Duitse merken willen kaartendienst Here van Nokia kopen

Auteur: , 15 Reacties

Normaal gesproken concurrenten, maar nu werken Audi, BMW en Daimler samen om kaartendienst Here van Nokia te bemachtigen. Dit omdat ze de strijd met kaartendiensten van Google en Apple aan het verliezen zijn.

De kaartendienst van Nokia is erg belangrijk voor de Duitsers, omdat ze niet afhankelijk willen zijn van kaarten en andere technologie die in handen is van techgiganten Google en Apple. Vooral omdat die merken (net als de Duitsers) druk bezig zijn met het ontwikkelen van autonome auto’s. Nokia Here bezit over enkele essentiële technieken die de Duitsers goed kunnen gebruiken in hun autonome auto’s.

Ze bereiden daarom een gezamenlijk bod voor van “ruim boven de €2.000.000.000 euro” op Here. De verwachting is dat de besprekingen de komende twee weken tot een succesvol einde komen. Bij de overname komt ook een deal met het Chinese Baidu kijken. China is de grootste automarkt van de wereld momenteel, maar Google heeft geen toestemming om het land in kaart te brengen. Als de Duitse merken de samenwerking kunnen combineren met de techniek van Nokia Here hebben ze een flinke voorsprong op Google. Ook TomTom wordt als belangrijke concurrent gezien, zij zijn al bezig met licenties op hun kaartentechniek voor automerken die met autonome auto’s bezig zijn.

Zowel Baidu als Nokia onthouden zich vooralsnog van commentaar, volgens bronnen zou Angela Merkel door de Duitse merken gevraagd zijn een goed woordje te doen bij de Finse overheid, aangezien Nokia een Fins bedrijf is. De waarde van Here werd in 2014 op €2 miljard euro geschat, maar naar verluidt wordt er nu onderhandeld over een bedrag van ongeveer €3 miljard euro.