Live-shots van de Maserati GranTurismo Stradale

Auteur: , 28 Reacties

Zou hij in het echt net zo geil zijn als op de foto's?

Vol trots trok Maserati vandaag officieel het doek van hun GranTurismo Stradale. De Stradale is naar eigen zeggen lichter, krachtiger en sneller dan welk model dan ook in hun line-up (we vergeten voor het gemak de MC12 maar even).

Zoals bekend levert het 4.7 liter grote V8-blok 450 pk en 510 Nm, en bedraagt de topsnelheid meer dan 300 km/u. Geen bijzonderheden daar. Maar nu komt het leuke nieuws: de engineers zijn er in geslaagd om 110 kg (zeg maar het gemiddelde gewicht van een volwassen Amerikaan) van de GranTurismo af te schaven! Het totaalgewicht blijft nu steken op 1.770 kg. Nog steeds geen verdergewicht, maar het is toch netjes.

Door deze verbeteringen accelereert de Stradale in 4,6 seconden naar de 100 km/u. Hierbij helpt de vlotte transaxle versnellingsbak ook mee, want de schakelmomenten bedragen slechts 60 miliseconden. Dit is even snel als in de Ferrari 430 Scuderia.

Hoe Maserati het lagere gewicht heeft weten te realiseren? Nou, onder andere door de achterbank er uit te slopen. That’s right, de Stradale is een tweezitter. Carbonkeramische remmen, speciaal ontwikkelde Pirelli-banden, een aparte ophanging en stevige, lichtgewicht koolstofvezel racestoelen bezorgen de GranTurismo een flinke dosis extra race-genen. Maserati ontwikkelde de Stradale overigens op verzoek van bestaande klanten, die graag een GT4 voor op straat wilden.

In februari 2011 moet de Stradale bij de Maserati-dealer staan, tot die tijd moeten we het met de (beurs-) foto’s doen. Een prijs is nog niet bekend, maar ga er maar vanuit dat Jan Modaal er een nieuwe hypotheek voor zou moeten afsluiten.