Hoe deze 458 Speciale met crowdfunding wordt opgelapt

Auteur: , 43 Reacties

Een Ferrari-eigenaar die loopt te schooien om z'n raspaardje weer in orde te kunnen maken? Da's nieuw voor ons. Toch is dit best een leuk idee.

De brokkenpiloot, we nemen aan de eigenaar, reed z’n 458 Speciale in de prak op de beroemde Nordschleife. Volgens experts bedraagt de schade zo’n 210.000 euro, waarmee het financieel gezien dus niet meer heel interessant is om de Italiaan op te lappen.

Toch is dat precies wat de eigenaar wil, maar daarvoor heeft-ie geld nodig en dat gebeurt via crowdfunding. Deelnemers mogen bij het overmaken van een bedrag echter een foto meesturen die op de Ferrari moet worden afgedrukt. Let wel: vakantiekiekjes van je corpulente buurvrouw die in de achtertuin ligt te zonnebaden mogen niet, het meeste andere wel.

Ouch...

De ruimte kost € 3,99 per cm², de eigenaar hoopt zo’n 50.000 meelevende petrolheads te vinden die wel een bedragje over willen maken. Uiteindelijk moet dat resulteren in een unieke artcar waarmee weer vrolijk over de ‘Ring kan worden gevlamd.

*BONUS* wie meedoet maakt overigens kans om een maand lang in de Ferrari te rijden als het ding inderdaad gerepareerd wordt! Benzine en verzekering zitten erbij, het enige dat je nodig hebt is een rijbewijs. Klinkt te mooi om waar te zijn? Wellicht is het dat ook. Het maandje Ferrari-rijden wordt pas verloot bij 50.000+ deelnemers.

Wat voor ‘artwork’ er in de tussentijd al is geupload check je op de site van het project, refereren wij alleen nog even aan Jan Lammers die ruim 10 jaar geleden met de geweldige blokjesauto naar Le Mans ging.

Het moment vlak na de crash:



43 reacties

Doet me denken aan die Red Bull van Vettel (toen nog) daar kon je ook je gezicht oplaten zetten…
Nou succes
In de schredder er mee er zijn nog genoeg ferraris over!
Gaat dat niet gewoon via de verzekering?
@robert110: Nee, je bent niet verzekerd op de Nordschleife ondanks dat het openbare weg is!
@sportstand: ik ken toch mensen, die um getotalled hebben daar en alle kosten terug hebben gekregen, inclusief een paar meter vangrail. Maar misschien is er de laatste jaren iets veranderd….
@TDI-goeroe: Was vroeger wel zo inderdaad, maar dat is een paar jaar terug veranderd.
@sportstand: Het is al een tijdje geen openbare weg meer (op papier).
@clarkson:
Zou je het misschien een tolweg kunnen noemen?
@9000cse: Mag jij best doen maar dat is het niet.
@robert110: hij heeft dat ding kort gereden op de Ring. Verzekering says “no”.
@robert110: Denk je nou echt dat je verzekerd bent wanneer je aan het racen bent?
@frisoperik: tuurlijk kan dat.
Meebetalen aan die faalhaas zodat ie dat hok nog een keer plat kan rijden? Ff denken; nee.
@borrelnoot: iemand die zo’n wagen amper kan betalen, maar toch koopt: respect. Iemand die van zo’n wagen vervolgens geen garagequeen maakt, maar ‘m gebruikt waarvoor hij (deels) gemaakt is: nog meer respect. En zeg zelf, een echte petrolhead zoekt de grenzen op, en tsja, dan ga je er wel eens overheen.

Zeg, wat voor garagesletje heb jij eigenlijk staan, borrelnoot?
Als ik zo snel even op de prijslijst op Munsterhuis kijk is de Nederlandse nettoprijs € 195.403,-. Waar die € 210.000 volgens die experts vandaan komt snap ik dan niet helemaal gezien de foto`s, of gaat er nog een deel naar de Nordschleife voor de vangrails etc.? Of zijn er misschien nog schade experts hier in de zaal die dit uit kunnen leggen?
@KUYL: wegslepen doen ze ook niet gratis….
@KUYL: Die vangrails moeten sowieso betaald worden, dus die bepalen niet of de auto total-loss is.

Die 210.000 Euro lijken mij ook wat fors, maar we kunnen natuurlijk niet zien wat de onderhuidse schade is. Als bijvoorbeeld door de klap het chassis verbogen of beschadigd is, dan wordt het inderdaad een dure grap. Bovendien heeft de 458 Speciale een aantal onderdelen die speciaal voor het model vervaardigd zijn, en ik kan me dus voorstellen dat dat geen voorraad-onderdelen zijn maar alleen op bestelling worden geproduceerd. En daar worden ze meestal niet goedkoper van.
@KUYL: De link doorlezen was ook handig geweest van mezelf. Die €210.000 is dus echt alleen voor de auto als ik de tekst zo moet geloven:

Due to the opinion of technical experts the little Italian diva is doomed. €210,000 of damage makes it an economic total.
@KUYL: 195.000 30.000 ik-krijg-er-één-betaling 80.000 opties= 310.000. Ik zeg dat ding is nog lang niet total loss.
Sammy Davis Jr, Zanger Entertainer, Rat-pack lid 1925 – 1990 :

” Don’t do the crime, if you can’t do the time ”

Deze sukkel wil ons met een echt eerste wereld probleem opzadelen, ik denk dat hij een Grieks Restaurant in Baden Baden heeft…….
Neem dan een verzekering hé cheapo!!! Daar dient crowdfunding dus echt niet voor, jammer
@lowlow: Probeer jij eens een verzekering te vinden die a) schade door een ongeval op de Nordschleife vergoedt, en b) de wagen tóch repareert als de schade veel hoger is dan de dagwaarde.

Succes!
@potver7: “A)” zou niet ontzettend moeilijk moeten zijn (er vanuit gaande dat je aan Touristenfahrten meedoet terwijl je op de ring bent, en niet met bijvoorbeeld een trackday), zolang de betreffende verzekeringsmaatschappij niet specifiek in de clausule heeft staan dat je niet verzekerd bent op de Nordschleife.

Het is en blijft een openbare tolweg tijdens de touristenfahrten, dus gelden de normale Duitse verkeersregels, komt (indien nodig) bij een ongeval de polizei de baan op en ben je dus ook gewoon verzekerd. Daarom hebben volgens mij een aantal verzekeringsmaatschappijen zich dus ingedekt en specifiek in de clausule staan dat je door hen niet verzekerd bent op de Nordschleife.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het geen gedoe oplevert met de verzekeringsmaatschappij als je schade rijdt op de Nordschleife, maar gezien het openbare weg is ben je in principe verzekerd.
@marv46: Die grap kon je een paar jaar geleden nog uithalen, maar tegenwoordig hebben vrijwel alle verzekeraars de Nürburgring als uitzondering opgenomen in hun clausule.
Ik vind t hele crowdfunding idee nogal vreemd, maar de afgemaakte auto lijkt me wel n hele leuke wagen
Moet niet gekker worden dit.
Hopelijk gaat er ook een ander kleur interieur in…
Jammer dat er dan zoveel reclame tussen zit. Ik snap dat dat een win win situatie is, maarja, dan noem ik t geen artcar meer.
Kan gebeuren op het circuit. Niks te zien.
@clarkson: eerst artikel lezen, dan pas miepen.
@mauritsh: Zo ver zit ik er toch niet naast? Ik heb het wel degelijk gelezen. Maar als jij over het circuit gaat knallen met je ferrari weet je dat het fout kan gaan. Dan moet je niet miepen als het mis gaat en bedelen om geld zodat je hem weer kan maken.
Misschien handig om een verzekeRING op te richten speciaal voor ongevallen op de ring.

Sorry..
Betwijfel ten zeerste of dit gaat werken. In het verleden is telkens gebleken dat je voor crowdfunding ook een zekere sympathie moet kunnen opwekken met het idee dat je dit zelf niet kan betalen. Met dit in het achterhoofd betwijfel ik of iemand die blijkbaar een Ferrari kan (kon) betalen, succesvol 2 ton bij elkaar kan bedelen.
Dit is helemaal geen leuk idee.. Dit is schooieren van de bovenste plank. Schade rijden en dan proberen de kosten door onbekende mensen te laten betalen. Schade gerepareerd, foto’s op je auto (als de crowdfunding lukt), een maandje je auto kwijt en dan weer racen. Ja dikke lul drie bier..
Met zo’n auto moet je ook gewoon niet de ring op gaan denk ik dan.
Ik heb een tijd geleden m’n Honda S2000 in een gracht geparkeerd. Moet ik nu ook een crowdfunding opstarten?
@SimonMc: was je dronken?
@ater: Absoluut niet. Ik heb zelf de politie gebeld en de takeldienst. Was zelfs niet aan het racen.
@SimonMc: hoe heb je het dan voor me kaar gekregen*
Tsja, niet geschoten altijd mis toch?
Janken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).