• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ja hoor, de BMW 2 Serie heeft nu een driecilinder

Auteur: ricardo, gepost 12 december 2014 om 10:53 – 44 Reacties

BMW 2 Serie heeft nu een driecilinder


Met de 2 Serie Active Gaastra werd de notie van een driecilinder in een BMW al werkelijkheid, nu voeren de Duitsers het muesliblokje ook door naar modellen die je daadwerkelijk wilt hebben: de reguliere 2 Serie Coupé.

BMW 218i Coupé

Hij gaat 218i heten en krijgt de direct ingespoten 1,5-liter TwinPower Turbomotor onder de kap. Niet dwarsgeplaatst zoals bij de MPV-variant, maar in de lengte. Een halve zes-in-lijn dus. Ondanks zijn beperkte aantal cilinders is het vermogen niet misselijk voor een instapper. Hij levert 136 pk en 220 Nm aan koppel. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak gaat de gang van 0 naar 100 km/u in 8,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 212 km/u. Het verbruik komt – afhankelijk van de uitvoering en banden – uit op 5,1 tot 5,6 l/100 km, met een CO2-uitpuf die tussen de 118 en 130 gram per km ligt. Hij is net als de rest van de 2 Serie-lijn ook leverbaar met een 8-traps Steptronic automaat.

De tweede aanvulling op het gamma is de BMW 220d xDrive Coupé, met vierwielaandrijving. De 190 pk en 400 Nm sterke dieseltor gooit de Coupé in 6,8 seconden naar de honderd. Het gemiddelde verbruik ligt tussen de 4,3 en 4,7 l/100 km, de CO2-uitstoot varieert tussen de 113 en 124 g/km.

Tot slot: BMW gooit de optiepakketten op de schop. Deze heten voortaan Model Essential, Model Sport, Model Luxury en Model M Sport. Laatstgenoemde komt met een verlaagd onderstel (10 mm), 17 inch velgen, en natuurlijk het M aerodynamic pakket. Want als een driecilinder iets nodig heeft zijn het vergrote luchtinlaten…

Vanaf maart 2015 zijn ze leverbaar.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

2-serie, 25%-bijtelling, BMW, f20

Vorig bericht: « Bernie Ecclestone wil de V10 laten terugkeren in Formule 1 [updated]
Volgend bericht: Heet: de nieuwe Audi Q7 is gelekt [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. dikdraak zegt

    12 december 2014 om 10:59

    Ach ja, we zullen moeten accepteren dat BMW een commercieel bedrijf en geen organisatie ter behoud van Beiers auto-erfgoed is. Deze trend zal de komende jaren alleen maar sterker worden, vrees ik.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      12 december 2014 om 11:05

      @dikdraak: Dit heeft meer met regelgeving te maken dan met het feit dat BMW commercieel is geworden.

      Login om te reageren
      • dikdraak zegt

        12 december 2014 om 11:53

        @berlinetta: Ik doelde dan ook meer op de verloedering van de M-naam dan de driecillinder. Excuses voor de onduidelijkheid.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          12 december 2014 om 12:05

          @dikdraak: Maar wat heeft M hiermee te maken dan? Het feit dat je een M-pakket kunt bestellen? Dat heeft altijd al gekund op elk model en dat kan bij meerdere fabrikanten.

          Login om te reageren
    • ohoogeveen zegt

      12 december 2014 om 11:09

      @dikdraak: En welk autobedrijf is dat niet dan??

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      12 december 2014 om 11:25

      @dikdraak: BMW is een beursgenoteerd bedrijf met duizenden werknemers. Ik mag wel hopen dat ze commerciële intenties hebben!

      OT: 136pk en 220nm zijn flinke waarden voor een instapper. De vroegere E30 had als instapper 88pk, de E36 101pk en de E46 105pk. Met beduidend minder koppel ook. Dus prima instapblokje. En voor de liefhebber is er altijd nog een M235i met zespitter.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        12 december 2014 om 11:37

        @gtwillem: Maar dat waren wel 16i motoren, geen 18i. En ik zie net op BMW.nl dat de 118i 170pk heeft en de 116i 136pk. Dus eigenlijk is dit een 216i… Maar dat kon marketingtechnisch natuurlijk niet…

        Login om te reageren
        • JJDW zegt

          12 december 2014 om 11:43

          @E34M5Touring: Niet al te lang geleden was hier een bericht dat al die type nummers als 16i 18i 28i etc. op de schop gaan. Dit zal de eerste stap zijn denk ik.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            12 december 2014 om 11:45

            @jarno_dewilde: Dat zou goed kunnen. Toch lullig als je straks naast een 118i staat met je dikke 218i… Die krijgt een nare verassing vrees ik…

            Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          12 december 2014 om 12:04

          @E34M5Touring: daar heb je zeker een punt, maar ik refereerde aan instappers. 170pk voor een 318 is niet mis trouwens, dat had de 320i 2.2 ook. Die liep wel een stuk mooier ;-)

          Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          12 december 2014 om 18:01

          @E34M5Touring: deze motorbadgevarianten (114i, 116i en 118i) worden bij de volgende generatie – of eerder – ook 3-cilinders… Dus ze lopen marketingtechnisch een beetje vooruit met de 2. O, en FWD hè…

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            12 december 2014 om 20:48

            @e1000bmw523i: Ja heb effe zitten kijken maar zoals gezegd is een 118i 170pk en een 218i 136pk. Een 318i staat niet eens meer in de prijslijst en de 136pk variant heet ook bij de 3 serie 316i. Dus wie loopt nou uit de pas? De 1 serie of de 2 serie?

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              12 december 2014 om 22:02

              @E34M5Touring: Hm, verrek. Ik denk de 1-serie. :P immers de E87 118i had ook slechts 143 PK. Maar de F20 116i heeft…136pk. Ik ga bijna een typefout vermoeden…

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                14 december 2014 om 13:52

                @e1000bmw523i: Dan wordt die 118i nog een collectors item straks :p

              • e1000bmw zegt

                15 december 2014 om 15:16

                @E34M5Touring: Je brengt me op een idee. :P Maar dan breng ik hem toch wel ff langs bij AC Schnitzer of Hartge…om het vermogen en koppel ff wat op te hogen… :P

        • undifined1 zegt

          14 december 2014 om 20:07

          @E34M5Touring: vroeger met de e28 en e30 had de 316 ook al dezelfde motor als de 518

          Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        12 december 2014 om 17:59

        @gtwillem: je vergeet ff dat de E30 en E36 ook een stuk lichter waren dan de huidige (en voorgaande) 1-serie. Dan heb je ook niet zoveel vermogen en koppel nodig om lol te kunnen hebben.

        Login om te reageren
  2. JJDW zegt

    12 december 2014 om 11:03

    Nou prima toch, waarom zou je alleen maar dikke motoren in zo’n kleine auto willen leggen.
    Lang niet iedereen heeft dat nodig.

    Login om te reageren
  3. Mercbenz zegt

    12 december 2014 om 11:03

    Klinkt wel lekker hoor;

    https://www.youtube.com/watch?v=aTYGej9PgBA

    Login om te reageren
    • 4244cc zegt

      12 december 2014 om 12:47

      @Mercbenz: klinkt aardig!

      Login om te reageren
  4. bisazza zegt

    12 december 2014 om 11:05

    Van een RS3 naar een 3 in lijn… Nee zonder gekheid, puike prestaties voor deze 3-cilinder. Zal niet lang duren voordat de concurrentie gaat volgen maar ik kan er gek genoeg nog niet aan wennen. In een C1 ok, maar in een 2-serie… Ga nog maar eens goed van de 6 in lijn genieten zolang het nog kan

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      12 december 2014 om 11:32

      @bisazza: zolang benzine bestaat, zal ik mijn heerlijke 6 in lijn uit 1998 houden! Na 3 jaar is hij in uitmuntende staat en zoals ik hem wil, op wat details na. Nu in het voorjaar op zoek naar een E36 325 of 328 voor erbij :) wederom een heerlijke 6 in lijn!

      Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    12 december 2014 om 11:08

    Vind vooral het koppel wel minimaal hoor. 220Nm lukt sommige atmosferische motoren ook nog wel. T’is geen lichtgewicht namelijk.

    Login om te reageren
  6. screamer zegt

    12 december 2014 om 11:08

    plus dat die 3cilinder weer lichter is, dus mss dat dat een positieve invloed heeft op het rijgedrag? (en driften?)

    Login om te reageren
    • Senne zegt

      12 december 2014 om 18:27

      @screamer: Puur het blok zal inderdaad lichter zijn.
      Alleen moet je nog wel het gewicht van de turbo, intercooler + leidingwerk erbij rekenen. Maar aangezien tegenwoordig vrijwel elke motor van een turbo word voorzien, heb je gewoon gelijk.
      Toch mooi dat Mazda hier niet in meegaat en in de praktijk minstens zo goed scoort qua brandstofverbruik.

      Login om te reageren
  7. 123bat zegt

    12 december 2014 om 11:10

    Was toch al langer leverbaar in de 1-serie of niet?

    Login om te reageren
  8. paddoswam zegt

    12 december 2014 om 11:11

    “Ondanks zijn beperkte aantal cilinders is er met het vermogen niet misselijk voor een instapper. Hij levert 136 pk en 220 Nm aan koppel.”

    Sarcasme? In het jaar 2014 (eigenlijk 2015) 136 pk uit een 1.5 (twin)turbo? Wat een lachertje.

    Login om te reageren
    • bisazza zegt

      12 december 2014 om 11:15

      @paddoswam: het is een twinpower turbo… Heel iets anders dan een twin turbo

      Login om te reageren
      • paddoswam zegt

        12 december 2014 om 11:33

        @Bisazza: Ah de goede oude twin scroll turbo, die door de marketing afdeling bijna een echte twin turbo werd.

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      12 december 2014 om 11:15

      @paddoswam: twin power geeft niks te zien met een twin turbo. Marketing…

      Is instapper. Zelfde blok doet 231pk in de i8.

      Login om te reageren
      • kevans zegt

        12 december 2014 om 14:40

        Overigens hetzelfde blok als in de nieuwe MINI Cooper

        Login om te reageren
    • sydney zegt

      12 december 2014 om 11:17

      @paddoswam: Het zal mij niet verbazen als er in de toekomst wat sterkere variant(en) komen.Iets met mediamomentjes spreiden.

      Login om te reageren
  9. Onehp zegt

    12 december 2014 om 11:13

    Zeker met de automaat zal dat prima rijden voor de gros van de kopers die uiteindelijk ook gewoon van A naar B rijden. En klinkt nog lekker ook.

    Login om te reageren
  10. wessel04 zegt

    12 december 2014 om 12:24

    Is en blijft een afgang zo een driecilinder. Ik ben ontzettend BMW fan maar dit komt er echt niet in bij mij

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      12 december 2014 om 18:27

      @wessel04:
      Waarom zou dit een afgang zijn? Bij BMW zullen ze best wel weten, waar ze mee bezig zijn. Het gaat immers om marktaandeel, winst en zuiniger motoren. Niet iedereen heeft een 6-pitter nodig om tevreden te kunnen zijn met een BMW. En bovendien: Denk je nu echt, dat rijdend Nederland lacherig naar zo’n auto gaat wijzen, omdat het ’n 3-pitter is? 95% van ons rijdend volkje kijkt naar het uiterlijk en weet niet eens wat er in het vooronder ligt.

      Login om te reageren
  11. bartsmit zegt

    12 december 2014 om 12:49

    Een vijfcinder klinkt altijd lekker, waarom een 3 cilinder dan niet?

    Login om te reageren
    • deladude zegt

      13 december 2014 om 00:16

      @bartsmit: Lol! Mijn 1.0 3cilinder met 69 hele pk’s klinkt wel alsof ie er zin in heeft. Beetje een leeuwenwelpje dat voor het eerst brult. De daad bij het woord voegen is wat anders toch…

      Login om te reageren
  12. flashevan zegt

    12 december 2014 om 13:08

    Dus met 118 gram CO2 per km in 2015 zit je dik in de 25% bijtelling, wat is dan nog het nut om dit blokje in Nederland te introduceren?

    Login om te reageren
  13. prop zegt

    12 december 2014 om 13:38

    Forse uitstoot voor dit ding. Voor leasend Nederland geen voordeel terwijl de concurrentie 4 cylinders levert met meer vermogen en minder uitstoot die we goed is voor 20%

    Login om te reageren
  14. baasbas zegt

    12 december 2014 om 13:40

    Voordeel is dat het al als een 6 cilinder klinkt dus hoeft er minder met de speakers gerommeld te worden…

    Login om te reageren
  15. EJS zegt

    12 december 2014 om 14:20

    Ik snap niet waarom iedereen hier zo over zeikt. Het vermogen is voor de meeste mensen zat, en laten we eerlijk zijn; drie cilinders klinken meestal leuker als vier cilinders als je ‘m een keertje wel op z’n staart trapt.

    Zolang die dingen niet zoveel trillen en zou rauw zijn bij rustig rijden als de oudere drie cilinders is hier niks aan de hand…

    Ben overigens heel benieuwd wanneer ze die drie cilinder nog wat meer vermogen gaan geven. Dat kan nooit lang duren, want het gat tussen deze drie cilinder en de ‘slapste’ viercilinder is nog best groot!

    Login om te reageren
  16. 135i zegt

    12 december 2014 om 17:58

    NEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  17. 730ld zegt

    12 december 2014 om 20:01

    Ik blijf erbij….dit is geen BMW emotie meer. Ja tegenwoordig halen ze veel pk uit een klein motortje maar dat rijdt toch niet meer lekker en soepel? Geef je zoveel geld uit heb je nog niks. Kun je beter een Polo kopen. Tuurlijk heeft Brussel weer veel veroorzaakt. Stelletje h*fters daar! Brussel cq de EU maakt de hele automobielbranche kapot met hun achterlijke regels. Zonde zonde. Nog even en de 6 cilinder is helemaal weg en vervangen door een 1.2 driecilinder met 4 turbo’s. Ja ik heb er gewoon moeite mee met al die uitstooteisen.

    Login om te reageren
  18. deladude zegt

    13 december 2014 om 00:24

    De 2-serie is een pracht van een wagen. Had ik het budget, zou ik hem met 6 cilinder halen. Echter, had ik enkel het buget voor deze 318i, dan zou ik wat anders kopen. Helaas kan ik beide niet veroorloven

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North