De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-Klasse

Auteur: , 48 Reacties

Op het gebied van technologische vernieuwing heeft de Mercedes S-Klasse een naam hoog te houden, dus de lat ligt hoog voor de nieuwe generatie. Voor de onthulling (Genève 2013) worden gedoseerd allerhande details vrijgegeven. Een overzicht.

Speciaal om alle innovaties uit te lichten, organiseerde Mercedes-Benz een TecDay, waarop al het nieuws onder de noemer “Intelligent Drive” werd uitgelicht. De meeste zaken zijn uiteraard doorontwikkelingen van reeds bekende systemen, die we ook bij de concurrentie vinden. We zetten de hoofdpunten onvertaald onder elkaar:

  • DISTRONIC PLUS with Steering Assist helps the driver to guide the vehicle in its lane and can even follow the vehicle in front in slow-moving traffic automatically.
    For the first time, the Brake Assist system BAS PLUS with Cross-Traffic Assist is able to detect cross traffic and also pedestrians, and if necessary boost the braking power applied by the driver accordingly.
  • PRE-SAFE® Brake can detect pedestrians and initiate autonomous braking to avoid a collision at speeds up to 50 km/h.
  • PRE-SAFE® PLUS can recognise an imminent rear-end collision, prompting the PRE-SAFE® system to trigger occupant protection measures. It can also firmly apply the stationary vehicle’s brakes in the event of a rear-end collision to prevent secondary accidents.
  • With PRE-SAFE® Impulse, the driver and front passenger are pulled away from the direction of impact by their seat belts at an early phase of the crash before the resulting occupant deceleration starts to increase. This can substantially reduce the risk and severity of injuries in a frontal collision.
  • Active Lane Keeping Assist can detect oncoming traffic and when the adjacent lane is not clear, and prevent the vehicle from leaving its lane unintentionally by applying the brakes on one side.
  • Adaptive Highbeam Assist PLUSallows the main-beam headlamps to be kept on permanently without dazzling traffic by masking out other vehicles in the beams’ cone of light.
  • Night View Assist PLUS can alert the driver to the potential danger posed by pedestrians or animals in unlit areas in front of the vehicle by automatically switching from the speedometer display to a crystal-sharp night view image and highlighting the source of danger. A spotlight function is furthermore able to flash at pedestrians detected ahead.
  • ATTENTION ASSISTcan warn of inattentiveness and drowsiness in an extended speed range and notify the driver of their current state of fatigue and the driving time since the last break, as well as offering an adjustable sensitivity setting.

In feite komt het er op neer dat de auto van de toekomst volledig volgehangen wordt met sensoren, die, wanneer nodig de auto de opdracht geven het heft in handen te nemen. Want: hoe goed je jezelf ook vindt rijden, je bent nooit sneller dan een computer.

Of deze innovaties ook gruwelijke verkeersdrama’s zoals afgelopen weekend op de Duitse A5 kunnen voorkomen, dat is maar de vraag, maar onder normalere omstandigheden zal de preventieve werking absoluut zijn vruchten afwerpen.

In de gallery vind je een aantal actiefoto’s van een nog gecamoufleerde S-Klasse, en daarnaast een aantal handige sheetjes met uitleg. Uiteraard kosten deze technologieën in eerste instantie relatief veel geld, maar dat is altijd zo met nieuwe technologieën. Geef het de tijd, en het sijpelt door naar de lagere segmenten.



48 reacties

Ben erg benieuwd naar de nieuwe S klasse, toch toonaangevend in het luxe segment!
@lambo4all:
Inderdaad een ideale auto voor iemand die niet kan rijden….
“PRE-SAFE® PLUS can recognise an imminent rear-end collision, prompting the PRE-SAFE® system to trigger occupant protection measures. It can also firmly apply the stationary vehicle’s brakes in the event of a rear-end collision to prevent secondary accidents.”

Werkt dat ook als ik het aan zie komen en snel een andere strook op wil duiken? Of is het dan “Computer Says No…”?
@wimpster: Ik denk dat het systeem pas reageert als het achteropkomende voertuig al enkele meters verwijderd is van de auto.
Dit soort veiligheidsverbeteringen vind ik alleen maar goed. Wat zonde van de witte E46 M3 bij dat drama op de A5. Maar waarom rijdt iemand spook? Dan ben je toch gek…
@E320cdi:
6 doden en jij hebt het over een schijt BMW die total-loss is?
Waar zit jouw verstand?
@desjonnies: dit is Auto-blog..niet ‘meehuilblog’…of waren het alle 6 familieleden van je ?!
@Megakix: E320cdi heeft wel een punt… jouw reactie slaat verder nergens op.
@406_v6: grinnik, die Peug van jou wil weer n’s niet starten joh ?
@Megakix: zeer mislukte poging om grappig uit de hoek te komen en onvolwassen bovendien. De reactie in kwestie is ook erg ongepast.
@paradigma: …ik heb nog wat witte kaarsjes liggen…voor je volgende trommeloptochtje ;)
Overigens: de opblaas auto is een B-klasse!
@E320cdi: Nee, het is een opblaasauto, geen B-klasse….
@mercs: touché…
@mercs: De “B” van Blasen…. ??
Ik vind het altijd bijzonder wat voor innovaties ze bedenken. Maar die grootlicht assistent lijkt mij weinig bijzonders. Cadillac had het al in de jaren 60, zij het wat minder computer gestuurd.
@mercs: euh… 1953 had Cadiilac dat al.
Heb onlangs een leuke advertentie van GM’s Eyetronic op de kop weten te tikken.
Weer zoveel extra electronica wat kapot kan gaan :-/
@nasty: bij Mercedes S-klasse gaat het niet kapot. Je bent in de war met Renault Laguna.
@eklasse: Bijzonder ironisch dat iemand met als nickname ” e klasse” zoiets zegt !
@SimonMc: Bij de E-klasse ging/gaat het niet kaputt, ist nür ein Fehlerhaftes Teil, dus in zoverre is de redenatie van eklasse wel te volgen.. :-))
grappig, zal wel te vaak zijn mislukt vandaar dat ze een opblaas auto genomen hebben.
@gast: Wat te denken van veiligheid t.o.v. de werknemers om botsingen te voorkomen?
@gast: Du bist feeble-minded..
@gast: *volvo*
@gast: daarom noemen ze het ook testen
@gast: Bij de vorige waren ze vergeten het systeem aan te zetten met de persintro. Daardoor klapte hij vol op de auto die hij had moeten ontwijken.
Jaaa, stopt u maar 25 airbags er in..
Ik hoop dat deze S-klasse toch iets minder problemen heeft met de elektronika, iets wat bij de W220/W221 toch vaak problemen gaf.
@bsxc2: Welke problemen zoal bij de W221 dan? De W220 heb ik geen ervaring mee.
@C220AMG: 7G-tronic,stuurbekrachtingspomp en stuurhuis, brandstofsysteem, airco en draagarmen etc.
@bsxc2: Apart, hier 0 problemen gehad… 320cdi 4-matic W221 uit 2007
Al die technische snufjes zijn maar vervelend, ik wil zelf rijden.
Een S-klasse (schitterende auto!) wordt over het algemeen alleen gereden door mannen, die uitermate rustig rijden. Nu worden alle safety-systems in deze auto opgehangen…terwijl ze waarschijnlijk niet gebruikt hoeven / zullen worden. Behalve dat ‘achteroprij-detectie-systeem’…want ze kruipen werkelijk zó langzaam door het Hollandse landschap…
Overigens wel altijd impressive hoe ze de S-klasse voorzien van de nieuwste technologie !
@Megakix: Iets met kam en scheren? In dat geval rijden de hyundai’tjes ook nooit door…
@C220AMG: Deze, en Opel Meriva, Opel Agila,Opel Vectra, Mercedes A en B klasse, Toyota Yaris-Aygo-auris, Suzuki Wagon-R – Alto, Nissan Micra….
Deze kan ik zo direct opnoemen maar er zijn er nog veel meer!
Beetje alle auto’s waar oude mensen proberen mee rond te rijden.
@Bartholomeo:
Porsche 911?
@Megakix: Rijke en druk bezette zakenmensen kopen meestal in dit segment. Die hebben meestal veel aan hun hoofd en zijn dus redelijk verstrooid in het verkeer, dan komen deze veiligheidsnufjes zeker van pas.
@koenmb: goed verwoord kerel !
@Megakix: Wel eens in een S klasse gereden? Is niet echt een auto die uitnodigt om hard te rijden. Wat ook eigenlijk niet hoeft, je hebt geen haast om een S-klasse te verlaten, zit heerlijk, rijdt heerlijk!

Zou op mijn oude dag gerust een S-klasse willen rijden.
@epimetheus: ja, wel eens in meegereden, zeer fijne auto. Vreemd dat er dan toch zoveel S63 en S65 worden verkocht :)
@Megakix: Ja en dat is dus het verschil. Een standaard S-klasse nodigt niet uit om hard te rijden.. Pak er een AMG bij en je zit in een andere klasse denk ik. Die mag je niet vergelijken met elkaar.
Ik zal eens een mail sturen naar de heer spee en de overheid, dat ze iedereen in Nederland een S Klasse moeten laten rijden ben je meteen van alle verkeers doden en ongelukjes af. Gaan alle verzekeraars ook failliet :P
@JH: Herr Spee hat schön ein Neues S bestellt.
Aan het lijstje te zien, ga je meer remmen dan rijden blijkbaar.
ik kan helemaal niks opmaken uit de bovenstaande quote.. (kan aan dyslexie liggen?) maar het valt me op dat er (volgens mij) met geen enkele woord word gerept over bijvoorbeeld de airbag die aan de voorkant, onder de motor van de auto zit die vlak voor een onvermijdelijke botsing openklapt om de auto in zo’n hoek te brengen dat kreukelzone de klap zo optimaal mogelijk verwerkt, of over de sensoren (welke voor de voorwielen, onder de voorbumper, gemonteerd zijn) die ervoor zorgen dat de vering de hobbel op zo’n manier absorbeert dat de inzittenden helemaal niets merken. dat soort dingen wil ik weten / lezen, niet over allemaal kut systemen met rare afkortingen waar we toch geen ene bal van snappen.
Dus de rem airbag onder de motor van de ESF2009 heeft het niet gehaald? Balen xD
Ik zie een nieuw spelletje om te spelen met de S-klasse!
‘PRE-SAFE PLUS: When a hazardous situation is detected, the system warns the driver of the vehicle behind by means of hazard warning lights flashing at a high frequency’.
Bij elke nieuwe S-klasse even kijken hoe hard je aan moet komen zetten om ’t systeem in paniek modus te laten gaan. Wel uiteindelijk op tijd remmen, natuurlijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).