F1-moloch Ecclestone is vooralsnog niet van plan zijn strijd tegen de zescilinders te staken.
In een meeting met de pers waarin hij de geruchten debunkt over het inperken van zijn macht binnen de F1-organisatie – aandeelhouder CVC had daar namelijk op aangedrongen – liet de hat0r van ieder vorm van vooruitgang zich een paar interessante dingen ontglippen omtrent de motorisering van de F1-bolides. Zoals bekend is de Bernmeister altijd een fel criticaster van de huidige V6’en geweest, en vergelijkt hij ze graag met grasmaaiers.
Binnenkort is er weer een meeting van de F1 Strategy Group. Hierin komen zes afgezanten van (top)teams, zes FIA-vertegenwoordigers en zes mensen van de commerciële uitbater FOM samen om de toekomst van Formule 1 uit te stippelen. In deze meeting zal hij pleiten voor de terugkeer van de V10. Inclusief KERS en hybride, om te voorkomen dat men het als een achteruitgang in technologie zal zijn.
De terugkeer van de tiencilinder zal ongetwijfeld door veel fans worden omarmd, maar het is de vraag of Volkswagen dan nog wel trek heeft in een eventuele entree in de koningsklasse.
Update (mauritsh): Ecclestone heeft laten weten dat zijn mogelijke opvolger niemand minder dan Sacha Woodward-Hill, de huidige chief legal officer van het F1-circus. Goed, dat mag dan een vrouw zijn, maar het geeft in elk geval aan dat Ecclestone zich bewust is van het feit dat ook zijn carrière er ooit een keer op zit. Bovendien maakt het ons weinig uit wie of wat er op het pluche zit, zolang diegene maar van brullende V8- of V10-motoren houdt.
49 reacties
VAG is nog een van de weinige auto fabrikanten met een V10 in zijn asortiment dus de kennis hebben ze in huis en als ze het als ontwikkel platform voor Kers en hybride technologieen willen gebruiken dan kan dat ook met een V10.
Ik hoop heel erg dat dit door zet, misschien dat ik dan weer ga kijken.
Kennis van V10s hebben ze echt wel, de funding hebben ze ook en als ze weer met V10s aan de slag gaan dan is de hele sport gelijk weer een stuk boeiender.
het klinkt misschien wreed, maar hoe sneller deze man weg is hoe beter.
Ben wel tevreden met deze V6 Hybrides, ik hou wel van dat lage futuristische ‘gewoesh’ ipv het bijna irritante gekrijs. Iets rauwer zou het geluid wel mogen zijn, maar daar gaat Honda volgens mij wel voor zorgen. De beelden die ik tot nu toe daarvan heb gezien waren veelbeloven, klonk heerlijk!
En wat de turbo betreft, schroef een fluit op de behuizing.
Heb qua F1 eigenlijk van alle type motoren wel iets live gezien/gehoord, op de V6 na. Misschien dat ik dan wel anders oordeel. Ik kon de moderne hoogtoerige motoren in ieder geval niet helemaal mooi vinden (spectaculair was het daarentegen zeker).
Het maakt mij verdomd weinig uit wat voor geluid die wagens maken, maar zolang er bij de gemiddelde Clio Cup wedstrijd meer te beleven valt dan in de F1 ben ik niet van plan alle F1-races live te bekijken (tegen betaling ook nog). Af en toe een samenvattinkje van 20 minuten is voldoende.
Overigens klopt deze zin niet helemaal: “Zoals bekend is de Bernmeister altijd een fel criticaster van de huidige V6’en geweest, en vergelijkt hij ze graag met grasmaaiers.”
Grammaticaal geheel correct ;) maar Bernie is pas gaan zeiken tegen V6’jes toen Volkswagen met zijn rallyprogramma startte en de F1 links liet liggen. Heel ironisch natuurlijk als VW door alle gezeur in de kantlijn de F1 opnieuw links zou laten liggen. In de jaren 80 klonken de turbo’s iets beter, omdat er meer met boost-levels kon worden gedaan en die gare fuelflow regels er nog niet waren. Als ze daar nu eens minder stringent omgingen, plus de aerodynamica nóg verder inperkten zodat slipstreamen makkelijker wordt ZONDER DRS. DRS mag van mij ook wel op de schop, geen inhaalzones meer, maar gewoon vrijgeven met een tijdslimiet die naar de lengte van de GP kan worden aangepast (in de World Series by Renault hebben ze een concept waarin iedere coureur gemiddeld 1000 seconden DRS krijgt, werkt een stuk beter)
Ik in iedergeval niet meer serieus. Wordt sowieso tijd dat opa eccle oprot uit
De f1
Die Sacha Woodward-Hill schijnt ook naast opa Bernie gestaan te hebben na zijn omkoopzaak, dus dan weet je dat zij F1 nog meer naar de klote gaat helpen.
Laat opa lekker verplicht met pensioen gaan en daar iemand jongs voor in de plaats komen die wel van racerij houdt en het liefste nooit te maken heeft gehad met opa en zijn corrupte familie.
Verder hebben Mercedes en Renault al lang en breed aangegeven niet meer zulke grote motoren te willen maken in de F1 en was het vast ook niet voor Honda een optie geweest als ze een V10 moesten bouwen.
Ook ik mis het brullen van de befaamde Ferrari V12’s. Maar als je daar in blijft hangen dan snap je echt niet waar F1 om draait. Terug naar V10 is pas echt de doodsteek van de F1.
En groen ?!? Laat me niet lachen, de grootste vervuiling van het F1 circus komt door de logistiek van het hele jaar de wereld om reizen …
Eindelijk stoppen met de pussy wagons in de koningsklasse van de autosport.
Real stuff en geen scheermachines.
Me dunkt dat het verstandiger zal zijn om in te zetten op spectaculaire circuits en niet van die Vinex banen als in Rusland waar helemaal niets fout kan gaan en de hele entourage dood saai is, alsof je naar een video game zit te kijken.
De rijders moeten weer rijders worden en geen accountants die heel de tijd zitten rekenen over hun bandjes en hun brandstof.
Kortom : de sport moet rauwer worden met mannen achter het stuur en geen accountants.
Graag nog een stapeltje strobalen langs de baan in plaats van metershoog hekwerk. Met een beetje geluk kun je nog wat langsvliegende onderdelen vangen, leuk als souvenir.
En daarnaast mogen vrouwen wat mij betreft ook best een f1 besturen?
‘
Het aantal touren was toen nog ongelimiteerd, zo dus ook het geluid.
Tussen 1980 en 1988 draaide ze minder toeren, ze zaten tussen de 11.000 en 13.000 toeren.
En het huidige limiet is 15.000
F1 hoort gebrul te zijn en man against the machine, geen technische snufjes. Het zal mij als consument worst wezen of Mercedes al of niet de F1 wint met een V6 of V10. De reclame maak je door te winnen, niet door de gebruikte technologie.
Vind ik niet, Formule 1 draait juist als geen andere sport om technische snufjes. Voor gebrul en man against the machine moet je naar Nascar e.d. kijken (ook gaaf trouwens).
Vreemd, zou hij al ziek zijn, op pensioen gaan zou die ouwe zak nooit doen, toch?