• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU gaat eindelijk verbruiksmeting aanpassen?

Auteur: Alwood, gepost 15 juni 2012 om 22:04 – 41 Reacties

De magische verbruiksmeter


Water is nat, poep is vies en verbruikscijfers zijn net zo fictief als het oeuvre van Stan Lee.

Als verbruikscijfers van auto’s tegenwoordig iets niet doen dan is het een indicatie geven van het brandstofverbruik van een auto in normaal verkeer. CO2-uitstoot en brandstofverbruik lijken in veel gevallen bergaf, met de wind in de rug met 90 km/u te zijn gemeten. Geinig maar je hebt er zo weinig aan. Dat denkt de Europese Unie nu ook, daarom willen ze vanaf 2014 de regels gaan aanpassen.

In 2014 al?! hoor ik u denken. Ja en nee. In 2014 wil de EU vaststellen hoe deze verbeterde meting plaats moet vinden. Veel later, in 2020, wordt mogelijk gestart met het feitelijke meten volgens nieuwe normen.

Een verbeterde meting is onder andere nodig om nauwkeuriger schattingen te kunnen maken van de werkelijke CO2 uitstoot. Vanaf 2020 moet de gemiddelde uitstoot van ‘ons’ wagenpark namelijk tot 95 gram CO2 per kilometer zijn teruggedrongen. Wil je dit in de praktijk bereiken dan heb je niet zo veel aan de huidige ‘boekjes CO2’. Een goed begin lijkt mij het kunnen terugfluiten van autofabrikanten. Zo gebeurde het BMW onlangs dat zij door de Amerikaanse toezichthouders zijn teruggeroepen omdat de nieuwe BMW 328i het opgegeven verbruik in de praktijk niet waar kon maken. Dergelijke maatregelen kunnen helpen fabrikanten zelf tot beter testen aan te sporen. (via autocar.co.uk, foto: autojunk.nl)

Ook interessant!

  • Tesla gaat slapende bestuurders eindelijk aanpakken
  • Gaat Audi eindelijk weer een A2 maken?
  • Eindelijk: Ionity gaat laadwerknetwerk flink uitbreiden
  • Europese autoverkoop in mineur

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

brandstofbesparing, co2, europa-eu, milieu

Vorig bericht: « Nieuwe Seat Toledo, mag het een tintje grijzer?
Volgend bericht: Video: Formula Offroad heerst nog steeds »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    15 juni 2012 om 22:11

    ik mis het woord “staatskas” in dit verhaaltje ..

    Login om te reageren
    • fluvioglacialeafzetting zegt

      16 juni 2012 om 13:57

      @lincoln: ja inderd aad, dat zal wel weer de reden zijn van zo’n stomme regel…

      Login om te reageren
  2. darkpluisje zegt

    15 juni 2012 om 22:16

    dacht dat ze tegen die tijd bijna alles elektrisch dan wel op waterstof wilde hebben? Van mij zou een realistischer verbruiksmeting wel sneller mogen komen als 2020… Maar dan moeten alle bijtellings schalen ook weer worden herberekend natuurlijk

    Login om te reageren
  3. topless zegt

    15 juni 2012 om 22:22

    AutoBild heeft de testverbruikscijfers vergeleken met die van de fabrikanten. Chevrolet Camaro geen meer-verbruik, Opel Ampera 333%.

    Wie wil weten welke fabrikanten eerlijk zijn en welke niet:
    http://www.autobild.de/artikel/sprit-verbrauch-herstellerangabe-gegen-testverbrauch-1129421.html

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 juni 2012 om 22:33

      @topless:

      de Camaro 6.2 liter als enige zonder afwijking !!

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        16 juni 2012 om 01:33

        @lincoln: daarover liegen is een verloren zaak. 1 op 3 kun je biet verbloemen

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          16 juni 2012 om 07:46

          @E34M5Touring:

          mwah .. voor AMG is dat geen probleem hoor ..

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            16 juni 2012 om 08:58

            @lincoln: Hehehe True :)

            Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 juni 2012 om 00:58

      @topless: Dit is een trend die al decennia heerst. Hoe ‘zuiniger’ de auto, des te onzuiverder de meetwaarden. 15 jaar geleden reed ik een Golf 1.6 TD, theoretisch verbruik ca. 1:18, in de praktijk was 1:17 goed haalbaar. Recent kocht mijn zusje een Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive, theoretisch verbruik 1:30, in de praktijk 1:19.

      En als er iets is dat na 2020 ook nog wel de aandacht op zich gaat vestigen dan is het dat beetje roetuitstoot dat er nog wél uit zo’n ‘schone’ dieselstoker komt; deze is zó fijn dat we over 10, 15 jaar waarschijnlijk veel meer longkanker hebben, want dieseluitstoot wordt de nieuwe asbest. Iets dat met ‘ouderwetse’ dieseluitstoot niet snel zal gebeuren, want die roetdeeltjes waren zo ‘grof’ dat het e.e.a. als het ware klontert en daarom nooit zo diep in de bronchiën van je longen terecht zal kunnen komen.

      Login om te reageren
  4. zakar36 zegt

    15 juni 2012 om 22:29

    Goh! Ze zijn eindelijk wakker geworden. Alleen duurt het nog 10 jaar voordat ze echt goed wakker zijn..

    Login om te reageren
  5. sacha zegt

    15 juni 2012 om 22:34

    Ik ben benieuwd hoe ze tegen die tijd de auto’s gaan straffen uit deze en vorige tijden die dan nog rondrijden…

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      15 juni 2012 om 22:50

      @sacha: in het kanaal duwen!

      Login om te reageren
    • anakiet zegt

      15 juni 2012 om 22:54

      @sacha:

      3 euro per liter tankt ook niet echt lekker.
      Leer je snel af, dus geen verdere straf nodig :)

      Login om te reageren
  6. smartye36 zegt

    15 juni 2012 om 22:35

    Wat maakt het nou uit wat een auto verbruikt .
    Gewoon 3 cilinders verbieden en de shredder in. Probleem opgelost

    Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      15 juni 2012 om 23:19

      @smartye36: want dit lost wat precies op??

      Login om te reageren
    • The360box zegt

      15 juni 2012 om 23:54

      @smartye36: 3 cilinders zijn niet echt het probleem, zit genoeg pit in en klinken ook nog eens ‘lekker’. Wel doortrekken. I.t.t. hybrides…

      Login om te reageren
      • smartye36 zegt

        16 juni 2012 om 00:04

        @The360box: een 3 pitter die lekker klinkt? die moet ik nog horen denk ik.

        Login om te reageren
        • ErikkNL zegt

          16 juni 2012 om 01:47

          @smartye36: De driepitter in de Up! Klinkt spannender en sportiever dan de 1.4 van VW

          Login om te reageren
        • The360box zegt

          16 juni 2012 om 05:16

          @smartye36: Ooit in zo’n old Suzuki Swift gezeten, of in zo’n C1 i.t.t. @ErikkNL zegt kan je daar lekker doorhakkelen voordat je schakelt

          Login om te reageren
          • smartye36 zegt

            16 juni 2012 om 17:39

            @The360box: mijn ouders hadden vroeger een apeldoorn swift 1.0, niet vooruit te branden dat ding

            Login om te reageren
            • The360box zegt

              16 juni 2012 om 22:21

              @smartye36: Mwa, soms rijd ik wel eens mee en dan gaat het aardig hard. Hangt natuurlijk van je rijstijl af. Dat je laag bij de grond zit helpt ook wel een beetje ;)

              Login om te reageren
        • harriehandrem zegt

          17 juni 2012 om 19:26

          @smartye36: Daihatsu Charade GTti van eind jaren tachtig. 101 pk (toendertijd!…). Woog 844 kg.

          Login om te reageren
      • ErikkNL zegt

        16 juni 2012 om 01:48

        @The360box: Vooral aan het einde heb je een leuk roffeltje (behalve bij c1, aygo, 106)

        Login om te reageren
  7. sjoerdreverda zegt

    15 juni 2012 om 22:45

    World Harmonized Standards (nieuwe) en alle huidge duidelijk en overzichtelijk uitgelegd. De bijbel voor iedereen in de business:
    http://delphi.com/manufacturers/auto/powertrain/emissions_standards/

    Login om te reageren
  8. Hubert zegt

    15 juni 2012 om 22:49

    Typisch,
    ik heb een collega met Ampera die hem gebruikt zoals hij bedoelt is : thuis en op de zaak electrisch opladen.
    Brandstofverbruik is nihil.

    Login om te reageren
  9. 4991 zegt

    15 juni 2012 om 22:51

    hoe meten die gasten dat eigenlijk nu?

    Login om te reageren
  10. vale46 zegt

    15 juni 2012 om 23:03

    Ik las eerst 2014, ik dacht toen al, dat kan best wat sneller, eind 2013 ofzo.
    maar toen las ik 2020…
    My god! Mocht de industrie ook zo lang treuzelen waren ze al 100 keer failliet! Ok ja, Europa is nu wel failliet aan het gaan, maar dat bedoelde ik niet :D

    Waarom kan Europa nooit iets écht nuttig doen op vlak van mobiliteit?
    Enkel plannen en wat beloftes. & als het er door komt is het originele plan meestal zo verkracht dat het totaal geen nut meer heeft.

    EU & mobiliteit… gaat nooit goed samenwerken.

    Login om te reageren
    • kleinelettersengetallen zegt

      16 juni 2012 om 12:46

      @vale46: Wat een negatieve reactie. Bij mijn weten is de EU de enige in de wereld die stappen onderneemt. Dat er fouten gemaakt worden, dat is zeker een feit. En dat zou ook beter mogen, sneller en accurater. Maar, ze doen er tenminste iets aan.
      Ik denk dat de autoindustrie toch voorop staat als het gaat over “gedwongen” innovatie. Andere transportsectoren, zoals luchtvaart en scheepvaart, worden volgens mij zo direct niet aangepakt (in ieder geval : hier hoor ik toch niet veel van).
      In Amerika of Azië wordt er helemaal niet gekeken naar verbruikscijfers.
      Vanuit het standpunt van de autoindustrie begrijp ik best dat ze geen “echte” verbruikscijfers opleggen, gezien zij het ook maar gewoon doen met de wettelijke testen die worden opgelegd.
      Oftwel : als jij de wet moet volgen en dit komt beter voor jezelf uit dan doe je dit toch ook (ook al weet je dat het niet klopt).

      Login om te reageren
  11. The360box zegt

    15 juni 2012 om 23:53

    Even kort door de bocht misschien maar als je i.p.v. op een rollenbank test en nu onder echte omstandigheden worden je cijfers toch alleen maar slechter en hoger wat weer nadeliger voor de consument is..

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      16 juni 2012 om 01:49

      @The360box: Dat dacht ik ook en zo betalen we weer wat meer om een land als Griekenland of Spanje vlot te trekken ;-)

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 juni 2012 om 14:08

      @The360box: De reeëlere teste zijn natuurlijk ook op een rollenbank anders zijn ze net zo onvergelijkbaar als rondjes op het Top Gear circuit. De omstandigheden kunnen nooit helemaal realistisch zijn.

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        16 juni 2012 om 22:19

        @mashell: Dan zou ik uit gaan van de best mogelijke omstandigheden, dus met warm weer en wind in de rug, lijkt me fair enough. Zonnetje, wind in de rug en van de berg af lijkt me iets te veel.

        Login om te reageren
  12. waxweazel zegt

    16 juni 2012 om 03:52

    Dit wil dus zeggen dat letterlijk ALLE Duitse merken nu in een paniek-situatie zitten ?
    Aangezien echt wel geen enkel Duits merk (of aanverwanten zoals Seat en Skoda) nog hun normen van laag verbruik kunnen handhaven … ?

    Duitse lobby zal overuren draaien !

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 juni 2012 om 14:10

      @waxweazel: Het wordt pas 2020 ingevoerd, conclusie: Duitse lobby is al geweest en succesvol geweest.

      Login om te reageren
  13. nibor zegt

    16 juni 2012 om 07:21

    Ik weet dat er maar weinig mensen zijn die de fabrieksopgave benaderen, laat staan behalen. Maar toch doen wij thuis het met beide auto’s.
    A. Een Renault Twingo die volgens fabriek 1:17,5 moet doen. Wij doen 1:17:4. Deze auto wordt wel veel gebruikt voor kortere stukjes.
    B. En Renault Mégane die volgens fabriek 1:13 moet doen. Wij doen van 1:12,8 tot 1:13, afhankelijk van het weer enzo.
    Familie met dezelfde auto (Mégane) maar dan met 1.4TCe eco motor haalt net het zelfde gebruik. Ligt het dan aan de auto of aan de bestuurder dat je de cijfers niet haalt???

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      16 juni 2012 om 10:23

      @RRenault: Het ligt deels ook aan de bestuurder. Ik rij met zo’n recent geval met verdacht lage CO2-cijfers: een Saab cabrio van 2011, 160 pk diesel. De fabrieksopgave is 5,2. Mijn laagst gehaalde verbruik is 5,2 – en dat 4 keer tot nu toe, op 79 keer tanken. Het gemiddeld verbruik na 65.000 km is 5,85. Ofwel een afwijking van 13 %. Kan je dus de fabrieksopgave halen? Ja. Maar je moet er ook naar rijden. De EU zou in afwachting van de nieuwe regels dus beter ook ecodriving-initiatieven promoten, of zelfs verplicht maken. En een handig hulpmiddel daarbij is je verbruik registreren, zoals via Spritmonitor.de.

      Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      16 juni 2012 om 10:51

      @RRenault: renault is daar wel beter in ja, wat doet een laguna gt uit 2011? 1:21 ofzo? Hier wil hij de 1:23 wel halen, zelfs na het chippen naar 225pk.

      Login om te reageren
    • nielsr zegt

      17 juni 2012 om 08:55

      @RRenault: Mijn nieuwe Renault Mégane Grandtour TCe 115 heeft een opgegeven gebruik van 5,3 l/100 km, maar ik moet toch wel goed mijn best doen om dit op het huidige gemiddelde van 6,5 l/100 km te houden.

      Rijden als een oude oma is de enige manier om de opgeven cijfers van de fabrikant te benaden.

      Login om te reageren
  14. GOD zegt

    16 juni 2012 om 11:04

    2 jaar om vast te stellen hoe te meten, en dan nog 6 jaar om het in te voeren. Gewoon te erg voor woorden.
    Die lui verdienen bakken met geld en worden 8 jaar lang betaald voor iets wat elke malloot in 1 dag gepiept heeft.

    Login om te reageren
  15. glashelder zegt

    16 juni 2012 om 16:33

    Goed idee om de verbruiksopgave te baseren op een normale rijsituatie,

    Dat is dus NIET de huidige fabrieksopgave.
    Dat is dus OOK NIET de verbruikscijfers volgens autojournalisten.

    Iets daar tussen in dus.

    Login om te reageren
  16. Sorcerer zegt

    17 juni 2012 om 13:15

    De verbruikscijfers kloppen alleen als je heel erg anticiperend rijdt. Sommige auto’s kun je dan zelfs zuiniger rijden, zonder dat je als een opa rijdt (maar dus echt puur stoppen met gas geven als je op de snelweg ziet dat je toch moet gaan remmen, of als je ziet dat een stoplicht oranje wordt).

    Alleen als je als een gek rijdt gaan ze dus heel erg uit elkaar lopen, en dan vallen die nieuwere auto’s door de mand. Zuinig zijn ze namelijk wel, maar vaak hebben ze ook nog wel een redelijk hoog vermogen (VW TSI’tjes bijv.) wat ook inhoudt dat er in hoog tempo brandstof doorheen kan bij volgas. De eco-karretjes zijn weer niet vooruit te branden bij normaal schakelgedrag en worden dus ver doorgetrokken in de toeren waardoor ze ook veel minder zuinig worden.

    Conclusie: degene achter het stuur heeft verreweg de meeste invloed. Vaak meer dan de auto zelf (het lukt sommige petjes zelfs om 1:13 te rijden met een Prius, da’s die lage bijtelling toch ook niet waard?). Dit is trouwens ook een reden waarom km-heffing ook niet helemaal eerlijk is. Eerder extra brandstofheffing.

    Hoe dan ook: anticiperen maakt echt heel veel verschil… Dus:
    – hard optrekken, maar net niet volgas
    – vroeg schakelen (icm hard optrekken!)
    – zo min mogelijk remmen (zo veel mogelijk uitrollen)

    Maak er ook een sport van om precies bij het stoplicht aan te komen als het weer groen wordt, bij bekende stoplichten. Dat is leuk (zelfs voor veel niet-neuroten) en ook nuttig, als je direct in de 2 kunt doorrijden, de 1 is namelijk de meest onzuinige versnelling (na de R).

    Kom je even snel mee thuis en scheelt je gemakkelijk 15% brandstof, wat neerkomt op circa 10 euro per tank (afhankelijk van wat voor auto je rijdt).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North