Gespot: nog meer klassiekers

Gepost op 13-05-2009 om 13:30 door - 39 Reacties »

Maserati Sebring I
Een belangrijk onderdeel van WoDaSpoDa is geschiedenisles. Gelukkig krijgen jullie dit hier niet twee keer per week. Of: helaas… Want ik vind het best interessant. Maar dat zegt elke geschiedenisdocent, want die oude auto’s moeten je maar net liggen.

Alvis TD21 Cabriolet MkII

Een zondag Knokke doet wonderen. Het was een rode Alvis die vluchtig voorbij reed, dus uitgebreid tijd voor foto’s was er niet. Drie kwartier later kregen Dave en ik een herkansing. Terwijl we naar een Murciélago stonden te kijken viel ons in de verte iets op. “Dit lijkt het meeste op…” dacht ik, gevolgd door “nee, te toevallig om waar te zijn”. De eigenaar van deze Alvis, precies hetzelfde als de rode, kon ons vertellen dat er van de 1.070 TD21′s maar 56 waren geleverd als MkII Cabriolet, gekenmerkt door ingebouwde koplampen en… Een open dak. 27 daarvan zijn nog bekend. Dat laatste zal wel iets te maken hebben met het aantal lidmaatschappen bij Alvis clubs wereldwijd, want er staan er vast nog wel wat weg te rotten in een schuurtje op het Britse platteland. Als één van de 17 Bugatti T57S Atalante’s daar kan worden gevonden, kan een Alvis natuurlijk ook. Enfin, het mag erg bijzonder genoemd worden dat er twee van deze zeldzame auto’s rondreden.

Alvis TD21 Cabriolet MkII - Foto Jim Appelmelk
Alvis TD21 Cabriolet MkII - Foto Jim Appelmelk
Alvis TD21 Cabriolet MkII - Foto Jim Appelmelk
Alvis TD21 Cabriolet MkII - Foto Jim Appelmelk
Alvis TD21 Cabriolet MkII - Foto Jim Appelmelk
Alvis TD21 Cabriolet MkII - Foto Jim Appelmelk


Bentley MkVI Special

Een aantal Bentley’s mag zich MkVI Special noemen. Op het eerste gezicht zijn dit modellen uit de jaren ’20 en ’30, maar schijn bedriegt. Bentley’s met een versleten koets – met name Mk VI’s, het eerste naoorlogse model – voorzien van een zogenaamde “W.O. Look-a-like” koets. Een body die veel lijkt op die van Bentley’s vanuit de tijd van Walter Owen Bentley. Het ging niet zo goed met het bedrijf na de Wallstreet crash van 1929, waardoor het werd verkocht en in november 1931 over ging naar Rolls-Royce. Bentley was sinds de 8-Litre, een luxe personenauto (Bentley bouwde verder voornamelijk raceauto’s) een bedreiging voor ze. Overigens vielen de 100 8 Litres in het niets bij de 1.680 Phantom II’s wat betreft aantal. Het kenteken dat erop zit doet vermoeden dat het de oorspronkelijke Britse platen zijn, maar dit is een Belgisch klassieker kenteken. Dat begint altijd met een O, en bestaat zoals gebruikelijk uit drie letters en drie cijfers.

Bentley MkVI Special - Foto Jim Appelmelk
Bentley MkVI Special - Foto Jim Appelmelk
Bentley MkVI Special - Foto Jim Appelmelk
Bentley MkVI Special - Foto Jim Appelmelk


Lamborghini Jarama

Jarama. Google even en je weet meteen waar de naam vandaan komt. Het is de naam van een circuit in Spanje. Schijn bedriegt alweer, want het heeft er weinig mee te maken. Ferrucio Lamborghini moest niets hebben van die dure racerij. Ook is het niet waarschijnlijk dat het veel met de rivier de Jarama te maken heeft. Uiteraard had het te maken met de activiteit van stierenfokkers in die streek, want met stieren(-vechten) heeft het merk een nauwe band. Zo heeft Diablo niet direct iets met de duivel te maken, maar eerder met een ras vechtstieren.
De Jarama kon van de immer lange to-spot lijst worden gestreept. Dat vind ik zelf één van de leuke dingen van het spotten. Zo veel mogelijk verschillende modellen. Lamborghini is één van mijn favoriete merken, ik wil elk model wel eens gespot hebben. Zeker de klassiekers zijn moeilijk te vinden. In 2007 spotte ik dan eindelijk een Espada, zo’n lange vierpersoons auto die er een beetje vreemd uit ziet. Vorig jaar kwam ik samen met Roland een Islero tegen in Düsseldorf. En in Knokke kwam ik dan deze Jarama tegen, ook een model waar meningen over verdeeld zijn. Hoekig en een beetje Amerikaans, maar met een stoer front. Op een foto is het “maar een hoekig hok”, on the road is hij wel redelijk indrukwekkend. En de V12 klinkt natuurlijk fenomenaal!

Lamborghini Jarama - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Jarama - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Jarama - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Jarama - Foto Jim Appelmelk


Maserati Sebring I

Een auto die wèl naar een circuit vernoemd is, is deze 2+2 van Maserati. Om de overwinning te vieren in de 12 uursrace van 1957 noemde werd hier in 1962 een auto naar vernoemd. Dit merk was wèl erg actief met racen. Het neusje van de zalm van die tijd, de 5000 GT, had zelfs de motor van een 450S racewagen. Denk bij hun raceverleden ook aan de Birdcage, de 250F, en momenteel de MC12 en zelfs de Quattroporte (!). Maar de Sebring zelf was bedoeld voor op straat. Afgebeeld is een Sebring I 3500 GTI. De auto volgde de sierlijke en slankere 3500 GT(I) op. Die I staat voor injectie. Dit systeem stond nog in de kinderschoenen en was dus niet geheel probleemloos. De voorganger werd aanvankelijk nog gecarbureerd geleverd, wat een stuk beter werkte. Veel Sebrings zijn dan ook omgebouwd naar dit “oude” systeem. Onder de auto zie je schitterende Borrani spaakwielen. Hoe duur de auto dan ook mocht zijn, ze waren niet standaard. De motor werd in 1965 opgeboord tot 3,7 liter, in dat jaar kwam eveneens de iets strakker vormgegeven MkII op de markt. Die was ook nog te koop met 4,0 liter zescilinder. Er zijn 346 MkI’s gemaakt, en maar 98 MkII’s. De Mistral zal op den duur wel een beetje invloed hebben gehad, hoewel die al vlak na de Sebring I in productie werd genomen.

Maserati Sebring I - Foto Jim Appelmelk
Maserati Sebring I - Foto Jim Appelmelk
Maserati Sebring I - Foto Jim Appelmelk
Maserati Sebring I - Foto Jim Appelmelk
Maserati Sebring I - Foto Jim Appelmelk
Maserati Sebring I - Foto Jim Appelmelk
Maserati Sebring I - Foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Waar in Laren mijn wens uitkwam ooit eens een 300 SL Gullwing te spotten, kon ik er in Antwerpen zelfs nog even rustig omheen wandelen voor “een aantal” foto’s. Een stuk of zeventig dus. En eigenlijk is de auto best vreemd gelijnd. De achterklep lijkt niet echt bij de rest van de auto te passen. Maar zoiets vergeef je zo’n auto snel, net als de moeilijke instap over de brede dorpels (ben helaas geen ervaringsdeskundige). De vleugeldeuren maken het namelijk tot een fantastische auto. Zonder dat was de auto waarschijnlijk een stuk minder waard geweest. Sterker nog: ik denk dat zelfs de Roadster – die sowieso al geen vleugeldeuren heeft – dan minder waard was geweest. Die verwantschap speelt namelijk een belangrijke rol, net als dat je voor een klassieke Ferrari disproportioneel meer betaalt dan voor een klassieke Maserati of Lamborghini. De 300SL Gullwing is wat mij betreft overpriced, de Roadster is wel heel erg overpriced hoewel het nog steeds een erg mooie cabrio is.

Mercedes-Benz 300SL Gullwing - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300SL Gullwing - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300SL Gullwing - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300SL Gullwing - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300SL Gullwing - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300SL Gullwing - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300SL Gullwing - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300SL Gullwing - Foto Jim Appelmelk


TVR Taimar

De vroegste TVR’s lijken allemaal redelijk veel op elkaar. Niet tot in detail, ruim genomen, van de zijkant bekeken, waren overeenkomsten groot. Maar technisch was alles mogelijk. Viercilinder, zescilinder, V8. En de meeste modellen waren er in vele vormen. De Taimar van 1975 was nog duidelijk verwant aan de Grantura uit 1958. De auto’s zagen er nog lang niet zo excentriek uit als de TVR’s van de laatste vijftien jaar. Nergens waren bizarre openingen of vreemde verhoudingen te vinden. Met zijn geheel openende achterruit was de Taimar zelfs nog best praktisch. De nog geen duizend kilo wegende auto werd aangedreven door een drieliter V6 met een maximum vermogen van 138 pk, dan wel 230 pk voor de Turbo, wat nogal veel uitmaakte. Die zoop als een tempelier, wat waarschijnlijk veel mensen heeft doen besluiten om toch de tamme versie maar te bestellen. Zo zijn er 395 Taimars gebouwd, naast 30 Taimar Turbo’s. De 3000S was de cabriolet. Daarvan zijn er zelfs maar 13 geleverd als Turbo.

TVR Taimar - Foto Jim Appelmelk
TVR Taimar - Foto Jim Appelmelk
TVR Taimar - Foto Jim Appelmelk
TVR Taimar - Foto Jim Appelmelk
TVR Taimar - Foto Jim Appelmelk

39 reacties
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Ok, maar wist je dat de volledig nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus nu al te bewonderen zijn bij Nederlandse dealers? Check DIT!
De mooiste auto ooit als ‘overpriced’ bestempelen, hoe durf je! Schitterende spots en vooral de SL mag er wezen.
ik zou toch niet graag inparkeren als er een gullwing achter mij staat :x
Leuk spul gevonden, alweer!

Wat die ouwe Bentley betreft: Belgische nummerplaten zijn altijd een witte achtergrond met rode cijfers & letters. Het zou me dus verbazen moest deze echt op Belgisch kenteken staan, want dan overtreedt meneer de wet wel serieus, aangezien het geen legale borden zijn. Anderzijds rijdt een vriend van me ook rond met een witte plaat met zwarte cijfers & letters, maar dan alleen vanvoor.
ben persoonlijk niet voor klassieke auto’s maar die sebring is toch wel heel mooi
kbegrijp alleen niet wat maserati bezielt omhun auto naar een amerikaans circuit te noemen.
hij zal waarschijnlijk ook op italiaanse circuits gewonnen hebben.
Weer een fantastich mooie serie!!

Leuk die paperclip op de uitlaat van de TVR Taimar!
Avatar van spijkerhard
Spijker Hard
13-05-2009 om 13:55
ja die gullwing is echt MASTER niet normaal zoveel ‘erfgoed’ deze auto heeft.
Echt de meest gewilde Merc denk ik…voor mij iig.
Maserati Sebring.. hubbahubba! Laatste tijd vind ik alle Maserati’s mooi merk ik. Wat zou zo’n auto in deze staat moeten kosten? Weet iemand dat?
Mooie spots! Leuke verhalen!
De Jarama, Sebring en Taimar… Meer heb ik op dit moment niet nodig ;)
Het instappen in een 300 SL Gullwing valt nog wel mee doordat het stuurwiel kan wegklappen. De Roadster is zo geliefd omdat het echt wel de betere auto was, op diverse fronten (zoals de achterophanging) aangepast zodat de wagen eindelijk reed zoals je kon verwachten. Daarenboven werd het (met het dak open) niet zo verschrikkelijk heet in de wagen.
En de meest geliefde Mercedes zal wel zijn grote broer zijn; de 300 SLR Uhlenhaut Coupé.
Wat doet een paperclip in godsnaam aan de rechteruitlaat van die TVR?
Wat vinden we nu van een BMW 3.0 CSi of CSL?
Normaal gezien ben ik niet zo’n superfan van de klassiekers maar hier zijn zitten er wel enkele prachtexemplaren bij. Vooral die Gullwing :o
Stel je een voor dat de *vrouwelijke* bestuurster van de Berlingo eventjes de verkeerde versnelling kiest bij het wegrijden….
Btw, een paar weken geleden reed een jonge kerel nog de A-M DB5 van z’n vader in de prak in Knokke, glaasje teveel op… (waarde: >€450.000)
Of topic:

Misschien weet 1 van jullie kenners het…
Zijn er al voorruitzichten wanneer het nieuwe type Pagani uit gaat komen???

Ben nogal een fan dus ben erg benieuwd….

PS: is dat de Cinque by the way????

Alvast Muchos Gracias

D. inges
Zijn Duitsers niet altijd overpriced? Ja maar, de auto schrijft relatief weinig af.

Wie schrijft er relatief af. Absoluut niemand :lol:
Dat die oude Bentley nog rijdt! Oké, hij is dan wel goed onderhouden, maar toch. Er zijn Renaults, Peugeots, Fiats en nog veel meer die na 15 jaar dienst er al mee ophouden.
@ ferrari ownt

Tuurlijk rijdt die Bentley nog, die oude zijn praktisch niet stuk te krijgen. Het zijn wagens die tenminste met verstand in elkaar zijn gezet. Vele auto-achtige dingen uit de 19de eeuw rijden ook nog, kwestie van heel sterk gebouwd en wat zorg voor dragen.

Trouwens, vooral voor Rolls dan: A Rolls-Royce does not break down. It ‘fails to proceed. Meer dan de helft van die vooroorlogse rijden nog rond.
Haha, grappig, wist helemaal niet dat er een merk Alvis bestond:P Wederom weer geweldige spots, vooral die Güllwing! Jammer dat ze niet zo goed schijnen te rijden;)
Die Bentley en Merc zijn echt fantastisch! De rest ook wel, maar deze..
Avatar van Svenska_Aeroplan_AB
Svenska_Aeroplan_AB
13-05-2009 om 17:45
Schitterend Appel!
Helemaal mijn catagorie natuurlijk…
:)

Die Sebring is echt KUNST!
De Gullwing uiiiiiiiiiiteraard ook…
Heerlijke spots
@tombnolz van voor mag je op een belgische auto eender welke nummerplaat bevestigen zelfs chinese tekens zijn toegestaan.
Zou ik van de 5e foto van de 300SL een wallpaper mogen op 1920×1200 en 1280×1024 (2 computers) Die is best leuk bewerkt, of heel goed genomen ;)
@ micheloo0

Daar geloof ik niks van. Je móet een wit-rode nummerplaat hebben om de simpele reden dat je ook van voor geflitst kan worden. Uiteraard mag je erboven nog een andere plaat hangen.
Ben toch niet zo van de klassiekers, maar als ik moet kiezen, dan de DB5…
Avatar van CLK
AMG Powerrr
13-05-2009 om 18:20
Die Gullwing is zeker de mooiste spot uit heel deze reeks!!! Voor mij in ieder geval wel!
Go Gullwing. En niets overpriced. Als je dit overpriced vind moet je niet eens denken aan de 2 Uhlenhaut SLR Coupés.
Die Maserati is mijn favoriet: eindelijk nog eens een auto met een mooie neus en een ferme kont … waarom kan dan niet meer tegenwoordig ? Maar ja, ik ben maar een ouwe zak …
@ blag

Dat is te danken aan alle hedendaagse veiligheidseisen
Erg mooi die Maserati!!! :D
Mooie HDR foto van die Gullwing
sowieso een mooie fotoserie!
Zo’n Alvis is echt pure porno:

Alhoewel zo’n Bentley ook wel een kicker is:


Ik spotte deze Lusso op Goodwood, begin april:


Wat te denken van deze luid gekleurde Roller:


Nou vooruit, de Espada nog een keer dan:
Die groene Alvis heb ik in Maart ook gezien in latem.
“ik denk dat zelfs de Roadster – … – dan minder waard” -> Uit de context begrijp ik dat het meer zou moeten zijn. Want het gaat over een prijsdaling van de Gullwing, en het zou niets zeggen als hij gewoon nog steeds minder waard zou zijn. Of ik kan gewoon je meer/minder-verhaaltje niet volgen omdat ik niet weet welke er nu duurder is. :P

Maar leuke serie weer Jim! Klassiekers vind ik toch interessanter dan al dat nieuwe spul waarover je al pagina’s gelezen hebt…
De mooiste auto ooit? Ik vind het een verschrikkelijk lelijk ding!
@ Laurens:

Een 300SL schrijft niet af, die schrijft bij ;)

OnT: Kudo’s voor de 300SL en de Sebring!! :D
de 300SL blijft toch 1 van m’n droomwagens…
Toch leuk, een keer zo’n geschiedenislesje.
De 300SL is toch wel heel erg speciaal, en natuurlijk heel erg cool met die vleugeldeuren.
De rode Alvis is in combo met een RS4 en de groene op een foto met een Quattroporte!
OT: Zalige reeks appeltje!! We Love U!!
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!