnB: haha bij VAG zitten ze nu elke morgen ” Dear Lord thank for blabla en pls make japan blabla”
@mortsel2640:
Sinds wanneer spreken ze in Wolfsburg Engels?
@ramshoek: ‘Ich bin ein Berliner’ :D muhahaha
@StijnB: Het was een zeebeving, geen noodweer.
@ErikkNL: Altijd leuk ‘kunnen ze hun pijlen richten op’, ik snap nooit wat ik daarvan moet denken, dit is weer een nieuw jaar en begin je weer met 0, het is helemaal niet zeker of je het evenaart of überhaupt haalt.
@The360box: Tuurlijk dat begrijp ik. Het is altijd wachten wat het jaar brengt. Misschien wordt Duitsland nu getroffen door een of andere ramp, maar feit blijft dat er bij Volkswagen flink over wat nagedacht. Anders zou het een stuurloos zooitje zijn
Wordt er ook bekend gemaakt welke autobouwer nou echt de grootste is of gaat het er alleen maar om welk automerk de meeste andere merken in zijn bezit heeft?
@akrapovic: Volgens mij word in dit hele verhaal alleen gesproken over “het toaal verkochte units”. Dus wat maakt het uit over hoeveel merken dit verdeeld is ? Misschien is het wel extra knap dat Toyota deze cijfers haalt met ‘slechts’ enkele merk badges (vergeet, naast Lexus, Scion niet in de US). Misschien is het andersom en is het juist ‘dom’ dat Toyota maar enkele badges voert en zich niet breder in de markt postioneert. Gelukkig zijn er bij alledrie de concernen mensen werkzaam die hier veel meer verstand van hebben als jij en ik bij elkaar. ;)
Van deze drie is er maar eentje die zijn grootste handelsnaam als naam voor het concern gebruikt. Toyota verkoopt (vooral) Toyota’s. De beide anderen kopen en verkopen automerken.
Als de geruchten rond Opel kloppen, en VW koopt het, is Toyota dan gepasseerd? Mwah.
Wordt in deze cijfers Porsche al tot VAG gerekend, of wordt die integratie nog steeds door rechtszaken tegengehouden?
Wat een nachtmerrie, rijden er dus zoveel van die gedrochten rond, en dan bedoel ik de hele kliek, seat, skoda, vw, audi..
@The360box: inderdaad, Toyota’s zijn echt plaatjes op de weg.
@desoper: Sprankelend design, schitterrende interieurs..
Minimaal nét zo uitbundig als VAG. Blijkbaar willen de meeste mensen dit, gezien de 3 mondiale koplopers.
Kan niet verkeerd zijn toch ?
@The360box: Als ’t maar geen reet kost.. Vind er geen aars aan op de weg, maar goed, daardoor val ik wel weer 100x zoveel op met m’n glimmende BMW.. ;)
@kaasboerin: Waar ik weer blij van wordt is als ik een exclusief en mooie auto zie, en datt zijn geen leasesletten, vw’s, toyota’s, seat, mercedes, en audi
@The360box: Pfft… Nee, BMW Dreiers zijn géén lease-sletten… jij snapt het !
@TSI-tje: Tegenwoordig kan je alles leasen.. Gaat nergens meer over. Als jij een BMW mag leasen van je boss weet je in ieder geval zeker dat je bij een goedlopende toko werkt.
@kaasboerin: Onzin, enkele maanden geleden heeft mijn werkgever een bedrijf overgenomen waar ook gehele buitendienst en directie BMW reed.

Failliet, door te hoge kosten.
@autogedrocht: Dat komt dus op hetzelfde neer, wat jij zegt??……………
@kaasboerin: Ach, Voor zover ik weet loopt de ‘instap’ Dreier (te herkennen aan het enkele uitlaatpiepje, Tot de 320i/320d dacht ik)gelijk op met een A4/Mondeo/Insignia/Passat/Merc.C/Mazda6/Avensis/etc. in de lease. Ligt er alleen aan waar je voor kiest. Ik heb persoonlijk liever een goed gemotoriseerde auto vol opties zonder de pretenties van een Imago. In mijn budget zou ook een A4/BMW3/Merc.C vallen. Ik verkies een auto met wat meer ruimte. Zoals altijd, de keuze is voor een ieder persoonlijk, men kiest naar de voorwaarden welke de eigenaar/bestuurder belangrijk vind.
@TSI-tje: Meestal de voorwaarde dat ‘ie net wat meer opties als de buurman moet hebben… ;)
@integraturbo: De buurman intereseert me niks. -IK- moet tevreden zijn over mijn auto. Wat mijn buurman/collega/broer/schoonvader van mijn auto vind zal me de anus oxideren ! :P
@TSI-tje: ik wil niet de kutaap uithangen maar “vind” moet met dt..
@mout: Jij snapt het! Toyota vind ik de terechte winnaar. Daar worden namelijk Toyota’s verkocht. GM en VW verkopen heel veel andere merken.

En het lijkt me raar als VW Opel overkoopt.. Waar moeten ze dat positioneren? De rangorde is skoda, seat, vw, audi (of seat – skoda, weet ff niet zeker). Waar zou daar nog ergens Opel tussen moeten passen?
@akrapovic: denk tussen de n en p..
@akrapovic: Tsja, mij lijkt het ook raar. Maar dat was het ook toen Skoda gekocht werd – want tot dat moment was Seat het budgetmerk. In de huidige rangorde is Seat ook prima te missen. Premium, mainstream, budget.
Zelf roepen ze dat Audi en Seat sportief zijn, VW en Skoda handig. En daarbinnen dan luxe en eenvoudig. Zie jij het sportieve in Audi en Seat?
Skoda gaf natuurlijk een venster op Oost Europa. Maar wat Opel zou moeten brengen?
Het andere eeuwige dreigement is Alfa Romeo. Daar zie ik ook geen plek voor. Of het zou Audi en Seat moeten mogen vervangen. Ik ben voor!
@akrapovic: jij snapt het ook, Lexus, Daihatsu, Scion en Hino.
@treser: OK, je hebt een punt. Al zou ik ipv Hino liever Subaru noemen. Vrachtwagens tellen hier niet mee.
Blijft staan dat er véél meer Toyota’s verkocht worden dan een van de andere merken van deze concerns.
Meest verkocht, oke. Maar wie heeft het meest winst gemaakt?
@mout: VW houdt er wat mij betreft sowieso een rare strategie op na. Als ze niet oppassen begint Skoda VW zelf te overtreffen. Ik heb liever een Superb dan een Passat. Scheelt je ook wat centjes.

En idd Audi en Seat sportief? Seat vindt zichzelf sportief, maar dat zijn ze totaal niet. En bij Audi zijn alleen de topmodellen sportief. De rest van de auto’s vind ik nogal emotieloos
Volgens mij als Toyota groter wordt dan laat Piech de fabriek van Toyota saboteren denk ik :P
Wel leuk is dat toyota nooit heeft gezegd de grootste te willen zijn. Zolang toyota de betrouwbaarste auto’s blijft bouwen komen ze vanzelf weer op 1, zo is het de vorige keer ook gebeurt.
Gelukkig is het doel van Toyota NIET de grootste te zijn :) Maar dat hebben ze bereikt door kwaliteit en top klantenservice te bereiken. VW zal deze titel niet lang behouden, Toyota komt dit jaar/volgend jaar wel terug ;)
@G-Ammo: VW’s zijn ook heel erg betrouwbaar, en die service zit daar ook wel goed. Beetje rare argumenten :D
@G-Ammo: Ga toch weg man, ieder bedrijf wil de grootste zijn. Punt. Als in dit bericht had gestaan dat Toyota de grootste was hadden we hier moeten lezen dat je een vreugdedansje hebt gedaan. Niks tegen Toyota hoor maar je berichten beginnen wat eentonig te worden…
@integraturbo: Dat is iets anders dan de missie hebben om #1 te zijn. Dat heeft Toyota niet; ik zeg niet dat ze het niet WILLEN zijn. Daar zit een groot verschil in ;) Ik heb vaker gelezen dat Toyota #1 staat hoor, dat is niets nieuws en dat weet iedereen ook. Daarvoor hoef ik geen vreugdedansje te doen ;).
@G-Ammo: VW riep idd elk jaar dat ze de grootste wilden worden. Voordeel van hun inhaalactie is dat we even van dat gezanik af zijn. Jappen zijn nu eenmaal wat bescheidener dat die Duitsers.
@G-Ammo: Ik ben geen groot Toyota liefhebber zoals jou, maar vanwege de LandCruiser V8 vind ik Toyota toch een tof en een mooi merk en zou ze stiekem ook wel eerste willen zien :P
@G-Ammo: En met je laatste zin ben ik het overigens wel met je eens.
amerika vs. europa vs. azië.
lol
een echte europeaan steunt VW. wat voor europeanen zijn jullie ..
@KaCh1ng: Dus…
@KaCh1ng: VW steunen? Hebben ze dat nodig dan?
@KaCh1ng: Als Duitser kan ik het wel begrijpen, maar waarom zou elke Europeaan Volkswagen moeten steunen.
@KaCh1ng:
Juist, help VAG de winter door. Giro 555…
Maakt voor mij niet uit welke de grootste is/ was of wordt. Toyota is gewoon een hele grote en een hele betrouwbare merk.
De LandCruiser zal veel bijgedragen hebben aan Toyota’s succes. Is niet zo moelijk globaal een inschatting te maken. Zet het aaantal verkopen af tegen het aatal werelddelen en je komt al een heel eind.

Zowel Toyota als Volswagen zijn zeer grote concerns en beiden mogen van mij eerste worden.
@agera: Inderdaad, waarom denk je dat VW met de Amorak gekomen is ? Die willen de markt in het midden oosten ook op. Waltkorn hekelt de nieuwsbeelden van de Arabische lente. Al die Toyota Pickups met een machine geweer of snelvuurkanon achterop. En zijn we vergeten dat er midden jaren-90 al op het gebied van de Pickups een samenwerking was tussen VW en Toyota? De Hi-Lux was te krijgen met Toyota- en VW badge. 2WD én 4WD.
ik zou als Europeaan opel steunen die komen er nog wel een keertje
Toyota riep begin jaren negentig al voor het jaar 2000 willen we GM verdringen van de eerste plaats.Wat overigens toen niet lukte.Dus Toyota wil wel degelijk nr.1 zijn.Echter zoals GM ooit 75 jaar nummer 1 is geweest zal geen ene fabrikant meer lukken daar is de autowereld teveel voor veranderd.
sluit ik mij bij aan :) :)
Gm is de grootste omdat ze alle Amerikaanse merken onder zich hebben ford usa cadillac buik Chevrolet enz… en wat VW betreft die heeft ook vele onder zich weet niet of ze meegerekend worden in de verkoop cijfer? Toyota is alleen lexus heeft zijn eigen verkoop cijfer en de tsunamie niet vergeten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).