Landwind is back!

Auteur: , 88 Reacties

Het Chinese Landwind keert terug in Europa. Het automerk kwam in 2005 naar Nederland en Belgie, maar werd vooral bekend dankzij een haatcampagne van ANWB en ADAC. De verkoop van dat model werd uiteindelijk gestopt. Nu is de importeur terug, met één model. Het gaat om de midi-MPV CV9, die vanaf deze zomer in Nederland en België zal worden geleverd. Tevens zal er nog dit jaar een elektrisch aangedreven versie van de CV9 beschikbaar komen.

In september 2005 werd er reeds melding gemaakt van een MPV-Landwind (AKA Fengshang CV9), de Europese introductie van dit model hebben ze grondig voorbereid. In samenwerking met TÜV Rheinland, RDW en TNO Automotive in Helmond zijn technische verbeteringen doorgevoerd. De auto heeft nu Europese typegoedkeuring, zodat hij in 27 landen van de Europese gemeenschap direct toegelaten is.

Importorganisatie LWMC (Landwind Motors Corporation) Europe B.V., gevestigd in Tiel, neemt de distributie voor Europa ter hand. Deze onderneming wordt geleid door CEO Peter Bijvelds, dezelfde man die het merk in 2005 naar Europa haalde. LWMC begint de levering van de CV9, met 35 dealers die samen goed zijn voor 45 vestigingslocaties. LWMC mikt voor het eerste volledige jaar van levering op een totaal van 1.500 nieuwe auto’s. Bijvelds: “We komen nu krachtig terug met de Landwind CV9, die volledig is aangepast aan de strenge Europese eisen. In de veiligheid en kwaliteit van de CV9 is veel geld geïnvesteerd. Mede door sterke aandeelhouders, waaronder de bekende horecafamilie Van der Valk. Wij hebben het volste vertrouwen dat we met dit model voet aan de grond krijgen in Europa. Het is een fraaie auto met veel ruimte, voor interessant lage prijzen vanaf 14.495 euro. In de toekomst volgen meer modellen.

Voor dit “nieuwe” model werkt Landwind samen met Italianen en Duitsers, om zo het Aziatische karakter wat meer te verdoezelen. Het ontwerp stamt van het Italiaanse designbureau I.D.E.A., die we oa kennen van de ERA Concept. De motoren en de aandrijving van de CV9 zijn mede ontwikkeld door de Duitse constructeur F.E.V., die ook voor Europese fabrikanten motoren ontwikkelt. Volgens de fabrikant biedt de CV9 een rijke uitrusting, zo zijn er bijvoorbeeld airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), semi-automatische airconditioning, intelligent gordelsysteem en parkeersensoren… Nu maar hopen dat het geen 1-april grap is.