• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europese autoverkoop in mineur

Auteur: RubenPriest, gepost 18 januari 2022 om 10:57 – 7 Reacties

Europese autoverkoop in mineur

Ondanks de positieve berichten van veel automerken de afgelopen dagen is de algehele Europese autoverkoop in mineur.

Lamborghini, Bentley, Rolls-Royce, Porsche. Zomaar een aantal merken die dit jaar verkooprecords wisten te behalen. Maar dat is met name te danken aan markten buiten Europa. Want in ons continent zijn de autoverkopen nog zeker niet herstelt naar de periode voor de crisis, in 2019. Dat heeft voornamelijk te maken met chiptekorten. Autofabrikanten willen wel op volle kracht draaien, maar kunnen dit niet doen door een tekort aan materialen.

En daardoor bleef de Europese autoverkoop in 2021 steken op 9,7 miljoen verkopen, blijkt uit cijfers van de ACEA. Een daling van 200.000 verkopen in vergelijking met 2020. Vergelijk je de cijfers met 2019 is het verschil nog een stuk groter. Namelijk 3 miljoen (!) minder verkopen. In december 2021 werden 795.295 auto’s in Europa verkocht. Een daling van 22,8 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Het is het zesde maand op rij dat er minder auto’s worden verkocht in Europa.

Italië, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Allemaal landen waar fors minder auto’s werden verkocht. In Italië zelfs 27,5 procent minder en in Duitsland 26,9 procent. Alleen Bulgarije, Kroatië, Letland en Slovenië toonden groei in 2021.

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Golf-segment keldert in populariteit in Europa
  • Herstel van de bedrijfswagenmarkt zet door
    Herstel van de bedrijfswagenmarkt zet door
  • Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
    Liefhebbers opgelet: GR86 heel kort leverbaar in EU!

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

acea, autoverkoop, europa-eu

Vorig bericht: « De Volkswagen e-Up komt terug!
Volgend bericht: AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    18 januari 2022 om 11:50

    De autobranche moet toch deprimerend zijn om in te werken. Ik zit volgens mij al sinds 2009 op Autoblog en ik kan me niet herinneren dat ik ooit heb gelezen dat het goed ging met de autobranche. De negatieve berichten kun je ondertussen niet meer op 100 handen tellen.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      18 januari 2022 om 14:45

      KIlagen komt online.
      Winst niet.
      Als je in 2009 aandelen van de automerken had gekocht, had je nu 300-400% winst. (Tenzij je alles in Volkswagen tijdens the short-squeeze had gekocht, (was leuk toen)).
      Dus gaat gewoon prima met die bedrijven.

      Login om te reageren
    • kevindb zegt

      18 januari 2022 om 14:47

      Deprimerend of uitdagend? Ik werk als occasion verkoper/inkoper en ik heb de laatste 2 jaar de drukste jaren gehad sinds ik begonnen ben in de branche. De uitdaging ligt tegenwoordig niet bij het verkopen maar bij het inkopen. Gebruikte auto’s worden duurder. Zowel in aankoop als verkoop. Het spanningsveld daarin maakt het juist leuk.

      Login om te reageren
  2. harrie zegt

    18 januari 2022 om 12:09

    Dat trickle down economics theorietje lijkt nog niet helemaal te werken.

    Login om te reageren
  3. Jantje_555 zegt

    18 januari 2022 om 12:42

    auto’s worden natuurlijk ook alsmaar duurder en de brandstof, verzekeringen en energie ook. Dus mensen rijden maar een jaartje langer door met hun auto denk ik eerder.

    Login om te reageren
  4. willemveenstra zegt

    18 januari 2022 om 15:53

    Zolang de BPM zo hoog is op nieuwe auto’s moet je wel knettergek zijn om überhaupt nog nieuw te kopen.

    Login om te reageren
  5. banderas zegt

    18 januari 2022 om 18:57

    Het is vooral vervelend als je een auto moet taxeren ter inruil en dat je doordat het 3 of 6 maanden kan duren je natuurlijk lagere inruilprijzen krijgt. En de klant ziet alleen wat nu te koop staat. Plus in die periode kan de inruilauto nog lekker veel krasjes krijgen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North