• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies je occasion: 930 Turbo versus 964 Turbo

Auteur: Dizono, gepost 27 december 2016 om 14:08 – 45 Reacties

911 turbo kies maar


Ga je voor de rijdende legende of voor zijn iets jongere, maar ook meer gepolijste opvolger?

Zeg je turbo, dan zeg je Porsche en zeg je Porsche Turbo, dan roepen jullie ‘930!’ Hoewel ze in de Verenigde Staten al zo’n tien jaar eerder met turbo’s aan de slag gingen, was Porsche in 1975 een van de eerste Europese fabrikanten die aan de slag ging met turboladers. Het resultaat was een even listige als legendarische 911 met een spoiler zo iconisch als de borsten van Pamela Anderson. Uiteindelijk bleef de 930 Turbo tot 1989 in productie, met de 3.3 motor met 300 pk als belangerijke upgrade ten opzichte van de 3.0 met 260 pk. Overigens was er ook nog een performance-versie met 330 pk leverbaar, voor een ieder met een voltooid leven.

In 1989 kreeg de 911 een fikse update, waarbij de dikke rubberen bumpers vervangen werden door elegantere exemplaren van meegespoten kunststof. Hoewel de auto er meteen stukken moderner uitzag, waren de eerste 964 Turbo’s onderhuids grotendeels gelijk aan de 930 Turbo 3.3. Enkel werd er iets meer vermogen uit het blok gepeuterd, al blijft het vermogen van 320 pk zelfs nog iets onder dat van de 930 Turbo met Performance Pack steken.

Porsche kies maar

Pas in 1993 krijgt de 964 Turbo een geblazen versie van de veel nieuwere 3.6-motor (360 pk) en deze uitvoering zal uiteindelijk slechts één jaar in productie zijn. Optisch is de 3.6 te herkennen aan de Speedline- in plaats van Cup-velgen en ook het interieur krijgt een update met ander meubilair.

Deze twee occasions staan beide te koop bij Witmer en Odijk en kosten 129.930 euro en 119.965 euro, waarbij de prijs al een duidelijke hint is om welke auto het gaat. Ze beschikken beide over het 3.3-blok en zijn beide zwart van binnen én van buiten. De 964 is door een vorige eigenaar optisch naar een 3.6 omgebouwd en staat dus op de gewilde en dure Speedline-wielen. De originele velgen krijg je er overigens ook bij, handig voor de winterbanden. Overigens werd ook het 3.6 logootje geplakt en da’s wat mij betreft dan weer een klein smetje op een verder schitterende machine.

Porsche 911 turbo

Ondergetekende beschouwt de 964 (samen met de 996, ja echt!) tot zijn favoriete Elfer, al zie ik liever een Carrera of RS dan zo’n dikbillige Turbo. Gelukkig hoef ik niet te kiezen, maar mogen jullie dat doen…

Ook interessant!

  • Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
    Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
  • 964 Turbo van Button
    964 Turbo van Button is bijzonder fraai en te veil
  • porsche 964 gestolen
    Nederlandse Porsche 964 gestolen in Italië!

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 930, 964, kies-maar, Klassiekers, marktplaats, occasion, Porsche, turbo, zwart

Vorig bericht: « Naar welke plaatjes keek je in 2016?
Volgend bericht: Porsche Exclusive doet de Panamera Executive »

Lees Interacties

Reacties

  1. piquet1986 zegt

    27 december 2016 om 14:13

    930

    Login om te reageren
  2. bertorelli zegt

    27 december 2016 om 14:14

    Zoek de verschillen…

    Login om te reageren
    • oranje123456789 zegt

      27 december 2016 om 14:21

      @bertorelli: Botticelli ?

      Login om te reageren
    • suheyl zegt

      27 december 2016 om 15:44

      @bertorelli: Eerste wat in mij opkwam

      Login om te reageren
  3. rachid zegt

    27 december 2016 om 14:15

    Voor de gepolijste opvolger. Zo mijn vrouw ervoorinruilen.

    Login om te reageren
  4. piquet1986 zegt

    27 december 2016 om 14:16

    Ik weet het nog wel in nfs porsche 2000, als je de 930 turbo kon handelen was je een master. Met zijn dodelijke 4 bak, één keer te vroeg terug schakelen voor een bocht en je was hem kwijt.

    Login om te reageren
  5. stephane8200 zegt

    27 december 2016 om 14:19

    De velgen/wielen van de 930 op de 965 dan graag. 965 voor mij. Ik vind de bumper op de 930 niet zo mooi.

    Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      27 december 2016 om 14:37

      @stephane8200: doe mij dan maar de 966.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        27 december 2016 om 15:09

        @rulefollower: 965 wordt vaak gebruikt voor de turbo. Zie ook de prijs. Maar dat is inderdaad incorrect want dit is de 965: https://www.total911.com/the-rea-965/

        Login om te reageren
  6. oranje123456789 zegt

    27 december 2016 om 14:21

    Borsten, gniffel. 930 ganz geil jaaah

    Login om te reageren
  7. mcstradale8 zegt

    27 december 2016 om 14:23

    964 voor mij. toch wel echt de droomklassieker!

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    27 december 2016 om 14:26

    993, mag dat ook?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      27 december 2016 om 14:34

      @dutchdriftking: nee, jij bent af.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      27 december 2016 om 15:11

      @dutchdriftking: Kom ik bij jou in de hoek staan. Is ook mijn favoriet.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        27 december 2016 om 16:25

        @E34M5Touring: doe mij maar het spiegeleitje. Stukken goedkoper!

        Login om te reageren
  9. gietturbo zegt

    27 december 2016 om 14:27

    Fuchs velgen , dus dan maar de 930!

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    27 december 2016 om 14:28

    Moeilijk, uiteindelijk de 930. Qua ophanging zijn ze beiden immers even prehistorisch.

    Login om te reageren
  11. arii zegt

    27 december 2016 om 14:37

    Doe die ene rechts maar

    Login om te reageren
  12. viezefreddyw zegt

    27 december 2016 om 14:38

    Voor mij de 964. De enige 911 die voor mij helemaal klopt. Maar godallemachtig wat zijn die dingen toch weer duur geworden.

    Login om te reageren
  13. henrie zegt

    27 december 2016 om 14:47

    Afgaande op het uiterlijk zou ik voor de 930 gaan. De 964 doet me een beetje aan gebotoxde vrouwen denken; het lijkt wel op het origineel, maar het haalt het er niet bij…

    En die Speedline-velgen… waarom zijn die zo gewild eigenlijk? Zien er echt niet uit. De Fuchs-velgen van de 930 zijn m.i. veel mooier…

    Login om te reageren
  14. lekbak zegt

    27 december 2016 om 14:52

    Doe mij maar de 930, en dan het liefst zonder haardroger erop. Een mooi rank model, onverpest geluid en het valt nog een beetje normaal te rijden.

    Login om te reageren
    • polpol33 zegt

      27 december 2016 om 23:10

      @lekbak: dat gaat niet lukken. De spoiler is nodig voor de opbouw op het motorblok. Een gewoon dekseltje past niet…

      Login om te reageren
  15. dadutchdude zegt

    27 december 2016 om 15:00

    Serieus, ik zie amper verschil in die 2 auto’s. Tijd voor een bril….

    Login om te reageren
  16. gezondverstand zegt

    27 december 2016 om 15:08

    Geef mij het geld maar. Liever een Aston, Maserati, Lambourghini of GT-R.

    Login om te reageren
  17. shibby zegt

    27 december 2016 om 15:10

    @dizono wil je niet van die moeilijke vragen stellen?
    OT: 930. Maar een 964 zou ik ook zeker geen straf vinden….

    Login om te reageren
  18. hjal zegt

    27 december 2016 om 15:16

    Geen van beide……achterlijke prijzen.

    Login om te reageren
  19. misterBo zegt

    27 december 2016 om 15:38

    Vind het allebei oude hokken

    Login om te reageren
  20. p993 zegt

    27 december 2016 om 16:01

    965 voor mij, de 930 is iets te klassiek gelijnd

    Login om te reageren
  21. MaartenD zegt

    27 december 2016 om 16:05

    Doe de Bad Boys 964 turbo maar!

    Login om te reageren
  22. reistje zegt

    27 december 2016 om 16:11

    De 930 staat hoog op mijn lijstje van perfecte klassiekers. De 964 kan ik ook zeker waarderen, maar ik vind de stijling wat lastig. Hij oogt als een 930 maar toch weer wat moderner maar ook weer niet modern…

    Oh en die lelijke speedline velgen moeten natuurlijk weg.

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      27 december 2016 om 20:07

      @reistje: Juist!

      Login om te reageren
  23. e1000bmw zegt

    27 december 2016 om 16:26

    Zeg je Turbo, zeg je Saab…

    Login om te reageren
  24. hight96 zegt

    27 december 2016 om 16:59

    Vind de 930 meer hebben, dus ik kies de 930!

    Login om te reageren
  25. Rob zegt

    27 december 2016 om 17:09

    Porsches met turbo’s?

    Heiligschennis! Eeuwig zonde! Geen echte Porsche! Truttenschudder! Milieumaffia! Schande voor het merk! Nu hoef ik ze niet meer! Turbo’s zijn voor homo’s! Etc.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 december 2016 om 17:36

      @Rob: kom je daar nu pas achter?

      Login om te reageren
  26. pinut187 zegt

    27 december 2016 om 17:29

    964 puur en alleen voor de veel beter uitziende achterlichten en dan nog andere velgen gerne..

    Login om te reageren
  27. madroakley zegt

    27 december 2016 om 18:26

    De 930 natuurlijk. Want 100% Gordon Gekko!

    Login om te reageren
  28. steelfighter zegt

    27 december 2016 om 19:21

    In die tijd dat we het nog over die mooie dikke bumpers op een golf 2 gti hadden… porsche deed dus precies hetzelfde, dikke bumpers…

    Login om te reageren
  29. luuklugti zegt

    27 december 2016 om 19:38

    964, echt een dik ding

    Login om te reageren
  30. kniesoor zegt

    27 december 2016 om 20:46

    Een 964 Turbo II, een 3.6. Als ’t zo uitkomt zou ik die nog wel eens willen hebben. Maar ben benieuwd of het er ook daadwerkelijk van komt, er is nog een enkel plooitje glad te strijken voordat het zover is. Waaronder de moeder aller plooien, zeg maar : van budgettaire aard.

    Login om te reageren
  31. dinges7 zegt

    27 december 2016 om 21:46

    Droomauto!!
    Ooit het voorrecht gehad om hier mee te mogen rijden, wat een drama, als ik er aan denk krijg spontaan pijn aan m’n knieën! Toch wil ik hem, om naar te kijken dan!

    Login om te reageren
  32. flappy zegt

    27 december 2016 om 22:00

    930 mooi fout jaren 80! En dan de WLS met aan beide kanten dubbele uitlaten die schuin naar buiten staan.

    Login om te reageren
  33. toyotafortuner zegt

    27 december 2016 om 23:24

    Kan niet kiezen!

    Login om te reageren
  34. rikus zegt

    28 december 2016 om 12:29

    964 turbo. Zonder enige twijfel.
    Nog steeds een prachtige auto.

    Login om te reageren
  35. Brigadier Broekhoest zegt

    26 december 2018 om 02:10

    Ik kan onmogelijk kiezen. Daarom heb ik ze alle drie. De 933, 964 en 993. In 1:18 weliswaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North