EU gaat eindelijk verbruiksmeting aanpassen?

Auteur: , 41 Reacties

Water is nat, poep is vies en verbruikscijfers zijn net zo fictief als het oeuvre van Stan Lee.

Als verbruikscijfers van auto’s tegenwoordig iets niet doen dan is het een indicatie geven van het brandstofverbruik van een auto in normaal verkeer. CO2-uitstoot en brandstofverbruik lijken in veel gevallen bergaf, met de wind in de rug met 90 km/u te zijn gemeten. Geinig maar je hebt er zo weinig aan. Dat denkt de Europese Unie nu ook, daarom willen ze vanaf 2014 de regels gaan aanpassen.

In 2014 al?! hoor ik u denken. Ja en nee. In 2014 wil de EU vaststellen hoe deze verbeterde meting plaats moet vinden. Veel later, in 2020, wordt mogelijk gestart met het feitelijke meten volgens nieuwe normen.

Een verbeterde meting is onder andere nodig om nauwkeuriger schattingen te kunnen maken van de werkelijke CO2 uitstoot. Vanaf 2020 moet de gemiddelde uitstoot van ‘ons’ wagenpark namelijk tot 95 gram CO2 per kilometer zijn teruggedrongen. Wil je dit in de praktijk bereiken dan heb je niet zo veel aan de huidige ‘boekjes CO2’. Een goed begin lijkt mij het kunnen terugfluiten van autofabrikanten. Zo gebeurde het BMW onlangs dat zij door de Amerikaanse toezichthouders zijn teruggeroepen omdat de nieuwe BMW 328i het opgegeven verbruik in de praktijk niet waar kon maken. Dergelijke maatregelen kunnen helpen fabrikanten zelf tot beter testen aan te sporen. (via autocar.co.uk, foto: autojunk.nl)