• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi zet driecilinder bij het vuilnis voor nieuwe A3

Auteur: Loek, gepost 7 mei 2024 om 17:08 – 20 Reacties

Wie had dat gedacht, de instapper van de vernieuwde Audi A3 krijgt meer vermogen en zelfs meer cilinders dan voorheen!

Autofabrikanten hebben nog relatief recent het downsizen ontdekt. Pak een motor, maak hem kleiner, compenseer datgene dat je hebt verwijderd met een turbo of hybride unit en ta-da, minder uitstoot en toch niet tekort komen. Ford liet toch nog aardig wat wenkbrauwen fronsen toen ze ineens een motor die nét kleiner was dan één liter in een C-segmenter legden. Maar ze bleken een trend te zetten. Zelfs Audi leende de 1.0 TSI van Volkswagen die met turbo en 110 pk in de kleinste modellen kwam, waaronder de A3. Een driecilinder A3 kan je doen, maar het voelt toch een beetje behelpen. De 1.5 TFSI, een viercilinder met 150 pk, doe je dan liever.

Nieuwe instapper

We meldden al dat de nieuwe Audi A3 alles vanaf 41.100 euro ging kosten, maar dan kreeg je dus die 150 pk sterke viercilinder turbo die Audi ’35 TFSI’ noemt. Daar plaatst Audi nu een instapper onder. De 30 TFSI, net als de voorganger dus. En dat is niet meer een 999 cc grote driecilinder, maar dezelfde 1.5 viercilinder als grote broer 35 TFSI. Alleen dan teruggeschroefd naar 116 pk. Een grotere motor dan de voorganger, dat we dat nog mogen meemaken. Het is trouwens wel een hybride, maar dan (letterlijk) de meest milde vorm, MHEV.

Prijs

Helaas kost die extra cilinder wel geld. Nou moet je niet Audi de schuld geven van een hogere prijs ten opzichte van de pre-facelift -dat gebeurt nou eenmaal wanneer iets vernieuwd wordt- maar de vorige 30 TFSI kostte afhankelijk van de editie ergens tussen de 33.000 en 35.000 euro. De nieuwe Audi A3 30 TFSI is er vanaf 38.552 euro rijklaar. Dan wordt de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Wil je de S Tronic (DSG)-automaat, kost dat slechts 300 euro extra. De Limousine 30 TFSI is er vanaf 39.302 euro en dan heb je altijd de S Tronic, die is er niet als handbak. Op zich een prima bedrag, maar voor dus slechts 3.000 euro meer heb je 150 pk in plaats van 116. Dat klinkt bijna als een no-brainer.

35 TFSI handbak

Wellicht ben jij zo’n type dat maar niet gedag wil zeggen tegen de handbak en dan zou een argument voor de instapper nog kunnen zijn dat je zelf mag schakelen. Maar naast de Audi A3 30 TFSI met handbak biedt Audi nu ook de A3 35 TFSI met handbak aan als nieuwe optie. En alsof het verkoopargument voor de instapper daarmee niet nóg kleiner werd: die is ook nog eens goedkoper met 40.552 euro. Dan is het gat ineens nog maar 2.000 euro.

Concurrentie

Zeg je Audi, dan zeg je BMW en Mercedes, dus zetten we de nieuwe A3 ook even naast de 1 Serie (F40) en A-Klasse (W177), alle drie als hatchback en alle drie als instapper. Omdat Mercedes de A-Klasse niet meer levert met handbak, houden we het eerlijk door ook de A3 de S Tronic en de BMW de Steptronic mee te geven. De Audi is dan wel het goedkoopste en zit precies tussen de twee in qua vermogen. De BMW lijkt in dit daglicht een slechte deal, want bijna even duur als de Mercedes maar zonder hybride en als driecilinder. BMW vernieuwt de 1 Serie binnenkort, dus dan wordt het vergelijk weer anders.

Audi A3 Pro Line 30 TFSI S TronicBMW 116i SteptronicMercedes A 180 Star Edition
Motor1.5 viercilinder, turbo, MHEV1.5 driecilinder, turbo1.3 viercilinder, turbo, MHEV
Vermogen116 pk109 pk136 pk
Vanafprijs38.802 euro40.757 euro40.962 euro

Ook interessant!

  • nieuwe Audi A3
    Nieuwe Audi A3 moet nog komen, maar NU al verouderd
  • Video - Audi A3 facelift gaat hoogte in met allstreet
  • Video: Audi-rijder zoekt ruzie, vergeet auto in P te zetten
  • Oud vs. nieuw: Audi A3 facelift

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi

Vorig bericht: « Rolls-Royce Cullinan Series II is even schrikken
Volgend bericht: Dit zijn alle NL prijzen van de Lancia Ypsilon, inclusief EV »

Lees Interacties

Reacties

  1. jippie zegt

    7 mei 2024 om 17:52

    Over een paar decenia rijden we gewoon een V12 met z’n allen. Komt het toch nog goed.

    Login om te reageren
  2. kennone zegt

    7 mei 2024 om 18:25

    40K voor een instapper. Best veel geld.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 mei 2024 om 22:48

      10% van tussenwoning. Of pakweg een modaal jaarsalaris. Was dat niet altijd al zo?

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        8 mei 2024 om 07:31

        Een tussenwoning van 400k? In Drenthe misschien…

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        8 mei 2024 om 09:13

        @mashell: ja. En in acht genomen dat een instapper tegenwoordig aanzienlijk rijker is uitgerust dan bijvoorbeeld 30 jaar geleden (zwart plastic bumpers, raamslingers en arko i.p.v. airco), is het helemaal geen slechte vergelijking.

        On topic: het moet toch kinderlijk eenvoudig zijn om middels remapping die 150 pk (of zelfs nog ietsje mmeer) terug te krijgen in die 1.5 TFSI?

        Login om te reageren
  3. Roskampies zegt

    7 mei 2024 om 18:44

    3 cylinders motors zijn toch ook echt ruk.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      7 mei 2024 om 19:27

      Ja ik vind die 1.0 tsi ook slecht rijden. Constant veel gas geven omdat het niet vooruit te branden is. En ik kan gewoon niet wennen aan het gebrek aan alles zodra je gas geeft. Die turbo delay is echt irritant. Ik stap van atmosferisch met directe gasrespons gewoon over op een ev met directe gasrespons. Al die downsize kloteblokjes kunnen mij gestolen worden.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 mei 2024 om 22:51

        Je doet nu net alsof je bij die downsize motoren een merkbaar turbo gat hebt. Maar daar is dat allemaal veel te klein voor. Ik denk dat je veel meer merkt dat het een lange eerste versnelling is en het een heel laag stationair toerental heeft.

        Login om te reageren
        • Roskampies zegt

          8 mei 2024 om 00:05

          Ok 1.5 wellicht ok. Maar kleiner met turbo ik hoop fat het heel blijft na 150k gereden te hebben. Het loopt zo arm dat t bijna afslaat. Het klinkt ok soort tabk geluid een 3 cylinder maar wcht lekker rijden hmm. Kleij bakkie ok. Een superb lees ik hier in. Nl ok. In heuvel , berg gebied is het geen doen.

          Login om te reageren
    • Jurgen zegt

      7 mei 2024 om 19:29

      Heb in mijn BMW F40 118i 1,5 jaar gereden met een 1.5 3 cilinder met 150 pk, kwam er niets mee tekort en reed hartstikke lekker. Maar als je er een 1.0 van maakt zou het inderdaad wel heel erg ruk kunnen zijn, geen ervaring mee verder

      Login om te reageren
    • cvoo zegt

      7 mei 2024 om 20:53

      Ligt helemaal aan het type blok. Ik ben 100% tevreden met mijn 1.5 ecoboost 3 cilinder in de Ford Focus.

      Login om te reageren
      • christian85 zegt

        8 mei 2024 om 09:47

        Ik heb een aantal jaar geleden de focus 1.0 3 cilinder gehad, was echt een prima blok.

        Login om te reageren
  4. JelmerS zegt

    7 mei 2024 om 19:29

    Net als de bmw 114i x2 te chippen?

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      7 mei 2024 om 21:32

      Ja VAG is extreem simpel te chippen zelfs, als de 1.5 met 150pk naar 190pk gaat bij JDE Engineering voor 599 euro, dan gaat een teruggeschroefde 116pk waarschijnlijk ook naar 190pk voor 599 euro voor +74pk. Prima deal, 190pk in een A3 is ruim voldoende.

      Overigens heb ik onlangs in een logge Skoda Superb gereden met de 1.5 met 150pk, met ‘slechts’ 1470kg was dat best doable met de DSG. Ik had echt verwacht dat dat niet vooruit te fikken was. Zeker niet snel, maar niet traag.

      Login om te reageren
  5. volvo480gtt zegt

    7 mei 2024 om 19:37

    V60 essential edition biedt toch aardig meer auto voor maar iets meer geld. Bizar dat die klasse auto’s tegenwoordig zo veel geld kosten.

    Login om te reageren
  6. papa zegt

    7 mei 2024 om 19:57

    golf 8,5 kost ook al 35k, helemaal knettah

    Login om te reageren
  7. lekkerlinksrijden zegt

    7 mei 2024 om 20:06

    Maar als het hetzelfde blok is koop je de 30tfsi en even naar de chipboer voor de broodnodige extra paardjes, toch

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 mei 2024 om 22:56

      Blok is alleen het aluminium met daarin de cilinders. Het kan zijn dat de randzaken (kettingen, slangen, zuigerveren etc.) identiek zijn maar die kunnen ook een kwaliteit lager zijn. Bij de aantallen in de VW group zijn daar toch serieuze besparingen te behalen dus neem ik aan dat ze dat ook doen.

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        8 mei 2024 om 00:31

        Absoluut! Alle toeleveranciers worden tot op de laatste cent toe uitgeknepen. 5 euro per auto besparen is een half miljoen als je er 100.000 van verkoopt. Het beet ze echter in de kont.

        Jaren geleden was er de 1.4. Zat in zo ongeveer alles. Dat ding had een distributieketting. Die wordt gemaakt door met een matrijs schakels te stanzen. Die matrijs slijt door dat gestans en moet na verloop van tijd vervangen worden. Anders krijg je allerlei haarscheurtjes en problemen met je ketting. Maar als je opdrachtgever je tot meer dan de laatste cent toe uitperst, dan stans je gewoon nog 5000 kettingen door ondanks dat die matrijs vervangen moet worden. Niemand die het ziet.

        40-90.000 km later staan de klanten stil aan de kant van de weg. Ketting opgerekt. Tandjes geskipped, nokkenasverstellers in de stress. Ik parkeerde de mijne bij de dealer met de melding dat hij wel erg vee lgeluid maakte bij een koude start. Ja nee nu niks te horen, rij maar door. Nee nee, ik laat em lekker staan. Ik pak morgen de 944 wel. Doen jullie maar even luisteren als hij een nacht buiten heeft gestaan.

        De volgende middag maar eens gebeld of ik hem weer op kon halen. Het antwoord was nee en alles wat ik noemde is vervangen.

        Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    8 mei 2024 om 12:14

    Blijf af van de ienie minie motoren, leuk als je heeeel weinig rijdt, maar verder?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North