Normaal gesproken concurrenten, maar nu werken Audi, BMW en Daimler samen om kaartendienst Here van Nokia te bemachtigen. Dit omdat ze de strijd met kaartendiensten van Google en Apple aan het verliezen zijn.
De kaartendienst van Nokia is erg belangrijk voor de Duitsers, omdat ze niet afhankelijk willen zijn van kaarten en andere technologie die in handen is van techgiganten Google en Apple. Vooral omdat die merken (net als de Duitsers) druk bezig zijn met het ontwikkelen van autonome auto’s. Nokia Here bezit over enkele essentiële technieken die de Duitsers goed kunnen gebruiken in hun autonome auto’s.
Ze bereiden daarom een gezamenlijk bod voor van “ruim boven de €2.000.000.000 euro” op Here. De verwachting is dat de besprekingen de komende twee weken tot een succesvol einde komen. Bij de overname komt ook een deal met het Chinese Baidu kijken. China is de grootste automarkt van de wereld momenteel, maar Google heeft geen toestemming om het land in kaart te brengen. Als de Duitse merken de samenwerking kunnen combineren met de techniek van Nokia Here hebben ze een flinke voorsprong op Google. Ook TomTom wordt als belangrijke concurrent gezien, zij zijn al bezig met licenties op hun kaartentechniek voor automerken die met autonome auto’s bezig zijn.
Zowel Baidu als Nokia onthouden zich vooralsnog van commentaar, volgens bronnen zou Angela Merkel door de Duitse merken gevraagd zijn een goed woordje te doen bij de Finse overheid, aangezien Nokia een Fins bedrijf is. De waarde van Here werd in 2014 op €2 miljard euro geschat, maar naar verluidt wordt er nu onderhandeld over een bedrag van ongeveer €3 miljard euro.
henkhupelschoten zegt
Ik gebruik zelf ook Here, 10x duidelijker en handiger als google maps. Maar alweer een jaar geleden kwam nokia met zo’z zelfde systeem als Apple car, waarschijnlijk dat ze daar op verder gaan? Overigens kan ik dit alleen maar steunen. Tenminste iets wat wel altijd werkt en niet na een jaar al kuren vertoont
reistje zegt
Klinkt best logisch. Zeker met die voorsprong in China. Wat voor alle 3 toch een steeds belangrijkere markt word.
En als ze het met hun 3e kopen, heeft een enorme lijst merken er baat bij, van Smart tot Rolls&Royce. Bovendien kunnen ze dingen als ontwikkelingskosten delen.
marinepower zegt
Onafhankelijk zijn van Google lijkt mij sowieso een pré, en dat geldt voor meer als alleen dit.
kenner zegt
goede app. veeeel beter dan google maps. werkt ook offline en dat is fijn… en dat rijmt
dillon zegt
@kenner: offline, dus het werkt ook op mijn Ipod touch? Thanks voor de tip!
deVia zegt
Ik navigeer nog altijd met mijn oude Nokia; wereldwijd gratis offline navigatie en in mijn optiek nog steeds de allerbeste en meest duidelijke navigatie out there. Keep it up boys!
desjonnies zegt
Meer monopolisme, meer macht.
En hebben ze de markt, kunnen wij bloeden
trustmeiamanengineer zegt
Goed plan, verstandig om niet alleen van de Amerikanen afhankelijk te zijn. Europese kaarten, Galileo erbij en we hebben de Muricans niet meer nodig.
mout zegt
Ik heb Here een maandje gebruikt (weergave max. snelheid, off-line navi – top!), maar de routes die het aanbood waren soms te dol voor woorden. Zo gaf Here voor Arnhem – Dordrecht over de A15 een kwatier omrijden over A2 en A27. En nee, dat was niet vanwege een file of zo.
Om nou elke keer voor ik ga rijden de hele route te checken op gekkigheden…
Pordon zegt
@mout: Vreemd, ik gebruik Here al een half jaar nu en voornamelijk in het begin vergeleken met Google Maps maar nooit gaf die een andere route aan.
norge zegt
Audi, BMW en Daimler, oftewel VAG BMW en Daimler…
jaapiyo zegt
@norge: Inderdaad. Net zoiets als zeggen dat Lamborghini van Audi is. Het is gewoon VAG en er gebeurd niks in Ingolstadt als de bonzen in Wolfsburg daar niet voor tekenen.
Dutchdriftking zegt
Klinkt logisch.
super zegt
waarom niet gewoon bij tomtom kaarten inkopen?
mrrallycross zegt
Dat ze dat samen kopen, ze zijn concurrenten