Zo bouwt Carrozzeria Touring een Alfa Disco Volante

Auteur: , 42 Reacties

Je moet er een Alfa Romeo 8C Competzione voor opofferen, maar dan heb je uiteindelijk wel een echte Alfa Romeo Disco Volante gemaakt door Carrozzeria Touring Superleggera.

Vorig jaar presenteerde Touring deze auto als conceptcar, maar inmiddels wordt in Italië het eerste echte exemplaar gebouwd. Volgende maand zal deze auto in Genève officieel onthuld worden, maar we kunnen nu alvast een blik werpen op het bouwproces.

In totaal wil Carrozzeria Touring Superleggera zo’n 6 exemplaren bouwen. Het gehele proces neemt zo’n 6 maanden in beslag en er worden 4.000 manuren ingestoken. Een ingrijpende operatie dus.

Vinden we het zonde dat er 8C’s worden ‘gesloopt’ of is het stiekem wel een vooruitgang? Ontwerper Louis de Fabribeckers heeft in ieder geval iets bijzonders neergezet. (via: classicdriver.com)




42 reacties

he offert toch geen 8c op voor zo iets dat is gewoon lelijk
@yorick: Inderdaad. De originele Disco Volante mag dan door hetzelfde bedrijf gemaakt zijn, die was toch wel het tegenovergestelde van wat ze nu maken: mooi en vol karakter. Met deze slaan ze de plank mis en verkrachten ze ook nog eens een van de mooiste auto’s die er nu zijn. Tja, je hebt dan wel iets zeldzaams…
Dan toch liever die 8C Competzione.
Dus je geeft een hoop geld uit om een hele mooie auto om te laten bouwen tot een gedrocht… Great!
Ziet er vreemd uit maar echt lelijk is het niet, maar wie offert er hier nu een wondermooie 8C voor op?
Hier zou de doodstraf op moeten staan.
Je schildert toch ook geen Van Gogh over als je liever een Picasso had willen hebben??
Nog altijd beter dan de 8C want jemig wat is die lelijk. Deze kan ik echter wel waarderen.
@ej20g: Vergeten je realiteitspilletjes te slikken vandaag? XD
@ej20g: De 8C lelijk? Wat zeg je me daar?!
@ej20g: alles goed met je? De 8C is schitterend!
@rufctr01: ik heb de 8C altijd al verschrikkelijk lelijk gevonden. Overhang voor te lang, overhang achter te kort, kont te kort, lelijke koplampen en lelijke achterlichten. Ik heb altijd al het idee gehad dat zowel de koplampen als de achterlichten van de 8C zo op de Mito (sinds die uit is) gezet kunnen worden en andersom. Nou is dat niet zo, maar als je tussen de 200.000 en 300.000 euro voor een auto betaald wil je dat idee niet hebben. Om nog maar niet te spreken over die vreselijke rode kleur waarin de meeste gespoten zijn. Nee, ik zal de 8C nooit mooi gaan vinden. De meeste Alfa’s vind ik wel mooi op de Mito en de achterkant van de Giulietta na.
@ej20g: ik waardeer je uitleg! Smaken verschillen gelukkig!
@rufctr01: precies. Ik heb er ook niks op tegen dat mensen de 8C mooi vinden, ik vind ‘m alleen 3 keer niks. Het fijne aan het feit dat smaken verschillen is dat er zoveel verschillende auto’s uit voortkomen.
@ej20g: Gelukkig maken ze nog andere modellen bij Alfa….
@dragspert: inderdaad. En die vind ik vaak wel mooi.
@ej20g: Haha, nooit geweten dat de 8c lelijk gevonden kon worden! :O
@ej20g: Tja ik zie dat je een subaru extreme fan bent, dan kunnen we je het idd niet kwalijk nemen dat je geen oog voor kunst en design hebt, tel daarbij het bouwjaar 1995 bij op en je reactie is totaal verklaarbaar ;)
Een 8c is een van de mooiste wagen ooit gemaakt, een rijdend kunstvoorwerp.
@bofkont: smaak heeft niets met smaak te maken hoor. Ik heb namelijk, in tegenstelling tot veel leeftijdgenoten, een bloedhekel aan onnodige spoilers, uitsteken wielen, neon, booskijkers, overdreven bodykits en zinloos grote uitlaten. En ik ben niet perse verliefd geworden op Subaru’s ontwerpen maar des te meer op de techniek en het geluid. Ik vind het ontwerp van de 8C gewoon niet kloppen. Daarnaast vind ik moderne kunst grote onzin maar kan ik oude kunst (Picasso e.d.) wel waarderen. Net als de meeste andere mensen vind ik de Ferrari 250 GTO een prachtige auto. Dus heb zeker wel oog voor kunst en design. In mijn ogen is de 8C verre van de mooiste auto ooit gemaakt, de auto’s die in mijn ogen dichtbij die titel komen zijn onder andere de Jaguar E-Type en Porsche 911 993. Gewoon hele pure ontwerpen. Het ontwerp van de 8C is ook erg puur maar die spreekt mij totaal niet aan, ronduit lelijk vind ik ‘m zelfs. Maar goed, juist als iedereen iets mooi vindt, vind ik meestal wel een reden om het niet mooi te vinden. Er zijn ook zeker wel dingen die ik mooi vind aan de 8C. De velgen vind ik prachtig, vind ik wat onder de kap zit een fantastisch stukje kunst en kan ik het interieur echt waarderen. Het is gewoon het exterieur waar ze in mijn ogen de plank finaal mee misgeslagen hebben.
@ej20g: ik zie het nu pas: “smaak heeft niets met smaak te maken hoor.” moet uiteraard “leeftijd heeft niks te maken met smaak hoor.” zijn. Wát een fout zeg…
@ej20g: Goede uitleg, top!!
Over persoonlijke smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
@bofkont: haha inderdaad, smaken verschillen.
Voor het vakmanschap dat hierin gaat kan je alleen maar respect hebben. Dit is geen polyester meuk, maar craftmanship. Waarom zou je hier geen 8C voor opofferen? Dit is 1 van 1.
Het ontwerp is natuurlijk smaak, maar zonder projecten zoals dit is er geen vooruitgang. Als je niet probeert kan je het niet weten.
@avsdesign: JUIST!!!
‘Je moet er een Alfa Romeo 8C Competzione voor opofferen’

Heiligschennis. Pure heiligschennis.
@lemans96:
Hoezo heiligschennis?
Je moet toch zelf weten wat je doet met je bezit? De een doet een chroomwrapje over zijn auto en de ander laat zijn auto radicaal verbouwen door, zo op het oog, vaklieden. Ik zie het probleem niet
Als ze dit nu op basis van een Maserati hadden gedaan (zelfde blok immers) dan had ik er vrede mee gehad.
Nu vind ik het onbegrijpelijk, maarja wie betaald….
@jrk68: spellnazi has detected a flaw in your post.
Het zal ongetwijfeld over 50 jaar vele malen meer waard zijn dan een gewone 8C. Ik vind het wel erg zonde om er zes 8C’s voor op te offeren.
@ej20g: Tja ik zie dat je een subaru extreme fan bent, dan kunnen we je het idd niet kwalijk nemen dat je geen oog voor kunst en design hebt, tel daarbij het bouwjaar 1995 bij op en je reactie is totaal verklaarbaar ;)
Een 8c is een van de mooiste wagen ooit gemaakt, een rijdend kunstvoorwerp.
Dood en doodzonde, al is deze disco Volante zeker geen rare wagen. echt vakmanschap als je die mannen aan het werk ziet.
Maar van een 8c blijf je af!! naar mijn mening een van de mooiste auto’s ooit gemaakt!
Wie o wie weet wat voor een oldtimer er achter de witte 8C ( foto2) mooi staat te zijn? Een oude Alfa?
@rufctr01:

Ziet er uit als een 8C 2900
Dat hier geen straffen voor bestaan he?
Zo jammer dat ze een 8C moeten afbreken hiervoor. Het was anders wel een leuk project. Alleen zonde van die Ferrari 599 koplampen. Ik weet wel dat het is om kosten te drukken omdat ontwikkeling van koplampen duur is, maar toch.
Dit oppofferen gebeurde vroeger toch ook al bij bosjes, dat zijn nu de meest geniale klasiekers van Touring, ghia bertone enz.
En als het nu gebeurd is het opeens heiligschennis???? bullshit.

I still love it. (ook al denk ik dat ik de 8C mooier vind)

p.s. Dit bedrijf is toch van de NL’er Paul Koot?
De man van o.a. de Hyena (omgebouwde Delta HF)
@tomleeuw:
Touring is idd in handen van Paul Koot.
Vroeger bouwden die carosserie bouwers vaak op een rollend chassis en werden er geen auto’s voor gesloopt.
Zeker in het geval van een zeldzaamheid als de 8C vind ik dit wel zonde. Wat mij betreft hadden ze er beter aan gedaan om de zaag in een Grantourismo te zetten, dan heb je ook dezelfde aandrijflijn.
Beide! Doodzonde van de 8C maar tegelijkertijd een prachtige verschijning
Vind het helemaal niet erg (hoewel ik de 8C prachtig vind). Deze Disco Volante vind ik mooi omdat ie juist zo speciaal, anders en radicaal oogt.
Van de 8C Competitione zijn er 500 gemaakt.Dan is het zonde om er 6 om te bouwen tot een nieuwe Discovolante.
Kan in ieder geval IEMAND competizione goed schrijven?

Man man man ;-)
@lapoelkan: Kompetitsioné
Wat een lelijk hok…
Beter houden ze op met bouwen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).