De Chevrolet Cruze is ’s werelds meest populaire Chevrolet en dus komt er een derde variant: de stationwagon.
We gaan hem voor het eerst in levende lijve zien in Genève over een maandje: de Stationwagon is de derde variant van de Cruze (we hadden al een sedan en een hatchback) die op de markt komt en is belangrijk voor voor met name de Europese markt. Met de introductie zullen ook een tweetal nieuwe motoren worden geïntroduceerd voor de gehele Cruze reeks, namelijk een 1.4 turbo en een 1.7 diesel die beiden standaard met start-stoptechnologie worden geleverd.
De Cruze Stationwagon is 8 centimeter langer dan de sedan en heeft een bagageruimte 500 liter. Met neergeklapte achterbank groeit die ruimte tot een krappe 1500 liter. De dakrails zijn standaard.
Voor alle Cruze-modellen wordt een aantal updates geïntroduceerd, waaronder nieuwe mist- en koplampen, een iets gewijzigd front en verfijningen aan de middenconsole. Daarnaast komt er keuze uit meer stoffen voor het interieur, zijn er nieuwe wielen leverbaar en worden de nieuwe modellen voorzien van keyless entry. Ook wordt er een nieuw infotainmentsysteem geïntroduceerd dat voor de hogere uitvoeringsniveaus leverbaar wordt. Dat systeem wordt MyLink genoemd en wordt ook leverbaar in de Aveo. Het werkt samen met je smartphone en geeft direct toegang tot bijvoorbeeld je media en contactpersonen.
Helaas heeft Chevrolet het nog niet nodig gevonden plaatjes van de voorkant toe te voegen, dus voorlopig moeten jullie het met dit plaatje van de achterkant stellen. Gelukkig hadden we dit plaatje al gezien dus weten we een beetje wat we kunnen verwachten.
tunefuldjmike zegt
en nog steeds niet vooruit te branden… 1.8 liter benzine blok 2.0 liter ?? of tenminste 150pk blok :)
pininfarina zegt
@tunefuldjmike: Ja, want je koopt een Cruze ook om iedere 911 Turbo het stront voor de ogen te rijden. Goed opgemerkt!
jack_abarth zegt
@pininfarina:
Dat niet, maar een minimum vermogen voor rondom de 140pk/220Nm voor zo’n wagen is wel gewenst.
pininfarina zegt
@jack_abarth: Ik durf te wedden dat die ‘geheel nieuwe motoren’ slechts voor Chevrolet geheel nieuw zijn en ze gewoon uit de Opel komen, zoals heel veel onderdelen in een Chevrolet van tegenwoordig. In dat geval heeft de 1.4 Turbo benzine of wel 140 of 160 pk en voor de diesel is dit 110 of 130. Geen man overboord dus.
tunefuldjmike zegt
@pininfarina: ik weet me te herinneren uit de sedan versie 1.6 nog geen 140pk had
pininfarina zegt
@tunefuldjmike: Ze hebben het toch over nieuwe motoren voor de Cruze? Wat zever je dan over herinneringen die je hebt van de Cruze met de oude motoren. Totaal niet relevant.
tunefuldjmike zegt
@pininfarina: ja en vervangen die dan de oude of niet?, dat staat er niet bij…
en kwa herinneringen, die motoren waar ik het over heb zijn de huidige motoren in de cruze 1.7 liter benzine en 2.0 lite diesel
pininfarina zegt
@tunefuldjmike: Vervangen of niet, ze worden in iedergeval leverbaar. Er is dus de optie om het zo te doen. Of je dan een nieuwe of een oude motor kiest is aan jezelf.
tunefuldjmike zegt
@jack_abarth: idd, als je met ze vieren in die auto zit en nog wat bagage wil je nog wel dat je optrekt voordat de bus je op de rechter baan voorbij komt:)
Gioor zegt
het benzine topmodel (LT) is ook niet vooruit te branden. Heb er zelf een in bezit gehad. een mooie wagen maar je kunt beter wachten tot er nieuwe motoren inkomen.
baasbas zegt
Is daar niet ook een 160pk diesel van?
baasbas zegt
In het kader van niet vooruit te branden zijn: dat moet daarmee wel lukken toch?
audi18 zegt
@baasbas: dat lijkt me wel, vind het ook geen hele lelijke auto
LaLancia zegt
Zo he. Das niet lelijk ook!
audi18 zegt
Vind het wel okee eruitzien, prijs/kwaliteit is wel goed volgensmij maar toch liever een skoda voor deze prijs
eklasse zegt
@audi18: Ik zou hier inderdaad ook geen Octavia voor laten staan.
jack_abarth zegt
@eklasse:
Inderdaad, 1,8T 180pk Business uitvoering en je bent onder de 30k klaar met een behoorlijk vlotte en aangeklede wagen.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
160pk, maar nog steeds onder de 8 sec. naar de 100.
audi18 zegt
@jack_abarth: mijn ouders hebben er een gehad, hij is extreem ruim en mooie materialen in het interieur
christian85 zegt
Het is net een Avensis aan de achterzijde of ben ik toe aan weekend? :)
audi18 zegt
@christian85: ik denk dat jij toe bent aan weekend, want ik zie het niet haha
phaeton zegt
Voor dit geld wel liever een jaartje doorrijden en dan de nieuwe Octavia pakken. Of een Jetta. Aan de andere kant, ik vind deze er beter uit zien dan die bolle Fabia Combi, als-ie daar beter mee overeenkomt qua afmetingen. Als er een 140pk Turbo van Opel in komt te liggen vervangt die waarschijnlijk de 1.8 met 140pk, dan zit je op zo’n 25k. Op zich wel waar voor je geld, de Octavia zit met de duurdere Elegance op <26k voor een 122pk 1.4T en op ruim 32k voor een 160pk 1.8T. De 122pk-versie heb je ook voor 26k in een Golf Variant Comfortline, of de nieuwe i30 met i-Vision pakket.. die zit ook aardig goed in de spullen. Een 1.6 gdi is weliswaar turboloos, maar kost slechts 21.495… Tel daar zo'n 1000 voor een SW bij op en je hebt deze zomer ook een leuk bakkie. (bron AW)
pininfarina zegt
@phaeton: Amen. Hier heb je tenminste wat aan. Alle belangrijke informatie in één bericht.
Tonnie zegt
@phaeton: Dat zijn nog eens goede afwegingen en veel, duidelijk, kort samengevatte info! Ik vind de Cruze wel goed ogen moet ik zeggen en je ziet ze ook niet veel rijden… Dus misschien met Opel techniek is het zeker het overwegen waard ;)
moovy zegt
Mooie auto die Cruze.Is spijtig genoeg door menig autojournalist ondergewaardeerd.Chevrolet toont puike prestaties in het W.T.C.C.,waar het reeds twee jaar op rij kampioen is.Deze stationwagon zal zeker een boost geven aan de verkoop.
Esprit_de_Flandre zegt
@moovy: Puike prestaties in WTCC zijn geen garantie voor een goede, dagdagelijkse auto.
Verder is het ook niet zo moeilijk om eerste te worden als er maar vier meedoen, en één van die vier is dan nog Lada. Ik begrijp niet goed waarom die race eigenlijk nog bestaat…
meneersander zegt
Vind het een erg ondergewaardeerde auto, veel dingen het zelfde als in bijv de Astra.
PortRo zegt
@meneersander: Ach, over drie jaar is die gewoon de ‘Astra’, want dan is er geen Opel meer. Met Opel gaat exact hetzelfde gebeuren als wat er met Saab gebeurde: eerst schrijven ze alle boekhoudkundige verliezen van de GM groep er op af en dan laten ze het merk failliet gaan. Met Chevrolet (wat wel in hun merkenstrategie zit) gaan ze dan verder op de Europese markt. Dus dat er veel van een Astra in zit, klopt.
meneersander zegt
@rahpor: Nee, maar houd de dashboards maar is naast elkaar. Ik zie het ook met de auto van m’n ouder, en de Astra van de buren. Bijna het zelfde, alleen heeft de Opel een groter scherm en nog meer knoppen.
tarquesh zegt
Ik vind de Cruze veels te duur. Al dat plastic vanaf 18d.
tarquesh zegt
@Pheaton je hebt volkomen gelijk. Spaar allemaal door en schaf een Jetta of Octavia aan.
Esprit_de_Flandre zegt
@tarquesh: Jij werkt voor VW-Groep… ?
agera zegt
Voor een mooie prijs een mooie station de nieuwe i40 wagon top wagen!
Esprit_de_Flandre zegt
@agera: Spammer…
agera zegt
@Esprit_de_Flandre: Hoezo dat?
Esprit_de_Flandre zegt
@agera: Je reactie klinkt nogal reclamerig…
agera zegt
@Esprit_de_Flandre: Het is ook een hele goede wagen.
Esprit_de_Flandre zegt
@agera: Weet ik niet, nog niet de kans gehad ermee te rijden. Wel mooi in ieder geval…
Heb jij er één?
agera zegt
@Esprit_de_Flandre: Een vriend van mij rijdt een i40, niet dat ik daardoor ben beinvloed. Rijdt gewoon goed en deze wagen ziet er ook nog eens mooi uit en dat voor een keurige prijs.